Befizethet egy csődveszélyes nyaralásra úgy is, hogy nem tud róla
Ugye, nem gondolja, hogy ennyiből ki lehet hozni egy normális utat? – így hajtja el a kártérítésért küzdő Green Holidays utasokat a közvetítő. Az ügy háttere tele van homályos jogi részletekkel.
A Törökországban szállás és ellátás nélkül maradt utasok hazatérése után már nem is a bedőlt Green Holidays, hanem az útjait közvetítő egyéb társaságok, legfőképpen az Indulhatunk.hu a fő célpontja a károsultak haragjának, mert úgy vélik, az utazásközvetítő cég több szempontból is tisztességtelen módon értékesítette a Green Holidays útjait.
Az interneten kinézett, komplett – szállást, utazást és ellátást is tartalmazó – csomagokat a fizetéskor ugyanis két részre bontotta az indulhatunk.hu: a szállást és az ellátást a Professional Outlet Kft., a repülőjegyet pedig a SzállásOutlet Kft. számlázta, és nekik kellett külön-külön elutalni a részösszegeket. (A cégnyilvántartás szerint mindkét cég, és az utakat hirdető indulhatunk.hu is Forró Tamás Attila tulajdona.)
Az indulhatunk.hu ugyanakkor sem a visszaigazolásain, sem a kiküldött utazási szerződésekben nem tüntette fel semmilyen formában, hogy a közvetített út szervezője a Green Holidays Kft., noha a károsultak zárt Facebook-csoportjában olvasható posztok és a hvg.hu-nak nyilatkozó károsultak állítása szerint sokan meg sem vették volna az utat, ha tudják, hogy az az utazásszervezéstől tavaly novemberben eltiltott Green Travel utódcégéé.
Az indulhatunk.hu-nál fizettük be februárban. Konkrétan rákérdeztünk, hogy ez ugye nem Green Travel-es út? Azt mondták nem, dehogy, semmi köze hozzá. Utazás előtt egy héttel szembesültünk vele hogy a Green útja, amikor kiküldték a vouchereket, mert azon szerepelt először a Green Holidays neve
– írta például az 5 tagú családja útján 1,2 millió forintot bukó Ilona. Több, lapunknak nyilatkozó károsult ennél is később eszmélt: az indulhatunk.hu vasárnap késő esti kör-e-mailjéből – ami egyébként órákkal azután érkezett, hogy a Green bedőléséről szóló információ bejárta híradókat és hírportálokat – tudta meg, hogy ő is a fizetésképtelenné vált cég ügyfele.
Felháborít, és biztos vagyok benne, hogy szándékosan hallgatták el, hogy a Green az utaztató cég. Ha adtak volna bármilyen információt arról, hogy velük utazunk, akkor egy fillért se fizettem volna be
– dühöngött egy másik utas.
A károsultak attól tartanak, hogy mivel egyetlen papírjukon, szerződésükön vagy számlájukon sem szerepel a Green Holidays neve, így nem is jogosultak a kártalanításra. E gyanújukat erősítette a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) egyik vezetőjének pár napja megjelent nyilatkozata is, miszerint „ha a szerződés egyelemű szolgáltatásokra vonatkozik – például csak szállás vagy szállást nem tartalmazó utazási csomagra (repülőjegy és transzfer) – akkor hiába rendelkezik a szervezőiroda megfelelő engedéllyel és vagyoni biztosítékkal, a vagyoni biztosíték ezekre a szerződésekre nem vonatkozik".
Az indulhatunk.hu általános szerződési feltételei (ÁSZF) között ráadásul egyértelműen szerepel, hogy a közvetített, partnerei által nyújtott szolgáltatások minőségéért semmilyen felelősséggel nem tartozik, illetve „amennyiben a szolgáltatás igénybevétele során a felhasználót bármilyen kár érné, úgy ezzel kapcsolatos valamennyi felelősségét kizárja, a felhasználó kárigényével kizárólag a partnerhez fordulhat”.
„Ugye, nem gondolja, hogy ennyiből ki lehet hozni egy normális utat?”.
A pénzük után futó panaszosok leírása szerint az indulhatunk.hu irodáiban hétfőn nagyjából ennek megfelelően hárították el a kárigényeket, és egyből a Green Holidays nevében helytálló Uniqa biztosítóhoz irányították az ügyfeleket. Sok esetben még azt is megtagadták, hogy adjanak egy igazolást arról, hogy a károsult pénzét továbbutalták a Green Holidays-nek, pedig az indulhatunk.hu kiszolgálócégeivel – a Szállásoutlet Kft.-vel és a Professional Outlet Kft.-vel – szerződött ügyfelek egyedül ezzel tudnák igazolni a kártalanításkor, hogy a Green Holidays ügyfelei.
