Erre mit lépsz?
Ember a gépben: Kempelen sakkautomatája a Műcsarnokban. Főfőnök: egy új Lars von Trier-film a mozikban. Nincs kegyelem: magyar filmdráma valós történet alapján. 300: képregényfilm, Frank Miller kultuszművéből. Ki mit gyűjt - kiállítás a Trafóban. Szubjektív dokumentarizmus a Millenárison. A Chicago Győrött; az Elfújta a szél az Operaházban. UH Fest: kortárs elektronikus zene a Merlinben. Programok ínyenceknek a hvg.hu-tól!
Fő-fő...ti rabjai...
Főfőnök
Direktoren for det hele / The Boss of It All - dán-svéd-olasz-francia-izlandi vígjáték, 2006; r.: Lars Von Trier
Azt a háromszázát
300
300- amerikai akciófilm, 2007; r.: Zack Snyder
Bűntelenül ülni
Nincs kegyelem
magyar film; 2007; r.: Ragályi Elemér
Francia kapcsolat
Örökmozgó
Ami még hátravan a Francia Filmhetekből:
A nap királynője (Reines d’un jour), 2001, r: Marion Vernoux 03.20.20.30; 03.25.20.30
Éljen Algéria! (Viva Laldjerie), 2004, r: Nadir Moknèche 03.27.20.30; 03.29.20.30
Hogyan öltem meg az apámat? (Comment j’ai tué mon père), 2001, r: Anne Fontaine 03.22.20.30, 03.26.20.30
Kallódók (Les égarés), 2003, r: André Téchiné 03.23.20.30; 03.31.20.30
Nővérek haragban (Les soeurs fâchées), 2004, r: Alexandra Leclèrce 03.24.20.30; 03.30.20.30
Wild Side, 2004, r: Sébastien Lifshitz 03.21.20.30; 03.28.20.30
Ki, mit gyűjt?
Gyűjtemény
© Trafó; Vladimir Peric munkája |
A kiállítás művészek gyűjteményeivel, illetve művészek által bemutatott gyűjteményekkel foglalkozik, amelyek nem anyagi értékük vagy ritkaságuk miatt érdemesek a figyelemre, hanem mert leképezik a művész munkamódszerét, érzékenységét vagy meghatározottságait, valamint a kritika eszközeként reagálnak a közelmúlt és a jelen értékválságára. Az eredeti közegüket és funkciójukat vesztett tárgyak egy új kontextusban élesebben rajzolják ki a hiányokat és töréseket, az alkalmazkodás ellentmondásosságát, valamint a művészeti piac visszásságait.
Kiállító művészek: Anetta Mona Chisa - Lucia Tkacova, Annika Eriksson, Ivan Moudov, Dragan Papic, Vladimir Peric Talent; kurátor: Erőss Nikolett
április 22-ig; Trafó
Erre mit lépsz?
Kempelen – Ember a gépben
Médiaművészeti és történeti kiállítás a Műcsarnokban
A kiállítás középpontjában a polihisztor két zseniális találmánya, a korában csodaként tisztelt sakkautomata és a beszélőgép áll. De a rejtélyes feltaláló mint tudós, mérnök, művész, mutatványos, hivatalnok és magánember is megjelenik. Képet kapunk a kor Habsburg Birodalmáról, annak kulturális közegéről is.
Kempelen sakkozógépét – mely 1854-ben egy múzeumi tűz áldozata lett – a Los Angelesben élő John Gaughan építette fel az eredeti hasonmásaként. A bűvészkellékek és varázsdobozok építőjeként világhírűvé vált John Gaughan március 24-én, szombaton, 18 órakor a nagyközönség számára is bemutatja a több mint két évszázaddal ezelőtt Kempelen Farkas által kitalált szenzációs produkciót.
(A C3 Alapítvány és a karlsruhei ZKM kiállítása)
Május 28-ig; Műcsarnok
Szubjektív dokumentarista
Benkő Imre: KÖRKÉP
válogatás huszonöt év képeiből
„…Magyarországon a nyolcvanas évek óta kialakulóban van a dokumentarista fotográfián belül egy újfajta szemléletmód. Ehhez az irányzathoz tartozó alkotók a valóság riportos leképezéséből építkeznek, de nem a konkrét események bemutatása a céljuk, hanem egy előre elképzelt, hangsúlyozottan szubjektív indíttatású képvilág formálása. Azok a fiatal fotósok, akik ma Magyarországon szubjektív dokumentaristának tartják magukat, Benkő Imrét tekintik egyik hazai előképüknek.” (Gulyás Gábor)
április 25-ig; Millenáris Teátrum, Piros-Fekete Galéria
Tiszta csikágó
Bob Fosse, John Kander, Fred Ebb:
Chicago
Premier az ostromlott várban; azaz a Győri Nemzeti Színház müxik. Chicago; ezzel melléfogni sem lehet. 1924. április 3-án egy chicagói asszonyka megölte a szeretőjét. A hír elveszett volna a chicagói bűnügyek, gyilkosságok áradatában, ha a fiatalasszony nem fordult volna a legnevesebb ügyvédhez. Ahhoz, aki jól ismerte a törvényt, a törvény kiskapuit és az igazságszolgáltatás kellő manipulációjával a csinos gyilkost végül is fölmentették. A bűn tehát elnyerte méltó jutalmát - s ez még Chicagóban is feltűnést keltett. Olyannyira, hogy a Yale Egyetemnek egy ambiciózus drámaíró-növendéke, Miss Watkins színdarabot írt a történetből: egy szatirikus komédiát.
