Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a2a17230-0282-4cde-884d-b26a3101346d","c_author":"Tiszai Balázs","category":"kkv","description":"Az amerikai elnök iparági importtarifái mindenkinek rosszak, és nem világos, hogy akár csak hosszú távon mennyire tudnák enyhíteni az USA autógyártóinak kínjait. Trump ráadásul a Joe Biden ellen vezetett bosszúhadjárata közepette elkaszálta az amerikai elektromobilitási programot, amivel épp az Egyesült Államok legnagyobb riválisát hozza helyzetbe.","shortLead":"Az amerikai elnök iparági importtarifái mindenkinek rosszak, és nem világos, hogy akár csak hosszú távon mennyire...","id":"20250418_Trump-autoipari-importvamok-Kina-elektromos-autok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a2a17230-0282-4cde-884d-b26a3101346d.jpg","index":0,"item":"375acc98-cc83-4c77-be3a-ea2a4432504d","keywords":null,"link":"/kkv/20250418_Trump-autoipari-importvamok-Kina-elektromos-autok","timestamp":"2025. április. 18. 13:00","title":"Globális roncsderbi lehet Trump autóvámjaiból, a végén pedig Kína nevethet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"157cb675-e953-4101-ba98-7efe1cc54a97","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Nem meglepő, hogy a Megafon költötte a legtöbbet.","shortLead":"Nem meglepő, hogy a Megafon költötte a legtöbbet.","id":"20250417_kormanypropaganda-kollar-kinga-bayer-zsolt-tuntetes-megafon-kozossegi-media-hirdetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/157cb675-e953-4101-ba98-7efe1cc54a97.jpg","index":0,"item":"f2207a5f-62a5-48f8-9358-f412b3d56bbe","keywords":null,"link":"/kkv/20250417_kormanypropaganda-kollar-kinga-bayer-zsolt-tuntetes-megafon-kozossegi-media-hirdetes","timestamp":"2025. április. 17. 12:19","title":"Húszmilliót költöttek a kormánypropaganda szócsövei Kollár Kinga lejáratására a közösségi médiában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9c0a72d9-74d5-4f2f-99d3-68081754efdf","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Miután Donald Trump amerikai elnök hetekkel meghosszabbította a TikTok amerikai részének eladására vonatkozó határidőt, újra előtérbe került a kérdés: ki lehet majd a potenciális vásárló? Ahogy korábban, most is kering egy mindenki által ismert név: az Apple. Bár a vállalatnak ehhez lenne is anyagi forrása, szinte bizonyosan kijelenthető, nem fog belevágni egy ilyen üzletbe.","shortLead":"Miután Donald Trump amerikai elnök hetekkel meghosszabbította a TikTok amerikai részének eladására vonatkozó határidőt...","id":"20250418_apple-tiktok-felvasarlas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9c0a72d9-74d5-4f2f-99d3-68081754efdf.jpg","index":0,"item":"1c44131b-1769-41e2-bc01-0d1b182ae9bf","keywords":null,"link":"/tudomany/20250418_apple-tiktok-felvasarlas","timestamp":"2025. április. 18. 10:03","title":"Miért nem érdekli az Apple-t a TikTok, ha pénze bőven lenne rá?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0b0d1755-7404-440c-b24b-1e23cc4480bc","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Marija Zaharova külügyi szóvivő közölte, hogy ha Taurus rakétákkal hajtanak végre támadásokat az orosz közlekedésinfrastruktúra ellen, Németországot az ukrajnai konfliktus résztvevőjének fogják tekinteni.","shortLead":"Marija Zaharova külügyi szóvivő közölte, hogy ha Taurus rakétákkal hajtanak végre támadásokat az orosz...","id":"20250417_merz-taurus-ukranok-zaharova-fenyegetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0b0d1755-7404-440c-b24b-1e23cc4480bc.jpg","index":0,"item":"034a140b-7296-41e6-bbad-ce3b70b356e3","keywords":null,"link":"/vilag/20250417_merz-taurus-ukranok-zaharova-fenyegetes","timestamp":"2025. április. 17. 17:37","title":"Fenyegetőzéssel reagált az orosz külügy Merz bejelentésére, hogy Taurus rakétákat küldene Kijevnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"24ed4c09-a5f1-485f-9b49-e2c56fcc919b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A szennyezettséget valószínűleg egy 30 éve bezárt szövőgyár okozta.","shortLead":"A szennyezettséget valószínűleg egy 30 éve bezárt szövőgyár okozta.","id":"20250418_Mergezo-anyagok-budapesti-ovoda-15-kerulet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/24ed4c09-a5f1-485f-9b49-e2c56fcc919b.jpg","index":0,"item":"ea27e8e2-c7f0-4dff-933b-d82a72fefc30","keywords":null,"link":"/itthon/20250418_Mergezo-anyagok-budapesti-ovoda-15-kerulet","timestamp":"2025. április. 18. 