Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"03ad6448-1bce-4a69-afe2-28290ef48d5a","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"A Velencei-tó partjának közelében található Magyarország legújabb kisvasútja, ami mellett nemcsak megannyi apró vár, hanem egy Áprád-kori település skanzenje és templomkert is található.","shortLead":"A Velencei-tó partjának közelében található Magyarország legújabb kisvasútja, ami mellett nemcsak megannyi apró vár...","id":"20250222_46-var-mellett-halad-el-a-legujabb-magyar-kisvasut-felpattantunk-ra-dinnyes-varpark","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/03ad6448-1bce-4a69-afe2-28290ef48d5a.jpg","index":0,"item":"9a798039-090a-48f9-9162-b483722ecb94","keywords":null,"link":"/cegauto/20250222_46-var-mellett-halad-el-a-legujabb-magyar-kisvasut-felpattantunk-ra-dinnyes-varpark","timestamp":"2025. február. 22. 20:29","title":"46 vár mellett halad el a legújabb magyar kisvasút – felpattantunk rá","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d164aefa-b50a-4457-b343-9030705b6fe7","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az amerikai elnök nem áll meg, még tovább zsugorítaná a kormányzatot.","shortLead":"Az amerikai elnök nem áll meg, még tovább zsugorítaná a kormányzatot.","id":"20250222_Trump-szeretne-ha-Elon-Musk-agresszivebb-lenne","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d164aefa-b50a-4457-b343-9030705b6fe7.jpg","index":0,"item":"f5db2d8a-e54a-4bc9-b109-e2024f3411fe","keywords":null,"link":"/vilag/20250222_Trump-szeretne-ha-Elon-Musk-agresszivebb-lenne","timestamp":"2025. február. 22. 20:32","title":"Trump szeretné, ha Elon Musk agresszívebb lenne","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1de4f5e5-9b4e-4362-a051-f318c7a709f8","c_author":"HVG","category":"sport","description":"A német utánpótlás-válogatottakban többször is játszott Dárdai Bence, de most kérvényezte, hogy a felnőttek között a magyar csapatban játszhasson, és a FIFA jóvá is hagyta ezt.","shortLead":"A német utánpótlás-válogatottakban többször is játszott Dárdai Bence, de most kérvényezte, hogy a felnőttek között...","id":"20250222_nemet-magyar-valogatott-Dardai-Bence","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1de4f5e5-9b4e-4362-a051-f318c7a709f8.jpg","index":0,"item":"4436a91c-4289-4678-beb7-295a2eaa420a","keywords":null,"link":"/sport/20250222_nemet-magyar-valogatott-Dardai-Bence","timestamp":"2025. február. 22. 10:59","title":"A német helyett a magyar válogatottat választotta Dárdai Bence","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"84175356-0afa-4039-9e0d-1f9ac28f43ee","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Puzsér Róbert szerint ha a Büntető törvénykönyv is különbséget tesz pedofil hajlam és pedofil bűncselekmény között, akkor ezt ő is megteheti. Szerinte ez egy kabátlopási ügy, de arra nem számított, hogy Rogán Antal és Magyar Péter közösen vádolja majd kabátlopással.","shortLead":"Puzsér Róbert szerint ha a Büntető törvénykönyv is különbséget tesz pedofil hajlam és pedofil bűncselekmény között...","id":"20250223_puzser-robert-magyar-peter-pedofilia-megertes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/84175356-0afa-4039-9e0d-1f9ac28f43ee.jpg","index":0,"item":"decbe793-f3c9-4129-b3b3-728a7cd0d554","keywords":null,"link":"/elet/20250223_puzser-robert-magyar-peter-pedofilia-megertes","timestamp":"2025. február. 23. 