szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A szakértők a művészeti világpiac 2006 évi forgalmát 30 milliárd dollárra (5725 milliárd forint) becsülik, ez 20 százalékos növekedés 2002-hez képest. 2006-ban a legmagasabb áron elárverezett képért, Jackson Pollock egyik vásznáért 140 millió dollárt adtak

Miután a nemzetközi művészeti piacon az árak egyre újabb csúcsokat döntenek, mind több befektető törekszik arra, hogy pénzét a tőzsde helyett inkább egy képbe vagy szoborba fektesse be - és a bankok igyekeznek kihasználni ezt az irányzatot.

A szakértők a művészeti világpiac 2006 évi forgalmát 30 milliárd dollárra (5725 milliárd forint) becsülik, ez 20 százalékos növekedés 2002-hez képest. 2006-ban a legmagasabb áron elárverezett képért, Jackson Pollock egyik vásznáért 140 millió dollárt adtak.

Egyre több a milliomos, a feltörő országok - elsősorban Kína és Oroszország - részéről növekszik a kereslet, és szilárd amerikai piac: a művészeti tőkebefektetéshez így kedvezőek a feltételek.

A hozam pedig igen magas: A Christie's és a Sotheby's árverései alapján kialakított Mei/Moses művészeti árindex elmúlt öt évi emelkedése meghaladta a New York-i tőzsdén számon tartott 500 vezető céget értékelő Standard and Poor's index növekedését.

Mindennek eredménye pedig az, hogy a bankok ügyfelei részéről növekszik az igény az utóbbiak birtokában lévő művészeti kollekciók bővítésére vagy arra, hogy ehhez szakértői tanácsokat kapjanak.

"Ez az irányzat két év óta folyamatosan erősödik" - állapítja meg Christina Schröter-Herrel, a Deutsche Bank négy személyt foglalkoztató művészeti osztályának vezetője. "Évente 250-300 ilyen kérést kapunk" - magyarázza Herrel asszony. Többségük olyan ügyfelektől származik, akiknek már van gyűjteményük, de egyre több új jelentkező is feltűnik ezen a piacon.

"Bankhoz fordulni azért előnyös, mert mi a kortárs művészetre, az antik művészetre és a dizájnra egyaránt gondolunk, míg egy művészeti galéria csak egy-egy ágazatra szakosodik" - fűzi hozzá.

A szektor másik "nehézsúlyú" szereplője a svájci UBS bankcsoport, amely a nagy vagyonok kezelésében vezető pozíciót tölt be. Tizenkét Baselben dolgozó szakértője segíti tanácsaival a világ minden részén élő tehetős művészetbarátokat.

Nem mindenki engedheti meg azonban magának, hogy a művészeti piacon fektessen be - húzzák alá szinte kórusban a szakértők. A kevésbé vagyonosok számára is nyitva áll azonban az a lehetőség, hogy egy művészeti beruházási alapba fektessék a pénzüket - ilyen alapot létesített nemrég a hamburgi Art Estate cég. Az alapelv: minden személy legalább 2500 eurót fizet be és ezzel társtulajdonosává válik az alap birtokában lévő, ismert művészek által alkotott és néhány év múlva eladandó képeknek, kortárs vagy nemrég elhunyt festők egy-egy művének, illetve a mű egy-egy hányadának - például Georg Baselitz vagy Andy Warhol valamelyik képének.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!