szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az NGM összehasonlította a pénteki hazai üzemanyagárakat a nagyjából egyhetes régiós átlagárakkal, és azt találta, hogy a hazai árak túl magasak. A kormány újabb „beavatkozással” – praktikusan árstoppal – fenyegeti az üzemanyag-kereskedőket.

„A kormány felszólítja az üzemanyag-kereskedőket: az üzemanyagáraknak a szomszédos országok átlagára alatt kell lennie!” – kezdi közleményét a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM).

„Magyarországon a mai napon 95-ös oktánszámú benzint átlagosan 610 forintért, dízel üzemanyagot pedig átlagosan 629 forintért lehet literenként vásárolni. A Központi Statisztikai Hivatal ma közzétett adatai szerint a szomszédos országokban a benzin átlagára 606 forintot, a gázolaj átlagára 611 forintot ért el. Mindez azt jelenti, hogy a ma a magyar családok többet kell fizessenek az üzemanyagért, mint a szomszédos országok lakosai: a benzin 4 forinttal, a gázolaj 18 forinttal drágább” – írja az NGM.

Trükkök, zsarolás, meg némi piaci szerencse – így tolta lejjebb a kormány a benzinárakat

A piaci folyamatok, a kisebb kereskedői árrés és pár trükk révén a régiós átlagig csökkentek az üzemanyagárak. Ársapka nem lesz, de a kormány vigyázó szemeit kéthetente a kútoszlopokra veti.

A tárca által közölt számok azonban nem felelnek meg a valóságnak – mármint a KSH jelentésének. Abban ugyanis az áll, hogy

a benzin ára Magyarországon 606 forint, vagyis épp ugyanannyi, mint a környező országok átlagára. A gázolaj ára Magyarországon a KSH szerint 624 forint – csak 13 forinttal magasabb a környező országok átlagáránál, nem pedig 18-cal, ahogy a minisztérium állítja.

A különbség abban keresendő, hogy a tárca közleményében a „mai napon” (tehát pénteken) érvényes hazai árakról beszél. Miközben a KSH heti árakat közöl, nem pedig „napi” (pénteki) árakat.

A minisztériumi összehasonlítás különösen irracionális, adva, hogy a KSH az Európai Bizottság „Weekly Oil Bulletin” nevű ár-összehasonlító publikációjából dolgozik. Ennek adatfelvétele minden héten hétfőn van, sőt egyes országokban előző hét pénteken.

A KSH kacifántos megoldással fog üzemanyagárat számolni Nagy Mártonnak

A statisztika kísérleti lesz, vagyis nem megbízható, alapja az uniós statisztikai hivatal 2005 óta létező heti árösszesítése. A magyarországi adatok forrása a nagy kúthálózatok ár-önbevallása, amit az energiahivatal felé tesznek.

Magyarán

az NGM a mostani közleménye alapján azt várná el, hogy a pénteki magyarországi árak alacsonyabbak legyenek, mint a nagyjából egy héttel korábbi régiós átlagár.

Ez nyilvánvalóan nonszensz, pár nap alatt jelentősen változhatnak – változnak is – a kiskereskedelmi árak. Nem mellesleg

változnak a kiskereskedelmi árakat meghatározó mögöttes tényezők, a devizaárfolyamok, termékjegyzési árak, olajárak.

Egyébként az NGM minden pénteken közleményben emlékezik meg az üzemanyagárakról, korábban nem a pénteki aktuális hazai árakat hasonlították a KSH által közölt régiós árakhoz, hanem mindkét adat esetében a KSH-közlést követték.

Mindenesetre „a kormány felszólítja az üzemanyag-kereskedőket, hogy térjenek vissza a korábbi hónapok gyakorlatához és áraikat mérsékeljék a szomszédos országok átlagára alatti szintre. Ellenkező esetben a kormány továbbra is kész beavatkozni az üzemanyagpiacon” – helyezett kilátásba egy újabb árstopot a minisztérium.

Nagy Márton feltalálta Orbánnak a verőlegény-gazdaságpolitikát

A versenytorzító, erőszakos (jog)szabályalkotáson túllépve a kormány immár nyílt fenyegetéssel, zsarolással kényszerít piaci vállalkozásokat, hogy kedve szerint működjenek. A verőlegény-gazdaságpolitika arca, végrehajtója és szellemi atyja Nagy Márton. A miniszternek van víziója, de szinte biztos, hogy nincs igaza.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!