Vámháború: Hol tartunk most? Mire kell készülniük a vállalatoknak?
Az Amerikai Egyesült Államok és az Európai Unió között július 27-én megállapodás született egy átfogó vámegyezményről.
Átlépte az 1900 milliárdot a hazai e-kereskedelem forgalma 2024-ben, és már minden második online vásárló rendel külföldről. A kínai Temu berobbanása átrendezte az erőviszonyokat, a magyar cégek egyre nehezebb helyzetbe kerülnek.
A magyar online kiskereskedelem bruttó forgalma 2024-ben elérte az 1945 milliárd forintot, ami 15 százalékos éves növekedésnek felel meg. A rendelések száma valamivel kisebb mértékben, 12 százalékkal 114 millió fölé nőtt. Az aktív online vásárlók táborába 4,3 millióan sorolhatóak, 48 százalékuk külföldi webshopból is vásárol a PwC legfrissebb Digitális Kereskedelmi Körképe szerint.
Látványos a kínai Temu térnyerése: 120 milliárd forintos becsült forgalmat generált, és 1,8 millió magyar vásárlót szerzett egy év alatt. Ezzel az egyik legnagyobb piaci szereplővé lépett elő, miután az alacsony árakra, az agresszív marketingre és az ingyenes szállítási temus ajánlatokra vevők voltak a magyar háztartások. A hazai webáruházak ezzel párhuzamosan jelentős versenyhátrányba kerültek, különösen a logisztika, az árszint és a digitális élmény területén. A külföldi rendelések egyre inkább a mindennapok részévé válnak: a Temu mellett a Shein, az AliExpress és más platformok is egyre több vásárlót szívnak el a hazai szereplőktől.
Madar Norbert, a PwC Digitális kereskedelmi csapatának vezető menedzsere szerint „minél rutinosabbá válunk, annál kevesebb kereskedőtől rendelünk, vagyis a piac polarizálódik és az adott szegmens élmenője felé mennek a vásárlók, a beszállítók, a hirdetők és a szolgáltatók is. Az esetek többségében a nemzetközi cégek diktálják a tempót, a többieknek pedig csak a „maradék”, zsugorodó torta jut. Ami viszont most igazán nagy csapást jelent a hazai kereskedők számára, az a piac határtalanná válása. Korábban komoly visszatartó erővel bírt egy nemzetközi rendelésnél a lassú szállítási idő (egy kínai webshopos rendelés akár 6-8 hétig is utazott), a magasabb ár, a nyelvismeret hiánya, valamint az előre fizetési feltétel”.
A PwC-s elemzés szerint a következő három trend határozhatja meg az idei online kiskereskedelmet.
Madar Norbert úgy véli, hogy a jövő nyertesei azok lesznek, akik egyszerre tudnak kiváló vásárlói élményt, gyors logisztikát és nemzetközileg is versenyképes ajánlatokat kínálni. Bár a 2025-ös év gazdasági környezete nem kedvez a kereskedelemnek, de azok, akik a szolgáltatásaik fejlesztésével reagálnak a vásárlói igények – és a piaci környezet – folyamatos változására, képesek lesznek a globális szereplők diktálta tempó tartására.
Az Amerikai Egyesült Államok és az Európai Unió között július 27-én megállapodás született egy átfogó vámegyezményről.
Összefoglaló a kedvezményes konstrukciók feltételeiről: mire, milyen feltételekkel lehet igényelni ilyen forrást?
A képzések támogatása segíti az alkalmazkodóképességet és termelékenység javítását - a vállalkozások széles köre számára érhető el ehhez pályázati forrás.
Az üzlet értéke mellett az adásvétel adózási következményeit is érdemes számba venni, legyenek a szereplők cégek vagy akár magánszemélyek.
A miniszterelnök Digitális Polgári Köröknek küldött heti hírlevelében úgy véli, ha van amerikai álom, van magyar álom is: a saját otthon.