14:39","title":"Puzsér Róbert: A pedofíliáról akkor is beszélni kell, ha Magyar Péter épp félti a lájkjait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1dd13e0c-ad86-400e-b1d8-73df12ad2311","c_author":"Bábel Vilmos","category":"360","description":"A Linke az egyetlen német parlamenti párt, amelyiknek érdemben változott a támogatottsága az elmúlt hónapokban. Pár hónapja sörrel kellett becsalogatni az embereket, most tömve volt a német szocialisták kampányzárója. Különösen a fiatalok körében népszerűek, amihez kellett egy jó beszéd és hogy tudják használni a TikTokot. A program az elmúlt napok után abszurd, de Németországban még van erre tér. ","shortLead":"A Linke az egyetlen német parlamenti párt, amelyiknek érdemben változott a támogatottsága az elmúlt hónapokban. Pár...","id":"20250222_nemetorszag-valasztas-linke-kampanyzaro-riport","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1dd13e0c-ad86-400e-b1d8-73df12ad2311.jpg","index":0,"item":"7c13a023-6616-45f9-876b-b636a0570bf6","keywords":null,"link":"/360/20250222_nemetorszag-valasztas-linke-kampanyzaro-riport","timestamp":"2025. február. 22. 09:00","title":"Elmentem a német szocialisták kampányzárójára, hogy megnézzem, mekkora luxus demokráciában élni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0c55df40-0225-40d3-a050-351fb1edd987","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Egy utasnak sem esett baja a ceglédi vonatbalesetnél, de a tilos jelzés ellenére a sínre hajtó autó vezetője és utasa is meghalt. A Budapest–Szeged vonalon jókora késésekre kell felkészülni.","shortLead":"Egy utasnak sem esett baja a ceglédi vonatbalesetnél, de a tilos jelzés ellenére a sínre hajtó autó vezetője és utasa...","id":"20250222_mozdony-auto-tuz-cegled-baleset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0c55df40-0225-40d3-a050-351fb1edd987.jpg","index":0,"item":"5f6e31b1-bcdc-4192-a351-6846bae113cd","keywords":null,"link":"/cegauto/20250222_mozdony-auto-tuz-cegled-baleset","timestamp":"2025. február. 22. 12:02","title":"Égett egy mozdony Cegléden, miután belehajtott egy autó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9f657775-2562-4e1e-9cbe-7111baa53d99","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Az alig 10 példányban készült Bugatti Centodieci nem talált gazdára a párizsi árverésen, ahol a legdrágább portéka egy 14 milliárd forintos Ferrari volt.","shortLead":"Az alig 10 példányban készült Bugatti Centodieci nem talált gazdára a párizsi árverésen, ahol a legdrágább portéka...","id":"20250223_megneztuk-a-vevore-varo-tobb-milliard-forintos-es-1600-loeros-szuperritka-bugatti-centodieci","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9f657775-2562-4e1e-9cbe-7111baa53d99.jpg","index":0,"item":"c99c4382-8c6c-4e85-8537-190e6b8af578","keywords":null,"link":"/cegauto/20250223_megneztuk-a-vevore-varo-tobb-milliard-forintos-es-1600-loeros-szuperritka-bugatti-centodieci","timestamp":"2025. február. 23. 07:21","title":"Megnéztük a vevőre váró több milliárd forintos és 1600 lóerős szuperritka Bugattit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d87e4b29-13dc-4f82-b882-d2dd5fa033f0","c_author":"Gyenis Ágnes","category":"360","description":"Többnyire jól kerestek a Schadl György–Völner Pál-féle korrupciós perben vádlott végrehajtók a büntetőeljárás alatt is. A biznisz folytatódik, a nemkívánatos irodákat továbbra is le lehet rabolni.","shortLead":"Többnyire jól kerestek a Schadl György–Völner Pál-féle korrupciós perben vádlott végrehajtók a büntetőeljárás alatt is...","id":"20250222_hvg-schadl-vegrehajtok-osztalek-helyettesek-munka-nelkuli-ellatmany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d87e4b29-13dc-4f82-b882-d2dd5fa033f0.jpg","index":0,"item":"82cf3a4f-1249-4b74-9819-c19fac0bbe51","keywords":null,"link":"/360/20250222_hvg-schadl-vegrehajtok-osztalek-helyettesek-munka-nelkuli-ellatmany","timestamp":"2025. február. 22. 07:00","title":"A kikezdhetetlenek: a büntetőeljárás alatt is tíz- és százmilliókat kerestek a Schadl-ügyben érintett végrehajtók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Két éven belül indulna a sorozatgyártása a Skydrive légitaxijának. Az eszköz forradalmasítja a városi közlekedést, de mi kell ahhoz, hogy tudományos fantasztikumból ne úri passzió legyen, hanem valódi segítség? A Skydrive vezetőjével beszélgettünk Tokióban.