21:14","title":"Idegrendszer- és agykárosító anyagot mutattak ki egy rákospalotai óvoda levegőjében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d7670d76-a719-4f0f-9b9f-746f6c6f7a13","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Kurali Zoltánt az Államadósság Kezelő Központtól igazolta le Varga Mihály.","shortLead":"Kurali Zoltánt az Államadósság Kezelő Központtól igazolta le Varga Mihály.","id":"20250418_mnb-kurali-zoltan-alelnok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d7670d76-a719-4f0f-9b9f-746f6c6f7a13.jpg","index":0,"item":"98613ea3-784b-40c9-933f-a3140c4d1846","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250418_mnb-kurali-zoltan-alelnok","timestamp":"2025. április. 18. 14:40","title":"Kinevezték a Magyar Nemzeti Bank új alelnökét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9ab2bde1-55fe-44c0-9af1-7e47096087e0","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Az ítélet a Google második nagy versenyjogi veresége kevesebb mint egy éven belül.","shortLead":"Az ítélet a Google második nagy versenyjogi veresége kevesebb mint egy éven belül.","id":"20250417_Google-reklamok-birosag-USA-Trump-monopolium","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9ab2bde1-55fe-44c0-9af1-7e47096087e0.jpg","index":0,"item":"d0ae51fa-6f4b-4cfd-b7a3-4884b2b3235e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250417_Google-reklamok-birosag-USA-Trump-monopolium","timestamp":"2025. április. 17. 21:09","title":"Washington feldarabolná a Google-t, az amerikai bíróság szerint illegális reklámpiaci monopóliumot tart fenn a cég","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ec410a9e-e5ee-44c8-8522-3eb2176f65d4","c_author":"Gyükeri Mercédesz","category":"360","description":"A kínaiak úgy tartják: a sonkát is ők találták fel. Egy dolgot azonban elrontottak: nem volt hozzá ünnepük. Nem mintha a sonkának a nyugati világban bármi köze lenne bármilyen ünnephez, ma mégis ez a húsvéti asztal főszereplője. Miért alakult ez így, és hogyan születtek meg a világ legjobb sonkái? Kis sódartörténet húsvét előtt, főzési jó tanácsokkal.","shortLead":"A kínaiak úgy tartják: a sonkát is ők találták fel. Egy dolgot azonban elrontottak: nem volt hozzá ünnepük. Nem mintha...","id":"20250418_sonka-husvet-pac-so-fustoles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ec410a9e-e5ee-44c8-8522-3eb2176f65d4.jpg","index":0,"item":"37365c5e-f65e-4475-abee-1164ddfbdec3","keywords":null,"link":"/360/20250418_sonka-husvet-pac-so-fustoles","timestamp":"2025. április. 18. 19:30","title":"A sós vízbe pottyant disznótól az ünnepi asztalig: hogyan lett a húsvét főszereplője a sonka?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Teljes a leállás az utazási irodáknál, a gyengébb cégek egy-két hónapig bírják, az erősebbek pedig szeptemberig képesek kitartani. Az irodák igyekeznek megtartani az alkalmazottakat, ám ez csak a munkaidő és a -bérek csökkentésével sikerülhet, közben pedig kezelni kell a pénzüket azonnal visszakövetelő ügyfeleket és a nehezen fizető légitársaságokat – mondta a HVG-nek Horváth Balázs, az egyik legnagyobb üzleti utaztatással foglalkozó utazási iroda, a Weco-Travel ügyvezetője. Szerinte a válság utáni talpra állás lassú és részleges lesz.
HVG: Egyik pillanatról a másikra befagyott az idegenforgalmi szektor.
Horváth Balázs: Igen, március második felétől teljessé vált a leállás az utaztatás terén, és rendezvényszervezési kérelem sem érkezett. Persze, most nem is lehet hagyományos rendezvényt tartani, de néhány szereplő megpróbált átállni az akár százfős virtuális rendezvények lebonyolítására. Egyelőre nem lehet tudni, mekkora sikerrel. Az üzleti utazások terén már február második felétől érezhetővé vált a visszaesés, a cégek ekkor kezdték el belső utasításokkal korlátozni az utazásokat.
HVG: Hogyan próbálnak meg túlélni?
H. B.: Az összes cég megpróbálja megtartani a lehető legtöbb munkatársat, de ez csak a bér és a munkaidő csökkentésével sikerülhet, a jellemző az, hogy a nyolc óra helyett négy- vagy hatórásra csökken a munkanap hossza. Ha a válság tovább tart, mint gondoljuk, akkor jönnek a tömeges elbocsátások. Jól jött a járulékmentesség március 1-ei bevezetése, ez a turizmusban azt jelenti, hogy június 30-ig a munkáltatónak nem kell befizetnie a bérekre rakódó 19 százalékot, és a munkavállalóknak is csak az egészségügyi járulékot kell lerónia. Így a nettó bérekhez hozzájön 20-25 százalék, így akinek ötven százalékkal csökkentették a bérét, az is többet kap, mint a fizetésének a felét.
