szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

És ha magánszemélyként bérelnék kocsit, akkor mi van? És mi a tényleges helyzet az agrárgépekkel?

Szombat dél óta csak azokat a járműveket lehet hatósági áron megtankolni a hazai benzinkutakon, amelyek forgalmijában az üzemben tartóként magánszemély van megnevezve. Ennek nemcsak céges autóknál van jelentősége, de például akkor is, ha valaki hitelre veszi a kocsiját: ebben az esetben az irat szerint a tulajdonos az autókereskedő cég, az üzemben tartó pedig a vásárló. Ha simán a saját tulajdonunk a jármű, akkor üzemben tartó helyett csak tulajdonos van a forgalmiban megjelölve, aki így egyben az üzemben tartó is – tehát ezek vagyunk értelemszerűen mi, és mint természetes személy, továbbra is nyomott áron tankolhatunk.

Ezek a hétvégén élesedett, új rendszer alapkövei, de a szabálymódosítás nem tért ki minden részletre, így felmerülnek fontos kérdések. Például mi a helyzet az egyéni vállalkozókkal és járműveikkel? Ők milyen áron tankolhatnak? Megteheti azt egy egyéni vállalkozó, hogy a saját járművét átadja az alkalmazottjának vagy alvállalkozójának üzemben tartásra, megmaradva így az ársapka alatt? És mi van azzal, aki autót bérelne?

Máris kihirdették az új üzemanyag-vásárlási szabályokat, már 12 órától életbe léptek

Miután Hernádi Zsolt több kormánytaggal egyeztetett, arról beszélt, hogy üzemanyaghiány lehet, ha marad az ársapka. A Mol-vezér ezért javaslatokat tett a kormánynak, és célzott arra, hogy milyen szigorítások képzelhetők el. Konkrét bejelentés a szombati, rendkívüli kormányinfón várható.

A kérdésekkel megkerestük Vadász Iván adószakértőt, aki lapunknak azt mondta, megvan az egyéni vállalkozók lehetősége arra, hogy új forgalmit állíttassanak ki az autójukra, melyben a dolgozójukat nevezik meg üzemben tartónak – de szerinte, mire ezt adminisztratívan lebonyolítják, már úgyis megszűnik az ársapka, és az egész bonyodalom okafogyottá válik. A kormány ugyan júniusi döntésével októberig hosszabbította meg az üzemanyagok hatósági árának fenntartását, amíg el lehetne végezni az üzembentartási jog átírását, de Vadász magánvéleménye az, hogy már korábban megszűnik a hatósági árazás, „ahogy a dolgok állnak”.

Vadász ugyanakkor arra is rámutatott, hogy az egyéni vállalkozó természetes személynek minősül - a róluk szóló törvény még azt is kimondja, hogy a nevük után kötelesek az "ev" rövidítést használni. Ha pedig egyéni vállalkozóról van szó, akkor a vállalkozása tulajdonában lévő jármű automatikusan magántulajdonnak minősül, nem pedig cégesnek, szóval ilyen esetben továbbra is él az ársapkás tankolás lehetősége. Már csak ennyiből is fölösleges kör lenne Vadász véleménye szerint az új forgalmi kiállíttatása. A kis cégek közül a kft.-k, bt.-k esetében lesz tehát pénztárcába vágó a kedvezmény kivezetése, hiszen ezeknél nem természetes személy a jármű tulajdonosa, és ennek megfelelően a forgalmiban is a cég neve szerepel.

Jelen állás szerint egyszerű autóbérlésénél nem tudunk nem piaci áron tankolni, mondja Vadász. A helyzet a kormányrendelet szövegének értelmében világos: a bérelt autók forgalmijában a bérbeadó cég szerepel tulajdonosként, így hiába vagyunk mi, bérbe vevők magánszemélyek, akik valóban magáncélra használjuk a járművet, akkor is csak a magasabb áron tudjuk megtankolni a kocsit – ha a benzinkutasok komolyan veszik az iratok ellenőrzését. Ez egyébként most hétvégén nem feltétlenül volt mindenhol így. Kollégánk tapasztalata szerint vasárnap este egy Mol kúton a magánszemély ellenőrzése rákérdezéssel zajlott. „Kezemben a forgalmi, a pénztáros rákérdez, hogy magánszemély-e, mondom igen, és ennyi.”

Az adószakértő úgy véli, a változtatás miatt megindulhat az ügyeskedés, az üzemanyag-átfejtés, amikor egy magánautót megtankolunk nyomott áron, majd abból átszipkázzuk a naftát a céges kocsiba. Itt ugyanakkor felmerül a kérdés, hogy ki fogja a céges kocsiban landolt benzint kifizetni? Hiszen, ha magánszemély megtankol alacsony áron, majd céges számlát kér róla, az most már minimum gyanús lesz. „Ezért van az, hogy minden ilyen, a piaci folyamatokat keresztező megoldás mindig ilyen ellentmondásokat vált ki” – véli Vadász.

Továbbra is hatósági áron tankolhatnak egyes mezőgazdasági gépek, szóval a kormány megvédi a gazdákat – legalábbis úgy tűnik, mintha ezt tenné. Az agrárgépeknek ugyanis csak egy kisebb hányada maradt meg kivételezettként – és ez még csak nem is újdonság, mutatott rá lapunknak a Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetsége. Hacsak nem közvetlenül érintettek, akkor valószínűleg kevesen emlékeznek arra, hogy az igazán nagy agrárgépeket már eddig is csak piaci áron lehetett feltölteni, egyszerűen azért, mert a szóban forgó monstrumok a lakossági benzinkutakhoz be se tudnak állni. Azokat külön, nagynyomású kútfejeken töltik, jellemzően saját telephelyen, saját tartályból, vagy egyenesen kint a földön, traktor vontatta tartályos pótkocsiról. Ezekbe a gazdák piaci áron veszik az üzemanyagot közvetlenül a Moltól. A MOSZ szerint ez a magyarországi mezőgazdasági termelők kb. kétharmadára jellemző, vagyis a kormány kedvezménye csak a munkagépek kisebb hányadára érvényes. A többség már eddig is drágábban tankolt, és ezután is drágábban tud csak tankolni.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!