szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Hazánkban is egyre több kis- és középvállalat nyit az internet felé, akár egy új vevőréteg elérése céljából akár csak meglévő vevőinek hatékonyabb kiszolgálása érdekében. A legtöbben azonban nem járnak túl nagy sikerrel, legalábbis ami az online bevételt illeti. Mit csinálnak rosszul?

A folyamat vége pedig általában, hogy a cégek csalódnak és feladják. A legtöbben így nyilatkoznak: az én vállalkozásom az interneten nem működik. Pedig a kudarcuknak csak egyetlen oka van: képzetlenek online marketing szempontból. A siker természetesen az interneten is csak azoknak adatik meg, akik komolyan veszik a feladatot és hajlandóak időt, energiát és pénzt áldozni a honlap elkészítése mellett a szükséges tudás megszerzésére is. Mert ahogy egy hagyományos üzletet sem képes nyereségesen működtetni egy nem hozzáértő, az interneten sem osztogatják a babérokat a semmiért.

Ahhoz, hogy egy valóban működő online üzletet építsünk fel és üzemeltessünk az interneten,  nem árt, ha stratégiánk van hozzá és megismerjük azokat a sikerhez szükséges eszközöket is. Kezdve onnan, hogy tartalmat osztunk meg ingyenesen az érdeklődőkkel, az e-mail marketingen és a keresőoptimalizáláson át egészen az internetes hirdetések kezeléséig. Sokan azt gondolják, hogy ha elkészül az internetes oldaluk, akkor már működik is az online vállalkozásuk. Pedig egy kereskedelmi célú honlap kialakítása csak a kezdet.

Ahhoz, hogy mindezt meg tudjuk valósítani meg kell ismernünk a szükséges technikákat legalább elméleti szinten, hogy képesek legyünk átlátni a lehetőségeinket. Elsőnek érdemes konzultálnunk egy profi online marketing tanácsadóval aki, miután felvázoltuk számára elképzelésünket segít kialakítani online üzletünk marketing tervét. A tanácsadó által elkészítésre kerülő terv magában foglalja a célközönség elemzést, a honlap terv kifejlesztését, a tartalomfejlesztési tervet, az e-mail marketing kampányokat, a keresőoptimalizálást, a márkaépítési stratégiát, az online hirdetési koncepciót, sőt még az interneten regisztrálók konvertálási folyamatát is.

Sokan azt gondolják, hogy ezt a lépést megspórolhatják, hisz rendelkeznek már egy hagyományos marketing stratégiával amit internetre kell csak adaptálni. Pontosan ez a kérdés, hogyan? Ebben tud segíteni egy online marketing szakember, aki valóban ért is ehhez, hisz ez a feladata. Mert akár egy teljesen új weboldalt szeretnénk építeni akár meglévő weboldalunkon szeretnénk jobb eredményeket elérni fontos, hogy szisztematikus stratégiával rendelkezzünk és ne csak ad hoc módon kezdjünk bele a feladatokba. A tanácsadó segítsége mellett fontos, hogy mi magunk is próbáljunk minél több információt begyűjteni az online marketing területéről. Ezt a tudást ma már számtalan módon megszerezhetjük. Fontos azonban, hogy az általunk választott tananyag ne csak az egyes technikák használatára terjedjen ki, hanem a kezdetekre is vagyis a stratégiai tervezésre.

Hisz ha nem így teszünk, az olyan mintha elterveznénk, hogy saját kezűleg felépítjük álmaink házát, elmegyünk egy festő, egy hidegburkoló és egy tetőfedő tanfolyamra a tervezést pedig otthon mindenféle előképzettség nélkül 2 vonalzóval és egy körzővel letudjuk. Lehet, hogy jó lesz a végeredmény, de nagyobb a valószínűsége, hogy egy kisebb szél esetén összedől a ház.

Milyen internet marketing képzést válasszuk?

Az ajánlott forma, a gyakorlati tudás megszerzése. Az online marketing terület hihetetlen gyorsasággal változik és fejlődik, ezért a legcélszerűbb ha azonnal meg is valósítjuk a tanultakat, vagyis kipróbáljuk a gyakorlatban. Mert ha nem így teszünk, mire befejezzük az elméleti tanulást, már nem biztos, hogy nyerők lesznek az egyes tanult technikák, sőt lehet, hogy addigra már nem is léteznek.

Ma már számos olyan oktatóanyag is elérhető, melyek segítségével otthonról vagy munkahelyünkről ugyanúgy elsajátíthatjuk a technikákat, mintha beülnénk egy tréningterembe. Akár az interneten keresztül, vagy egyéb formátum esetén akár utazás és várakozás közben is olvasgathatjuk az alapvető online módszereket. Az ilyen tananyagok azért jók, mert azonnal a kezünk ügyében vannak, ha felmerül egy kérdés saját online üzletünkkel kapcsolatosan. Ha megfelelően taglalja az anyag a tudnivalókat, akkor segítségével akár azonnal meg is valósíthatjuk a kiválasztott új technikát, módszert. Természetesen így is lesznek olyan részek, amelyeket csak egy webdesigner vagy programozó fog tudni megvalósítani, de törekedjünk arra, hogy mi is megértsük és tudjuk mi is a feladat az adott lépésnél, hogy megfelelően meg tudjuk magunkat értetni a kivitelezővel.

