szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Le a szilveszterrel! Elég a pezsgőmámoros bulikból, irány a mozi, a színház, a koncertterem, évvége előtt és után. Egy bravúros animációs film, az új Besson-mozi, egy New York-ba szakadt magyar művész és egy itthon maradt hazai fotós izgalmas művei, színházi premierek szilveszter idején, öreg rockerek és fiatalos elektro-fejek: a hvg.hu évvégi ajánlatai.

Rennaisance
Sötét egy hely, világos?
Cyber-reneszánsz
Renaissance

William Gibson -a Neurománc atyja -barátságosan negatív utópista látomásai a poszt-EU-ba oltva: Párizs 2052-ben, a túlburjánzó technika és a nagyvárosi üledék céltalan kavargása. Ismerős? Igen, majdnem, csak ebben nincs Árpádsáv. Amúgy otthonos.

Az animáció sokak számára lassanként egyet jelent a Happy Feet-tel, meg a számítógép alkotta vicces-aranyos autók kalandjaival. Nos, nem erről van szó teljesen... Íme egy "igazi" animációs mozi.

A Pigalle környékén hologram-prostituáltak csalogatják a karikás szemű járókelőket, a háztetők magasságában üvegpavilonok rejtik a felső tízezer mesterséges kertjeit. Pszeudó Rózsadomb. Az Európai Unió még mindig él és virul (vagy már újra?), sőt hologramos személyivel látja el a lakosságot, amely így megfeledkezik a megszorító intézkedésekről. Totál brutál. Fekete-fehér valóság, majdnem, mint idehaza. De szerencsére ez csak egy film.

A közutakon annyira áramvonalas Citroënek száguldoznak, hogy a felületes szemlélő alighanem folyékony halmazállapotúnak mondaná őket. A járókelők és a turisták egy szinttel feljebb, az utak fölé épített üvegsétányokon közlekedhetnek... És ez még nem minden! Ebben a dark and roll közegben még történik is valami. De, hogy mi,  azt nem áruljuk el... Ott a helyed a szintén sötét nézőtéren.

 Rennaisance - fekete-fehér, feliratos francia-angol-luxemburgi animációs film, 105 perc, 2006, R.: Christian Volckman

Közel a vég...
Apocalypto


Apocalypto
Kint vagyunk a vízből
Untergang des Maya-landes..? Ne tudálékoskodjunk. De tény, ami tény: a maja birodalom több mint 1000 évig uralkodott Amerikában (akkor nem így hívták), létrehozott egy hihetetlenül fejlett társadalmi, kulturális és tudományos eredményeket elérő, lenyűgöző civilizációt, mely végül szinte egyik pillanatról a másikra összeomlott. Ránk is ez a sors méretett ki? Persze hol vagyunk mi a lenyűgözőtől...

Az istenek ez esetben a fejünkre estek: a film hőse egy fiatal férfi, akit egyik pillanatról a másikra tépnek ki addigi idillikus világából. Határhelyzet. Egy olyan út áll előtte, amit a kegyetlen zsarnokság és a félelem kövezett ki, és a biztos halálba vezet. Amikor szembesül azzal, hogy társaival együtt a legkegyetlenebb módon fogják az isteneknek feláldozni, mindenre elszántan próbál megmenekülni, és hazajutni a családjához, szerelméhez.

Mint az űzött vad, minden pillanatban az életéért menekül. A filmet eredeti helyszíneken vették fel, Mexikó utolsó, még érintetlen esőerdőjében, valamint Veracruz-ban. A film szereplői mind amerikai őslakosok, a történet pedig azon a nyelven szólal meg, amit ma is beszélnek a Yucatán-félszigeten, és amely a maja nyelvből fejlődött ki.

