Miért élteti tovább az állam a becsődölt buszgyártót?

Miért élteti tovább az állam a becsődölt buszgyártót?

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A hoppon maradt Volánbusz és BKV is kártérítést vár.

Mégiscsak megmenti az Orbán-kormány a Modulo buszok gyártóját, amelynek 5,8 milliárd forint hitelt ítélt meg az utóbb Mészáros Lőrinc érdekeltségébe került MKB Bank, mint azóta kiderült, a visszafizetés esélye nélkül – olvasható az e heti HVG Gazdaság rovatában.

Stratégiailag kiemeltté olyankor minősíthet egy társaságot a kormány, ha azt fizetésképtelenség fenyegeti – ennek a feltételnek az Ikarus Egyedi eminensen megfelel –, és ha adósságrendezéséhez vagy reorganizációjához nemzetgazdasági érdek, illetve kiemelt közérdek fűződik. Ez viszont a buszgyártó esetében már igencsak kérdéses.

A cég szerint azért lenne kiemelt közérdek a buszgyártó – és vele persze a Mészáros Lőrinc-féle MKB hitelének – az állami megmentése, mert a gyár „eddig megközelítőleg 5 milliárd, a 180 darab csuklós legyártásával pedig további 3 milliárd forint bevételt és megtakarítást” hozna a költségvetésnek. Sem arról nem szól a közlemény, hogy miből áll össze az állítólag 5 milliárd forintnyi eddigi közhaszon, sem arról, hogy mennyi közpénzt emésztene fel a további 3 milliárdos „bevétel és megtakarítás”.

Mészáros Lőrinc viszont biztos jól jár vele, ha az állam talpra állítja az MKB megroggyant adósát. De a másik Mészárost se kell félteni. A gyártáshoz szükséges eszközök nagy részét jó előre más cégeibe mentette ki, így jó esélye van rá, hogy az ő irányításával csődbe jutott, a lobbizása nyomán közpénzből helyrepofozandó buszgyártó leendő új gazdája is neki fizet majd azok használatáért.

Részletek az e heti HVG Gazdaság rovatában.

©
Hozzászólások