Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b9b462bc-73d1-451d-8d60-060ab1df99c8","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Scott Kelly és testvére, Mark Kelly szerint ha Elon Musk végre összeszedné a bátorságát, hogy beüljön egy űrhajóba, megbeszélhetnék a dolgaikat a világűrben.","shortLead":"Scott Kelly és testvére, Mark Kelly szerint ha Elon Musk végre összeszedné a bátorságát, hogy beüljön egy űrhajóba...","id":"20250227_elon-musk-scott-kelly-mark-kelly-andreas-morgensen-urhajos-nemzetkozi-urallomas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b9b462bc-73d1-451d-8d60-060ab1df99c8.jpg","index":0,"item":"73587186-07d9-4fa4-8a84-fe7b33b6c442","keywords":null,"link":"/tudomany/20250227_elon-musk-scott-kelly-mark-kelly-andreas-morgensen-urhajos-nemzetkozi-urallomas","timestamp":"2025. február. 27. 12:03","title":"Beleszállt Elon Muskba a rekorder amerikai űrhajós","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"475ad62c-9ce0-4077-809d-9d2df0cd54f0","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"Az autóbuszok a közúton közlekednek majd, vagyis nem a megállóban kell rájuk felszállni. ","shortLead":"Az autóbuszok a közúton közlekednek majd, vagyis nem a megállóban kell rájuk felszállni. ","id":"20250228_potlobusz-6os-villamos-ejszaka","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/475ad62c-9ce0-4077-809d-9d2df0cd54f0.jpg","index":0,"item":"b4221d2b-f1c4-47c9-9b1e-371dfcafb7e1","keywords":null,"link":"/itthon/20250228_potlobusz-6os-villamos-ejszaka","timestamp":"2025. február. 28. 13:06","title":"Pótlóbusz helyettesíti a 6-os villamost több márciusi éjszakán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3164aaea-3cba-45e3-9fdd-d93dce1beb1a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A miniszterelnök látszólag megengedőbb volt, amikor 2015-ben értékelte a „homoszexuális közösség” helyzetét, mostanra már a Pride betiltásáig jutott.","shortLead":"A miniszterelnök látszólag megengedőbb volt, amikor 2015-ben értékelte a „homoszexuális közösség” helyzetét, mostanra...","id":"20250227_orban-viktor-pride-2015","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3164aaea-3cba-45e3-9fdd-d93dce1beb1a.jpg","index":0,"item":"dc0e04e8-0f45-4687-8565-9ae6716eb44a","keywords":null,"link":"/itthon/20250227_orban-viktor-pride-2015","timestamp":"2025. február. 27. 19:13","title":"Orbán tíz éve még hálás volt a melegeknek, de a melegek már akkor sem voltak hálásak neki","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fbc8e8bb-baa4-4734-8b27-97e0063c8d7b","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az OMSZ előbb lejáratásról írt, aztán megköszönte a mentőknek és a tűzoltóknak, hogy még „a legszélsőségesebb esetben is találnak megfelelő segítő megoldást, és a beteg ellátását a kimentés, szállítás alatt is folyamatosan lehetővé teszik, biztosítják”. ","shortLead":"Az OMSZ előbb lejáratásról írt, aztán megköszönte a mentőknek és a tűzoltóknak, hogy még „a legszélsőségesebb esetben...","id":"20250228_mentodolgozok-szovetsege-orszagos-mentoszolgalat-platos-teherauto-beteg-egeszsegugy","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fbc8e8bb-baa4-4734-8b27-97e0063c8d7b.jpg","index":0,"item":"6e3c4a39-701e-4204-b2a7-bb009af224f7","keywords":null,"link":"/itthon/20250228_mentodolgozok-szovetsege-orszagos-mentoszolgalat-platos-teherauto-beteg-egeszsegugy","timestamp":"2025. február. 28. 16:02","title":"Kiposztolta a mentős szakszervezet, hogy platós teherautón vitték a túlsúlyos beteget kórházba, az OMSZ szerint gátlástalanok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A férfi egy tízéves kislányt csalt el, majd megkötözte és szexuálisan bántalmazta.","shortLead":"A férfi egy tízéves kislányt csalt el, majd megkötözte és szexuálisan bántalmazta.","id":"20250228_sarisap-kislany-pedofil-letartoztatas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d.jpg","index":0,"item":"62e6a403-6925-4691-9a86-bcf9696f925e","keywords":null,"link":"/itthon/20250228_sarisap-kislany-pedofil-letartoztatas-ebx","timestamp":"2025. február. 