Apocalypto - amerikai kalandfilm, 136 perc, 2006., R.: Mel Gibson

Villangó-effektus
Arthur és a villangók

Freddie Highmore és Mia Farrow
Mese ez, gyermek
A mese, a meskete mozis verziója mindig tuti siker. Itt is így lesz, beindul a pillangó-hatás, megmozdul a rebbenékeny lepkeszárny, és dőlnek a nézők.

Arthur, mint a legtöbb tízéves gyerek, esténként szájtátva hallgatja nagymamája meséit, hogy utána misztikus törzsekről és a furcsa találmányokról álmodjon. Különös képzeletvilágának fő forrása a négy évvel ezelőtt nyomtalanul eltűnt nagypapa varázskönyve, mely teli van soha nem látott, izgalmas lényekkel. A kisfiú egyre gyakrabban teszi fel magának a kérdést: mi van akkor, ha ezek a történetek mind igazak? Mi van akkor, ha a villangók, ezek a kedves aprócska lények, akit nagyapja rajzain látott, tényleg élnek valahol? A tízéves Arthur tehát elszánja magát, s a nagyapja által hátrahagyott jeleket követve elindul felfedezni a villangók titokzatos világát, hogy megkeresse a mesés kincset és megmentse a családi otthont.

Arthur and the Invisibles - magyarul beszélő amerikai-francia animációs film, 100 perc, 2006., R.: Luc Besson

Fidelj, haver..!
El Tropico


Andy Garcia és Dustin Hoffmann
Bár...
Castro mostanság nincs valami jól, így a város (és szigetország), amely fölött uralkodik, még szép múlt előtt állhat.

Az El Tropico a havannai éjszakában játszódik, Fidel Castro által 1959. január 1-jén megdöntött Batista-diktatúra utolsó hónapjaiban. A főhős az El Tropico bár apolitikus tulajdonosa, Fico Fellove, aki nem tudja visszatartani két öccsét attól, hogy kivegye részét a történelem formálásában. Luis részt vesz az elnöki palota hírhedt ostromán, Ricardo pedig Castro és Che oldalán harcol a dzsungelben. A körülmények ellenére a szerelem is teret nyer a véres havannai forradalom kellős közepén: Luis felesége Fico szeretője lesz.

The Lost City - színes feliratos amerikai filmdráma, 143 perc, 2005., R: Andy Garcia

Szívcirkusz, Szentiván éj, West Side (Oldaltörés)


Gyalog a vízen
Szív-Cirkusz Varieté

Szívcirkusz
Furcsaságok hajója
Hallgass a szívedre...és irány az állóhajó. A Szív-Cirkusz Varieté különleges előadása nagyszabású előszilveszteri varieté, a kínai naptárra, a keleti filozófiára, és furcsa, szürrealista ötletekre hangszerelve. A Kari Györgyi és Can Togay által rendezett előadás egymáshoz lazán kapcsolódó jelenetek sorozata: a Változások Színpadán megjelenik a gyönyörű nő és a vonzó férfi, a zsémbes öregasszony és a kézenjáró gyerek, Fu-Hszí császár és az ujjak bűvésze, a ritka énekesnő és az örmény harmonikás, a napozó lányok (fürdőruhában) és a hattyút táncoló esztéta (tütüben), Goethe Farkas és az Ősemberek, Eckermann és a szív cirkusz csavargó zenészei, az elválaszthatatlan görkorcsolyások és a meditáló malac, a szerelmes kínai, az orosz mágus és a zenei tréfák északi mestere, a test költőnője és a nővé változott férfi, spinningelők, kiskecskék, kuák, trigramok, hexagramok, a folyó, a hegy, a szakadék, a madár és ami
mindezt életre kelti, a szív.

