Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"cff1b4a1-f1e8-44e0-bbfe-664007a69de3","c_author":"Martini Noémi","category":"360","description":"Miután a kaszinóváros gyurcsányi terve 15 éve meghiúsult, a velencei-tó-parti Sukorón most újra kiemelt beruházásra készülnek, amelyben egy orosz–magyar oligarcha is érdekelt. A helyiek petícióznak és tüntetni készülnek, de óriási az ellenszél. ","shortLead":"Miután a kaszinóváros gyurcsányi terve 15 éve meghiúsult, a velencei-tó-parti Sukorón most újra kiemelt beruházásra...","id":"20250205_hvg-A-to-nem-tagas-sukoro-ingatlan-fejlesztes-kiemelt-beruhazas-velencei-to-civilek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cff1b4a1-f1e8-44e0-bbfe-664007a69de3.jpg","index":0,"item":"4c74a19e-3a82-4613-8c15-8a4957ab49ad","keywords":null,"link":"/360/20250205_hvg-A-to-nem-tagas-sukoro-ingatlan-fejlesztes-kiemelt-beruhazas-velencei-to-civilek","timestamp":"2025. február. 05. 15:00","title":"Sukoró kettő, NER-módra: szinte bármit építhet a tó partjára egy orosz–magyar oligarcha érdekeltsége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3f6f20bb-17c9-40dd-b046-b1ec1fdc5c93","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Az esetet már vizsgálják.","shortLead":"Az esetet már vizsgálják.","id":"20250205_romania-kolozsvar-magyar-roman-nyelv-vita","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f6f20bb-17c9-40dd-b046-b1ec1fdc5c93.jpg","index":0,"item":"7f389219-feb7-4f6b-8cec-bdd18d1047e8","keywords":null,"link":"/elet/20250205_romania-kolozsvar-magyar-roman-nyelv-vita","timestamp":"2025. február. 05. 11:28","title":"Sztrókos beteg ellátása közben követelte egy kolozsvári mentőorvos, hogy a családtagok ne beszéljenek magyarul","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"983ba20f-8f02-4bcd-b534-2ea3785da705","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Gyűrűvel irányítható laptop és táblagép – érdekes szabadalmat nyújtott be a közelmúltban a Samsung.","shortLead":"Gyűrűvel irányítható laptop és táblagép – érdekes szabadalmat nyújtott be a közelmúltban a Samsung.","id":"20250206_samsung-galaxy-ring-okosgyuru-szabadalom-gesztusvezerles-laptop-tablagep","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/983ba20f-8f02-4bcd-b534-2ea3785da705.jpg","index":0,"item":"815ff776-f878-49eb-ab74-e529cfcc70db","keywords":null,"link":"/tudomany/20250206_samsung-galaxy-ring-okosgyuru-szabadalom-gesztusvezerles-laptop-tablagep","timestamp":"2025. február. 06. 18:03","title":"Tiszta sci-fi lehet, amit a Samsung következő okosgyűrűje tudhat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e98178e1-c400-4b43-8d4a-bf9509805fd1","c_author":"Köves Gábor","category":"kultura","description":"Tavaly Cannes-ban elnyerte a nagydíjat, de India nem az ő filmjét nevezte Oscarra, mert nem tartották elég indiainak. A Minden, ami fénynek tűnik az utóbbi idők egyik legszebb filmje – Payal Kapadia rendezővel Párizsban beszélgettünk.","shortLead":"Tavaly Cannes-ban elnyerte a nagydíjat, de India nem az ő filmjét nevezte Oscarra, mert nem tartották elég indiainak...","id":"20250205_minden-ami-fenynek-tunik-emmanuelle-payal-kapadia-interju-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e98178e1-c400-4b43-8d4a-bf9509805fd1.jpg","index":0,"item":"4aa09ad6-89f5-4588-bd16-0272ef5acc81","keywords":null,"link":"/kultura/20250205_minden-ami-fenynek-tunik-emmanuelle-payal-kapadia-interju-ebx","timestamp":"2025. február. 05. 20:00","title":"„Rettegtem, hogy a cenzorok kivágatják a szexjelenetet” – interjú a cannes-i nagydíjas Minden, ami fénynek tűnik rendezőjével","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9581168e-c9ee-43f6-99a2-7d67a2e83a0e","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Az ukrán ejtőernyősök fogták el az orosz katonákat, azt írták, értelmetlen mészárlás lett volna, ha a harc mellett döntenek.","shortLead":"Az ukrán ejtőernyősök fogták el az orosz katonákat, azt írták, értelmetlen mészárlás lett volna, ha a harc mellett...","id":"20250205_orosz-katona-kapitulacio-kurszk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9581168e-c9ee-43f6-99a2-7d67a2e83a0e.jpg","index":0,"item":"971c870e-77b8-4f8c-94d8-c95d71530715","keywords":null,"link":"/vilag/20250205_orosz-katona-kapitulacio-kurszk","timestamp":"2025. február. 