Gyükeri Mercédesz
Gyükeri Mercédesz
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Kóstoláson jártunk az áruházláncnál, azt is megtudtuk, mit kell tenni, ha valaki a polcon szeretné látni a termékét.

Tíz különböző virslivel néz szembe tucatnyi újságíró. A feladat: kiválasztani, melyik a legjobb közülük? Ha az ízlésünk véletlenül egybevág az Aldi munkatársaival, az külön öröm – ha már az áruházlánc kóstolóakadémiáján vagyunk, Biatorbágyon.

Aki járt már borkóstolón, az tapasztalhatta, hogy egy idő után tényleg csak az tűnik ki a többi tétel közül, amelyik igazán jó, vagy rossz – és nincs ez másképp a virslivel sem. Ám ahhoz sem kell különösen avatott szem, hogy feltűnjön: a rikító rózsaszín tétel valahogy nem passzol a többi közé.

©

Ennél több segítséget azonban nem kapunk egyelőre, marad az ízlés meg az eddigi tapasztalatok. Egészen addig, amíg rá nem harapunk egy nehezen elrágható héjra, amelyben édes-zsíros valami lapul. (Igen, rikító rózsaszínben.)

Az áruházlánc avatott beszerzőitől aztán tudományosabb magyarázatokat kapunk: jó eséllyel bőr helyett ehető kollagén fedi a terméket, és a hústartalma is kétséges – a bécsi virsliben elvileg sertés- és marhahús található, juhbélbe csomagolják, és bükkfán füstölik, mielőtt hőkezelnék. És azt is elárulják, hogy mi, az amatőr tesztelők két gyakorlatilag ugyanolyan saját terméküket eltérően értékeltük – ennyit számít, hogy az egyik hosszú, a másik pedig koktélméret.

A virslisor egyike volt a kóstoló nyolc tételének, a túró rudi, a – virslitől szigorúan elkülönített – mustár, a sós chips, az őrölt kávé, kétféle mogyorós csokoládé és a tejföl mellett.

©

Utóbbi a Nébih Szupermenta tesztjén a legtöbb pontot érte el a laktózmentes tejfölök között – a mostani tesztelők ezt másképp látták: egy másikat választottak kedvencüknek, és csak a negyedik lett a hat termék között.

©

Az első helyre az egész mogyorós étcsoki és tejcsoki került, a chips pedig második lett, de a termékek többsége inkább a középmezőny felső részén végzett a tesztelésen, ahol leginkább az tűnhetett fel az újságírócsapatnak, a látszólag teljesen egyforma – és árban sem feltétlenül különösebben eltérő – mustárok, csipszek vagy túró rudik között is mekkora különbség lehet.

Amikor a főnök a szájába vesz egy darab nápolyit

Hasonló kóstolás mindennapos az áruházláncnál. Az 1800 állandó és öt-hatezer szezonális termék jelentős része ugyanis nem az osztrák anyavállalat, a Hofer beszerzéséből származik, hanem itt tárgyalnak a beszállítókkal. Mivel legalább évente tendereztetik még azokat a termékeket is, amelyek a lánc nyitása óta készleten vannak, így nem csak a laboratóriumi bevizsgálás folyamatos, de a mostanihoz hasonló vakkóstolás is – tudtuk meg. Évente kétszáz ilyet szerveznek, a résztvevők pedig a cég beszerzői és munkatársai – önkéntes alapon bárki próbálkozhat ezzel. Van, amikor – hozzánk hasonlóan – saját termékeiket hasonlítják össze a konkurenciáéval, máskor a potenciális szállítók árui szerepelnek az érzékszervi vizsgálaton.

