Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7885cf0e-e752-4079-b63a-84cc2c21d309","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A korábbi kormánypárt által támogatott Karol Nawroczki a szavazatok 50,89 százalékát kapta.","shortLead":"A korábbi kormánypárt által támogatott Karol Nawroczki a szavazatok 50,89 százalékát kapta.","id":"20250602_Lengyel-elnokvalasztas-Karol-Nawrocki-nyert-a-vegeredmenyek-szerint","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7885cf0e-e752-4079-b63a-84cc2c21d309.jpg","index":0,"item":"495b9130-f1ee-4e5d-9181-a5cad670ff91","keywords":null,"link":"/vilag/20250602_Lengyel-elnokvalasztas-Karol-Nawrocki-nyert-a-vegeredmenyek-szerint","timestamp":"2025. június. 02. 05:47","title":"Lengyel elnökválasztás: éjjel fordult a kocka, a jobboldali Karol Nawrocki nyert","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4cf390af-be28-4617-a8af-4b2e356ddaf6","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Két halálos áldozata van a németországi Észak-Rajna-Vesztfália tartományban szombat reggel történt repülőgép-balesetnek.","shortLead":"Két halálos áldozata van a németországi Észak-Rajna-Vesztfália tartományban szombat reggel történt repülőgép-balesetnek.","id":"20250531_Nemetorszag-kisrepulogep-baleset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4cf390af-be28-4617-a8af-4b2e356ddaf6.jpg","index":0,"item":"7e6aec4c-1882-42a5-bc2d-0e6c25223563","keywords":null,"link":"/vilag/20250531_Nemetorszag-kisrepulogep-baleset","timestamp":"2025. május. 31. 17:45","title":"Motorhiba miatt lezuhant és egy lakóházba csapódott egy kisrepülőgép Németországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9ac2f4a7-abad-4a72-89cb-54e90b4e06c2","c_author":"Ballai Vince","category":"gazdasag","description":"Minden szabálynak megfelelnek, átláthatóságot biztosítanak és egy fillér állami pénzt sem kérnek, csak bizalmat a helyiektől. Ezt mondják a Vésztőn akkumulátoripari hulladékot feldolgozó üzemet tervező beruházók. És bizony jobb ha hozzászokunk, hogy a gombamód szaporodó hatalmas akkugyárak mellé fel kell nőnie az országban a hulladékfeldolgozásnak is.","shortLead":"Minden szabálynak megfelelnek, átláthatóságot biztosítanak és egy fillér állami pénzt sem kérnek, csak bizalmat...","id":"20250601_akku-akkumulator-hulladek-feldolgozas-nt-recycling-veszto-akkugyar-veszely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9ac2f4a7-abad-4a72-89cb-54e90b4e06c2.jpg","index":0,"item":"a08298be-f564-475a-be45-05622ad2098e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250601_akku-akkumulator-hulladek-feldolgozas-nt-recycling-veszto-akkugyar-veszely","timestamp":"2025. június. 01. 17:30","title":"Komoly tervekkel érkezik az akkugyári hulladékot feldolgozó cég Vésztőre, a CATL, a BYD és az EVE akkumaradékára utazik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ac632e9c-4ccc-4ced-91b1-250c05a5433d","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A ZÁÉV árbevétele nőtt, eredménye csökkent. Mészárosék 500 ezer forint kivételével a teljes profitot kivették osztalékként az építőipari cégből.","shortLead":"A ZÁÉV árbevétele nőtt, eredménye csökkent. Mészárosék 500 ezer forint kivételével a teljes profitot kivették...","id":"20250531_zaev-epitoipari-zrt-meszaros-lorinc-beszamolo-profit-osztalek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ac632e9c-4ccc-4ced-91b1-250c05a5433d.jpg","index":0,"item":"618a0f44-3958-4ad1-abb5-56bc28ae32b8","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250531_zaev-epitoipari-zrt-meszaros-lorinc-beszamolo-profit-osztalek","timestamp":"2025. május. 31. 15:27","title":"Mészáros Lőrinc a ZÁÉV-ből is felvett 13 milliárd forint osztalékot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ac632e9c-4ccc-4ced-91b1-250c05a5433d","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az ellehetetlenítési törvényről, vagyonának gyarapodásáról és a luxizásról is kérdezte az ország leggazdagabb emberét a portál.","shortLead":"Az ellehetetlenítési törvényről, vagyonának gyarapodásáról és a luxizásról is kérdezte az ország leggazdagabb emberét...","id":"20250601_Meszaros-Lorinc-munchen-444","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ac632e9c-4ccc-4ced-91b1-250c05a5433d.jpg","index":0,"item":"24771204-0e62-402e-a8c7-482a1077137d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250601_Meszaros-Lorinc-munchen-444","timestamp":"2025. június. 01. 