Tetszett a cikk?

Az iskolabezárások és a home office jellemezte helyzetben az emberek mint a cukrot, úgy viszik a háztartási termékeket, az élelmiszereket, a sorozatokat, a híreket és a pornót. De ezek a cégek sincsenek olyan jó helyzetben, mint elsőre tűnhet, és egy elhúzódó, mély válság minden gazdasági szereplőnek fájni fog.

A koronavírus-járvány, illetve az amiatt bevezetett korlátozó intézkedések máris komoly károkat okoznak a magyar és a világgazdaságban: a turisztikai és a vendéglátó szektor jó része romokban, a légi személyszállítás ugyancsak, az amúgy is válsággal küzdő autóipar pedig kezd teljesen leállni Európában.

Otthonülős részvények

Ugyanakkor a lakosság úgy vásárolja a tartós élelmiszert és a tisztító, fertőtlenítő szereket, mintha nem lenne holnap, az otthoni munkavégzésre átálló cégek kapkodják a laptopokat, az otthonról dolgozó emberek pedig már a kenyérsütőket és a futópadokat. Nem tanácsos kimozdulni otthonról (sőt vannak olyan országok, ahol tilos), így egyre nagyobb az igény a házhoz szállításra, illetve a több otthon töltött idő miatt a négy fal közt végezhető szabadidős tevékenységekre.

Elszabadult spájzolási láz: van, aki két-három naponta bevásárol 50 ezer forintért

A kereskedelemben most nem is az áruhiány, hanem a munkaerőhiány okoz gondot.

Persze pénzt keresni így is lehet. Mark Tepper amerikai befektetési tanácsadó a DAWN-stratégiát ajánlja azoknak, akik részvényt vennének: a dawn angolul virradatot jelent, de ebben az esetben mozaikszó a Domino’s Pizza, az Activision (videojátékgyártó), a Walmart (kiskereskedelmi lánc) és a Netflix (streamingszolgáltató) cégek neveiből.

AFP / Jaap Arriens

Az ilyen cégek ugyanis eléggé válságállók, sőt a jelenlegi, kijárási korlátozásokkal súlyosbított, még csak kibontakozó válságban kimondottan jól teljesítenek. Legalábbis üzletileg, a részvényeik pedig legalábbis nem vesztettek olyan sokat az értékükből, mint az átlag. Azt hangsúlyozni kell, hogy ha a járvány elhúzódó és súlyos gazdasági válságot fog okozni, az minden gazdasági szereplőnek rossz lesz, beleértve azokat is, akiknek most még esetleg jobban megy a szekér, hiszen ha sok ember veszíti el az állását, akkor csökkenni fog a kereslet minden áru, termék és szolgáltatás iránt.

Tele a kamra?

A jelenleg tapasztalható vásárlási láz egyértelmű nyerteseinek a háztartási termékeket (egész pontosan gyorsan forgó fogyasztási cikkeket, az angol kifejezésből képzett betűszóval: FMCG) forgalmazó boltok, ezek beszállítói, továbbá a termékek gyártói tűnnek. Azonban különösen a rendkívül népszerű tartós élelmiszerek esetében jórészt nem plusz, hanem inkább előrehozott keresletről van szó.

AFP / DPA / Frank Rumpenhorst
A liszt hosszú ideig eláll, a WC-papírról nem beszélve – aki most több havi készletet bespájzolt, az értelemszerűen több hónapig nem fog ilyesmit venni. Persze a vásárlási láz okozhat némi túlfogyasztást, és a most bespájzolt élelmiszer egy része biztosan a kukában végzi majd, hiába lehet sokakban „ha már megvettük, megesszük!" felfogás.

Ami a tisztítószereket, fertőtlenítőket illeti, ezek esetében már inkább tényleges plusz kereslet van, az emberek remélhetőleg nemcsak azért veszik a szappant, hogy legyen a polcon, hanem fokozottan használják is. 

Menedékházat és mézbort is lehet kapni a neten koronavírus ellen

Nemcsak a járvány, a koronavírus-biznisz is terjed Magyarországon. Miközben a maszkok és kézfertőtlenítők mindenhol hiánycikknek számítanak, rengeteg dolgot árulnak koronavírus ellen az interneten. Sokan kínálnak fertőtlenítést, de vannak meghökkentő tételek is. Az árra a Facebookon a kereskedő úgy reagált, hogy ebben benne van egy teljes külső-belső takarítás, ahol az autókat előbb forró, szárazgőzös fertőtlenítő tisztításnak vetik alá, majd ózonnal kezelik.

Szintén tényleges pluszkereslet jelentkezhet az elektronikai termékekre, szabadidős eszközökre, háztartási gépekre. Nyilván akadnak szép számmal olyan cégek, amelyek a kényszerű home office miatt vásároltak laptopokat, amit amúgy nem tettek volna meg. Vélhetően a lakosság is beszerzett olyan eszközöket, amelyeket amúgy nem vett volna meg, jó példa erre a fentebb már említett kenyérsütő. Különösen, hogy a nyaralások lemondása és bizonytalanná válása miatt sok háztartásban jelentősebb összegek szabadulhattak fel nagyobb összegű vásárlásokra.