©

Ahhoz azért, hogy valami a polcra kerüljön, nem elég, hogy a kóstoláson elnyerje a munkatársak tetszését. Bár azt több felelős is elmondta, hogy volt olyan gyártó, aki egy e-mailben hívta fel a figyelmet az árujára, ez csak ahhoz elég, hogy felvegyék vele a kapcsolatot, innen hosszú út vezet a polcokig. Például biztosítania kell a gyártónak vagy a termelőnek, hogy tud legalább annyit szállítani, amennyivel a 137 üzletet el lehet látni, aztán a kóstoláson is meg kell győznie a beszerzőket, és a minőségbiztosítási előírásokat is teljesítenie kell, és mellesleg az átvételi árban is meg kell egyezniük a feleknek. Szúrópróbaszerűen azonban akkor is kóstolnak, amikor a termék már a polcon van.

©

És még ez sem feltétlenül garancia semmire: ha egy termék nem fogy úgy, ahogy elvárják tőle, megvizsgálják, hogy az ára vagy az összetétele nem nyerte el a fogyasztók tetszését. A saját márkás termékek receptúráját ugyanis a forgalmazó – ebben az esetben az Aldi – határozza meg, és ez nemcsak azt jelentheti, hogy mondjuk egy túró rudira mennyi csokibevonó kerül, de saját borházasítások is megjelennek az üzletben.

A láncnál azt is hangsúlyozták, hogy igyekeznek minél több terméket magyar forrásból beszerezni. A zöldségek és a gyümölcsök többsége télen ennek ellenére importból származik, de itt is részben magyar beszállítótól – a banánt például Magyarországon érlelik, innen kerül az üzletekbe.

A tejek (közte az UHT) és a trappista sajtok viszont biztos, hogy Magyarországról érkeznek – az Aldi az Alföldi Tej egyik márkáját, a Kokárdást vásárolta meg az év elején, az együttműködés része ez a beszállítói kapcsolat. A székesfehérvári központú vállalat terméke volt a laktózmentes tejföl is, amelyet megkóstoltunk, a trappista pedig a Tolnatejtől származik.

Az Alföldi Tej igazi óriáscégnek számít a hazai élelmiszeriparban, hiszen árbevétele tavaly meghaladta az 53 milliárd forintot. A beszállítók között azonban előfordulnak kistermelők is – igaz, azt ott is szem előtt tartják, hogy 137 bolt mindegyikét, még ha szezonálisan is, de el kell látniuk az árujukkal. A beszállítóknak egyébként 40 százaléka magyarországi cég.

©

A másik fontos szempont a mennyiség mellett az ár. A diszkontláncnál kapható virsli kilónként kevesebb mint 500 forintért és kétezer forint fölötti áron is, és azt mondják, ugyan több fogy már a minőségi termékekből, de a legolcsóbb árkategóriát nem hagyhatják el. Ahogy a többi üzletláncnál, itt is találhatunk olyan „rudat”, amely az Élelmiszerkönyv tavalyi módosítása óta már nem lehet virsliként, szafaládéként emlegetni, de még mindig van rá kereslet.

Van azonban egy nagy változás – mondják, és példát is említenek. Amíg korábban ezer forint felett nem nagyon tudtak eladni sonkát, ma már 1500 forintot is adnak érte a vevők.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
510 millióért vásárol be Mészáros Lőrinc öccsénél a Magyar Közút

510 millióért vásárol be Mészáros Lőrinc öccsénél a Magyar Közút

Így zajlik a süketek párbeszéde a Brexitről

Így zajlik a süketek párbeszéde a Brexitről

Index: Megvonhatja a Momentum és a Párbeszéd állami támogatását az ÁSZ

Index: Megvonhatja a Momentum és a Párbeszéd állami támogatását az ÁSZ

Ötmillió dolláros lopás: Pharrell Williamsék dala a bíróság szerint plágium

Ötmillió dolláros lopás: Pharrell Williamsék dala a bíróság szerint plágium

Miért van ez a sok kép ma a Google főoldalán? És mi köze a Geminidákhoz?

Miért van ez a sok kép ma a Google főoldalán? És mi köze a Geminidákhoz?

Az éjszaka megjön a hó

Az éjszaka megjön a hó