szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

50 kilóból 330 lóerőt kipréselni akkor is komoly mutatványnak számít, ha a gép, amiben egy ilyen motor működik, végig a földön marad. A hibrid-elektromos repülő esetében, ahol amúgy is minden kg számít, mindez hatványozottan igaz. Továbbra is rohamléptekkel fejleszti az elektromos rásegítéssel működő repülőgépét a Siemens.

A Siemens e-airplane projektjéről a hvg.hu is beszámolt korábban, amikor a projektet vezető Frank Anton tavaly Budapesten járt. Azóta annyi változott, hogy egy még újabb, jobb paraméterekkel rendelkező verzióval készültek el a németek, és az túl is jutott már a teszteléseken.

A hibrid-elektromos repülőről azt érdemes tudni, hogy hagyományos és elektromotorja is van, de míg a belsőégésű motort repülés közben állandó fordulatszámon "pörgeti" (és ezzel a repülésre használt energiájának feleslegét gyakorlatilag visszatölti az akkumulátorba), a nagyobb teljesítményigény esetén, amilyen tipikusan a felszállás is, bekapcsol az elektromotor. A villanyrepcsiben tehát az elektromos meghajtás a rövid ideig tartó, nagyobb teljesítményhozzáadást igénylő manőverekhez használatos – ezzel egyrészt a hibrid-elektromos repülők feleannyit fogyasztanak, mint a hagyományos társaik, másrészt viszont lényegében némán szállnak fel a kifutópályákról.

Az EV Obsession szerint az új típusú elektromos motor csupán 50 kilós, ami ahhoz mérve, hogy a folyamatosan biztosítható kimenő teljesítménye mintegy 260 kW, meglepően sok. A 330 LE, amit a felszálláskor a tolóerő növelésére lehet leginkább hasznosítani, a hibrid-elektromos repülőgép méretét is növelhetővé teszi: a Siemens állítja, hogy ezzel a konstrukcióval már gondolkodni lehet a négy ülésnél nagyobb repülőméreten is.

"Ez a nap meg fogja változtatni a légi közlekedést" – mondta Frank Anton, az eAircraft vezetője, aki szerint az új meghajtási rendszer utat nyitott abba az irányba is, hogy 2030-ra 100 utassal, ezer kilométeres távolságba ez a technológia bevethető legyen.

El van ájulva a világ a magyar elektromos kisrepülőtől

Egy kecskeméti hangárban összeraktak egy kétüléses sport- és oktató repülőgépet, amely már most világszám, és nagyon úgy fest, pár éven belül letarolhatja saját világpiacát. Öt éve még papíron sem létezett a Fusion 212, ma már több százat azonnal el tudnának adni a Siemensszel közösen fejlesztett magyar karbonrepülőgépből.

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!