10:44","title":"Mészáros Lőrinc a 444-nek: „Maguk propagandisták, úgyhogy húzzanak haza”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e95d57d4-7113-427d-975e-dfa52cec0633","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A belpolitikán túl az EU- és NATO-kapcsolatokban, valamint a lengyel Ukrajna-politikában is feszültségeket okozhat a jobboldali Karol Nawrocki győzelme.","shortLead":"A belpolitikán túl az EU- és NATO-kapcsolatokban, valamint a lengyel Ukrajna-politikában is feszültségeket okozhat...","id":"20250602_lengyel-elnokvalasztas-nemet-lapok-szemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e95d57d4-7113-427d-975e-dfa52cec0633.jpg","index":0,"item":"6feb3f88-1cdf-4b3d-859d-9ce80ab00045","keywords":null,"link":"/360/20250602_lengyel-elnokvalasztas-nemet-lapok-szemle","timestamp":"2025. június. 02. 09:58","title":"Viharos idők jönnek – nyugati lapok gyorselemzése a lengyel elnökválasztásról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d3a8ad25-39d3-4cf5-a6cf-449b4a198c3d","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Először közöltek fényképeket az elárasztott parajdi sóbányáról.","shortLead":"Először közöltek fényképeket az elárasztott parajdi sóbányáról.","id":"20250531_Parajd-elarasztott-sobanya-fotok-kornyezeti-katasztrofa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d3a8ad25-39d3-4cf5-a6cf-449b4a198c3d.jpg","index":0,"item":"2a92b826-c33b-4bae-91f3-5a2877b11adb","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250531_Parajd-elarasztott-sobanya-fotok-kornyezeti-katasztrofa","timestamp":"2025. május. 31. 21:25","title":"Szakad a kősószikla, omlik a fal, mindent elönt a víz – fotókon a parajdi sóbánya-katasztrófa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f16f9638-010f-487d-93b8-3e78f32df112","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Úgy tűnik, még az igazán drága nyomtatók sem jelentenek garanciát a biztonságra. Nemrégiben került napvilágra egy kellemetlen eset a Procolored csúcskategóriás nyomtatóival kapcsolatban.","shortLead":"Úgy tűnik, még az igazán drága nyomtatók sem jelentenek garanciát a biztonságra. Nemrégiben került napvilágra...","id":"20250601_procolored-uv-nyomtatok-kartekony-kod-virus-g-data","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f16f9638-010f-487d-93b8-3e78f32df112.jpg","index":0,"item":"ec80f904-5238-416c-9682-a9fbc93ad5f4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250601_procolored-uv-nyomtatok-kartekony-kod-virus-g-data","timestamp":"2025. június. 01. 20:03","title":"Nyomtatók terjeszthettek egy vírust","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Két éven belül indulna a sorozatgyártása a Skydrive légitaxijának. Az eszköz forradalmasítja a városi közlekedést, de mi kell ahhoz, hogy tudományos fantasztikumból ne úri passzió legyen, hanem valódi segítség? A Skydrive vezetőjével beszélgettünk Tokióban.
Forradalmasíthatja mindazt, amit a városi közlekedésről gondolunk – mondja Fukuzava Tomohiro, akinek cége, a Skydrive termékét az első „repülő autóként” emlegetik. Hogy ez valóban így lesz-e, az majd eldől, de az biztos: a japán startup és fiatal vezetője, akivel Tokióban, a Japan Mobility Show-n találkoztunk, az elmúlt években igazán sokat tett azért, hogy a „repülő autó” a sci-fik világából elinduljon a valóság felé.
A Skydrive persze a szó szoros értelmében nem autó: nincs kereke és nem is tud közúton haladni – első ránézésre egy nagyobb drónról van szó, ha pedig technikailag pontosak akarunk lenni eVTOL-ról, vagyis elektromos – innen az „e” –, függőleges felszállásra és leszállásra (Vertical Take Off and Landing - VTOL) képes szerkezetről, amely képes ember szállítására. Az ilyen eszközöket inkább légitaxiként szokás emlegetni, és a Skydrive-on kívül több más cég is belefogott már a fejlesztésébe, köztük egy magyar startup is. Elsőként azonban ez a cég jutott el odáig – 2020 augusztusában –, hogy emberrel a fedélzetén szálljon fel járművük prototípusa, a tesztrepülés akkor négy percig tartott.
A céget magát két évvel korábban alapította Fukuzava, aki már az egyetem után kísérletezett repülő autók fejlesztésével, akkor még a Toyota alkalmazottjaként, illetve a japán kormány által alapított, a légi közlekedés megreformálását célzó tanács tagjaként. Az időközben több mint kétszáz fős céggé nőtt Skydrive 2022-ben mégsem a Toyotával, hanem a szintén japán Suzukival társult, az együttműködés keretében az autógyártó ivatai üzemében állíthatják elő a járművet, amely a jelenlegi tervek szerint a 2025-ös oszakai világkiállításon debütálhat. És amiből a tervek szerint évente akár százat is legyártanának.
