Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"bd2335cd-d7d1-428f-8631-887d0990cb4b","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A baloldal segítette Donald Trumpot naggyá tenni – mondta a Zeit Online-nak adott interjúban Dani Rodrik, a Harvard közgazdászprofesszora. Beszélt a rossz globalizációról, a vámtarifákról és a jobbról jövő veszélyről.","shortLead":"A baloldal segítette Donald Trumpot naggyá tenni – mondta a Zeit Online-nak adott interjúban Dani Rodrik, a Harvard...","id":"20250121_Dani-Rodrik-harvard-zeit-online-A-Trump-boom-gyorsan-osszeomolhat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd2335cd-d7d1-428f-8631-887d0990cb4b.jpg","index":0,"item":"91f01d58-5cb1-4856-b799-7f5669d4516f","keywords":null,"link":"/360/20250121_Dani-Rodrik-harvard-zeit-online-A-Trump-boom-gyorsan-osszeomolhat","timestamp":"2025. január. 21. 16:10","title":"Dani Rodrik harvardi professzor: A Trump-boom gyorsan összeomolhat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ee71ac5b-8330-4fef-ab23-245c49492ba5","c_author":"Kasza János","category":"tudomany","description":"A magyar nyelv nehéz, és csak a hiszékeny embereket könnyű átverni – erről, és még sok másról is beszélt az a csaló, aki a Facebook Marketplace felületén folytatja cseppet sem áldásos tevékenységét. Mutatjuk, mire figyeljen.","shortLead":"A magyar nyelv nehéz, és csak a hiszékeny embereket könnyű átverni – erről, és még sok másról is beszélt az a csaló...","id":"20250123_facebook-marketplace-csalas-atveres-banki-adatok-ellopasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ee71ac5b-8330-4fef-ab23-245c49492ba5.jpg","index":0,"item":"ae433661-185d-4bac-8016-ca70515ce717","keywords":null,"link":"/tudomany/20250123_facebook-marketplace-csalas-atveres-banki-adatok-ellopasa","timestamp":"2025. január. 23. 08:03","title":"Sikerült tetten érni egy csalót, aki meglepő őszinteséggel beszélt arról, hogyan veri át az embereket a Facebook Marketplace-en","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b0530cbb-98a0-48b1-80b0-c148d2113e22","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A több évtizedes kora ellenére lényegében vadonatúj kis Citroënnek alaposan megkérik az árát.","shortLead":"A több évtizedes kora ellenére lényegében vadonatúj kis Citroënnek alaposan megkérik az árát.","id":"20250122_hihetetlen-de-csak-582-kilometer-van-ebben-a-regi-citroen-kacsaban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b0530cbb-98a0-48b1-80b0-c148d2113e22.jpg","index":0,"item":"60a4f740-ec31-4258-9dac-91c68c6a0ed3","keywords":null,"link":"/cegauto/20250122_hihetetlen-de-csak-582-kilometer-van-ebben-a-regi-citroen-kacsaban","timestamp":"2025. január. 22. 07:59","title":"Hihetetlen, de csak 582 kilométer van ebben a régi Citroën Kacsában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"48ed7424-d2e0-421e-ba49-112a8100cc84","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Volt-e aláírás az iskolákat fenyegető emailben? Emeli-e a kormány a terrorfenyegetettség szintjét az országos bombariadók miatt? Miért építhetnek a dubajiak jóval magasabb épület Rákosrendezőn, mint amit a jogszabály megenged? Hol helyezi el a kormány VIP-menekülteket? Videón a HVG kormányinfós kérdései Gulyás Gergelyhez.","shortLead":"Volt-e aláírás az iskolákat fenyegető emailben? Emeli-e a kormány a terrorfenyegetettség szintjét az országos...","id":"20250123_Miert-talalta-sikerkent-Orban-Viktor-hogy-kifizetik-az-allampapirok-hozamat-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/48ed7424-d2e0-421e-ba49-112a8100cc84.jpg","index":0,"item":"022b96fb-2354-4352-bb77-5074a309d1da","keywords":null,"link":"/itthon/20250123_Miert-talalta-sikerkent-Orban-Viktor-hogy-kifizetik-az-allampapirok-hozamat-ebx","timestamp":"2025. január. 