Dec.30., A38


A középpontban Puck
William Shakespeare: Szentivánéji álom

Alföldi Róbert rendező, és nem mellesleg a Bárka Színház jelenlegi vezetője így ajánlja a józsefvárosi teátrum szilveszteri premierjét: "A Bárka a Szentivánéji álommal indult, csodájára jártunk mindahányan. És akkor én most, a tizedik évadban, bizony veszem a bátorságot, és az újrainduló Bárkán megrendezem ugyanezt a darabot. Nem azért, hogy 'versenyezzek', hanem mert gondolok róla valamit. Egyszer már próbálkoztam vele, de akkor ott, Szegeden nem tudtam megvalósítani, amit terveztem, valahogy folklorisztikusabb, 'szélesvásznúbb' lett, mint szerettem volna. Az érdekel, hogy ami ezt a darabot élteti, vagyis a varázslás, a misztikum, hogyan mutatható meg a hétköznapi élet természetes részeként. Azt az életet, ami egyszerre vérbő, sűrű és naturális, ugyanakkor elemelt és fantáziával teli. Ennek az egésznek a középpontja-kulcsfigurája Puck, akinek az átjárás természetes, mert számára valóság és álom egy és ugyanaz."

Bemutató: dec.31. 19.00

Nyugat a keleti végeken
Laurents-Bernstein-Sondheim: West Side Story


Csányi János, aki az Alföldi által hivatkozott Szentivánéjit tíz éve megrendezte, most annak a debreceni színháznak az igazgatója, amely az év végére szintén sikergyanúgy premiert tartogat. A West Side Story sikerre van ítélve? Ki tudja... Mindenesetre nagyon nehéz benne újat alkotni. A Csokonai Színház erre tesz kísérletet, Szergej Maszlobojscsikov orosz vendégrendezővel. 

Az 1957-ben óriási sikerrel bemutatott musical, amelynek filmváltozata később 10 Oscar-díjat kapott, azóta meghódította az egész világot, s ma már a műfaj egyik klasszikusaként tartják számon. Leonard Bernstein zenetörténeti jelentőségű műve, melyen egész nemzedékek nőttek fel, az akkori populáris zene legjavából merített, és a klasszikus hangzást ötvözte egyebek között a jazz, a blues, a mambo, a cha-cha-cha elemeivel. A musical alaptörténete Shakespeare Rómeó és Júliáját idézi: két, egymással ellenségeskedő csoporthoz tartozó fiú és lány között szerelem szövődik, mely végül az értelmetlen gyűlölködés áldozatául esik.

Bemutató: dec. 29., Csokonai Színház



Piramis, Bahamadia, Yonderboi (Oldaltörés)



Becsületből
Piramis a Sportarénában

Piramis, 2006
Ha volna két életük
Szevasztok! Mindenki itt van?- valahogy ilyennek saccoljuk Révész beköszönőjét a színpadról. És megszólalnak a klasszikus dalok... Az kockás inges, Trapper farmeres nemzedék ma már valami egészen mást hord, de a szövegeket még kívülről fújja. 

Az első buli után még egyet kell tartani, akkora az érdeklődés a hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján működött kult rockzenekar nosztalgia koncertjére. Ajándék? Az, legalábbis az egykori "bamba nemzedék", a lázadó csöveskorszak túlélőinek.

Fél évvel ezelőtt a legendás Piramis együttes újra összeállt, hogy örömteli hírrel szolgáljon a rajongóinak: december végén tizennégy év után először együtt állnak a Papp László Sportaréna színpadára. Minden kétséget kizáróan a Piramis Magyarország eddigi könnyűzenei történelmének egyik legnagyobb legendája. Az együttes idén ünnepli születésének harmincadik évfordulóját.

dec.27., Bp. Papp László Sportaréna

Megjelennek a gitárok Digitáliában
Yonderboi & Kings Of Oblivion


Splendid isolation
Vegyük be!
Ez a srác megmelengette a hűvős techno szíveket. Első lemeze kisebbfajta szenzáció lett, először persze nm itthon. De mi már csak ilyenek vagyunk, akkor hisszúk el, hogy valami jó, ha külföldiül már rábólintottak. Van, hogy akkor se.