05. 17:50","title":"21 orosz katona megadta magát az ukránoknak Kurszkban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"afa5e577-844b-48d3-b523-ccb24e7a79e4","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Google hét évvel a mesterséges intelligencia felhasználását leíró irányelveinek kiadása után úgy döntött, újragondolja az abban foglaltakat. Az eredmény nem túl megnyugtató.","shortLead":"A Google hét évvel a mesterséges intelligencia felhasználását leíró irányelveinek kiadása után úgy döntött...","id":"20250205_google-mesterseges-intelligencia-fejlesztes-fegyver-megfigyeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/afa5e577-844b-48d3-b523-ccb24e7a79e4.jpg","index":0,"item":"56b51549-1201-4c83-aa46-d7cb36d79ba9","keywords":null,"link":"/tudomany/20250205_google-mesterseges-intelligencia-fejlesztes-fegyver-megfigyeles","timestamp":"2025. február. 05. 12:03","title":"Feladta az elveit a Google, most már fegyverekhez és megfigyeléshez is használná a mesterséges intelligenciát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"53b7c3be-ac82-40f6-8b19-f8f5be08c581","c_author":"Imre Réka","category":"itthon","description":"Hiába állítja Gulyás Gergely, hogy a magyar jogszabályok kielégítően működnek és nincs szükség arra, hogy a kormány jogi eszközöket vegyen át az Isztambuli Egyezményből, Magyarországon még mindig nincs rendszerszintű képzés, ahol a rendőrök megtanulhatnák, hogyan reagáljanak a nők elleni erőszak áldozatainak szükségleteire. Amíg az állam nem hallja meg a nők segélykiáltását, nem is lesz előrelépés. Nőjogi szakemberekkel beszélgettünk az V. kerületi tragédia tanulságairól. ","shortLead":"Hiába állítja Gulyás Gergely, hogy a magyar jogszabályok kielégítően működnek és nincs szükség arra, hogy a kormány...","id":"20250206_bantalmazas-rendorseg-tarsadalom-isztambuli-egyezmeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/53b7c3be-ac82-40f6-8b19-f8f5be08c581.jpg","index":0,"item":"ab5a4c53-1df7-4ae7-b640-86d855d3ff4e","keywords":null,"link":"/itthon/20250206_bantalmazas-rendorseg-tarsadalom-isztambuli-egyezmeny","timestamp":"2025. február. 06. 18:00","title":"Amilyen a társadalom, olyan a rendőrség - miért fordulhat elő, hogy relativizálják a bántalmazást?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"062a1c49-b791-4754-af19-4278cbd66c40","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A kórház állítja, elkülönítette a fertőzött betegeket.","shortLead":"A kórház állítja, elkülönítette a fertőzött betegeket.","id":"20250206_uzsoki-korhaz-fertozes-antibiotikumoknak-ellenallo-bakterium","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/062a1c49-b791-4754-af19-4278cbd66c40.jpg","index":0,"item":"f116daef-14b6-4c38-b0fb-d3b5fcb53413","keywords":null,"link":"/itthon/20250206_uzsoki-korhaz-fertozes-antibiotikumoknak-ellenallo-bakterium","timestamp":"2025. február. 06. 15:51","title":"A legerősebb antibiotikumoknak is ellenálló baktérium fertőzött meg betegeket az Uzsokiban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Magyar gyártók széles hazai beszállítói körrel - és mégis igazából csak külföldön van piacuk. Ez ma a hazai buszgyártás, ami a közvélekedéssel szemben az Ikarus kimúlása ellenére sem tűnt el.
A nyáron a BKV a Kravtex sárga buszait tesztelte, Miskolcon pedig a NABI futurisztikus járművei vitték az utasokat – mindkét esetben abban reménykedve, hogy a városi üzemeltető rendel a hazai gyártóktól egy-egy nagyobb kontingenst.
