Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"921f5d5a-e42b-401a-b080-96494e9e53ba","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az ellenzék ellen indított petícióra erősítene rá a Nemzeti Ellenállás Mozgalom.","shortLead":"Az ellenzék ellen indított petícióra erősítene rá a Nemzeti Ellenállás Mozgalom.","id":"20250428_mem-plakatkampany-magyar-peter-tisza-part","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/921f5d5a-e42b-401a-b080-96494e9e53ba.jpg","index":0,"item":"4c7b22d4-c9ec-4bbb-a2c8-e69765795347","keywords":null,"link":"/itthon/20250428_mem-plakatkampany-magyar-peter-tisza-part","timestamp":"2025. április. 28. 17:59","title":"Mém- és plakátkampányt indítanak Magyar Péter ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"915d71ac-290a-42af-8d60-a04290748745","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Első körben kétféle tisztán elektromos változatban kapható a harmadik generációs Mercedes CLA, a hibridek később érkeznek.","shortLead":"Első körben kétféle tisztán elektromos változatban kapható a harmadik generációs Mercedes CLA, a hibridek később...","id":"20250429_215-millio-forinton-nyit-magyarorszagon-a-vadonatuj-elektromos-mercedes-cla","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/915d71ac-290a-42af-8d60-a04290748745.jpg","index":0,"item":"8483acaa-7300-4f54-bc5e-970b8edcc94b","keywords":null,"link":"/cegauto/20250429_215-millio-forinton-nyit-magyarorszagon-a-vadonatuj-elektromos-mercedes-cla","timestamp":"2025. április. 29. 10:23","title":"Magyar árakat kapott a közel 800 kilométeres hatótávú új Mercedes CLA villanyautó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"48c165d7-f614-4c08-8178-ee1c3ed9450c","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Életre kel a szecessziós csók, jön a Gustav Klimt: The Immersive Experience kiállítás.","shortLead":"Életre kel a szecessziós csók, jön a Gustav Klimt: The Immersive Experience kiállítás.","id":"20250429_A-virtualis-terben-tamadnak-Klimt-csokosai","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/48c165d7-f614-4c08-8178-ee1c3ed9450c.jpg","index":0,"item":"cfbc75d8-4c83-4ed4-9f00-278a6a07d21d","keywords":null,"link":"/elet/20250429_A-virtualis-terben-tamadnak-Klimt-csokosai","timestamp":"2025. április. 29. 13:06","title":"Arany dögivel – virtuális térben támadnak Klimt csókosai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c49317f5-47c4-488b-9058-99a49c8f1ff5","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A kínai PNDbotics mérnökei egy olyan rendszert fejlesztetek, aminek köszönhetően a humanoid robotjuk – Adam – képes a stabil közlekedésre.","shortLead":"A kínai PNDbotics mérnökei egy olyan rendszert fejlesztetek, aminek köszönhetően a humanoid robotjuk – Adam – képes...","id":"20250429_pndbotics-adam-humanoid-robot-kina-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c49317f5-47c4-488b-9058-99a49c8f1ff5.jpg","index":0,"item":"1af09e95-ea26-425a-998b-4569eaa5eeb4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250429_pndbotics-adam-humanoid-robot-kina-video","timestamp":"2025. április. 29. 14:03","title":"Úgy járkál ez a kínai humanoid robot, mint egy ember – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d7472f17-39ac-42be-9a7d-a5be60dd2b4e","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Egyedül indult a tisztségért, 89 százalék rá szavazott.","shortLead":"Egyedül indult a tisztségért, 89 százalék rá szavazott.","id":"20250429_manfred-weber-europai-neppart-ujravalasztottak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d7472f17-39ac-42be-9a7d-a5be60dd2b4e.jpg","index":0,"item":"0fc95e10-d973-4672-b57d-d9e278b952fc","keywords":null,"link":"/vilag/20250429_manfred-weber-europai-neppart-ujravalasztottak","timestamp":"2025. április. 29. 