Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
A norvég kormányfő szerint a légitársaság akadályozza, hogy a dolgozói szakszervezetbe tömörüljenek.
„Sosem fogok olyan légitársasággal utazni, amely megtagadja a dolgozóitól a szerveződés jogát” – utalt a Wizz Airre a norvég parlament ülésén Erna Solberg miniszterelnök a Norway Today cikke szerint, amelyben az áll, hogy a kormányfő támogatja a légitársaság bojkottját. Állítása szerint ugyanezen okból nem utazik Ryanairrel sem. Még tíz éve tett fogadalmat, hogy csak olyan légitársasággal utazik, ahol megfelelőek a munkakörülmények.
Ezek után Solberg azt is hozzátette, hogy a norvég törvények értelmében a Wizz Air nem akadályozhatja meg a dolgozóinak, hogy szakszervezetekbe tömörüljenek.
Az ügy előzménye, hogy a Wizz Air a múlt héten jelentette be, hogy 15 év norvég jelenlét után belföldi járatokat indít, és a Norway Today szerint a magyar gyökerű cég egyértelművé tette, hogy nem kötnek kollektív szerződéseket a szakszervezetekkel. Ez a helyi érdekszövetségek ellenállásába ütközött, többen be is jelentették, hogy megtiltják tagjaik számára a légitársaság használatát.
A Dagens Næringsliv (DN) közben arról ír, hogy a Váradi József, a Wizz Air vezetője azt nyilatkozta nekik, hogy a szakszervezetek utazási tilalma „gyerekes”. Váradi szerint cége nemcsak munkahelyeket ment meg, hanem teremt is, miközben alkalmazottainak piaci béreket fizet – az érdekszövetségek segítsége nélkül is.
A DN ugyanakkor megjegyzi, hogy a Wizz Airnél a bérek az összköltség mindössze 9 százalékát érik el, kevesebbet, mint amit a norvég légitársaságoknál látni. "Nézze meg az összes légitársaságot, amelyet elfoglaltak a szakszervezetek: ezek mind a csőd szélén állnak" – kommentált a lapnak Váradi.
Megkérdeztük a Wizz Airt is az ügyről, amint válaszolnak, frissítjük a cikket.
Frissítés: A cég válaszolt, ezt változtatás nélkül közöljük |
A Wizz Air elkötelezett a nyitott szemléletű vállalati kultúra mellett, bátorítja munkatársait, hogy minél többször mondják el véleményüket és meglátásaikat a vezetőségnek. A légitársaság hisz az őszinte, átlátható, kétoldalú kommunikációban, legyen szó bármilyen témakörről. A párbeszéd fenntartása érdekében a légitársaság megalapította a Wizz People Councilt, ahol a munkatársak képviselői rendszeresen megoszthatják véleményüket, igényeiket és javaslataikat a felső vezetőséggel. A Wizz Air minden kollégáját, a hatályos munkajogi szabályoknak megfelelően, munkaszerződéssel alkalmazza. A Wizz Air nem tiltja meg munkatársainak, hogy szakszervezetet hozzanak létre, azonban a légitársaság más módon hallgatja meg a kollégák véleményét. Az őszinte és nyitott kultúra eredményesnek bizonyult kollégáink körében, és támogatta a vállalat folyamatos fejlődését, annak 16 évvel ezelőtti alapítása óta. A Wizz Air Európa leggyorsabban növekvő légitársasága, amely példátlan módon 11 új bázist és 250 új útvonalat jelentett be az elmúlt 7 hónapban, ezzel megmentve több ezer munkahelyet, és biztosítva további számtalan munkalehetőséget a folyamatosan növekvő hálózatában. A kölcsönös bizalom, elkötelezettség, elfogadás és az izgalmas új munkalehetőségek elősegítették a gyors és eredményes bővülést. Örömünkre szolgál, hogy alacsony áron biztosíthatunk jó minőségű utazási lehetőségeket Európa legzöldebb repülőgép flottájával a világ egyik legfejlettebb és legnyitottabb gazdaságában. Boldogan támogatjuk Norvégia gazdaságát és a belföldi turizmust, egyúttal munkalehetőségeket teremtünk a kapcsolódó iparágakban a nehéz idők ellenére” – nyilatkozta Johan Eidhagen, a Wizz Air HR vezetője. |
Arról, hogy a Wizz Airnek és a Ryanairnek már többször akadt gondja dolgozói szakszervezeti törekvéseivel, már a hvg.hu-n is beszámoltunk, hiszen minden valószínűség szerint ennek volt köszönhető Ryanair tavalyi bejelentése, miszerint kivonul Budapestről, és helyét lengyel leányvállalatának, a Buzznak adja át.
Nem a Wizz Airrel, inkább a dolgozóival hadakozik a Budapestről kivonuló Ryanair
A Wizz Air már belépett a világelitbe, ha azt nézzük, mekkora része jön a bevételeinek a jegyeladásokon kívül. A fapadosok világszerte ritka kreatívak abban, hogyan kell pénzt elkérni az utasoktól extra szolgáltatásokért, és már a hagyományos légitársaságok is sokat tanulnak tőlük. A jó hír az, hogy a vécéért nem kell fizetni egyelőre.
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Összefoglaló a kedvezményes konstrukciók feltételeiről: mire, milyen feltételekkel lehet igényelni ilyen forrást?
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
Az idénymunkásokat foglalkoztató vállalkozásoknak kihívás a szabályok szigorodása.
Jurij Gagarinnak és Farkas Bertalannak is hatalmas, nyitott autós felvonulást szerveztek Budapesten, miután visszatértek az űrből és erre a propaganda is készült rendesen. Magyarországon már szinte hagyománya van az asztronauták köszöntésének, de az utolsó óta is eltelt 45 év. Nem tudni, Kapu Tibort mivel fogják fogadni, mindenesetre az MNB már rárepült az űrrepülésére.
Politikusokat, és résztvevőket kérdeztük Tusványoson arról, hogy el tudják-e képzelni, hogy a Fidesz 2026-ban ellenzékbe kerül.