23. 15:06","title":"Miért tálalta sikerként Orbán Viktor, hogy kifizetik az állampapírok hozamát?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"014e9330-5307-4b78-b0f0-1d343e6f7134","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Visszaesett a bevétel, ilyesmire még nem volt példa.","shortLead":"Visszaesett a bevétel, ilyesmire még nem volt példa.","id":"20250122_Sosem-latott-gondban-a-Debrecenben-epitkezo-CATL-akkugyarto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/014e9330-5307-4b78-b0f0-1d343e6f7134.jpg","index":0,"item":"a08721f5-8af5-4aaa-92d8-4181b98a3c59","keywords":null,"link":"/kkv/20250122_Sosem-latott-gondban-a-Debrecenben-epitkezo-CATL-akkugyarto","timestamp":"2025. január. 22. 08:23","title":"Sosem látott gondban a Debrecenben építkező CATL akkugyártó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"30389f19-3ed5-4ae2-85e2-f2a25357e350","c_author":"HVG","category":"360","description":"Fontos lenne, hogy visszakerüljünk az Erasmus-programba, mert jelenleg kiestünk az európai networkből – mondja Gyenge Zoltán, a Szegedi Tudományegyetem Bölcsészet-és Társadalomtudományi Karának dékánja.","shortLead":"Fontos lenne, hogy visszakerüljünk az Erasmus-programba, mert jelenleg kiestünk az európai networkből – mondja Gyenge...","id":"20250122_Gyenge-Zoltan-SZTE-bolcseszet-tarsadalomtudomany-dekan-HVG-Diploma-2025","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/30389f19-3ed5-4ae2-85e2-f2a25357e350.jpg","index":0,"item":"5b25d9d6-b4e0-4cc0-b24a-f0a19b7a1ddb","keywords":null,"link":"/360/20250122_Gyenge-Zoltan-SZTE-bolcseszet-tarsadalomtudomany-dekan-HVG-Diploma-2025","timestamp":"2025. január. 22. 18:30","title":"„Nagyon rossz sztereotípia, hogy bölcsészdiplomával nem lehet elhelyezkedni”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e68e3b5a-c074-41e1-9963-d25bafe41e1b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Japán kutatók két, a Földtől azonos irányban lévő objektumot fedeztek fel, ám a tulajdonságuk minden szempontból zavarba ejtő.","shortLead":"Japán kutatók két, a Földtől azonos irányban lévő objektumot fedeztek fel, ám a tulajdonságuk minden szempontból...","id":"20250122_csillagaszat-tejutrendszer-csillagok-keletkezese-jeg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e68e3b5a-c074-41e1-9963-d25bafe41e1b.jpg","index":0,"item":"989cbe34-a273-44c1-a3df-9ff4a2060b38","keywords":null,"link":"/tudomany/20250122_csillagaszat-tejutrendszer-csillagok-keletkezese-jeg","timestamp":"2025. január. 22. 16:03","title":"Újfajta csillagokat találhattak a Tejútrendszerben, és a tudósok sem értik, miért jegesek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"67b5a61d-109c-4c45-a993-5f62cebc01f2","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Újabb energiakímélő funkció jön a Google Chrome-ba, már azt is tudni, mikor. ","shortLead":"Újabb energiakímélő funkció jön a Google Chrome-ba, már azt is tudni, mikor. ","id":"20250122_google-chrome-bongeszo-lapok-fagyasztasa-energiatakarekossag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/67b5a61d-109c-4c45-a993-5f62cebc01f2.jpg","index":0,"item":"cbecf2ee-5eef-4208-b078-42bcdf99de6c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250122_google-chrome-bongeszo-lapok-fagyasztasa-energiatakarekossag","timestamp":"2025. január. 22. 11:03","title":"Hamarosan lefagyasztja a lapokat a Chrome böngésző, és ez igazából jó hír","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Két éven belül indulna a sorozatgyártása a Skydrive légitaxijának. Az eszköz forradalmasítja a városi közlekedést, de mi kell ahhoz, hogy tudományos fantasztikumból ne úri passzió legyen, hanem valódi segítség? A Skydrive vezetőjével beszélgettünk Tokióban.