28. 13:56","title":"Ha ennél a kislánynál nincs mobil, már nem élne – letartóztatták a sárisápi rémet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"de368285-c6e7-421b-9d1b-1b9d45f63217","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"tudomany","description":"Az amerikai Intuitive Machines űripari magáncég szerdán elindította második holdküldetését, amely keretében a NASA tudományos berendezéseit juttatja el a Holdra.","shortLead":"Az amerikai Intuitive Machines űripari magáncég szerdán elindította második holdküldetését, amely keretében a NASA...","id":"20250227_intuitive-machines-athena-holdszonda-inditas-leszalloegyseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/de368285-c6e7-421b-9d1b-1b9d45f63217.jpg","index":0,"item":"c2d26be0-63cb-4d70-a459-4ce6ede2d238","keywords":null,"link":"/tudomany/20250227_intuitive-machines-athena-holdszonda-inditas-leszalloegyseg","timestamp":"2025. február. 27. 16:03","title":"Videó: útnak indult a második privát holdszonda, amely 4G-t is visz a Holdra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"58b81bed-2e38-41a5-9752-816d0456117f","c_author":"Révész Sándor","category":"kultura","description":"Korának legelmélyültebb, legnagyobb hatású magyar zongoristái közé tartozott, bár a szélesebb közönség ezt nem feltétlenül tudta. Soha nem akart sztár, pláne világsztár lenni. Minél ritkábbak, annál emlékezetesebbek voltak a koncertjei.","shortLead":"Korának legelmélyültebb, legnagyobb hatású magyar zongoristái közé tartozott, bár a szélesebb közönség ezt nem...","id":"20250227_rados-ferenc-halalara","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/58b81bed-2e38-41a5-9752-816d0456117f.jpg","index":0,"item":"f93feda6-95fc-4083-beeb-216d835effa8","keywords":null,"link":"/kultura/20250227_rados-ferenc-halalara","timestamp":"2025. február. 27. 08:45","title":"A mesterek mestere: Rados Ferenc halálára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4beee9be-fd02-4f00-b608-0f782a84d69b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A jövőben két helyen is képes a legfontosabb információkat megjeleníteni a Waze, persze ehhez kell egy ehhez kompatibilis autó is.","shortLead":"A jövőben két helyen is képes a legfontosabb információkat megjeleníteni a Waze, persze ehhez kell egy ehhez...","id":"20250228_waze-apple-carplay-google-android-auto-kozlekedes-navigacio-muszerfal-kijelzo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4beee9be-fd02-4f00-b608-0f782a84d69b.jpg","index":0,"item":"1c685b30-30a0-4fd9-b8ae-e4e1812f81e1","keywords":null,"link":"/tudomany/20250228_waze-apple-carplay-google-android-auto-kozlekedes-navigacio-muszerfal-kijelzo","timestamp":"2025. február. 28. 15:03","title":"Menő új funkciót kapott a Waze, de nem használhatja akárki","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Magyar gyártók széles hazai beszállítói körrel - és mégis igazából csak külföldön van piacuk. Ez ma a hazai buszgyártás, ami a közvélekedéssel szemben az Ikarus kimúlása ellenére sem tűnt el.
A nyáron a BKV a Kravtex sárga buszait tesztelte, Miskolcon pedig a NABI futurisztikus járművei vitték az utasokat – mindkét esetben abban reménykedve, hogy a városi üzemeltető rendel a hazai gyártóktól egy-egy nagyobb kontingenst.
„Magyarországon jelenleg körülbelül 8000 busz van közforgalomban, és ebből legalább 4000 cserére szorulna a közeljövőben, mivel ezek élettartama már most meghaladja a gazdaságosan üzemeltethető kort, vagyis több mint 12 éves” – mondta a hvg.hu-nak Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Szövetsége (MABUSZ) elnöke.
Az önkormányzatok, illetve a városi közlekedési holdingok szívesen is vásárolnának új buszokat, de a tenderek kiírása rendszeresen húzódik, és az üzlet végül meghiúsul. Kiderül, nincs pénz erre a célra.
