szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az autópiac válsága miatt a márkakereskedők a kereskedelem helyett egyre inkább a szerviztevékenység felé fordulnak. Árnyalja azonban a képet, hogy egyre erősebb a feketegazdaság, a működő szervizek mintegy fele számla nélkül dolgozik.

 Ha a mai szinten maradna az új autók kereskedelme, a 3 millió alá csökkent magyar személyautó-állomány hatvan év alatt cserélődne ki – idézi a Világgazdaság a PricewaterhouseCoopers (PwC) Könyvvizsgáló Kft. márkakereskedők megkérdezése alapján készített tanulmányát. A piaci résztvevők pesszimizmusát mi sem mutatja jobban, mint hogy a következő két évre vonatkozóan 78 százalékuk úgy vélte, kicsi az esélye az értékesítés növekedésének.

A felmérés szerint az új autók nettó árában átlagosan mindössze 7 százalék a kereskedői árrés. Ezzel összhangban a fő profitgeneráló tevékenység a kereskedelem felől eltolódott a szervizmunkák felé. A kereskedők a szervizszolgáltatás haszonkulcsát nevezték meg 2011-ben a fő profitforrásnak, ami a nyereség átlagosan 55 százalékát adja.

A PwC ugyan nem tér ki arra, hányan vettek részt a felmérésben, ám a válaszadók 95 százaléka jelezte, hogy cégét hátrányosan érinti a feketegazdaság erősödése. Iparági becslés szerint a szervizpiac több mint fele az árnyékgazdaság kezében van. A felmérés válaszadóinak 72 százaléka a kedvező adózási feltételek megteremtését tartja megoldásnak ebben a helyzetben. Ugyanakkor a gyakoribb hatósági ellenőrzéseket csak a válaszadók kevesebb mint fele tartja célravezetőnek.

A szakma szerint a válság beköszöntével szinte senki nem szeretne az ágazatba belépni. A tendenciát alátámasztja a kereskedések számának csökkenése is.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!