Forradalmasíthatja mindazt, amit a városi közlekedésről gondolunk – mondja Fukuzava Tomohiro, akinek cége, a Skydrive termékét az első „repülő autóként” emlegetik. Hogy ez valóban így lesz-e, az majd eldől, de az biztos: a japán startup és fiatal vezetője, akivel Tokióban, a Japan Mobility Show-n találkoztunk, az elmúlt években igazán sokat tett azért, hogy a „repülő autó” a sci-fik világából elinduljon a valóság felé.
A Skydrive persze a szó szoros értelmében nem autó: nincs kereke és nem is tud közúton haladni – első ránézésre egy nagyobb drónról van szó, ha pedig technikailag pontosak akarunk lenni eVTOL-ról, vagyis elektromos – innen az „e” –, függőleges felszállásra és leszállásra (Vertical Take Off and Landing - VTOL) képes szerkezetről, amely képes ember szállítására. Az ilyen eszközöket inkább légitaxiként szokás emlegetni, és a Skydrive-on kívül több más cég is belefogott már a fejlesztésébe, köztük egy magyar startup is. Elsőként azonban ez a cég jutott el odáig – 2020 augusztusában –, hogy emberrel a fedélzetén szálljon fel járművük prototípusa, a tesztrepülés akkor négy percig tartott.
A céget magát két évvel korábban alapította Fukuzava, aki már az egyetem után kísérletezett repülő autók fejlesztésével, akkor még a Toyota alkalmazottjaként, illetve a japán kormány által alapított, a légi közlekedés megreformálását célzó tanács tagjaként. Az időközben több mint kétszáz fős céggé nőtt Skydrive 2022-ben mégsem a Toyotával, hanem a szintén japán Suzukival társult, az együttműködés keretében az autógyártó ivatai üzemében állíthatják elő a járművet, amely a jelenlegi tervek szerint a 2025-ös oszakai világkiállításon debütálhat. És amiből a tervek szerint évente akár százat is legyártanának.
Nem véletlen, hogy Fukuzava az autóshow-n is a Suzuki pultjánál mutatta be a Skydrive mostani, már kereskedelmi bevezetésre szánt verziójának makettjét, amely – főleg így, ötszörös kicsinyítésben inkább tűnt egy 12 motorral és a hozzá tartozó propellerrel felszerelt méretes drónnak, mint egy helikopterre hajazó légitaxinak. Igaz, a 2020-ban reptetett SD-03 prototípus még ennyire sem tűnt helikopternek, ahogy a jelenleg koncepciómodellként létező, szintén egyszemélyes verziójáról, az SD-XX-ről is egész más juthat eszünkbe, mint egy taxi.
A Skydrive is egyelőre makettként mutatkozott be a show-n, ahol több cég, például a Subaru vagy a Honda már életnagyságú VTOL-eket állított ki - persze itt a "kiállításon" van a hangsúly, emberrel egyelőre ezek sem szálltak fel. A Skydrive vezetője mindenesetre készséggel sorolta, szerinte miért is predesztinálja minden arra az általuk fejlesztett járművet, hogy teljesen megújítsa a városi közlekedést.