A Nabi Siriusa
Bánkuti András
A nyáron a Volánbusz kért be banki ajánlatot 114 busz megvásárlásának banki finanszírozására, két hete pedig a Budapesti Közelekedési Központ vezetője, Vitézy Dávid adta hírül, hogy 100 buszt venne a főváros. Ilyenkor a legtöbbször elhangzik: welcome, magyar gyártók!
A kapacitás megvan
A nyolcvanas évek derekán még világelső Ikarus gyár a kilencvenes évek elhibázott fejlesztései és az összeomló keleti piac miatt az ezredfordulóra a csőd szélére került, majd 2007-ben ideiglenesen bezárta kapuit. Az Ikarus bezárásával azonban nem ért véget a magyar buszgyártás története. Jelenleg több kisebb buszgyártó cég is tevékenykedik hazánkban, kisszériás, de világszínvonalú buszok összeszerelését végzik Magyarországon. A piacaik azonban elsősorban nem a hazai közlekedésipar, hanem Amerika, Ázsia vagy Kelet-Európa országai.
Az igény tehát meglenne a buszokra, ráadásul a hazai buszgyártók kapacitással is bírnák: a két legnagyobb hazai gyártó, a Kravtex és a NABI jelenleg összesen hatszáz darab busz gyártására képes évente, de ez akár évi ezer darabra is felfuttatható lenne rövid idő alatt.
Citadell
A Kravtex fő tevékenysége kezdetben Ikarus autóbuszok, Rába motorok és futóművek valamint ezek alkatrészeinek exportja volt, később használt Ikarus autóbuszok felújításába fogott, amiket a volt Szovjetunió országaiban értékesítették. 1997-ben a cég megvásárolta a mosonmagyaróvári Kühne Mezőgazdasági Gépgyár Rt. többségi tulajdonát. Az így létrejött cégcsoport 1999-ben Credo néven kezdte gyártani és értékesíteni az autóbuszokat cseh licenc alapján. A cég folyamatos fejlesztéssel növelte a magyar beszállítók részarányát, és egyre nagyobb részarányban saját tervezésű típusokat mutatott be. Modelljei a Credo Citadell 12 és 19. Az utóbbi az első teljesen saját fejlesztésű busz.
Ezzel szemben 2010-ben mindössze 149 hazai buszt sikerült Magyarországon értékesíteni, ez pedig maximum a gyártó cégek lélegeztetőn tartásához elegendő. A NABI inkább külföldi megrendelésekből, a Kravtex pedig mezőgazdasági munkaeszközöket gyártó részlegéből kénytelen túlélni.
Sirius
A modellt a NABI (North American Bus Industries), a világ egyik vezető tömegközlekedési autóbuszgyártója építi, Magyarországon belül Kaposváron és Budapesten működtet buszkarosszéria-gyártó és -összeszerelő üzemeket. A NABI Magyarország főként amerikai exportra termel, itthon a legnagyobb foglalkoztató az autóbusziparban. Az elmúlt 20 évben 8000 buszt értékesített, a modelljének a neve Sirius.
A hazai buszgyártás kedvező gazdasági hatásai
Pedig a hazai buszgyártók sok száz hazai beszállítóval állnak kapcsolatban, amelyek a buszba kerülő kétezer-kétezerötszáz darab alkatrész nagyjából a felének a beszállítását végzik. Ha hozzávesszük a foglalkoztatási és adózási hatásokat, akkor egy külföldről beszerezett autóbusz még harmadával alacsonyabb beszerezési áron is többe kerül az államnak, mintha egy azonos komfortfokozatú autóbuszt magyar gyártótól rendelne meg.
A baj azonban épp a megrendelői oldallal van: egyelőre sem megfelelő koncepció sem megfelelő forrás nem áll rendelkezésre a buszflotta frissítéséhez. A legnagyobb potenciális vevő, a Volánbusz ugyan jelezte szándékát egy 110 darabos tenderre 2012-ben, de még ez a kismértékű vérfrissítés sem kapott szabad jelzést a Nemzetgazdasági Minisztériumtól forráshiány és a közlekedési stratégia átszervezése miatt.