A spájzolási láz miatt az FMCG-kiskereskedelem már túlterhelt, ugyanez fokozottan igaz a házhoz szállítást végző cégekre és a nagy láncok kiszállítási részlegeire, amelyek 100+ százalékos üzemben működnek. Ami a házhoz szállítást illeti, a járvány miatt jelentkező új kereslet egy része ráadásul megmaradhat a járvány levonulása után, ha elég sokan kapnak rá a szolgáltatásra. Az ezzel foglalkozó cégeknek tehát ez minden szempontból pozitív lehet (a túlterhelt munkavállalóiknak már kevésbé) – kivéve, ha komoly elhúzódó válság jön, mert a házhoz szállítás olyan luxus, amit sokan első körben le fognak faragni a kiadásaik közül.

Nézzünk valamit!

Adja magát a feltételezés, hogy a lakosság tömeges, kényszerű otthon ülésével nagyot nyer a Netflix, az HBO Go és a többi streamingszolgáltató. A helyzetük azonban elég bonyolult. Ezek a szolgáltatók ugyanis havidíjat szednek, az a bevételükön se nem oszt, se nem szoroz, hogy egy előfizető napi 2 órán keresztül néz sorozatokat, filmeket, vagy pedig 4 órán keresztül. Természetesen ebben a helyzetben jó esélyük van új előfizetőket szerezni, különösen az alig vagy kevésbé telített piacokon, mint amilyen például Magyarország. Itt is meg kell jegyezni, hogy ha a válság mély lesz és elhúzódó, akkor az új előfizetők épp olyan gyorsan fogják lemondani a szolgáltatást, mint ahogy regisztráltak rá. Sőt mivel nem létfontosságú kiadásról van szó (ráadásul a streaming-piacon épp nagyon erős a verseny) még a régi előfizetőkből is bőven veszíthetnek.

Webddt

Negatívan érinti ezeket a szolgáltatókat, hogy a járványhelyzet miatt világszerte sorban halasztják el a filmforgatásokat, sőt állítják le a már folyamatban lévőket. Ez nem csak azzal jár, hogy középtávon kevesebb tartalmat tudnak majd kínálni: egy már bármilyen szinten folyamatban lévő forgatás leállítása anyagi veszteséggel, sőt számtalan pluszköltséggel is jár. És nem csak a forgatásokat érinti a járvány, az HBO Go március 18-án közleményben jelezte, hogy a magyar szinkronok csak legalább kéthetes csúszással fognak felkerülni.

Ugyanez igaz a hagyományos tévécsatornák műsoraira, illetve a mozifilmekre. A filmes- és a moziipar pedig máris nagy bajban van, a járvány miatti korlátozó intézkedések természetesen érintik a mozikat, amelyekben sok ember gyűlik össze zárt helyen – a magyar kormány is bezáratta őket.

Elapadhatnak a reklámbevételek

Ha a válság elhúzódik és elmélyül, akkor a reklámbevételek csökkenése még tovább fogja rontani elsősorban a televíziók, kisebb mértékben a mozifilmipar helyzetét. (Ez a streamingszolgáltatókra nem vonatkozik, jelen állás szerint egy sem ad el reklámfelületeket, kizárólag az előfizetői díjakból élnek.) A bajba jutott vállalkozások természetesen kevesebbet fognak tudni költeni hirdetésekre, vagyis minden olyan cég helyzete romlani fog, amelyik hirdetések közzétételéből él.

Beleértve a Google-t, a Facebookot és az egyéb keresőket, közösségi platformokat, amelyek az elmúlt években szó szerint fürödtek a reklámpénzekben. Hiába dobja meg a járványhelyzet a felhasználói aktivitásukat, a reklámbevételeik csökkenni fognak.

Ahogy a sajtótermékeké is. Válsághelyzetben a lakosság ki van éhezve az információkra, egyelőre a média üzletileg világszerte a járvány nyertesei közé sorolható. De hiába a magas olvasottság, ha elapad a reklámbevétel – márpedig a legtöbb sajtótermék részben vagy egészében reklámbevételekből tartja fenn magát.

Otthon is lehet játszani

A streamingre visszatérve: nem meglepő módon a járványhelyzet egyértelmű nyertesének tűnik a pornó. A legnagyobb pornóoldal, a Pornhub drasztikusan megnövekedett forgalmat jelentett a vírus által érintett országokból. Európában a járványügyi helyzet Olaszországban a legsúlyosabb, innen átlagosan közel 14 százalékos forgalomnövekedést jelentettek, de nem maradt le sokkal Belgium és Hollandia sem, Csehországban és Japánban közel 10 százalékos volt a növekedés. Egyébként nem csak az oldal forgalma nőtt meg, elég nyilvánvalóan a tömeges home office miatt a napon belüli eloszlása is változott. Éjjel kettőkor a forgalom a megszokottnál több mint 10 százalékkal magasabb volt (vélhetően többen maradnak fenn sokáig), reggel 8-kor viszont közel 10 százalékkal visszaesett (vélhetően sokan az otthoni munkavégzés miatt később kelnek – normális esetben a reggel 8 az egyik legnépszerűbb időszak).

Kis érdekesség: január 25-étől kezdődően egyre több felhasználó keresett rá valamilyen kifejezéssel a koronavírusra, a csúcs március 5-e volt, amikor 1,5 millió ilyen keresést regisztráltak. Azzal kapcsolatban nem szeretnénk találgatásokba bocsátkozni, hogy miért keres rá egyáltalán bárki a koronavírusra egy pornóoldalon.

Szintén jelentős igény mutatkozik az iskolabezárások és home office jellemezte időszakban videojátékokra. Ahogy az informatikai eszközök esetében, nagyrészt vélhetően itt sem előrehozott keresletről van szó, hanem többletigényről. Persze egy elhúzódó válság a játékipar bevételeit is visszavághatja.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!