Forradalmasíthatja mindazt, amit a városi közlekedésről gondolunk – mondja Fukuzava Tomohiro, akinek cége, a Skydrive termékét az első „repülő autóként” emlegetik. Hogy ez valóban így lesz-e, az majd eldől, de az biztos: a japán startup és fiatal vezetője, akivel Tokióban, a Japan Mobility Show-n találkoztunk, az elmúlt években igazán sokat tett azért, hogy a „repülő autó” a sci-fik világából elinduljon a valóság felé.
A Skydrive persze a szó szoros értelmében nem autó: nincs kereke és nem is tud közúton haladni – első ránézésre egy nagyobb drónról van szó, ha pedig technikailag pontosak akarunk lenni eVTOL-ról, vagyis elektromos – innen az „e” –, függőleges felszállásra és leszállásra (Vertical Take Off and Landing - VTOL) képes szerkezetről, amely képes ember szállítására. Az ilyen eszközöket inkább légitaxiként szokás emlegetni, és a Skydrive-on kívül több más cég is belefogott már a fejlesztésébe, köztük egy magyar startup is. Elsőként azonban ez a cég jutott el odáig – 2020 augusztusában –, hogy emberrel a fedélzetén szálljon fel járművük prototípusa, a tesztrepülés akkor négy percig tartott.
A céget magát két évvel korábban alapította Fukuzava, aki már az egyetem után kísérletezett repülő autók fejlesztésével, akkor még a Toyota alkalmazottjaként, illetve a japán kormány által alapított, a légi közlekedés megreformálását célzó tanács tagjaként. Az időközben több mint kétszáz fős céggé nőtt Skydrive 2022-ben mégsem a Toyotával, hanem a szintén japán Suzukival társult, az együttműködés keretében az autógyártó ivatai üzemében állíthatják elő a járművet, amely a jelenlegi tervek szerint a 2025-ös oszakai világkiállításon debütálhat. És amiből a tervek szerint évente akár százat is legyártanának.
Nem véletlen, hogy Fukuzava az autóshow-n is a Suzuki pultjánál mutatta be a Skydrive mostani, már kereskedelmi bevezetésre szánt verziójának makettjét, amely – főleg így, ötszörös kicsinyítésben inkább tűnt egy 12 motorral és a hozzá tartozó propellerrel felszerelt méretes drónnak, mint egy helikopterre hajazó légitaxinak. Igaz, a 2020-ban reptetett SD-03 prototípus még ennyire sem tűnt helikopternek, ahogy a jelenleg koncepciómodellként létező, szintén egyszemélyes verziójáról, az SD-XX-ről is egész más juthat eszünkbe, mint egy taxi.
A Skydrive is egyelőre makettként mutatkozott be a show-n, ahol több cég, például a Subaru vagy a Honda már életnagyságú VTOL-eket állított ki - persze itt a "kiállításon" van a hangsúly, emberrel egyelőre ezek sem szálltak fel. A Skydrive vezetője mindenesetre készséggel sorolta, szerinte miért is predesztinálja minden arra az általuk fejlesztett járművet, hogy teljesen megújítsa a városi közlekedést.
