szerző:
Csörgő László
Tetszett a cikk?

A semmiből az ország egyik legnagyobb műszaki áruházláncát építette fel Fekete Zoltán, majd idén januártól elhagyta az Euronicsot, és Expert néven új műszaki üzletláncot indított el. Az Euronics így két részre szakadt, az ország egyik felében lévő boltok maradnak a márkánál, a másik feléből Expert lesz. Az üzleteket már el is kezdték narancssárgára festeni.

hvg.hu: Az Euronics-hálózatot szeptemberben még két cég alkotta. Néhány kivételtől eltekintve a Vöröskő Kft. által üzemeltetett boltok voltak nyugaton és a fővárosban, a Bravotech Kft. (vagyis önök) pedig keleten dominált. Előbbieknél maradt az Euronics márkanév, önök Expertként folytatják. Mi volt a váltás oka?

Fekete Zoltán: Egy válságba kerülő országban nagyon nehéz egy idő után összhangot találni bizonyos működési elképzelésekben, feltételekben. Vehetjük alapnak azt, hogy – üzleteink elhelyezkedése miatt – a válság nem is egyforma mértékben sújtotta a két céget. De másképp gondoltuk a válságkezelést is. Nekünk például elsősorban kis és közepes városokban voltak kisebb méretű boltjaink, a válság pedig ezeket az üzleteket érintette talán a legdrasztikusabban. És igen, kellett bezárnunk üzleteket. Azzal az üzletműködtetési metodikával ugyanis, amivel mi dolgozunk, 100 millió éves forgalom alatt nem nagyon lehet rentábilisan működtetni egy boltot.

Ugrás az ismeretlenbe
Most már csak egy tulajdonostársa van Fekete Zoltánnak, de valamikor hárman voltak a Bravotech Kft.-ben. Mindhárman egy hódmezővásárhelyi részvénytársaságnál, a Primexnél dolgoztak 1995-ig. Akkor otthagyták a jól felépített, biztos egzisztenciát ígérő állasukat a bizonytalanért. Nagyon sokan nem hittek nekik, hogy Hódmezővásárhelyről indulva fel tudnak építeni egy másik komoly céget. Az élet azonban őket igazolta, körülbelül egy év alatt jelentős mértékben előre is tudtak lépni. Ez volt az első igazán komoly fordulat, ami hasonlóan nagy lépés volt, mint a mostani üzlethálózat-váltásuk.

Szóvak sokmindent másképp gondoltunk, és a nézetkülönbségek az idő múlásával csak fokozódtak. Mind több olyan téma akadt, amelyről azt mondom: „nem találtuk meg a közös hangot”. Úgy gondoltuk, hogy lehetne ezt másképp is csinálni, és találhatunk számunkra megfelelőbb üzleti partnert. Talán mindenkinek jobb az is, ha egy kézbe kerül az Euronics Magyarországon.

hvg.hu: Kezdjük a történet legelején: mikor alapította az első cégét, és hogy jutottak el az Euronics márkáig?

F. Z.: Az első cégünket, a Bravotech Kft.-t 1995-ben alapítottuk. 1996 januárjában indultunk el mint műszaki nagykereskedelmi cég Hódmezővásárhelyről. Akkoriban dübörögtek Magyarországon a nagykereskedelmi cégek – legalább harmincan, de lehet, hogy negyven is voltak. Mi akkor azt mondtuk, azon az alapon van helyünk a piacon – és nekem máig ez a szlogenem –, hogy „mindig, mindent lehet jobban csinálni”.

Az első időszak azzal telt el, hogy megkeressük azt, mit tudunk másképp csinálni, miben tudunk jobbak lenni, mint az összes többi nagykereskedelmi cég. Erősebbek nem lehettünk, mert akkor kezdtük. Anyagilag biztosan gyengébbek voltunk, mert nem volt megfelelő tőkénk. Nagyon gyorsan rájöttünk, hogy gyorsaságban, rugalmasságban, ötletekben nőhetünk a többiek fölé. Akkor az elfogadott szállítási idő körülbelül egy hét volt: ennyi idő alatt kapta meg a bolt, ha termékeket rendelt. Felépítettünk egy három műszakos rendszert, ami biztosította, hogy a napközben befutott rendeléseket éjszaka pakoltuk az autóinkra. Így másnap reggelre már ott lehettek az üzletekben.

Csörgő László

hvg.hu: Sokak szerint Fazekas Zsolttal (Vöröskő Kft.) közös üzlethálózatuk sikerének titka az volt, hogy egyes nagyobb versenytársaik sokszor „rá sem bagóznak” a betérő vásárlókra – ellentétben önökkel.