Credo Citadell
www.kravtex.hu
Változást hozhat a hazai közlekedési vállalatokat egyetlen vállalati csoportba tömörítő Nemzeti Közlekedési Holding, melynek megalakítását már több mint egy évvel ezelőtt meghirdették, a koncepció részletei egyelőre nem ismertek. Így az sem, hogy a Volánbusz az új rendszerben milyen forrásokhoz juthat majd hozzá.
Operáció az agglomerációval
A másik potenciális nagyvevő, a BKV is hasonló cipőben jár: ott még ráadásul súlyos belső adósság is terheli a mérleget. A főváros esetében azt sem lehet tudni, hogy hogyan valósul meg közlekedési integráció: a Budapesti Közlekedési Központ vagy a Nemzeti Közlekedési Holding lesz-e az integrátor. A dolog nehézsége, hogy a főváros közlekedését össze kellene kötni az agglomerációéval, melyben az országos hatókörú MÁV épp olyan szereplő, mint az önkormányzatok és a regionális, helyi buszjáratok üzemeltető cégei.
A BKV-nak egyes vonalak működtetésére vannak alvállalkozói is. A velük kötött szerződések zöme jövő áprilisban lejár, ezért már most elindult a közbeszerzés: kérdés, hogy az alvállalkozói rezsikilométer valóban olcsóbb-e, mint ugyanaz a szolgáltatás nem kiszervezve.
A döntést egyszerűsíti, hogy a buszflotta állagának gyors romlása miatt a tulajdonos támogatása nélkül a kiszervezések elkerülhetetlennek tűnnek – sőt, még több kiszervezésre lehet szükség. A BKK kiiírt ugyan egy tendert száz busz beszerzésére, de az is elképzelhető, hogy ezek megint használt buszok lesznek.
A hazai gyártók azt mondják, hogy a használt buszok rövid időn belül elérik a gazdaságos üzemeltethetőségük idejének végét, míg az alvállalkozói kiszervezés a szolgáltatás drágulását eredményezheti. Kérdés, érveik mennyire találnak meghallgatásra.
Vasútfókuszú stratégia
Az sem könnyítette meg eddig a hazai buszflotta megújulását, hogy a 2007-2013 közti EU-s közlekedésfejlesztési prioritások közé a buszfelújítás és az új buszok vásárlásra nem került be. A jelenlegi uniós közlekedésfejlesztési stratégia ugyanis a vasútfejlesztésre fókuszál, de több tagállamnak sikerült elérnie, hogy a vasútra el nem költött támogatásokat átirányítsák a közúti közlekedéshez, például a bukaresti buszközlekedésnek is EU-s forrásokból sikerült megújulnia.
Hasonló átcsoportosítást azonban Magyarország nem kérelmezett, ezért jelenleg nem is igényelhetünk forrásokat erre a célra. A 2013-tól kezdődő új időszak prioritásai még csak tervezés szintjén állnak, viszont a tagállamok igényeire reagálva valószínűleg Brüsszel be fogja venni a prioritások közé az új, környezetbarátabb buszok beszerzését is.
Egy buszgyártó kimúlásának margójára
2009-ben a Volánbusz flottájának megújítása céljából 100 db 12 méteres, 2 tengelyes helyközi busz beszerzésére írt ki tendert, amire többek közt a hazai Alfa Busz Kft. is nyújtott be ajánlatot. Az Alfa Busz – amúgy előnyösebb – ajánlatának többszöri kizárása után a kínai Xiamen King Long United Automotive Industry Co. ajánlata nyert a tenderen, mely cégről idővel feltételezhetővé vált, hogy tulajdonosi áttéteken keresztül kapcsolatban állhatott a Volánbusz akkori menedzsmentjével. A King Long buszairól ráadásul azóta az is kiderült, hogy minőségileg sem felelnek meg az elvárásoknak: a karosszéria korróziója, a felépítmény túlzott rezonanciája, fűtési problémák és futóműhibák kísérték a kínai buszok eddigi pályafutását. Az időközben lecserélt Volánbusz-vezetőség el is vetette a következő 100 db kínai busz megrendelését, a székesfehérvári Alfa Busz Kft.-t azonban ez már nem tudta megmenteni: 2011 tavaszán végleg bezárta kapuit.
Nemcsak, hogy sikertelenül zárult a Trump-Zelenszkij találkozó Washingtonban, hanem olyan jeleneteket hoztak össze a vezetők, amelyek példátlanok a diplomáciában.