Öt év után megjelent a hazai elektro csodagyerek, Yonderboi új lemeze, amely legalább annyira jóra sikerült, mint az ismertséget hozó downtempo-lounge Shallow And Profound. A Splendid Isolation azonban nagyon sok mindenben elszakadt a korábban megismert stílustól: hősünk anyaga a gitárzene és a dalforma felé mozdult el, s ebben a vállalkozásában olyan közreműködők segítették, mint a holland sztárproducer Junkie XL, a Legendary Pink Dots-vezér Edward Kaspel, továbbá a hazai Heaven Street Seven és az Amber Smith együttesek kulcsemberei. Ezen a koncerten az album csaknem valamennyi közreműködőjével,  és az albumhoz kapcsolódó látványos kiegészítő projektekkel megspékelve láthatjuk-hallhatjuk kis hazánk legkurrensebb zenei exportcikkét. A koncerten közreműködik a Bozsik Yvette Társulat is. 

dec. 29 - Bp., Jövő Háza Teátrum

Le a szilveszterrel!
Bahamadia és sokan mások

 

Bahamadia
Hipnotikus hip-hop
Hip-hop ütemek a magyar télben, amely még mindig inkább késő-ősz. Bahamadia a nyolcvanas évek közepén még DJ-ként merült a hiphop folyamba, de végül az egyik első női mc, Sha Rock hatására mikrofont fogott. Az oldott-bársonyos flow és a hipnotikus rímek asszonyának első megjelenésre '93-ig kellett várni. A Funk Vibe eljutott Guru füléig is, aki mindjárt lemezszerződést ajánlott hősnőnknek. A végül '96-ban megjelent Kollage zenei anyagát Gurun és Gang Starros társán, DJ Premieren kívül a Bahamadiához hasonlóan philadelphiai The Roots szállította. A lemeztől a mai napig libabőrös lesz minden tisztességes hiphopos test. A kétezres BB Queent követő harmadik albuma, a legszemélyesebb munkának mondott Good Rap Music idén jelent meg - ennek albumbemutató műsorával érkezik Budapestre a díva.

Bejglilevezető, pezsgőknek helyet csináló buli december 30-án az Olof Palme Házban, ahol a hip hop és funk érdekeltségű Bomb The Jazz, az elektronikában utazó Test csapata és a magyar breakbeat élvonal várja a táncolni, bólogatni vágyókat. A jeles alkalomra a BTJ a hip hop királynő Bahamadiát, a TEST pedig Aphex Twin kiadójának üdvöskéjét az electropop DMX Krew-t hozza el december 30-ra az Olof Palme Házba.
Fellépnek (többek között):
Bahamadia - (US - Good Vibe, Philly)
Stacy Epps - (US - Shaman Work, Stones Throw, LA)
Invincible - (US - Bling47, Detroit)
DJ Statik - (US - Wax Museum, Philly)
DJ Suhaid (BTJ)
DJ Cadik (All Soundz)
Sena (Gimmeshot)
Vázsonyi Jani (Saxofon)

dec. 30., Bp. Olof Palme Ház

Játszma, 3 nő, Dobos Gábor (Oldaltörés)

Gémóver
A játszma - Sam Havadtoy kiállítása


Sam Havadtoy (Havadtőy Sámuel) Londonban született. Később Magyarországon, New Yorkban, Genfben s 2000 óta ismét Budapesten él. Pályája során intellektuális, művészi és baráti kapcsolatba került többek között Andy Warhollal, Keith Haringgel, George Condoval és Donald Baechlerrel,    s a mai napig szoros kapcsolatot tart a kortárs New York-i művészeti élettel. 20 évig élt együtt Yoko Onóval, akitől a Sam Havadtoy által 1992-2000 között működtetett Galéria 56 neve is származik.
 
