szerző:
ecoline.hu
Tetszett a cikk?

A vártnál is jobban sújtotta a válság az európai légi...

A vártnál is jobban sújtotta a válság az európai légi közlekedést, az első félévben, de az ágazat feltehetőleg túl van a nehezén. A legnagyobb német légitársaság, a Lufhansa bejelentése szerint utaslétszáma 6,1 áruforgalma pedig 20,1 százalékkal csökkent a megelőző év azonos időszakához képest. A piaci szakértők szerint ennek ellenére az ágazat 2010-re egyenesbe jön. 

Nem minden cég mérvadó

A vártnál gyengébb utasforgalomról és még gyengébb áruforgalomról számolt be jelentésében a Lufthansa, a cég papírjai az egyébként emelkedő frankfurti tőzsdén fél százalékot veszítettek értékükből szerdán. A légi közlekedésben repülőgép finanszírozási üzletágával világelső Calyon bank elemzői szerint azonban nem szabad az ágazat egészére vonatkozó következtetéseket levonni a Lufthansa eredményeiből, mert a társaság a válság kitörése óta a svéd SAS-hez hasonlóan gyengébben teljesít az ágazati átlagnál. Hasonlóképpen nem mértékadók a piac egészére az Air France eredményei sem, hiszen a cég forgalmi adataiból nehezen kiszűrhető az Airbus katasztrófa negatív hatása.

Sokkal inkább mértékadó lehet a British Airways eredménye, hiszen a céget a Calyon szakemberei az ágazati trendeknek megfelelően teljesítő kategóriába sorolták. A British Airways utaslétszáma nem egészen 2 százalékkal, áruszállítási üzletága pedig 9,8 százalékkal esett vissza. Az utasforgalomban regisztrált 2-3 százalékos csökkenésére, és az áruszállítás 10 százalék körüli visszaesésére a cégek még képesek kiadáscsökkentéssel és létszámleépítéssel válaszolni, de ennél nagyobb visszaesés, különösen ha hosszabb ideig tart már számos légitársaságot bedönthet – vélik a Calyon elemzői. Ettől azonban a légi közlekedés idei visszaesése ellenére sem kell tartani – véli Molontay Tamás a Calyon Bank Magyarország vezérigazgatója. A válság és a szűkülő piac ellenére a Calyon Bank kiemelt ügyfeleinek üzleti forgalmában nem volt visszaesés. Számításaink szerint a légi közlekedési ágazat 2010-re egyenesbe jön, majd 2011-től kezdődően 4 százalékot meghaladó növekedést produkálva talpra áll. Ez még mindig nem lesz az aranykor, hiszen az ágazat 1978 óta átlagosan is 5,3 százalékkal nő. 

Kedvező Boeing számok

Molontay Tamás véleményét támasztják alá a Boeing közelmúltban megjelent féléves adatai is. A társaság eredménye a válság ellenére 17 százalékkal 998 millió dollárra nőtt, igaz elsősorban a hadiipari megrendelések miatt. A Boeingnél polgári repülőgépek eladása is csak két százalékkal esett vissza, ez lényegesen kisebb eredményromlás, mint azt a válság mélysége indokolttá tenne – véli Molontay, aki szerint a kedvező adatok mögött az állami exporthitel-biztosítók tevékenysége húzódik meg.

A legtöbb nyugati országban ezek az intézmények állami kézben vannak, és a válság kezelése érdekében rendkívüli módon aktivizálták magukat exportjuk támogatása érdekében. Az importőrök hiteleire hajlandók jó feltételek mellett garanciát vállalni, így olyan vevők is hitelhez juthatnak, ráadásul akár hosszú lejáratú hitelhez is, akik önmagukban nem mennének át a banki szűrőkön. Ez a konstrukció egyébként jó lehetőség magyar importőrök számára is, ha nagy értékű berendezéseket, vagy akár szolgáltatásokat szeretnének vásárolni – tette hozzá a szakember. 

Ecoline

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!