Hozzá kell tenni: a közvetítőcégnek egyből a szerződéskötés után, és magától kellett volna kiküldenie ezeket az igazolásokat. A hvg.hu egyik olvasója, Éva például a tavaly novemberi Black Friday akcióban foglalta le az útját, és már decemberben befizette a teljes összegét, de amikor februárban, majd áprilisban érdeklődött, hogy mikor kapja meg a számlát és a kiközvetített ajánlatot nyújtó utazási iroda részletes tájékoztatását (aminek hiányában azt sem tudta, hogy tulajdonképpen melyik cég csomagját vette meg), azt a választ kapta, hogy nyugodjon meg, majd az utazás előtt pár héttel megkapja. Amikor pedig múlt héten – indulási időpontja előtt három héttel – megint érdeklődött, azzal rázták le, hogy nemsokára küldik.
Érdekes, egészen addig naponta fel tudtak hívni, amíg át nem utaltam a teljes összeget – 4 főre 600 ezer forintot. Utána viszont le se… ejtettek, még azután sem, hogy kiderült, mi a helyzet a Greennel. Ha én nem hívom fel és kérdezek rá, hogy érintett vagyok-e, fogalmam sem lenne az egészről
– háborgott a hvg.hu-nak Éva, aki a történtek után azt gondolta, hogy a hosszadalmas kártérítési procedúra vagy pereskedés helyett az indulhatunk.hu egy másik útjával kárpótoltatná magát, de a kapcsolattartója azzal hűtötte le: „Ugye, nem gondolja, hogy ennyiből ki lehet hozni egy normális utat?”.
Nagyjából ugyanezt a választ kapta az indulhatunk.hu ügyfélszolgálatán Benedek is: miért is járna nekik másik út, ha az indulhatunk.hu utazásközvetítőként semmilyen felmerült problémáért nem felelős. Az külön bosszantó a férfi szerint, hogy az út megvásárlásának feltételéül egy tízezer forintos sztornóbiztosítás megkötését írta elő az iroda, ami kizárólag a céget védi, hogy ha ő mondjuk meghal, az út ára akkor is a vállalkozást illesse meg. Fordított esetre viszont, ha az úttal vagy az irodával lenne gond, a vevő nem kapott semmilyen biztosítékot.
Az ügyvezetőt ne hívja, úgysem veszi fel
Mikor a közvetítőcég panaszkezelését tesztelni akarva károsultként érdeklődtünk az indulhatunk.hu egyik vidéki irodájában, ennél készségesebb hozzáállást tapasztaltunk: a telefont fogadó hölgy egyértelműen azt mondta, hogy a két cég, az indulhatunk.hu és a Green Holidays közti szerződés alapján az indulhatunk.hu ügyfelei is károsultnak számítanak, akkor is, ha a papírjaikon nem szerepel a bedőlt cég neve, úgyhogy forduljunk nyugodtan a Green nevében kártalanító Uniqa biztosítóhoz. Arra a kérdésre viszont, hogy a papírokból miért maradt ki, illetve az ügyfelekkel miért nem közölték, hogy a Green Holidays útjait veszik meg, az ügyintéző már nem tudott – vagy nem akart – válaszolni.
Az utazási csomag, vagyis a szállás és a repülőjegy fizetésének kettébontásáról az indulhatunk.hu munkatársa azt mondta, hogy az egy „teljesen természetes, más utazásszervezőknél és közvetítőknél is bevett gyakorlat”. Ez azonban nincs így, a hvg.hu-nak több megkeresett utazási iroda azt mondta: kizárólag csomagban értékesítik az útjaikat. Amikor a Turizmus.com egy szakjogász véleményét közölte, aki szerint az utazások kettéválasztása akár bűntett is lehet, Forró Tamás válaszolt a lapnak, és határozottan cáfolta az állításokat.
Arra – a károsultakban szintén gyanút keltő – körülményre, hogy az indulhatunk.hu 2016 novembere és 2017 februárja között is árulta a Green Holidays útjait – vagyis akkor, amikor még csak a szándékról lehetett tudni, hogy a bedőlt Green Travel helyett a 2011-ben alakult másik cégükre, a Green Holidaysre kérnek utazásszervezői engedélyt a tulajdonosok, de maga az engedély még nem volt meg – az internetes cég ügyintézője zavaros választ adott. Azt mondta, decembertől februárig a Green Holidays csak utazásközvetítőként vett részt a folyamatban (erre ugyanis 2011 óta volt engedélye), az utazásszervező a Szállásoutlet Kft. volt ebben az időszakban.