„Magyarországon jelenleg körülbelül 8000 busz van közforgalomban, és ebből legalább 4000 cserére szorulna a közeljövőben, mivel ezek élettartama már most meghaladja a gazdaságosan üzemeltethető kort, vagyis több mint 12 éves” – mondta a hvg.hu-nak Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Szövetsége (MABUSZ) elnöke.
Az önkormányzatok, illetve a városi közlekedési holdingok szívesen is vásárolnának új buszokat, de a tenderek kiírása rendszeresen húzódik, és az üzlet végül meghiúsul. Kiderül, nincs pénz erre a célra.
A Nabi Siriusa
Bánkuti András
A nyáron a Volánbusz kért be banki ajánlatot 114 busz megvásárlásának banki finanszírozására, két hete pedig a Budapesti Közelekedési Központ vezetője, Vitézy Dávid adta hírül, hogy 100 buszt venne a főváros. Ilyenkor a legtöbbször elhangzik: welcome, magyar gyártók!
A kapacitás megvan
A nyolcvanas évek derekán még világelső Ikarus gyár a kilencvenes évek elhibázott fejlesztései és az összeomló keleti piac miatt az ezredfordulóra a csőd szélére került, majd 2007-ben ideiglenesen bezárta kapuit. Az Ikarus bezárásával azonban nem ért véget a magyar buszgyártás története. Jelenleg több kisebb buszgyártó cég is tevékenykedik hazánkban, kisszériás, de világszínvonalú buszok összeszerelését végzik Magyarországon. A piacaik azonban elsősorban nem a hazai közlekedésipar, hanem Amerika, Ázsia vagy Kelet-Európa országai.
Az igény tehát meglenne a buszokra, ráadásul a hazai buszgyártók kapacitással is bírnák: a két legnagyobb hazai gyártó, a Kravtex és a NABI jelenleg összesen hatszáz darab busz gyártására képes évente, de ez akár évi ezer darabra is felfuttatható lenne rövid idő alatt.
Citadell
A Kravtex fő tevékenysége kezdetben Ikarus autóbuszok, Rába motorok és futóművek valamint ezek alkatrészeinek exportja volt, később használt Ikarus autóbuszok felújításába fogott, amiket a volt Szovjetunió országaiban értékesítették. 1997-ben a cég megvásárolta a mosonmagyaróvári Kühne Mezőgazdasági Gépgyár Rt. többségi tulajdonát. Az így létrejött cégcsoport 1999-ben Credo néven kezdte gyártani és értékesíteni az autóbuszokat cseh licenc alapján. A cég folyamatos fejlesztéssel növelte a magyar beszállítók részarányát, és egyre nagyobb részarányban saját tervezésű típusokat mutatott be. Modelljei a Credo Citadell 12 és 19. Az utóbbi az első teljesen saját fejlesztésű busz.
Ezzel szemben 2010-ben mindössze 149 hazai buszt sikerült Magyarországon értékesíteni, ez pedig maximum a gyártó cégek lélegeztetőn tartásához elegendő. A NABI inkább külföldi megrendelésekből, a Kravtex pedig mezőgazdasági munkaeszközöket gyártó részlegéből kénytelen túlélni.
Sirius
A modellt a NABI (North American Bus Industries), a világ egyik vezető tömegközlekedési autóbuszgyártója építi, Magyarországon belül Kaposváron és Budapesten működtet buszkarosszéria-gyártó és -összeszerelő üzemeket. A NABI Magyarország főként amerikai exportra termel, itthon a legnagyobb foglalkoztató az autóbusziparban. Az elmúlt 20 évben 8000 buszt értékesített, a modelljének a neve Sirius.
A hazai buszgyártás kedvező gazdasági hatásai
Pedig a hazai buszgyártók sok száz hazai beszállítóval állnak kapcsolatban, amelyek a buszba kerülő kétezer-kétezerötszáz darab alkatrész nagyjából a felének a beszállítását végzik. Ha hozzávesszük a foglalkoztatási és adózási hatásokat, akkor egy külföldről beszerezett autóbusz még harmadával alacsonyabb beszerezési áron is többe kerül az államnak, mintha egy azonos komfortfokozatú autóbuszt magyar gyártótól rendelne meg.
A baj azonban épp a megrendelői oldallal van: egyelőre sem megfelelő koncepció sem megfelelő forrás nem áll rendelkezésre a buszflotta frissítéséhez. A legnagyobb potenciális vevő, a Volánbusz ugyan jelezte szándékát egy 110 darabos tenderre 2012-ben, de még ez a kismértékű vérfrissítés sem kapott szabad jelzést a Nemzetgazdasági Minisztériumtól forráshiány és a közlekedési stratégia átszervezése miatt.
