Tetszett a cikk?

Indiana Jones, az utca hírmondói, Nick Cave, Tito és Tarantula, a MOME vizuális kommunikációs hallgatói...vegyesfelvágott a hvg.hu-tól. Szokásunk szerint. Programok, ínyenceknek!

Indy
Indiana Jones és a kristálykoponya királysága

Nem tudom, hogy bírtuk közel húsz évig. De valahogy. Most azonban végre itt van. Lássuk! A legújabb Indiana Jones-kaland az USA délnyugati részén kezdődik a sivatagban, 1957-ben - a hidegháború csúcsán. Indy és társa, Mac alig tudnak elmenekülni az aljas szovjet ügynökök karmaiból egy elhagyatott repülőtéren. Jones professzor hazatér a Marshall egyetemre és azt látja, hogy a dolgok csak még rosszabbra fordultak. Közeli barátja, a dékán elmondja neki, hogy Indy tevékenysége a közelmúltban gyanússá vált a hatóságok szemében, és hogy a kormány nyomást gyakorolt az egyetemre, hogy kirúgják Jonest.



Indy már épp készül elhagyni a várost, amikor találkozik egy Mutt nevű ifjú lázadóval, aki ajánlatot hozott a kalandos kedvű régésznek: ha segít neki egy nagyon személyes küldetésben, akkor lehet, hogy megszerezheti a történelem leglátványosabb régészeti leletét: Akator Kristálykoponyáját, a legendás kincset, melyet oly sok monda, babona és félelem övez. Ám amint Indy és Mutt elindulnak Peru legtávolabbi zugai felé, az ősi sírok, elfeledett felfedezők és a legendás aranyváros vidékére, hamarosan ráébrednek, hogy nem csak ők kutatnak a kincs után. A szovjet ügynökök szintén a Kristálykoponya nyomában járnak.

 

...és mégis mozog
Első látásra

Klebercz Kriszta
id. P. Brueghel Gyermekjátékok c. festmény parafrázisa
© MOME
Az „Első látásra I.” egy új kiállítási-sorozat első programja a székesfehérvári Szent István Király Múzeumban. A kezdeményezés arra irányul, hogy kifejezetten a még fel nem fedezett, be nem futott, de ígéretes új tehetségeket évente rendszeresen jelentkező csoportos kiállításon Székesfehérváron bemutassa. A jövő sikeres képző- és iparművészeit először láthatja a közönség.

2008-ban a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Vizuális Kommunikáció Tanszékének hallgatói mutatkoznak be. A Vizuális Kommunikáció Tanszéken állókép (grafika, fotó) és mozgókép (animáció, videó) készítést oktatnak. Miért lehet érdekes a jövő tehetséges művészeinek megismerése? A mai kor emberét számtalan vizuális hatás, vizuális inger éri. Olvas könyvet, újságot, ha végigsétál az utcán plakátokat, feliratokat, fotókat lát. A reklám- és médiaipar az elektronikus médiában, a tv-ben, az interneten filmekkel, mozgóképekkel bombáz bennünket. Nem mindegy, hogy milyen minőségű az a vizuális „világ”, amit a jelen generációi teremtenek a jövő számára.

szeptember 7-ig; Székesfehérvár;  Szent István Király Múzeum

Az utca hírmondója
Magyar plakát-retro

Benczúr Gyula: Békeidő
A magyar plakát évtizedeken át üdítő színfoltja volt kultúránknak, kereskedelmünknek és még sok minden másnak. A hatvanas, hetvenes, nyolcvanas évek magyar plakátjaira úgy emlékezünk, mint a vizuális frissesség műveire. Amelyek az amúgy szürke és egyhangú utcaképet üdítően "feldobták". A tervezők nagy generációja (generációi) mindkét főiskolán – ma egyetem – tanultak. Többen más szakokon folytatott tanulmányokat követően lettek tervezőgrafikusok. Igaz, változtak, méghozzá forradalmian a munkaeszközök is. Éppen ezért van létjogosultsága az elképzelésnek, hogy kiállításon mutassuk be az elmúlt, mondjuk 50 év magyar plakátművészetét, mert nemcsak a plakát nincs már (abban az értelemben) de a munkaeszközök, technológiák is megváltoztak, átalakultak - szól a kiállításhoz fűzött előszó. S mi csak annyit tehetünk hozzá - Lópiczi Gáspárt parafrazeálva - , hogy hiába a médiumok fejlődése, valamiképp még mindig a plakát maradt az utca hírmondója. 