21:50","title":"Újabb három évre megválasztották Manfred Webert az Európai Néppárt élére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b3864f52-cd6d-451a-a423-16053eb02b48","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A színész maradványait tesztelték hantavírusra is, mivel a felesége halálát ez okozta, de a vizsgálat eredménye negatív lett.","shortLead":"A színész maradványait tesztelték hantavírusra is, mivel a felesége halálát ez okozta, de a vizsgálat eredménye negatív...","id":"20250428_gene-hackman-boncolas-halal-oka","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b3864f52-cd6d-451a-a423-16053eb02b48.jpg","index":0,"item":"2ea4440d-2c14-4562-8f9f-c1b856420ef0","keywords":null,"link":"/kultura/20250428_gene-hackman-boncolas-halal-oka","timestamp":"2025. április. 28. 18:47","title":"Megállapították Gene Hackman halálának okát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"001cc521-a06d-4d17-9635-27a8f17fd631","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A légitársaság megtéríti az utasoknak a szállás árát.","shortLead":"A légitársaság megtéríti az utasoknak a szállás árát.","id":"20250428_iberiai-felsziget-aramszunet-portugalia-lisszabon-jarattorles-wizz-air","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/001cc521-a06d-4d17-9635-27a8f17fd631.jpg","index":0,"item":"568ae9c7-38ab-4f78-96c6-fc607fc7ecc7","keywords":null,"link":"/kkv/20250428_iberiai-felsziget-aramszunet-portugalia-lisszabon-jarattorles-wizz-air","timestamp":"2025. április. 28. 18:58","title":"Törölte a Lisszabonból Budapestre tartó járatát a Wizz Air az Ibériai-félszigetet sújtó áramszünet miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"829aad74-adf5-4aee-a542-a89eb68f1441","c_author":"Murányi Gábor","category":"360","description":"A Biblia show bemutatója május 9-én lesz Down-szindrómás értelmi sérült művészek előadásában.","shortLead":"A Biblia show bemutatója május 9-én lesz Down-szindrómás értelmi sérült művészek előadásában.","id":"20250429_Baltazar-Szinhaz-Biblia-show-Kovats-Kriszta-Fabri-Peter-Down-szindromas-szereplok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/829aad74-adf5-4aee-a542-a89eb68f1441.jpg","index":0,"item":"17c150af-a268-4963-aefb-ae6bf8298bec","keywords":null,"link":"/360/20250429_Baltazar-Szinhaz-Biblia-show-Kovats-Kriszta-Fabri-Peter-Down-szindromas-szereplok","timestamp":"2025. április. 29. 15:00","title":"Évszázados „hitvitát” visz színpadra a Baltazár Színházban Kováts Kriszta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
90 perc alatt New Yorkból Londonba? Hamarosan valósággá válhat
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Ha 50 éve a Concorde mindössze szélcsatornák és logarlécek segítségével képes volt szuperszonikus repülőt építeni, akkor most miért nem megy? – tette fel a kérdést egy amerikai vállalkozás, a Boom, amely – egy igazi startuphoz híven – azt ígéri, hogy forradalmasítja a légi ipart.
Miközben a világ nagy része az önvezető autók közötti versengéssel van elfoglalva, a háttérben zajlik egy másik közlekedési csata is. Ez pedig nem más, mint a szuperszonikus, avagy a hangsebességnél gyorsabban haladó repülőgépek összecsapása.
A hangsebesség a tengerszinten nagyjából 1200 km/h, és minél magasabbra megyünk, annál alacsonyabb: 11 és 20 ezer méter magasan, ahol az utasszállító gépek repülnek, már csak 1060 km/h. Ezt azonban a mai gépek nemigen érik el, legfőképp azért, mert a lassabb haladás kevesebb üzemanyagot éget, ez pedig létfontosságú a minden centért megküzdő vállalatoknak.
Ugyanakkor, ahogy sok más területet, ezt is meg akarják reformálni a startupok, így az utóbbi időszakban több vállalkozás is létrejött azzal a céllal, hogy szuperszonikus repülőgépeket gyártson. Ilyen például a Hermeus, az alig egy éve létrejött atlantai cég, amelynek a Jeff Bezos féle Blue Origin egyik vezetője is tanácsot ad, vagy két ugyancsak amerikai vetélytársa, a 12 fős luxusgépeket gyártani tervező Aerion Supersonic és a Spike Aerospace.