Credo Citadell
www.kravtex.hu
Változást hozhat a hazai közlekedési vállalatokat egyetlen vállalati csoportba tömörítő Nemzeti Közlekedési Holding, melynek megalakítását már több mint egy évvel ezelőtt meghirdették, a koncepció részletei egyelőre nem ismertek. Így az sem, hogy a Volánbusz az új rendszerben milyen forrásokhoz juthat majd hozzá.
Operáció az agglomerációval
A másik potenciális nagyvevő, a BKV is hasonló cipőben jár: ott még ráadásul súlyos belső adósság is terheli a mérleget. A főváros esetében azt sem lehet tudni, hogy hogyan valósul meg közlekedési integráció: a Budapesti Közlekedési Központ vagy a Nemzeti Közlekedési Holding lesz-e az integrátor. A dolog nehézsége, hogy a főváros közlekedését össze kellene kötni az agglomerációéval, melyben az országos hatókörú MÁV épp olyan szereplő, mint az önkormányzatok és a regionális, helyi buszjáratok üzemeltető cégei.
A BKV-nak egyes vonalak működtetésére vannak alvállalkozói is. A velük kötött szerződések zöme jövő áprilisban lejár, ezért már most elindult a közbeszerzés: kérdés, hogy az alvállalkozói rezsikilométer valóban olcsóbb-e, mint ugyanaz a szolgáltatás nem kiszervezve.
A döntést egyszerűsíti, hogy a buszflotta állagának gyors romlása miatt a tulajdonos támogatása nélkül a kiszervezések elkerülhetetlennek tűnnek – sőt, még több kiszervezésre lehet szükség. A BKK kiiírt ugyan egy tendert száz busz beszerzésére, de az is elképzelhető, hogy ezek megint használt buszok lesznek.
A hazai gyártók azt mondják, hogy a használt buszok rövid időn belül elérik a gazdaságos üzemeltethetőségük idejének végét, míg az alvállalkozói kiszervezés a szolgáltatás drágulását eredményezheti. Kérdés, érveik mennyire találnak meghallgatásra.
Vasútfókuszú stratégia
Az sem könnyítette meg eddig a hazai buszflotta megújulását, hogy a 2007-2013 közti EU-s közlekedésfejlesztési prioritások közé a buszfelújítás és az új buszok vásárlásra nem került be. A jelenlegi uniós közlekedésfejlesztési stratégia ugyanis a vasútfejlesztésre fókuszál, de több tagállamnak sikerült elérnie, hogy a vasútra el nem költött támogatásokat átirányítsák a közúti közlekedéshez, például a bukaresti buszközlekedésnek is EU-s forrásokból sikerült megújulnia.
Hasonló átcsoportosítást azonban Magyarország nem kérelmezett, ezért jelenleg nem is igényelhetünk forrásokat erre a célra. A 2013-tól kezdődő új időszak prioritásai még csak tervezés szintjén állnak, viszont a tagállamok igényeire reagálva valószínűleg Brüsszel be fogja venni a prioritások közé az új, környezetbarátabb buszok beszerzését is.
Egy buszgyártó kimúlásának margójára
2009-ben a Volánbusz flottájának megújítása céljából 100 db 12 méteres, 2 tengelyes helyközi busz beszerzésére írt ki tendert, amire többek közt a hazai Alfa Busz Kft. is nyújtott be ajánlatot. Az Alfa Busz – amúgy előnyösebb – ajánlatának többszöri kizárása után a kínai Xiamen King Long United Automotive Industry Co. ajánlata nyert a tenderen, mely cégről idővel feltételezhetővé vált, hogy tulajdonosi áttéteken keresztül kapcsolatban állhatott a Volánbusz akkori menedzsmentjével. A King Long buszairól ráadásul azóta az is kiderült, hogy minőségileg sem felelnek meg az elvárásoknak: a karosszéria korróziója, a felépítmény túlzott rezonanciája, fűtési problémák és futóműhibák kísérték a kínai buszok eddigi pályafutását. Az időközben lecserélt Volánbusz-vezetőség el is vetette a következő 100 db kínai busz megrendelését, a székesfehérvári Alfa Busz Kft.-t azonban ez már nem tudta megmenteni: 2011 tavaszán végleg bezárta kapuit.