szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Az elnök lépései és fenyegetőzései elbizonytalanították a cégvezetőket, akik nehezen tudják megtervezni a következő lépéseket.

A Coca-Colától és a Fordtól kezdve a kisebb alumínium-, repülőgép- és készülékgyártó cégekig számos vállalat számít arra, hogy hatással lesz rájuk Donald Trump újabb vámháborúja, amely Jim Farley, a Ford vezérigazgatója szerint már most „sok költséget és káoszt” okozott az amerikai üzleti életben – írja a Reuters

Donald Trump hétfőn jelentette be, hogy – várhatóan március közepétől – 25 százalékos vámot vet ki az Egyesült Államokba érkező acélra és alumíniumra. Az elnök a múlt héten azzal fenyegetőzött, hogy 25 százalékos vámot vet ki a kanadai és a mexikói termékekre is, de később 30 nappal elhalasztotta ezt a tervet, miután beszélt a két ország vezetőjével. A kínai árucikkekre viszont kivetette a szintén a hónap elején belebegtetett 10 százalékos vámot, amire Peking saját vámokkal válaszolt.  

Mindez elbizonytalanította a vállalatvezetőket, a befektetőket és a fogyasztókat, mivel senki sem tudja, hogy Trump valóban beváltja-e a fenyegetéseit. „Annyi mindent nem tudunk. Nem tudjuk, hogy (a vámok) életbe lépnek-e, és nem tudjuk, hogy lesznek-e egyáltalán mentességek” – fogalmazott David Gitlin, a Carrier Global fűtési és hűtéstechnikai vállalat vezérigazgatója. 

Trump vámháborúja még több Temut és 420-as eurót hozhat Magyarországnak

Donald Trump a vámháború első köréből kihagyta az EU-t. A forint árfolyama gyengült, de egyelőre az erősödési trendsávban maradt. Az unió elleni vámok bejelentése csak idő kérdése, akkor a 420-as euró is benne lesz a pakliban. A vámháború rontja a magyar gazdaság növekedési kilátásait, emeli az inflációs kockázatokat.

Sok gyártó cég nehezen tudja megtervezni a következő lépéseit is, és a vezetők számos stratégiát alkalmaznak: többek között megváltoztatják az importkosaruk összetételét, vagy egyenesen a fogyasztókra hárítják a költségeket. 

A Coca-Cola például azt közölte, hogy ha az alumíniumdobozok drágulnak, akkor az importját úgy alakíthatja át, hogy jobban támaszkodjon a műanyag palackokra. A Coty illatszergyártó vállalat pedig bejelentette, hogy növelte az amerikai készleteit, és fokozza az illatszerek gyártását Észak-Karolinában. 

A Fitch Ratings friss helyzetértékelése szerint a legnagyobb globális autóipari csoportok is megszenvedhetik, ha az Egyesült Államok bevezeti a Mexikóval és Kanadával szemben tervezett pótlólagos importvámokat, a legrosszabbul pedig a General Motors járhat. 

Az amerikai General Motors járhat a legrosszabbul Trump védővámjával

Több mint 800 ezer autót gyártatnak Mexikóban és Kanadában.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!