HVG: Meddig képesek kitartani tömeges elbocsátások nélkül?
H. B.: A Weco-Travel az öt legnagyobb iroda egyike, több mint 10 milliárdos árbevételt értünk el, s a mostani cash-flow előrejelzés szerint szeptemberig mindenképpen kitartunk. De – részben annak köszönhetően, hogy külföldön is jelen vagyunk – az átlagnál jobban állunk, a kisebbeknek sokkal kevesebb a tartalékuk.
HVG: Hogyan tudják kihasználni az alkalmazottak a 4-6 órás munkaidőt?
H. B.: Az a furcsa helyzet állt elő, hogy miközben csökkent a munkaidő, több esetben megnőtt a munka mennyisége. A mienk a repjegy.hu weboldal, s a januárban és februárban eladott jegyeket megvett magánutasok sorra jelentkeztek, hogy megkapják a törölt járatok után járó visszatérítést vagy a vouchert. Bár az oldalon alapvetően online jegyárusítás folyt, van telefonos szolgálatunk is, s itt az átlagos napi 150-200-ról 4-500-ra nőtt a hívások száma. Közben sok az elégedetlen ügyfél, mert nem tudjuk olyan gyorsan visszaadni a pénzt, ahogy az emberek szeretnék, mert a légitársaságok is lassítják a folyamatot. Azaz nem feszültségmentesek a napjaink. A szabályok értelmében a járattörlések esetén az opciók között kell lennie az átírás és a voucher mellett a pénzvisszatérítésnek is. Most – a korlátozások miatt – az átírás lehetetlenné vált, az utasok többsége pedig ragaszkodik a pénzvisszafizetéshez. A gyakorlat szerint az utazási irodák minden héten elszámolnak a légitársaságokkal, s március vége felé volt az első olyan hét, amikor sokkal nagyobb volt a visszatérítéshez szükséges összeg, mint az eladásokból befolyt pénz. Több légitársaság jogellenesen – ám érthetően – nem ad vissza pénzt, mert nincs is miből. Mi pedig nem látjuk biztosítottnak, hogy a még fizetőképes légitársaságok tartósan tudnak pénz visszaadni. Ha ez tömegessé válik, akkor az utazási irodák is veszélybe kerülhetnek.
HVG: Említette, hogy a légitársaságok fékezik a visszatérítést. Mennyire fog átrendeződni a légitársaságok piaca?
H. B.: Ellentétben a 2008-as válsággal, amely után viszonylag gyorsan helyreállt az idegenforgalmi szektor, sőt az lett az egyik fő húzóágazat, és minden évben gyorsabban nőtt, mint a GDP, most minden másképpen lesz. Nem hiszem, hogy visszatérne a járvány előtti rend, meg fognak ugyanis változni az utazási szokások. A cégek rájönnek, hogy sokszor célszerűbb online meetingeket tartani, és nem kell sokat utazni. Erre persze 2008-ban is rájöttek, azonban a technológia akkor még nem állt olyan magas szinten, mint most. Persze az is lehet, hogy annyira elegük lesz a virtuális megbeszélésekből, hogy alig várják, hogy utazzanak. Ám az is lassítja majd a régi kerékvágásba való visszatérést, hogy ez fokozatos lesz, először csak a biztonságosnak minősített országokba lehet majd eljutni. A fizetőképes kereslet is megcsappant, az emberek jó részének nem lesz pénze utazni. Gondot okoz továbbá, hogy egy légitársaságnak jobban megéri földön tartani a gépeit, mint egyharmad töltéssel repülni, emiatt lassan áll majd helyre a járathálózat. Az is igaz, hogy a légitársaságok többsége eddig sem büszkélkedhetett nagy profittal és egy részük csak különféle támogatásoknak köszönhetően maradt életben. Ezek az eleve nehéz helyzetben lévő cégek nem fogják sokáig kibírni, akár állnak, akár egyharmad telítettséggel repülnek.
HVG: A hagyományos társaságoknak, vagy a fapadosoknak van több esélyük túlélni?
H. B.: Az eddigi tapasztalataink azt mutatják, hogy ebben a helyzetben a fapadosok rugalmasabbak, könnyebben megy a jegyárak visszatérítése is. Valószínűleg azért, mert több a tartalékuk is, mint a hagyományos társaságoknak, köztük a meghatározó szerepet játszó vezető európai légitársaságoknak.