Ha profi szinten szeretnénk elsajátítani az anyagot, akkor érdemes iskolarendszerben megszereznünk a tudást, ahol bizonyítványt is kaphatunk a szakképzésről. Ez a forma leginkább azoknak ajánlott akik hivatásszerűen foglalkoznak az online marketing területével és ők maguk szeretnék a későbbiekben akár oktatni az anyagot, akár megbízóik részére online üzletet építeni. Hátránya lehet, hogy túl sok az elméleti tudás és kevés a gyakorlat, ehhez képest pedig nem kerülnek kis összegbe ezek az iskolák.

Az interneten rengeteg ingyenes tudásanyag forrást is elérhetünk, ahonnan információt szerezhetünk egy-egy módszert illetően. A probléma az ilyen forrásokkal csak az, hogy nem mondanak el részletesen mindent – mivel, hogy ingyenesek – és a sok részinformációból vagy összeáll a kép, vagy nem. Ráadásul nem biztos, hogy lesz elég időnk minden kérdésünkre böngészni a válasz után és az sem garantált, hogy 100%-ban hiteles a talált forrás.

A legjobb tehát, ha olyan tréninget keresünk ami gyakorlat-orientált és ahol a stratégiai és az egészséges vállalkozói gondolkodásmódot is tanítják. (Ilyen képzés - egyetlen kivétellel- egyelőre még csak külföldön érhető el.) Ezenkívül az is fontos, hogy megtanuljuk miként kutassuk fel azokat a forrásokat, melyekből a későbbiek folyamán frissíthetjük majd tudásunkat. Hisz az online marketing nem egy stagnáló iparág, tehát ha folyamatosan pénzt szeretnénk látni online üzletünkből, folyamatosan meg kell újítanunk azt, de legalábbis egy-egy új eszközt alkalmaznunk – mert ezt vevőink is elvárják. Fontos lesz tehát a folyamatos „továbbképzés” is.

Nem is gondolnánk, hogy némely vevő mennyivel tájékozottabb nálunk. Pláne akik az interneten folyamatosan böngésznek és vásárolnak - vagyis ha online üzletben gondolkodunk pontosan a mi célcsoportunk – tökéletesen tisztában vannak a legújabb lehetőségekkel. Hisz az internet automatikusan formálja és tanítja a piacot, tehát ha a honlapunkra érkezik egy vevő és az oldal nem igazán felel meg a mai kor követelményének, akkor lehet, hogy hamar ott is hagy minket. Nem biztos, hogy meg tudja határozni, hogy mi nem volt szimpatikus, de összbenyomásra érzi, hogy ez nem az a profi hely amit ő keres, ahol vásárolni szeretne.

Számtalan külföldi példát hallani internet milliomosokról, gurukról akik szemérmetlenül nagy vagyonokat keresnek az interneten, vagy akár már a 30-as éveik elején visszavonultak, mert passzívan áramlik az online bevételük. Vajon ezek az emberek is úgy tervezték annak idején weboldalukat, hogy kitaláltak egy ötletet és az egészet rábízták egy honlap fejlesztő cégre? Semmi esetre sem. Ők komoly stratégiával rendelkeztek és lépésről-lépésre építették ki online birodalmukat.

Természetesen ha csak az a célunk, hogy legyen egy bemutatkozó oldalunk ami nem termel pénzt csak informál, akkor minden további nélkül bízzuk másra a tervezését és elkészítését az ötlet kitalálása után.
Azonban ha pénzt is szeretnénk látni internetes üzletünkből akkor bizony meg kell tanulnunk az online marketing leckét. Ha sikeresen túljutottunk a tanulmányokon és a gyakorlatba is átültettük a tudást, akkor érezhetjük meg milyen érzés, amikor automatizálhatjuk az eddigi robotmunkát vagy amikor maguktól jönnek az ügyfelek.

Ha megfelelő a tananyag akkor képesek leszünk elsajátítani egyedül is. Ha mégis segítség kell az ilyen oktatási formák jellemzője, hogy a háttérben rendelkezésre áll a támogatás, a support. Csak olyan oktatóanyagot válasszunk ahol valóban élhetünk is ezzel a lehetőséggel. Ha jó oktatót választunk,  aki maga is sikerrel alkalmazza azt amit tanít, akkor számunkra is egyszerű lesz a tudást átültetnünk a gyakorlatba és még a tanulásra sem kell olyan rengeteg időt szánnunk. Lényeg, hogy fokozatosan haladjunk, hisz a meglévő üzletünket sem egy hét alatt építettük fel, ráadásul most jó esetben vállalkozásunk működtetése mellett fogunk továbbfejlődni, tehát nyilván az időnk is korlátozott.

Ha tehát valódi online bevételre vágyunk, ne bízzuk a véletlenre. Keressünk minél előbb egy megfelelő kurzust. Lehet, hogy többe kerül, mint amit elsőre rászánnánk a tudás megszerzésére, de gondoljuk el mennyit spórolhatunk ha jó irányba indulunk el! Érdemes olyanoktól tanulni a témában akik szakértők és már letettek valamit az asztalra. Meg kell tanulnunk, hogy építsük fel üzletünket az interneten. Ki kell alakítanunk a stratégiát, meg kell tanulnunk a technikákat és folyamatosan fejlesztenünk kell tudásunkat. Ami jó hír: hazánkban még kevesen veszik komolyan ezt a tanácsot. Ezért ha minél előbb nekilátunk, annál nagyobb versenyelőnyre teszünk szert konkurenciánkkal szemben. A fenti javaslatoknak megfelelő egyetlen magyar nyelvű kurzusról az Internet-Marketing.hu oldalán találhatunk több információt. (E-kurzuson kívül ez a fajta tudás jelenleg még csak angol nyelven áll rendelkezésre.)

Forrás: www.internet-marketing.hu

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!