Sam Havadtoy műveire a kulturális hatások keveredése jellemző: a magyar és európai szemlélet találkozása az amerikai hatásokkal. Leginkább “euramerikai” festőnek tekintik. Legújabb kiállítása, A Játszma a híres, 1972-es Fischer-Szpasszkij reykjavíki sakkvilágbajnoki döntő utolsó, legendás játszmájának 41 lépését dokumentálja, rekonstruálja, reprezentálja. A chicagói születésű Bobby Fishernek a szovjet Szpasszkij felett aratott diadalát a hidegháborúban aratott amerikai győzelemként őrizte meg az emlékezet.
 
A Játszma mind a 41 kompozíciója önmagába záródó, független alkotás. A műalkotások anyagszerkezete különleges, s csak Havadtoyre jellemző: festékkel átitatott kollázs-darabok és antik csipkék halványan kirajzolódó rétegeiből épül fel.
 
„Az összes kondoleáló üzenet és ajándék közül, mely John Lennon halála után a Dakota házba érkezett, kevés volt furcsább és meghatóbb, mint az a kézzel készített, 5x5 cm-es bőr sakktábla, melyet 1983-ban a sakkvilágbajnok Bobby Fisher küldött. Így kezdtünk Yoko Onóval sakkozni, s egészen 2000-ig minden nap három játszmát játszottunk.”- emlékszik vissza a művész.

dec. 31-től 2007. febr.11-ig, Bp., OSA Archívum-Centrális Galéria


3 nő, 3 út
Benczúr Emese - Imre Mariann - Lovas Ilona

Benczúr Emese munkája
Közelebb
Az Evelyne Encelot költőnőről elnevezett, 2002-ben létrehozott alapítvány célja, hogy felhívja a figyelmet a kultúra, a társadalom- és bölcsészettudomány vagy a művészetek területén dolgozó, alkotó nőkre. Egy nő - egy út címmel 2005-ben Franciaország, Belgium és Magyarország művészeinek részvételével a vizuális kultúra területéről válogatták a díjazottakat. A díj lehetővé tette a művészek számára, hogy egy-egy kiállításon szerepeljenek Franciaországban, illetve Belgiumban. Benczúr Emese Dijonban állított ki a Prix Evelyne Encelot országonkénti első helyezettjeivel a Consortium szervezésében. Imre Mariann Antverpenben a Gynaika Galériában és a brüsszeli Magyar Kulturális Intézetben mutatkozott be. Lovas Ilona munkáit 2007. tavaszán Bibracte-ban, a Centre Archéologique Européen du Mont Beuvray-ben láthatja a francia közönség.

A hazai közönség mindhárom alkotót jól ismeri, nevük jól cseng a nemzetközi művészeti élet legkülönbözőbb területein is. Közös, új munkáikból álló kiállításukat igyekeznek a karácsonyi ünnepkör, az egymásra figyelés és a befelé fordulás köré szervezni.

2007.jan 5-ig, Bp., Francia Intézet

Az underground szemtanúja
Dobos Gábor fotói a Kiscelli Múzeumban

Halász Péter (és Nádori Gergely)
1972-ben
Dobos Gábor fotója
A Fővárosi Képtár 2004-ben indított "Nézőképek" című sorozata a "fotográfiai emlékezetből" hívja elő a hatvanas-hetvenes-nyolcvanas évek magyar művészeti szubkultúrájának eseményeit és mindennapjait. Elsőként Pácser Attila (1953), a nyolcvanas évek underground világára fókuszáló képeit állították ki.

Dobos Gábor (1947) tárlatán most egy olyan különös látásmódú, szuverén alkotót mutatunk be, aki a hatvanas-hetvenes években a független fotó és filmművészet szinte minden jelentős vállalkozásában - többek között Háy Ágnes, Ajtony Árpád, Halász Péter, Erdély Miklós, Donáth Péter, és Hajas Tibor műveiben ­ alkotótárs volt. Életművének feltárása közel négy éve folyik.

2007.febr. 15-ig, Bp., Fővárosi Képtár - Kiscelli Múzeum

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!