Tetszett a cikk?

Hanuka fesztivál Budapest-szerte. Vajda Lajos életműve a Magyar Nemzeti Galériában. A Herbaliser bulija az A38-on. Lorin Maazel és a Symphonica Toscanini a MüPa-ban. Mozikban a Valami Amerika 2. Kőbánya forever: Deák Bill Gyula 60 éves. A héten még nyitva: Gigi Scaria munkái a Videospace-ben. Kulturális ajánlatok egy hétre a hvg.hu-tól!

Valami Magyarország
Valami Amerika II.

Ha valami elsőre sikeres lett, azt óhatatlanul követi a folytatás. A folyt. köv.; amely most itt van, utolérte a Valami Amerikát is. S most az "itt" és az "odaát" egyformán érintett a történetben.

A lottónyereményből Tamás végre leforgathatta a Bűnös várost, ami hatalmasat bukott a mozikban. Tamás vígasztalhatatlan. A három fiú egy képeslap alapján Alex nyomára jut, aki épp most jött ki a sittről Amerikában, és újabb álnéven egy East-West című darab jogaira pályázik. Kiderül, hogy Alexnek muszáj színpadra állítani a darabot, mert Balával, a magyar maffiózóval csak így tudja rendezni piszkos ügyeit. Nagy úr a bosszúvágy, a fiúk abban bíznak, hogy ha megtalálják Alexet és megveszik előle az East-West jogait, végre visszaszerzik a 60 milliójukat, amivel Alex lelépett. Irány Amerika!

Ám természetesen újabb svindli van a dologban, így végül Tamásra vár a feladat, hogy megrendezze a darabot Pesten. Talán így felül tud emelkedni a Bűnös város csúfos bukásán…Egy new yorki lapdance bárból előkerül Timi is és persze főszerepre vágyik…Ákos nemes bosszútól hajtva összeverbuválja a tánckart, Bala, a maffiózó szintén a lányát szeretné látni a főszerepben. András összejön a csinos lánnyal,  Eszter pedig egy bravúros beugrással egy újabb bukástól menti meg a fiúkat…



Évvégi hajrá
Hanuka Fesztivál

Boogie Balagan
Palesztin- Izraeli Rock, karácsonyozó zsidók, étel és ruhaosztás, három világvallás közös ünnepe, TÁP Színház, Zuboly, Boogie Balagan (FR)

A Marom Budapest több helyszínen jelentkező, közösségeken átívelő kilenc napos fesztivált szervez, ahol kiemelkedő szerepet kap a társadalmi szolidaritás, és a zsidó, keresztény, iszlám hagyomány és kultúra kapcsolódási pontjainak keresése.

A Budapest belső kerületeiben zajló, multikulturális összművészeti eseménysorozatnak (lesz színház, tánc, zene, képzőművészet, gasztronómia), olyan kultúrközösségi központok adnak helyet, mint a Király utcai Sirály, a Tűzraktér és az Erzsébet téri Gödör klub.

Idén a hanuka és a karácsony napjai egybe esnek, valamint az iszlám egyik fontos ünnepét az Eid – Al Adha-t (Ábrahám pátriárka napját) is decemberben ünneplik, a fesztiválon lehetőség nyílik e három monoteista kultúra egymással kapcsolatos viszonyának bemutatására.

Részletes program, helyszínek, időpontok itt!

 


Bartóki jelentőség
Vajda Lajos (1908-1941) kiállítása az MNG-ben

Kollázs feszülettel; 1937
© MNG
A magyar művészettörténészek kritikusok, gyűjtők, értelmiségiek többsége egyetért abban, hogy Vajda Lajos művészete egyetemes jelentőségű, s honi viszonylatban is csak a legnagyobbak, Csontváry, Ferenczy, Rippl-Rónai teljesítményével hasonlítható össze.