F. Z.: Nyilván jó dolog egy fizikai formában létező üzlet, segítőkész és képzett munkatársakkal, de pontosan tudjuk, hogy a válság kezdete – mondjuk 2008 év vége – óta igencsak visszaesett a forgalom Magyarországon is. Pontosan látjuk: a mostani üzletméretek úgy lettek kitalálva, hogy bizonyos számú vásárló be fog térni az üzletekbe, és megfelelő mértékű forgalom is realizálódik minden egyes napon. Sajnos most nem azt az időt éljük, hogy ez garantált legyen, és lehet, ez már nem is tér vissza. Nagyon sokan azzal küzdenek nap mint nap, hogy mivel van egy nagy alapterületű áruházuk, ki kell gazdálkodniuk a költségeket. Mi kerül sokba? Ha bérlemény, akkor alapvetően a bérleti díj, a nagy készlet, és az alkalmazotti létszám.

Az új hálózat
Az Expert Magyarország Kft.-t tavaly ősszel hozták létre 500 ezer forint jegyzett tőkével, hódmezővásárhelyi székhellyel. A vállalat tulajdonosa két magyar cég, a Fekete Zoltán és egy másik magyar magánszemély tulajdonában lévő Bravotech Kft., és az ugyancsak magyar magántulajdonban lévő Bemutatóterem.net Zrt. A nemzetközi Expert-hálózatot Intercop GmbH néven 1967-ben Svájcban alapították, 1971 tavaszán nevezték át Expert International GmbH-vá és jelenleg összesen 21, ezen belül 17 európai országban több mint 7400 üzlet tartozik hozzá, ezek összesített forgalma 2012-ben meghaladta a 20 milliárd eurót.

Azt is tudni kell, hogy ma már sok esetben olyan professzionális termékeket árulunk, amelyeknek a megvásárlása nem úgy zajlik, hogy tolja a vásárló a bevásárló kosarát, beledobja az árut, és már viszi is a pénztárhoz. A vásárlónak rengeteg kérdése van, amelyekre választ vár. De azt sem lehet megtenni, hogy ebbe a nagyméretű áruházba odateszek mondjuk száz eladót, hogy húsz négyzetméterenként legyen egy-egy megfelelő képességű értékesítő, mert ez nem fér bele a mai költségviszonyok között a rendszerbe. Ezért mi 500-700 négyzetméter alapterületű üzletekben gondolkozunk, ezáltal kevesebb értékesítő kell, és e mellett maximálisan kihasználjuk az internet adta előnyöket is. Minden egyes üzletünkben, minden egyes eladó egy tablettel értékesít, a teljes termékkínálatunk és a készletünk rajta van: a központi raktáré, illetve nem csak az adott üzleté, de az összes többié is. E mellett a főbb beszállítóinknak is felkerültek a beérkezésre váró termékei, és a fogható készletei.

hvg.hu: A Nyugat-Magyarországon üzletekkel rendelkező, „másik Euronics cég”, a Vöröskő Kft. cégvezetőit, Fazekas Zsoltot és Fazekas Pétert évekkel ezelőtt elmarasztalta a bíróság „adócsalás és egyéb bűncselekmények” miatt. Előbbi egy év négyhónapnyi – két évre felfüggesztett – szabadságvesztést, a testvére pedig pénzbüntetést kapott. Játszott ez az ítélet szerepet önnél a 2013-as váltásban?

F. Z.: Nem. Bevallom őszintén, nem is kísértem figyelemmel, sokáig nem is tudtam semmiféle vizsgálatról, egyebekről. Mi ettől az ügytől próbáltunk távol maradni, és véleményt sem akartunk formálni. Persze ha olyan nyilatkozatok jelentek volna meg, amelyek globálisan fogalmaznak – hogy például „az Euronics-tulajdonosok” –, akkor biztosan kértünk volna helyreigazítást, de ilyen nem volt.

hvg.hu: Kelet-Magyarországon közel 50 saját és franchise üzlet alakul át Expertté. Egy éven belül 200 boltot szeretnének – ez nem kevesebb, mint 150 új üzletet jelent. Nem tart attól, hogy túl nagyot harapnak?

F. Z.: A Bravotech Grouphoz több cégnév is tartozik. Tudni kell, hogy az ötven Euronics-üzletből, amelyet működtetünk, nagyjából a fele van saját tulajdonban, a másik fele franchise volt. Ott van még a Hifinet-hálózatunk, amelynek tagjai elsősorban a Dunántúlon és Kelet-Magyarország kisebb városaiban lévő önálló kereskedők voltak. Saját tulajdonossal működtettük őket, adtuk hozzá a know-how-t, és beszállítóként is szerepeltünk az életükben. Jelentős erőt képviseltek, százhuszonegynéhány Hifinet üzletet már eddig is üzemeltettünk. Mióta nyilvánossá vált, hogy Magyarországon a jövőben Expertként működünk tovább, nagyon sok független kereskedő jelentkezett nálunk, hogy szeretné megkapni a márkanevet.

hvg.hu: Egyszerre kell versenyezniük az internetes webshopokkal és olyan nagy multikkal, mint például a Media Markt. Hogyan próbálnak lavírozni a két kihívás között?