Június 22-ig; Bp., Budapest Galéria Kiállítóháza

 
Még mélyebbre
Nick Cave


Ránézésre képtelenség megmondani a korát; s az ember inkább a pályafutása alapján próbál számolgatni, de az igazság az, hogy Nick Cave már betöltötte az ötvenet.


1973-ban ismerkedett meg Mick Harvey gitárossal. Vele és Tracey Pew basszusgitárossal valamint Phil Calvert dobossal alapította meg első zenekarát, amelyben ő lett az énekes. Repertoárjuk ekkoriban Lou Reed, David Bowie, Alice Cooper és Roxy Music feldolgozásokból állt. Később felvették a Boys Next Door nevet és Nick saját szerzeményeit kezdték játszani. Nick Cave festészeti tanulmányokat folytatott, de egy év múltán felhagyott vele és teljesen a zenélés felé fordult. Apja 1978-ban autóbalesetben elhunyt, ami mélyen megrázta Nick-et. Ez tetten érhető mélyen érzelmes szövegeiben, ami gyakran vallásos színezetet is mutat.

Kis idő múlva a csapat Birthday Party névre váltott és Londonba, majd Nyugat-Berlinbe tették át székhelyüket, ám a zenekar 1984-ben szétesett, többek között alkohol- és kábítószer-problémák miatt.

Cave és Harvey viszont együtt maradtak és megalapították a máig is létező zenekart: Nick Cave & The Bad Seeds. Talán ettől a korszakától kezdve ismeri jobban a hazai közönség Nick Cave-et, aki már nem először jár Budapesten. Idén tavasszal jelent meg a Nick Cave & The Bad Seeds legújabb stúdiólemeze, a Dig, Lazarus, Dig!!! című album. Most újra nálunk ásnak.

Május 26; Bp. PeCsa



Bűn az élet
Tito and Tarantula


© A38
A hamisíthatatlan vadnyugati kocsmahangulatot a Tarantino filmek felpörgött, vicces őrületével vegyítő Tito & Tarantula öt év után megjelentetett új lemezét bemutató világturnéján érkezik a Hajóra.
A zenekar vezérét, a gitáros-énekes Tito Larrivát talán színészként jobban ismerjük: ő lőtte szét Tarantino fejét a Desperadóban, ő volt a vámpírzenekar frontembere az Alkonyattól pirkadatigban, de A millió dolláros hotelben is feltűnik ez a rosszarcú mexikói.

Tito Larriva Mexikóban született, de Texasban nőtt fel, majd a hetvenes évek végétől kezdődően punkzenekarokban játszott, mint az Impalas, vagy Plugz (késõbb Cruzados). A rendhagyó rockból, bluesból és hetvenes évekbeli pszichedeliából kikevert "texmexrock" albumról albumra jobban szólt. 

Éppen ezért nem véletlen, hogy  az előbb említett két Rodriguez-film fő betétdalait is ő szerezte és játszotta, és azok Tito & Tarantula nevű együttesének Tarantism című 1998-as lemezén is hallhatók. Az ennek köszönhetően rögtön kultikus státuszba emelkedett zenekar jellemvonásai azóta sem változtak. Ők a halálblúz, a bűnrock, a baljós hangulatok nagy viccmesterei, szerelemi pátosszal és ironikus kacsintással operáló gengszterei.

május 29; Bp. A38

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!