szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A kis kutak üzemeltetői szerint a 20 forintos állami támogatás nem fedezi a veszteségeiket, ezért többen pert indítanak az állam ellen.

Közel ötven kis, többségében családi vállalkozásban üzemelő benzinkút csatlakozott ahhoz a csoportos beadványhoz, amelyben a magyar állam ellen indítanak pert az üzemanyagok hatósági árazása miatt, aminek következtében lassan fél éve veszteségesen üzemelnek – írja a Szabad Európa.

„Jövő héten alkotmányjogi panasszal élünk, és ezzel párhuzamosan eljárást indítunk a magyar állammal szemben Strasbourgban az Emberi Jogok Európai Bíróságánál” – nyilatkozta a lapnak Karsai Dániel ügyvéd. Szerinte a benzinkutaknak minden eladott liter üzemanyagon veszteségük képződik – amit nem fedez a literenkénti 20 forintos állami támogatás –, ez pedig sérti a jogos várományukat és a tulajdonjogukat.

A cikk szerint

  • a tagállamok közötti kereskedelem érintettsége nyilvánvaló, hiszen a kis kutak jelentős részben más EU-s országokból hozzák be az üzemanyagot, illetve fogyasztóik is jelentős részben más EU-országokból érkeznek.
  • az árstop meghosszabbítása sértheti az emberi jogok európai egyezményének a tulajdon védelméhez fűződő jogokat védő előírásait is.
  • sértheti a tulajdonjogon belül a rendelkezési jogot az intézkedésnek azon része, amely szerint az üzemanyag-értékesítők kötelesek működtetni a kutakat veszteség árán is, valamint az az eleme is, amely szerint szünetelés esetén versenytársaik veszik át a kutak üzemeltetését. A magyar Alaptörvény is hasonlóan fogalmaz a vállalkozás szabadságát és a tisztességes versenyt védő előírásaiban.

Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke arról beszélt a Szabad Európának, hogy bár a kormány az árstoppal együtt a 20 forintos literenkénti támogatást is kitolta másfél hónappal, ám ebből az összegből akár 10 forintot is elérhet a szállítási költség, ami eddig külön eladásiár-befolyásoló tényező volt. Szerinte az olyan tőzsdén jegyzett termékek, mint az olaj és a hozzá kapcsolódó desztillációk árának befagyasztása gazdasági nonszensz. Hozzátette azt is, hogy az általános üzemanyagárstop elvét helyesnek tartja, de ebben a formában fenntarthatatlan, ezért vissza kell térni a piaci árakhoz. Úgy vélte: aki ezt nem tudja megfizetni, annak rászorultsági alapon állami támogatást kell nyújtani.

Kivezették az árstopot a szlovénok, elszabadult a dízel ára

* * * Támogatott hitel vállalkozások számára

A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!