És van az ötéves, denveri Boom, amelynek vezetője, Blake Scholl egy kockázati tőkebefektetőknek tartott konferencián mutatta be a vállalkozását – amelyről a Techcrunch készített összefoglalót.
Schollnak már volt egy sikeres startupja, a Kima Labs, amelynek eladása után marad annyi ideje, hogy átgondolhassa a következő lépését. „A szuperszonikus repülőgépek már legalább egy évtizede izgalomban tartottak, amikor eldöntöttem, hogy kicsit utánajárok a területnek. Az első dolog az volt, hogy megbizonyosodjak róla, hogy miért nem csinálta meg eddig senki sem. Kiderült, hogy rengeteg fals információ kering a területen. Hogy már nincs hely a szektorban, hogy túl van szabályozva, és hogy csak két társaság van, amely hosszú távú utakra képes utasszállítókat építeni.”
Ez pedig a véleménye szerint sokakat elriaszt attól is, hogy egyáltalán belevágjanak egy ilyen történetbe. Ugyanakkor, ha 50 éve a Concorde mindössze szélcsatornák és logarlécek segítségével képes volt szuperszonikus repülőt építeni, akkor most miért nem megy? Scholl szerint az üzemanyag a kulcs, hiszen manapság túl drága, ami jelentősen szűkíti a lehetőségeket.
Blake Scholl
AFP / Adrian Dennis
„És akkor elkezdtünk számolgatni – amihez egyébként kezdetben főként a Wikipedián találtunk információkat –, hogy mi kellene ahhoz, hogy a technológia megvalósítható legyen. Kiderült, hogy az üzemanyag-fogyasztást kell 30 százalékkal csökkenteni ahhoz a technológiához képest, amit már jó régen kitaláltak. És akkor rájössz, hogy ez nem is lehetetlen. Szóval elkezdtem néhány légi közlekedéssel foglalkozó szakkönyvet olvasni, találkoztam minden fontos emberrel, aki ezen a területen dolgozott, és mondtam nekik, hogy nyugodtan kössenek bele az elméletembe. De senki sem tette, mindenki azt mondta, hogy ez tulajdonképpen működhet. Úgyhogy megalapítottam a céget.”
A technológiai fejlődés a Concorde ideje óta ugyanis nemhogy nem állt le, hanem továbbfejlődött, így már nem alumíniummal, hanem szénszálakkal dolgoznak, szélcsatornák helyett számítógépes szimulációkat használnak, és a korábbi nagyon hangos turbinák helyett jóval halkabb és hatékonyabb hajtóműveket használnak.
A repülőgép formája – talán nem meglelő módon – kicsit a Concorde-ra hasonlít, így a géptest hosszú és vékony, ahogy a szárnyak is a régi klasszikust idézik. A gépen összesen három turbina kap helyet, kettő a szárnyak, egy pedig a farok alatt. A repülőket 55 ülésesre tervezik, Scholl szerint ez az a méret, amit még szinte biztosan meg lehet tölteni utasokkal, és gazdaságosan lehet működtetni. Ugyanakkor arra nem kell számítani, hogy a ma megszokott első osztályhoz hasonlóan szinte teljesen ledönthető ülések lesznek a gépeken, mivel a repülési idő sem lesz 7-9 óra.
És hogy mi kell a sikerhez? Scholl szerint 4 dolog:
kiváló mérnöki munka
kereslet
jó beszállítók
és rengeteg pénz.
Ami viszont hátrány egyelőre, az az, hogy a szuperszonikus repülés nagy hanghatással jár (hangrobbanás, ugye), aminek következtében sok ország kitiltotta a légteréből az ilyen repülőket. Ennek megfelelően az első járatok az óceánokon átívelők lehetnek, mint például a New York–London vagy a San Francisco–Tokió. Az, hogy az első szereplő a Boom lesz-e, azt ma még nem tudni, de az biztos, hogy a denveri vállalkozás 30 gépét már lekötötték több százmillió dollár értékben.