A három nagy előny: csendesebb, környezetbarátabb és könnyebb kezelés. A csendességet könnyű mérni: amíg egy helikopter átlagosan 80 decibeles hangerővel hasít az égen, egy autó hangereje 60-70 decibel, a Skydrive inkább utóbbira hasonlít, vagyis semmivel sem zavaróbb a közúti közlekedésnél. A környezetbarátság az elektromos meghajtásból ered – gondolnánk, ám ennél többről van szó. A jármű felszállótömege ugyanis kevesebb, mint fele egy hasonló kapacitású helikopterének, a leírás szerint mindössze 1,4 tonnát nyom. A könnyebb kezelés alapja az, hogy – köszönhetően az elektromos hajtásnak is – az alkatrészek száma 10-20 ezer, szemben a helikopterek százezres nagyságrendű darabjaival.
És ott van persze a legnagyobb előny - legalábbis a hagyományos taxikhoz képest: a gyorsaság. Mint Fukuzava mondja, most a városi közlekedésben átlagosan 20 kilométer/órás sebességet lehet elérni, légitaxijuk ehhez képest száz kilométeres sebességgel tud haladni célja felé.
A relatíve csendes működés az alapító szerint könnyen beleilleszthető a városi életbe, a könnyű súly pedig lehetővé teszi, hogy egy nagyvároson belül számos helyen tud fel- és leszállni (ehhez 20 méteres helyre van egyébként szüksége) – mondja, hozzátéve, hogy erre Tokióban kétszáz helyen van lehetőség. Itt elsősorban toronyházak tetejére gondolhatunk, de a látványtervek alapján például egy vasútállomás előtti téren is kialakítanának „parkolóhelyet” a járműveknek. Egy tokiói felhőkarcolóból lenézve valóban számos helikopter-leszállóhely zöldellik, ám az jó kérdés, hogy egy eltérő struktúrájú városban, ahol nem a lapostető a legjellemzőbb kialakítás és az utcák is jóval szűkebbek, mire lehetne menni 13 méter átmérőjű szerkezettel.
A másik nagy probléma is összefüggésben lehet a súllyal: a mostani felépítéssel a Skydrive 15 kilométert tud megtenni. Ez mondjuk Budapesten belül még működhet, de már a Hungaroring is nagyobb távolságra van légvonalban - márpedig a fővárosi légitaxizás kedvenc terepe jelenleg a Forma-1-es pálya. Az elővárosaival több mint száz kilométer hosszan elterülő Tokióban viszont még a belvárosban is igen korlátozottnak tűnik. Azt mindenesetre kiszámolták, hogy Oszakában elég lehet a világkiállításnak helyet adó Jumesima-sziget és a belváros között, így tehát, ha minden a tervek szerint halad, az ottani látogatók számára legalább jó móka lehet majd a hétpercesre becsült taxiút.
Innen azonban van még hová fejlődni, és a tervek meg is vannak erre a Skydrive-nál. 2029-re megdupláznák az elérhető távolságot, 2031-re pedig 40 kilométert megtenni képes járművet fejlesztenének. Ezzel valamennyire egy másik problémát is megoldanának már: a Skydrive jelenlegi verziója mindössze két utas szállítására alkalmas a pilótán kívül. A 2031-es változat ezzel szemben már önvezető lenne, így három személyt tudna szállítani.
A Skydrive légitaxija
Gyükeri Mercédesz
Hogy mikorra jut el a fejlesztés oda, hogy teljesüljön a tokiói kormány célja, és a légitaxi nem csak városi úri passzió legyen, hanem a nehezen elérhető, katasztrófa sújtotta területek könnyű megközelítését segítse, az kérdés. Ahogy az is, a városi környezetben hogyan is fognak közlekedni ezek a járművek, ha valóban elterjednek majd. Amikor erről kérdezzük Fukuzavát, azt mondja, fejlesztések zajlanak már a légiutak kialakítására – itt azonban még mindig csak a fantáziánkra és a filmekre tudunk hagyatkozni, ha megpróbáljuk elképzelni a légitaxizást.
Kilencven éves korában elhunyt Harkányi Endre Kossuth- és Jászai Mari-díjas színész, érdemes- és kiváló művész, a Halhatatlanok Társulatának tagja – közölte a Vígszínház.