A mindössze 33 évet élt művész kezdetben a maroknyi festőt számláló "szentendrei fiatalok" körében vált példaadó mesterré, a világháború utáni progresszív művészeti irányzatokat képviselő Európai Iskola pedig a magyar avantgárd egyik legendás alkotójaként tisztelte. A művészettörténész szakma a modern magyar művészet egyik vezéregyéniségének tekintette, de a hivatalos kultúrpolitika alig vett tudomást a fiatalon lezárult életműről.

Az 1983-ban megjelent monográfia sokat tett a nem könnyen befogadható és értelmezhető művészi pálya népszerűsítéséért, a nagyközönség számára azonban Vajda Lajos munkássága még jelenleg sem közismert. Főleg grafikai jellegű, puritán alkotásainak befogadása a rendszeresen kiállításra járó érdeklődők számára is különleges kihívást és kivételes élményt jelent. A gyűjteményes kiállítás szándéka szerint közelebb szeretné hozni Vajda Lajos jellegzetes motívumokból álló, erőteljes képi világát a modern művészet iránt fogékony közönséghez.

Az utóbbi évtizedben erőteljes nemzetközi érdeklődés tapasztalható a művész Bartók Béla jelentőségéhez mérhető életműve iránt. A kiállítás bezárása után - a tervek szerint - több európai városban és a tengerentúlon is látható lesz a száz éve született Vajda Lajos gyűjteményes tárlata.

február 22-ig; Bp. MNG


Pánikváros
Gigi Scaria
(videómunkák: A day with Sohail and Mariyan, Panic City, site under construction)

Panic City (részlet)
© Videospace Budapest
December 20-tól január 3-ig zárva tart Budapest első videógalériája, a Videospace. De a héten még látható legutóbbi kiállításuk az indiai Gigi Scaria munkáiból.

India Kinát váltja feltörekvő hatalomként a kortárs képzőművészeti világban. Gigi Scaria, a Videospace Budapest kiállítását jegyző indiai művész, az elmúlt években Azsiában, Amerikában és Európában számos helyen mutatkozott be, a budapesti megnyitó után a Miami Art Fairre utazik.

A kiállítás címe (site under construction) utal az indiai társadalmi és gazdasági körülményekre is. Ugyanakkor Gigi Scaria képes játékosan, de pontosan és a kívül álló számára élvezhetően képet adni erről az érzékeny helyzetről.

A videók mellett Scaria fest, szobrász és fotózik is. A mostani kiállításon két videóját és egy három videóból álló installációját mutatja be. Az installációhoz a galériának a közönségtől általában elzárt felső szintjét is megnyitották, s ezzel teljessé válik a mű nyújtotta térélmény.

dec. 20-ig, majd jan. 3-tól febr. 6-ig; Bp. Videospace


Még új, még ismeretlen
Lorin Maazel és a Symphonica Toscanini hangversenye

A valaha élt karmesterek közül Lorin Maazel pályája alighanem egyike a legragyogóbbakénak. Hegedűs csodagyerekként indult, de kilenc- és tizenöt éves kora között már a legtöbb vezető amerikai zenekart vezényelte. Tizenegy éves volt, amikor Toscanini meghívására az NBC Szimfonikus Zenekar élére állhatott, a New York-i Filharmonikusokkal pedig tizenkét éves korában mutatkozott be.

 Zeneigazgatóként szolgált a Bajor Rádió Szimfonikus Zenekaránál és a Pittsburghi Szimfonikusoknál, volt a Bécsi Állami Operaház főigazgatója és vezető karmestere, vezette a Clevelandi Zenekart, művészeti igazgatóként és vezető karmesterként működött a berlini Német Operánál, 2002-től pedig a New York-i Filharmonikusok zeneigazgatója. Napjainkig több mint százötven zenekar élén ötezernél több koncertet és operaelőadást vezényelt.


Ezúttal egy új és számunkra még ismeretlen együttes élén érkezik hozzánk. 2006 májusában fogadta el a felkérést a Symphonica Toscanini zenekar örökös zeneigazgatói posztjára, s személyesen válogatta ki az együttesben játszó mintegy száz fiatal – zömmel olasz, de a világ más tájait is képviselő – tehetséges muzsikust.

