Nyersanyagpiaci kilátások 2025 második felére
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
Gyártótól a felhasználóig átlagosan 16 százalékkal ugrottak meg januárban a fuvardíjak – ez az építőanyagok végső árát egyelőre átlag 2 százalékkal nyomta feljebb.
Január elsejétől emelkedtek az útdíjak, új szakaszok kerültek be a tehergépjárművek fizetős rendszerébe, és nőtt a gázolaj jövedéki adója Magyarországon, ami feljebb nyomta a szállítási díjakat is. Emiatt az építkezés helyszínére szállított építőanyagok is megdrágultak az év elejével, mivel a szállítási díj legalább 5, de akár 25 százalékot is kitehet a végső árukból, áll az Építési Vállalkozások Országos Szövetsége (ÉVOSZ) szerdai közleményében.
Az újonnan fizetőssé tett útszakaszok ugyan csak 130 kilométert jelentenek, de az ÉVOSZ felhívja a figyelmet, hogy köztük van az M0 körgyűrű, aminek kiemelt jelentősége van az árufuvarozásban. Budapest és az agglomeráció adja ugyanis a hazai építőanyag-kereskedelmi piac nagyjából harmadát, ami miatt sok szereplő kifejezetten törekedett korábban arra, hogy az M0 körgyűrűhöz közel létesítsen telephelyet. Az M0 jelentőségét tovább növeli a magyar gyorsforgalmi úthálózat sugaras szerkezete is, hiszen a kelet-nyugati forgalom is szinte teljes egészében itt halad át, szóval a fizetőssé tétele óriási forgalmat érint.
Az ÉVOSZ számításai szerint a gyártótól a felhasználóig tartó út fuvardíjai a változások miatt összességében és átlagosan 16 százalékkal emelkednek 2024 első hónapjában. Ez a költségnövekedés az árakba beépítve átlagosan 2 százalékos további áremelést hoz valamennyi kiszállított építőanyagra vetítve. Mivel ez egy átlagos érték, a tényleges áremelés termékenként nagyon eltérő lehet, hívja fel a figyelmet az ÉVOSZ.
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.