Tetszett a cikk?

Az AutoWallis a Magyar Nemzeti Bank engedélyének megszerzése után október 25-én elindíthatja a 6-8 milliárd forint, túljegyzés esetén akár magasabb összegű nyilvános részvényjegyzését. A Budapesti Értéktőzsde autós vállalatának terve, hogy árbevételét 2025-re a 2020-as érték több mint négyszeresére, 400 milliárd fölé növelje, EBITDA-ját több mint a hatszorosára, 15 milliárd fölé bővítse. 2017 óta ez a legnagyobb nyilvános részvénykibocsátás a Budapesti Értéktőzsdén.

A nyilvános és intézményi részvénykibocsátást bejelentő Müllner Zsolt, az AutoWallis igazgatótanácsi elnöke elmondta, az ajánlattevők a 107-122 forintos ársávban juthatnak hozzá a részvényekhez – a szerdai záróár 127 forint volt –, a jegyzési időszak november 9-ig tart.

A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) Prémium kategóriájában jegyzett vállalat a lakossági és az intézményi befektetőktől 6-8 milliárd forint közötti összegben tervez forrást bevonni. A társaság tervei szerint ebből a lakossági értékesítés 1-1,5 milliárd, míg az intézményi 5-6,5 milliárd forint között alakulhat. Müllner Zsolt szerint (túljegyzés esetén ennél akár 25 százalékkal is magasabb lehet a végső kibocsátási érték. (Az AutoWallisnak jelenleg mintegy 2800 lakossági részvényese van.)
Az autókereskedelmi és mobilitási szolgáltatási tevékenységével a közép-kelet-európai régió 14 országában jelenlévő AutoWallis a fejlődést az organikus növekedés mellett újabb tranzakciók, akvizíciók útján tervezi megvalósítani. A vállalat mai bejelentése szerint a forrásbevonás elsődleges célja, hogy azzal részben finanszírozza a 2025-ig tervezett 16-38 milliárd forint értékű tranzakciókat, akvizíciókat, fejlesztéseket.

Terjeszkedési tervek

A cég három területen kíván növekedni: szolgáltatási portfoliójának bővítését, meglévő kiskereskedelmi tevékenységének földrajzi kiterjesztését tervezi és nagykereskedelmi tevékenységét is tovább akarja erősíteni. Ez utóbbi esetben is erősíteni kívánja regionális konszolidátori szerepét, valamint a jelenlegi öt (Isuzu, Jaguar, Land Rover, SsangYong, Opel) mellé további nemzetközi autómárkákat tervez bevonni az AutoWallis Csoportba. A meglévő kiskereskedelmi tevékenység (a csoport jelenleg a BMW, a Dacia, az Isuzu, a Jaguar, a Kia, a Land Rover, a Maserati, a MINI, a Nissan, az Opel, a Peugeot, a Renault, a SsangYong, a Suzuki, a Toyota, a Saab alkatrészek és a Sixt rent-a-car márkákat képviseli, illetve értékesíti) organikus bővülése mellett a csoport elsősorban többmárkás, több telephelyes, illetve stratégiai lokációban piaci meghatározó erővel bíró egyedi kiskereskedések és szervizpontok felvásárlását tervezi, továbbá a már meglévők mellett új országokban kíván megjelenni.

A növekedési célok elérése érdekében az AutoWallis olyan ingatlanberuházásokat tervez, melyek a fenntarthatósági szempontokat, valamint a társaság Zöld Finanszírozási Keretrendszerét figyelembe véve támogatják kereskedelmi tevékenységét. A szolgáltatások terén az AutoWallis többek között regionális flottakezelő tevékenység beindítását, a meglévő szinergiákra építő üzletfejlesztéseket (használt autó, finanszírozás, biztosítás-közvetítés, közös beszerzések), a digitális értékesítési csatornák és adatelemzési képességek fejlesztését, valamint a szervizszolgáltatások és a rövid távú autóbérlés fejlesztését tervezi.

Növekvő árbevétel

Az AutoWallis a 2020-as évet 88 milliárd forintos árbevétellel zárta, az idén ezen összeg több mint duplája várható. Az évi 1-2 tranzakciónak köszönhetően az árbevétel az évtized közepére a 2020-as érték több mint négyszeresére, 400 milliárd fölé növkedhet. A növekedés a vállalat eredménytermelő képességében is megmutatkozhat, a tervek szerint az EBITDA több mint a hatszorosára, 14-15,2 milliárd forint közé ugorhat 2025-re.

A tranzakció sikere érdekében, az AutoWallis fő tulajdonosa, a Wallis Asset Management (WAM) megállapodást kötött az AutoWallis Nyrt.-vel, hogy nem csökkenti a vállalat tulajdonában lévő AutoWallis részvények számát a nyilvános részvénykibocsátás jegyzési időszakának kezdetétől számított egy éven belül. A WAM emellett azt tervezi, hogy a nyilvános részvénykibocsátás során maga is jegyez új AutoWallis-részvényeket.

Végh Richárd a BÉT vezérigazgatója örvendetesnek nevezte, hogy az AutoWallis a nyilvános tőkeemelés mellett döntött, mivel a magyar értéktőzsdét – ellentétben a nyugat-európai, illetve észak-amerikai tőzsdékkel – az utóbbi években inkább a zártkörű kibocsátás jellemzi. Azt is fontosnak nevezte, hogy az AutoWallis a részvénykibocsátás során is értékként kezeli a fenntarthatóságot, így azokat is megszólítja a cég, akik a zöld befektetési lehetőségeket keresik.

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!