Beethoven: VII. (A-dúr) szimfónia, op. 92
Brahms: II. (D-dúr) szimfónia, op. 73

dec. 19.; Bp. MüPa



Nem alávaló talpalávaló
Herbaliser live (K7!, UK), DJ Infragandhi, DJ Cyborg Templar

Csak léket ne kapjon az állóhajó. Igazi talpalávaló funky, táncra invitáló ritmusok, ne szépítsük: bulizene. A Herbaliser nem igazán a lemezeire jellemző nagyzenekaros kíósérletezést hozza ezúttal, hanem a letisztult ritmikát, a belevaló soul-os éneket, a fúvósokat, a modern tánczenék és a Motown-funk ötvözetét. Ez kell ez év végére!

A Herbaliser a Ninja Tune kiadó legletisztultabb és legütősebb hiphop-együttese, amely a sample-alapú zseb-funk nemzetközi élvonalának igazi klasszikusa. A kifinomult jazz és funk darabok kellemes középtempójú ritmusokra épülnek, mellé a hibátlan scratch és az elsőosztályú rap – ezek tették a Herbalisert azzá az egyedülálló zenei produktummá, amely összeköti a hangszeres hiphopot a legújabb londoni pszichotrópikus beat legnagyobb tudósaival.

A formációt Ollie Teeba és Jake Wherry alapították a kilencvenes évek elején Londonban, akik zenei identitásuk gyökereiket az amerikai jazz és funk világából valamint az old-school hip-hopból  merítették. Második lemezük, a Blow Your Headphones az angol trip-hop élébe repítette őket, míg harmadik albumuk, az 1999-es Very Mercenary a klasszikus hiphop formát megújítva ütött hatalmasat, ahogyan később az 2002-es Something Wicked This Way Comes című. Live actjük hatalmas népszerűségnek örvend, amely 2005-ös lemezükön, a Take London címűn, valamint a 2008-as Same as It Never Was-on teljesedett ki.

dec.18; Bp. A38




Kőbánya forever
Deák Bill Gyula 60. születésnapi koncertje

A fekete zene magyar hangja, a külváros krónikása, a blues hithű zsoldosa a kőbányai Sztár együttesben külföldi dalok éneklésével kezdte. Később mint jazzénekes a Napsugár, a Wanderers és a Loyd együttes tagja. 1979-1985-ig a Hobo Blues Band tagja volt, ezután szólópályára lépett. Megalapította a Bill és a Box Company-t Bencsik Sándorral, a P. Mobil és a P. Box egykori tagjával.

Fellépett az István, a király című rockoperában: Torda, a Táltos szerepében. 1983-ban, az Itt élned, halnod kell, a János vitéz, a Jézus Krisztus szupersztár című musicalekben láthattuk. 1983-ban Rossz vér címmel jelent meg első szólólemeze.

1986-ban Bill Kapitány Blues Cirkusza és a Mindhalálig blues című önálló albumokkal jelentkezett. 1987-ben a Deák Bill Blues Band vezetője lett. Dániában és az egykori Nyugat-Németországban is fellépett.

Filmszerepet kapott a Kopaszkutya című Szomjas György filmben. A 90-es évektől vidéken és a fővárosban is nagy sikerrel koncertezik folyamatosan együttesével, a Deák Bill Blues Banddel. Az 1993-as Bűnön, börtönön, bánaton túl című lemeze megjelenése után 6 évig új lemezt nem készített, de együttesével rendszeresen koncertezett.

Bort, bluest, békességet című albuma 1999-ben jelent meg. Stílusa változatlan, tehát régi szokásához híven, a tőle megszokott blues: rhytm and blues műfajt hallhatjuk albumán.

2008. áprilisában, 9 év után jelent meg a következő lemez, Hatvan csapás címmel.

S most 60 éves. A Körcsarnokban ünnepel.

dec. 19.; Bp. Körcsarnok

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!