szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Rengeteg vállalkozás felismerte, hogy jobb esélyekkel indul a versenytársak ellen, ha használ onlinemarketing-eszközöket. Épp ezért a böngészőben egyre többen szeretnének a top találatok között megjelenni, azonban sokan tévúton járnak. Az alábbi posztban tisztázzuk, kinek, mire van szüksége ahhoz, hogy a vásárlók látókörébe kerüljön.

A keresőoptimalizálás és keresőmarketing kifejezéseket sokszor felcserélik, vagy szinonimaként használják, pedig a két fogalom teljesen mást takar. Mindkét eszköz alapvetően arra való, hogy egy weboldal az internetes keresők (Google, Bing, Yahoo) első találatai közé kerüljön, azonban különböző helyzetekben érdemes használni ezt a két eszközt. Emellett más jellegű szaktudásra, szakemberre is van szükség mindkettőhöz, így érdemes tisztában lenni az alapvető különbségekkel.

Mi az a keresőoptimalizálás (SEO)?

A keresőoptimalizálás, vagy SEO (az angol Search Engine Optimization kifejezésből) maga az a folyamat, amikor egy honlap és annak tartalma úgy kerül kialakításra, hogy minél nagyobb keresésből származó forgalmat tereljen az oldalra. Lényege, hogy a keresés során a keresőmotor a lehető legjobb, leginkább releváns tartalmat kívánja megmutatni nekünk. A SEO segítségével pedig ezek közé a top találatok közé tudunk bekerülni. Fontos tudni, hogy a keresésből érkező látogatókért nem kell fizetni a Google-nek, viszont annak a szakembernek igen, aki segít ezt a helyezést elérni. Ide kattintva olvashat néhány tipikus SEO-tévhitet.

Mi az a keresőmarketing (SEM)?

A keresőmarketing, vagy SEM (Search Engine Marketing) egy jóval tágabb fogalom. Magában foglalja a már említett keresőoptimalizálást, és a fizetett (PPC) hirdetéseket is.

PPC, magyarul kattintás alapú hirdetés esetében – ahogy neve is árulkodik – kattintásokért kell fizetni, vagyis annyi forgalmat lehetséges adott oldalra terelni, amennyit szeretnénk, és költségvetésünk megengedi. A legismertebb ilyen szolgáltatást a Google Adwords nyújtja.

Technikailag a SEA (Search Engine Advertisement) kifejezést kellene használni a PPC helyett, azonban nem ez a kifejezés terjedt el a gyakorlatban. A piaci szereplők egyszerűen PPC-t vagy Google Adwords-öt használnak a SEA helyett. Ide kattintva olvashat egy ügyes, idevágó trükkről.

Mi a különbség a SEO és a SEM között?

Tehát összefoglalva azt mondhatjuk, hogy SEM = SEO + PPC, vagyis keresőmarketing = keresőoptimalizálás + kattintás alapú hirdetések.

Keresőoptimalizálás segítségével pluszköltség nélkül, saját energiabefektetéssel – vagy fizetett szakértőkkel – kerülhetünk a keresők – jellemzően a Google – legjobb találatai közé. Ezeket a találatokat organikus találatoknak hívják.

Ugyanakkor fizetett hirdetéseken keresztül gyakorlatilag megvehető a helyezés az internetes keresők első oldalán, melyek megelőzik a keresőoptimalizálás eredményeit. Gyakorlatban a következőképp kell elképzelni:

  • a PPC hirdetések jelennek meg elsőként, majd
  • a SEO eredmények ezután.

Ennek azért van rendkívüli szerepe, mert minél hátrébb szerepel egy oldal a Google találatai között, annál kisebb az esélye annak, hogy jelentős forgalom terelhető rá.

Melyik megoldást érdemes választani?

Örök vita tárgya szakemberek között, hogy a fizetett hirdetéseket, vagy az organikus találatokat érdemes-e használni. Szakmai berkekben sokszor lehet hallani, hogy “a SEO halott”, ugyanúgy, hogy a “SEM-nek nincs értelme SEO nélkül”.

Vannak helyzetek, amikor a keresőoptimalizálást érdemes választani. A módszer annak lényegéből adódóan hosszabb távú eredményeket produkál, költséghatékonyan. Ezzel szemben a PPC eredményei azonnal megmutatkoznak, mely egy olyan előny lehet, mellyel a SEO csak ritka esetben képes felvenni a versenyt még akkor is, ha a hatása átmeneti, amennyiben nem tartjuk fenn a kampányokat hosszú távon.

Összességében elmondható, hogy minden cégnek meg kell vizsgálnia saját erőforrásait és céljait, majd ezek szerint kiválasztani, hogy keresőoptimalizálást, vagy fizetett hirdetéseket érdemes használnia, netán egy bizonyos szintű kombinációt a kettőből.

Érdekességek a keresőmarketinget illetően

• Maximum 4 db fizetett hirdetés előzheti meg az organikus találatokat.

• A Google folyamatosan teszteli felhasználóin, hogy melyek a legjobb feltételek, melyekkel a legnagyobb profitot tudja elérni. Például tudta, hogy 2009-ben a kék 41 árnyalatát próbálták ki, mielőtt a végleges verziót megtalálták volna? Ennek hatására azonban úgy gondolják, hogy mintegy 200 millió dollárral nőtt évente a hirdetésekből származó bevételük.

• A hagyományos újságok korából származik az “above the fold” (ATF) és a “below the fold” (BTF) kifejezés, melyek azt jelentették, hogy az összehajtott A2-es méretű újság mely része látható, a címlap sztori, vagy az alulra elhelyezett kishírek. Ma a rögtön megjelenő Google-találatokat nevezik above the fold találatoknak, míg amelyekért görgetni kell, azok a below the fold találatok.

• A keresőmarketing mindkét ágában rendkívül jelentős szerepe van a biztos háttérnek, a technikailag jól felépített honlapnak, melytől ma már elvárás, hogy mobilbarát legyen. Ez azért van, mert az internetes keresők igyekeznek a felhasználók igényeit maximálisan kielégíteni, így ahogy egyre inkább nő a mobilról való keresések száma, egyre nagyobb előnyben részesíti a mobilbarát weboldalakat.

• Fizetett hirdetésekkel olyan látogatókat is lehetőség van megcélozni, akik korábban már jártak az ön oldalán. Ezt a megoldást nevezik remarketingnek.

Ha szeretne további hasznos híreket olvasni, hírlevelünkre feliratkozva megteheti!

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!