Ez a magyarázat viszont meglehetősen sántít, és az ügyintéző sem tudott rá válaszolni, hogy minek iktatta be az utazásközvetítő indulhatunk.hu a még szintén csak utazásközvetítő Green Holidayst a folyamatba, ha volt „saját” utazásszervezője, a Szállásoutlet Kft.
Ezzel, illetve több egyéb kérdésünkkel – például: hogy lehet, hogy egy nappal a Green Holidays bedőlése előtt még e-mailben kapacitálták ügyfeleiket, hogy hétfőig még rendkívüli áron foglalhatják le a Black Friday akcióban hirdetett török utakat – megpróbáltuk megkeresni a cégcsoport tulajdonosát. Forró Tamást azonban nem sikerült elérni: a cégek központi irodájában nem voltak hajlandók kapcsolni, a mobiljáról pedig azt mondták, hogy úgysem veszi fel – és igazuk volt.
Török gyerek megvágta?
Ugyanígy jártunk a Green Holidays ügyvezetőjével Göktas Katával is, akinek sms-ben, illetve e-mailben is feltettünk kérdéseket. Például, hogy mivel tudja igazolni hétfői közleményük állításait, miszerint nem ők, hanem törökországi partnerük, az Akdem Turizm a felelős a kialakult helyzetért, amely a tőle megrendelt szállást és ellátást állításuk szerint annak ellenére nem biztosította a Green hétvégén érkező utasainak, hogy a foglalásaikat visszaigazolta.
Az Akdem Turizm ügyvezetője pont az ellenkezőjét állítja. Orhan Demirtas többször elmondta: múlt hét csütörtökön tudták meg, hogy a Green Holidays két repülőgép – a szombati és a vasárnapi – utasai után nem tudja időben kifizetni az utazások teljes összegét. A magyar iroda az ügyvezető állítása szerint ekkor még azt ígérte, hogy másnap rendezik a hátralékot, de az összeg sem pénteken, sem szombaton nem érkezett meg, ezért a vasárnapi gép utasait már nem akarták fogadni a reptéren, ám oda ezek után meglepetésükre még egy gépnyi utas érkezett.
Göktas Kata helyett sikerült elérnünk viszont a Green Holidays foglalási központjában dolgozó négy alkalmazott egyikét, aki – következetesen kikerülve a választ, hogy a Green kifizette-e a megrendelt szolgáltatásokat – a hvg.hu-nak azt mondta, egyetlen hivatalos felszólítást sem kaptak az Akdem Turizmtól, és szerződést sem bontott velük a cég. A kérdésre, hogy miért nem igazolják ők, hogy kifizették a rendelt szolgáltatásokat, a munkatárs azt mondta: az Akdemmel kötött partnerkapcsolati szerződésük alapján
nagyon sok ezer utalás történt az elmúlt fél évben, a gazdasági rendőrség dolga kibogozni, hogy ki állít igazat.
A felvetésre pedig, hogy miért kínálták az útjaikat közvetítőhálózaton keresztül még szombaton is, ha már csütörtökön kiderült, hogy gond lesz a hétvégén érkező utasokkal is, a munkatárs újra csak megismételte, hogy vasárnapig nem kaptak semmilyen erre utaló értesítést az Akdemtől. A péntek este 6 óra – vagyis irodazárásuk – után lefoglalt utakból pedig – elmondása szerint – egyetlen ügyfélnek sem lett kára, mert minden foglalás csak a visszaigazolásuk után érvényes. Ezt azonban azután, hogy vasárnap visszavonták az utazásszervezői engedélyüket, értelemszerűen nem tették meg.
A Green Holidays károsultak zárt facebook-csoportjában keringő információk szerint az iroda bedőlésének legalább hatezer károsultja lehet: az indulhatunk.hu-n oldalán állítólag csak a tavaly novemberi Black Friday akcióban háromezer utat foglaltak le, további háromezret pedig a cég kiterjedt közvetítőhálózatán keresztül. Nagyon sokat például a bedőlt Green Travel irodáit átvevő és Green Holiday-pontként működtető Gruber Travelnél. A Green Holidays 500 millió forintos biztosítékát így legalább ennyi felé kellene elosztani. Pontosabban, még abból is le kell vonni a hétvégén kint rekedt nagyjából ezer utas hazaszállításának költségét, vagyis nagyjából 400 millió – fejenként 66 ezer – forint jutna az összes hoppon maradt ügyfél kártalanítására. A valós kárösszeg a becslések szerint viszont 1,5-2 milliárd forint lehet.