Nem véletlen, hogy Fukuzava az autóshow-n is a Suzuki pultjánál mutatta be a Skydrive mostani, már kereskedelmi bevezetésre szánt verziójának makettjét, amely – főleg így, ötszörös kicsinyítésben inkább tűnt egy 12 motorral és a hozzá tartozó propellerrel felszerelt méretes drónnak, mint egy helikopterre hajazó légitaxinak. Igaz, a 2020-ban reptetett SD-03 prototípus még ennyire sem tűnt helikopternek, ahogy a jelenleg koncepciómodellként létező, szintén egyszemélyes verziójáról, az SD-XX-ről is egész más juthat eszünkbe, mint egy taxi.
A Skydrive is egyelőre makettként mutatkozott be a show-n, ahol több cég, például a Subaru vagy a Honda már életnagyságú VTOL-eket állított ki - persze itt a "kiállításon" van a hangsúly, emberrel egyelőre ezek sem szálltak fel. A Skydrive vezetője mindenesetre készséggel sorolta, szerinte miért is predesztinálja minden arra az általuk fejlesztett járművet, hogy teljesen megújítsa a városi közlekedést.
A három nagy előny: csendesebb, környezetbarátabb és könnyebb kezelés. A csendességet könnyű mérni: amíg egy helikopter átlagosan 80 decibeles hangerővel hasít az égen, egy autó hangereje 60-70 decibel, a Skydrive inkább utóbbira hasonlít, vagyis semmivel sem zavaróbb a közúti közlekedésnél. A környezetbarátság az elektromos meghajtásból ered – gondolnánk, ám ennél többről van szó. A jármű felszállótömege ugyanis kevesebb, mint fele egy hasonló kapacitású helikopterének, a leírás szerint mindössze 1,4 tonnát nyom. A könnyebb kezelés alapja az, hogy – köszönhetően az elektromos hajtásnak is – az alkatrészek száma 10-20 ezer, szemben a helikopterek százezres nagyságrendű darabjaival.
És ott van persze a legnagyobb előny - legalábbis a hagyományos taxikhoz képest: a gyorsaság. Mint Fukuzava mondja, most a városi közlekedésben átlagosan 20 kilométer/órás sebességet lehet elérni, légitaxijuk ehhez képest száz kilométeres sebességgel tud haladni célja felé.
A relatíve csendes működés az alapító szerint könnyen beleilleszthető a városi életbe, a könnyű súly pedig lehetővé teszi, hogy egy nagyvároson belül számos helyen tud fel- és leszállni (ehhez 20 méteres helyre van egyébként szüksége) – mondja, hozzátéve, hogy erre Tokióban kétszáz helyen van lehetőség. Itt elsősorban toronyházak tetejére gondolhatunk, de a látványtervek alapján például egy vasútállomás előtti téren is kialakítanának „parkolóhelyet” a járműveknek. Egy tokiói felhőkarcolóból lenézve valóban számos helikopter-leszállóhely zöldellik, ám az jó kérdés, hogy egy eltérő struktúrájú városban, ahol nem a lapostető a legjellemzőbb kialakítás és az utcák is jóval szűkebbek, mire lehetne menni 13 méter átmérőjű szerkezettel.
A másik nagy probléma is összefüggésben lehet a súllyal: a mostani felépítéssel a Skydrive 15 kilométert tud megtenni. Ez mondjuk Budapesten belül még működhet, de már a Hungaroring is nagyobb távolságra van légvonalban - márpedig a fővárosi légitaxizás kedvenc terepe jelenleg a Forma-1-es pálya. Az elővárosaival több mint száz kilométer hosszan elterülő Tokióban viszont még a belvárosban is igen korlátozottnak tűnik. Azt mindenesetre kiszámolták, hogy Oszakában elég lehet a világkiállításnak helyet adó Jumesima-sziget és a belváros között, így tehát, ha minden a tervek szerint halad, az ottani látogatók számára legalább jó móka lehet majd a hétpercesre becsült taxiút.
Innen azonban van még hová fejlődni, és a tervek meg is vannak erre a Skydrive-nál. 2029-re megdupláznák az elérhető távolságot, 2031-re pedig 40 kilométert megtenni képes járművet fejlesztenének. Ezzel valamennyire egy másik problémát is megoldanának már: a Skydrive jelenlegi verziója mindössze két utas szállítására alkalmas a pilótán kívül. A 2031-es változat ezzel szemben már önvezető lenne, így három személyt tudna szállítani.
A Skydrive légitaxija
Gyükeri Mercédesz
Hogy mikorra jut el a fejlesztés oda, hogy teljesüljön a tokiói kormány célja, és a légitaxi nem csak városi úri passzió legyen, hanem a nehezen elérhető, katasztrófa sújtotta területek könnyű megközelítését segítse, az kérdés. Ahogy az is, a városi környezetben hogyan is fognak közlekedni ezek a járművek, ha valóban elterjednek majd. Amikor erről kérdezzük Fukuzavát, azt mondja, fejlesztések zajlanak már a légiutak kialakítására – itt azonban még mindig csak a fantáziánkra és a filmekre tudunk hagyatkozni, ha megpróbáljuk elképzelni a légitaxizást.