A darab az amerikai musicalnek ismét új arcát mutatja: az izgalmas történet mellett sokrevüs elemet visz színre, természetesen használja a színpadi látványosságot, természetesnek találja, hogy a történet és a zene, tánc szervesen egybefonódik, egymást kiegészíti és folytatja. A gyilkos asszonyokról szóló történet annyira színpadi módon, humorral és látvánnyal oldva jelenik meg, hogy a szelídebb mesékhez szokott nézőt is bevonja a szórakoztató játékba.
Rendező: Korcsmáros György
Bemutató: márc. 24., Győri Nemzeti Színház
Ősbemutató az Operaház balettszínpadán
Pártay Lilla-Antonin Dvorak:
Elfújta a szél
A darab koreográfiáját jegyző Pártay Lilla így bezsél az Operház honlapján a mű elkészítéséről: "Több mint tíz évvel ezelőtt Bartók Concerto-jával együtt adtam be az Elfújta a szél ötletét Szinetár Miklósnak, és az akkori igazgatónak Harangozó Gyulának. A Concerto megvalósult 2001-ben, az Elfújta a szél bemutatására azonban nem kérték meg az engedélyt az örökösöktől, így bár Kézdy Lóránt elkészítette a díszlet-, Schaffer Judit pedig a jelmez- terveket, az akkori bemutató elmaradt. Megvolt egyébként a teljes zenei koncepció, a koreográfiát is elkészítettem mintegy hetven százalékban. Most tehát ez a bemutató érett gyümölcs lesz, hiszen csaknem egy évtizede vár arra, hogy közönség elé kerüljön. (...) Rám a regény volt nagy hatással. Abból ugyanis olyan dolgokat is megkap az ember, amit a film esetleg kihagy. Például azokat a lélektani pillanatokat, amelyek alkalmasak arra, hogy táncban kifejezzük őket." "
márc.23; 24; MÁO
Brutális
Vajda István: Pedig én jó anya voltam
1979-ben egy brutális kettős gyerekgyilkosság döbbentette meg Budapestet. Az újságokban az idő tájt a bűnügyi hírek közt vezető helyen szerepelt a budapesti levélkihordóból színházi munkássá lett fiatalember tragikus története, akasztással büntetett, beteges tette. Az újsághírek alapján indult el a férfi családjához Vajda István és készített tényfeltáró riportsorozatot az édesanyával. A példátlan őszinteséggel kitárulkozó anya-figura megformálása hatalmas lelkierőt, koncentrációt és olyan eszköztelen színpadi jelenlétet igényel, amelyet talán csak a görög tragédiák nőalakjai esetében láthatunk. A vallomások füzérébõl álló darab elsőként kerül színpadra; Anger Zsolt rendezésében.
Pogány Judit, a magyar színház egyik legsokoldalúbb és leghitelesebb színésznője, Kaposvártól jelenlegi, Örkény Színházig tartó változatos és gazdag színészi pályája során megmutatkozott már anya-szerepben. Ahogyan ebben az előadásban alakítja az utolsó magyar halálra ítélt gyilkos édesanyját; megrázó.
Bemutató: márc. 23; Pinceszínház, Bp.V. Török Pál utca
Bitek zenéje
UHFest 2007
© sxc.hu |
A fesztivál nem csupán színpadi produkciókat mutat be, hanem egy példaértékű New York-i projektet is, ez a Share. A Share egy olyan kezdeményezés, mely az audio és video művészek nyitott és spontán együttműködésének támogatása mellett kötelezte el magát.
Közönség és zenész relációját újraértelmező nyitott mixer, ahol nincs színpad, egy térben közös zenélés és vetítés folyik, amelyhez bárki csatlakozhat. A projekt amerikai és német Share-aktivisták segítségével valósul meg. Ignaz Schick egy általa kiválasztott magyar zenésszel dolgozik a fesztivál előtt, majd közösen lépnek színpadra.
A fesztiválon fellépők népes listája:
http://fest.uh.hu/artists.php?lang=hu
márc 25-ig, Merlin