A három nagy előny: csendesebb, környezetbarátabb és könnyebb kezelés. A csendességet könnyű mérni: amíg egy helikopter átlagosan 80 decibeles hangerővel hasít az égen, egy autó hangereje 60-70 decibel, a Skydrive inkább utóbbira hasonlít, vagyis semmivel sem zavaróbb a közúti közlekedésnél. A környezetbarátság az elektromos meghajtásból ered – gondolnánk, ám ennél többről van szó. A jármű felszállótömege ugyanis kevesebb, mint fele egy hasonló kapacitású helikopterének, a leírás szerint mindössze 1,4 tonnát nyom. A könnyebb kezelés alapja az, hogy – köszönhetően az elektromos hajtásnak is – az alkatrészek száma 10-20 ezer, szemben a helikopterek százezres nagyságrendű darabjaival.
És ott van persze a legnagyobb előny - legalábbis a hagyományos taxikhoz képest: a gyorsaság. Mint Fukuzava mondja, most a városi közlekedésben átlagosan 20 kilométer/órás sebességet lehet elérni, légitaxijuk ehhez képest száz kilométeres sebességgel tud haladni célja felé.
A relatíve csendes működés az alapító szerint könnyen beleilleszthető a városi életbe, a könnyű súly pedig lehetővé teszi, hogy egy nagyvároson belül számos helyen tud fel- és leszállni (ehhez 20 méteres helyre van egyébként szüksége) – mondja, hozzátéve, hogy erre Tokióban kétszáz helyen van lehetőség. Itt elsősorban toronyházak tetejére gondolhatunk, de a látványtervek alapján például egy vasútállomás előtti téren is kialakítanának „parkolóhelyet” a járműveknek. Egy tokiói felhőkarcolóból lenézve valóban számos helikopter-leszállóhely zöldellik, ám az jó kérdés, hogy egy eltérő struktúrájú városban, ahol nem a lapostető a legjellemzőbb kialakítás és az utcák is jóval szűkebbek, mire lehetne menni 13 méter átmérőjű szerkezettel.
A másik nagy probléma is összefüggésben lehet a súllyal: a mostani felépítéssel a Skydrive 15 kilométert tud megtenni. Ez mondjuk Budapesten belül még működhet, de már a Hungaroring is nagyobb távolságra van légvonalban - márpedig a fővárosi légitaxizás kedvenc terepe jelenleg a Forma-1-es pálya. Az elővárosaival több mint száz kilométer hosszan elterülő Tokióban viszont még a belvárosban is igen korlátozottnak tűnik. Azt mindenesetre kiszámolták, hogy Oszakában elég lehet a világkiállításnak helyet adó Jumesima-sziget és a belváros között, így tehát, ha minden a tervek szerint halad, az ottani látogatók számára legalább jó móka lehet majd a hétpercesre becsült taxiút.
Innen azonban van még hová fejlődni, és a tervek meg is vannak erre a Skydrive-nál. 2029-re megdupláznák az elérhető távolságot, 2031-re pedig 40 kilométert megtenni képes járművet fejlesztenének. Ezzel valamennyire egy másik problémát is megoldanának már: a Skydrive jelenlegi verziója mindössze két utas szállítására alkalmas a pilótán kívül. A 2031-es változat ezzel szemben már önvezető lenne, így három személyt tudna szállítani.
A Skydrive légitaxija
Gyükeri Mercédesz
Hogy mikorra jut el a fejlesztés oda, hogy teljesüljön a tokiói kormány célja, és a légitaxi nem csak városi úri passzió legyen, hanem a nehezen elérhető, katasztrófa sújtotta területek könnyű megközelítését segítse, az kérdés. Ahogy az is, a városi környezetben hogyan is fognak közlekedni ezek a járművek, ha valóban elterjednek majd. Amikor erről kérdezzük Fukuzavát, azt mondja, fejlesztések zajlanak már a légiutak kialakítására – itt azonban még mindig csak a fantáziánkra és a filmekre tudunk hagyatkozni, ha megpróbáljuk elképzelni a légitaxizást.