F. Z.: Melyik a jó irány? Az arany középút szerintem mindig a két szélső lehetőség között van. Nem akarunk akkora üzleteket és választékot sem, mint a Media Markt. Viszont a hódmezővásárhelyi központunkban 12 ezer négyzetméteres raktárunkban van készletünk. Amiben fejlettebbek vagyunk bárkinél ma Magyarországon, az a következő: van egy kiváló internetalapú vállalatirányítási rendszerünk, és minden értékesítési pontunkon, minden egyes értékesítőnk rendelkezik tablettel, amellyel ehhez kapcsolódik. E miatt a legkisebb üzletünkben is többmilliárdos választékot tud bemutatni az eladó az oda betérő vásárlónak.

hvg.hu: Milyen üzleti érdekeltségei vannak még? A bemutatoterem.hu-t is önök üzemeltetik, mint önálló webshoppot, és persze vannak egyéb webshopjaik is. Csak a kereskedelemre fókuszálnak, vagy teljesen más területre is bemerészkednek?

F. Z.: A cégcsoportnak több értékesítési csatornája van. Az egyik az Elektro-quality Kft., amelyik a saját üzleteket üzemelteti. Vannak franchise és nagykereskedelmi partnereink, ebben voltak Euronics néven működő üzletek, Hifinet és egyéb boltok, amelyek szintén nagykereskedelmi partnerek is. A Hifinet és a Euronics-üzletek ugye Expert-üzletekké válnak. De vannak olyan partnereink is, amelyek a saját nevük alatt működnek, segítjük őket, ellátjuk olyan termékekkel, amelyeket vásárolni szeretnének. Ott vannak még a webáruházaink is. Ezek közül a legjelentősebb a bemutatóterem.hu, elektropark.hu, és ide fogjuk felfuttatni az Expertnet.hu nevű webáruházunkat.

Csörgő László

Ez a három, jelentősebb webáruházunk lesz a jövőben. Van egy Hód-In Kft. nevű cégünk is, ami a beépíthető konyhagépek piacán piacvezető, elsősorban konyhastúdiókat lát el, nagykereskedőként. Ezek a saját csatornáink. Van saját logisztikai hátterünk, fuvarozással foglalkozó cégünk, amely a saját termékeinket szállítja ki. Kereskedelmen kívül más érdekeltségeim nincsenek.

hvg.hu: Miben hisz, az egyszemélyi irányításban, a feladatok megosztásában, esetleg valahol a kettő között?

F. Z.: Abban mindenképpen hiszek, hogy egy cégnél megfelelő tulajdonosi kontroll kell, hogy legyen. Egyszemélyi tulajdonosként viszont egy olyan átfogó, sok csatornából álló céget, mint a miénk, fizikai képtelenség volna kontrollálni. Kell a tulajdonosi felügyelet, de a tulajdonosok alatt szükség van egy nagyon jó, területekért felelős csapatra – meghatározott irányokkal, és számonkéréssel. Abszolút a csapatmunkában hiszek, és próbálom azt elérni, hogy minden egyes feladathoz rendelve, egy nálam hozzáértőbb kolléga vezesse a területet.

hvg.hu: Mind a Nyugat-Magyarországon maradt Euronics-üzleteknek, mind a Kelet-Magyarországot uraló saját Expert-boltjaiknak igencsak impozáns bővülési terveik vannak. A piac vajon elbírja mindkettőt?

F. Z.: Ha visszatekintünk öt vagy tíz évvel ezelőttre, akkor azt látjuk, hogy minden közepes városban négy-öt műszaki bolt működött. Voltak ezek között olyanok, amelyek szakosodtak bizonyos márkákra, cikkcsoportokra. Ha most megnézzük ugyanezt, akkor előfordul, hogy az adott városban van egy Media Markt, egy Tesco és mondjuk egy Euronics üzlet. Sok helyen csupán egy-két, vagy legfeljebb három műszaki üzlet van. Ám azt gondolom, hogy a vásárlóerő nem lesz mindig ilyen mélyponton.

Hiszek abban, hogy az ország előbb-utóbb kilábal a válságból, és az emberek is mernek majd vásárolni, lakásokat fognak építeni, és akár hitelt is fel mernek majd venni, ha megerősödik a bizalom. Valamilyen szinten szerintem el fog indulni a piac. Két év múlva még aligha lesz 200-200 boltja mindkét cégnek, de három-négy éves intervallumban mind a kék, mind a narancssárga szín maximálisan el fog férni ezen a piacon.

hvg.hu: Mennyire optimista? Elég lehet vajon ez a bővítési lendület ahhoz, hogy öt-hat év múlva akár átvegyék a kelet-magyarországi Media Marktok helyét?

F. Z.: Optimisták vagyunk, bízunk magunkban. Viszont mi senkinek a helyét nem akarjuk átvenni.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!