HVG Extra Business
HVG Extra Business
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A nigériai herceges csalás klasszikus példája az „ajtóba tett láb” technikának. Vagyis annak a jelenségnek, hogyha valaki már beleegyezett egy kisebb kérés teljesítésébe, később kapható nagyobb kérések teljesítésére is - mutat rá Maria Konnikova Az átverés művészete című könyvében.

A 20. század elején az újságokban csak úgy hemzsegtek a legkülönfélébb reklámok: gyógyszereket, csodadoktorokat, üzleti ajánlatokat, jövedelmező befektetési lehetőségeket, föld- és aranyvásárlást, páratlan gazdagságot ajánlottak. Egy nap azonban egészen újszerű hirdetés jelent meg néhány amerikai napilap hasábjain: Bil Morrison herceg kérése.

A nemesi származású herceg Nigéria távoli vidékéről küldött üzenetet, és amerikai levelezőtársakat keresett. Annyira megható volt a hirdetés szövege, hogy az újságok ingyen közölték a herceg postacímét. Miért is ne tehetne szert szegény kis herceg néhány nagyszerű amerikai levelezőpartnerre?

Miután néhány levelet váltott újdonsült barátaival, Morrison herceg egyszerű kéréssel állt elő: küldenének neki mindössze 4 dollárt és egy olyan nadrágot, amit már nem használnak? E csekélységért cserébe ő majd hatalmas mennyiségű elefántcsontot, gyémántot és smaragdot fog küldeni. Számára ezek csak értéktelen csecsebecsék. Ám a barátság megfizethetetlen.

Csak úgy áradt hozzá a pénz és a nadrág. De vajon hová lettek a beígért drágakövek? A postát elárasztották a panaszok. Hol az a hatalmas vagyon, amelyet Bil Morrison herceg ígért? Mivel csalást szimatoltak, a hatóságok felkutatták a gazdag nigériait.

Hamarosan kiderült, hogy a vagyona nem más, mint termékeny fantáziájának szüleménye. Nemesi eredete hasonlóképpen. Ráadásul amerikai. Minden ő, csak nem gazdag. És mindössze tizennégy éves.

Bár a fiú ellen életkora miatt megszüntettek minden eljárást, a levelek tömkelege azt bizonyította, hogy sikeres volt a csőbe húzás. Az amerikaiak az első nigériai levelezős csalásnak estek áldozatul, a mai adathalászó e-mailek korai előfutárának, amelyek közül egy bizonyosan most is ott csücsül a spamszűrő által kiválogatott levelek között.

Az ajtóba tett láb technikája

A nigériai herceges csalás klasszikus példája az „ajtóba tett láb” technikának. Vagyis annak a jelenségnek, hogyha valaki már beleegyezett egy kisebb kérés teljesítésébe, mondjuk, kinyitotta az ajtót, később kaphatóbb lett nagyobb kérések teljesítésére is.

A jelenséget először 1966-ban a Stanford Egyetem két pszichológusa, Jonathan Freedman és Scott Fraser mutatta be. Egyik vizsgálatukban a kaliforniai Palo Alto városában 150 családanyát kértek meg arra, hogy áldozzanak két órát egy kísérletre: egy öt- vagy hatfős kutatócsoport fogja meglátogatni őket, és megvizsgálja, milyen termékeket használnak a háztartásukban.

Azt feltételezték, hogy nem sokan fognak ebbe beleegyezni. Ám néhány asszonnyal már korábban is felvették a kapcsolatot, akkor azonban csak telefonon keresték őket, és néhány percet kértek, hogy feltehessenek nekik pár rövid kérdést a szappanokról.

Freedman és Fraser szembeszökő különbséget látott a két csoport viselkedése között. Azok közül, akiket már korábban is megkerestek, a nők több mint fele teljesítette a nagy kérést – míg az „újoncok” közül csak minden ötödik volt erre hajlandó. Vagyis aki hajlandó megtenni bármilyen, szívességnek értelmezhető dolgot – például felveszi az elejtett kesztyűt, vagy néhány percet rászán egy telefonbeszélgetésre – az később más kéréseket is teljesít nekünk.

Az ajtóba tett láb (foot-in-the-door) technika különös módon még akkor is működött, ha a második kérést valaki más adta elő: a kisebb szívesség megtétele utat nyitott a nagyobb kérések teljesítésének.

Bil herceg is ez alapján tervezte meg az útját a pénzkérésig. Először csak levelezőtársakat keresett. Annyira kicsi és megható kéréssel indított, hogy még a legprofitorientáltabb újságok is ingyen jelentették meg a hirdetését. Aztán pár levélváltás, és csak ezután jött a készpénz. És a nadrág. A nadrágot nem tudom megmagyarázni.

A fenti cikk szerkesztett részlet Maria Konnikova Az átverés művészete című könyvéből.

A valódi szélhámosok rendkívüli személyiségek, a meggyőzés művészei, a bizalom kizsákmányolói. Hogyan csinálják? Miért olyan sikeresek? És miért dőlünk be nekik újra és újra? Maria Konnikova új könyvében a szélhámosok elméjének működését, motivációikat és módszereiket térképezi fel. A könyvet itt rendelheti meg kedvezménnyel.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

HVG Extra Business Business magazin

A tények lejáratásának nem lehet jó vége

A hatalom felé igyekvő totalitárius mozgalom propagandájának célja a tömegek megnyerése, és ez az út a tények sárba tiprásán keresztül vezet – mutat rá a filozófus-történész Hannah Arendt 1951-es főművében.

Donald Trump és Joe Biden is az elhunyt Jimmy Cartert méltatta

Donald Trump és Joe Biden is az elhunyt Jimmy Cartert méltatta

Meghalt Johnnie Walker veterán rádiós DJ

Meghalt Johnnie Walker veterán rádiós DJ

Hevesi Krisztina és Hevesi Tamás: Egy élet is kevés, hogy megismerjük a másikat

Hevesi Krisztina és Hevesi Tamás: Egy élet is kevés, hogy megismerjük a másikat

Hatalmas biztonsági incidens a Volkswagennél, 800 000 autó érzékeny adatai voltak veszélyben

Hatalmas biztonsági incidens a Volkswagennél, 800 000 autó érzékeny adatai voltak veszélyben