Erre varrjunk gombot!
Már moziban a szemledíjas film! Erre varrjunk gombot: nemzetközi kortárs hímzések az Iparművészeti Múzeumban. A gyergyószentmiklósi Figaro, Anger Zsolt rendezésében. Szordínó: Eric Truffaz ismét Budapesten. Tudósokknak tudományosan - Móder Rezső kiállítása Dunaújvárosban. Marika, a szamovár és a tornacipő: fiatalok az INDA galériában. Light Music: hatalmas apparátus a Trafóban, Thierry de Mey filmes-zeneszerző koncertjén. Kulturális ajánlatok egy hétre a hvg.hu-tól!
Első előadás
Utolsó idők
© magyarfilmszemle.hu |
1997-ben járunk, a keleti határ közelében. Itt él Iván, az autószerelő, fogyatékos nővérével, Eszterrel. Iván azzal keres egy kis mellékest, hogy gázolajat hoz át a határon. Egy napon Esztert megerőszakolják a közeli erdőben. A rendőrségi nyomozás nem sok eredménnyel jár, sőt, egy idő után kezd terhessé válni Iván számára. Eszter a trauma után tovább éli megszokott életét, azonban nem hajlandó megszólalni. Iván közben szerelmes lesz Ilusba - egy frissen érettségizett falubeli lányba -, akinek a nyár végén el kell költöznie, mert felvették az egyetemre. Elérkezik az ősz, és vele együtt minden megváltozik. Iván magára marad. Tervei bukni látszanak, a rendőrök figyelmeztetik, hagyjon fel az olajcsempészettel. Ekkor egy véletlen folytán drámai felismerésre jut Eszter megerőszakolásával kapcsolatban. Már esze ágában sincs a hivatalos szervekhez fordulni, ő maga tesz igazságot.
febr.7.; Bp. Odeon-Lloyd Mozi
2B, azaz Beaumarchais és Beckett
A gyergyószentmiklósi Figura Stúdió előadásai a Tháliában
Figaro házassága
© Figura Stúdió |
febr. 9.; Bp. Thália Színház
3 tánc Beckettre
A Beckett műveiből készült mozgásszínházi produkció rendező-koreográfusa Vava Ştefănescu, aki többek között a kolozsvári Doktor Faustus tragikus históriája, Woyzeck és Hosszú péntek egyik alkotójaként ismert.
Így kommetálja a produkciót: "Az előadás az értéktelenség hangszerelése, a folyamatosan széteső világé, leereszkedés a széthullás lejtőjén, amely természetes életérzéssé válik. A szereplők városi bohócok, az eltárgyiasult ember jelképei, elvesztik rendeltetésüket, elfelejtik önmagukat és önvalójukat. Ezen a szemétdombon helyezkedik el a paradicsomi élet káprázata, a menekülés illúziója, a kilépés lehetősége. Azonban, ha feltűnik a reménysugár, még súlyosabbá válik a helyzet. A szétbomló mindenség másnap ugyanarról a pontról indul, és ez létünk örökmozgója.”
febr.10., Bp. Thália Színház
A szólás joga
Tudósokknak tudományosan
Móder Rezső, Dunaújváros ICA Kortárs Művészeti Központ
© ICA |
Móder Rezső képversei Dunaújváros élő krónikájának mondhatók. többnyire manifesztumok, esszék, vitacikkek, azaz témájukhoz személyes indulatoktól fűtötten viszonyulnak. A művészi teljesítményt a betű kettős hatásának (mint szövegegység és mint írás-kép) felfedezése jelenti.
Móder Rezső 1954-ben született Budapesten, jelenleg Dunaújvárosban él és dolgozik.
febr. 27-ig, Dunaújváros, ICA
Erre varrjál gombot!
Az öltés művészete -Nemzetközi kortárs hímzések
illetve "Ahogy a varrócérna kerüli a gombot" - kézimunka-technikák és -eszközök a kortárs magyar képzőművészetben
© Iparművészeti Múzeum |
A jelenlegi, hetedik biennáléra 37 országból összesen 608 művész 944 munkája érkezett be. Ebből nemzetközi zsűri választotta ki azt az 56 alkotást, amely 13 ország művészeinek alkotását mutatja be. A bemutatott művek anyaghasználata, technikái és az alkotók művészi felfogása igen változatos.
Ezzel párhuzamosan átfogó képet kapunk a "progresszív vírrás" hazai állásáról is. "Ahogy a varrócérna kerüli a gombot" - szól a kiállítás címe. Ez vidézet az MR1 - Kossuth Rádió folytatásos meseregényének egyik dalából. De nem a varrás, a hímzés és eszközeik használatára utal, hanem arra a hosszú, számos részből álló folyamatra, amelynek során a különböző öltéstechnikák használata s a varrással való foglalkozás fontos szerephez jutott a kortárs magyar képzőművészet színterén.
A textíliák készítése és díszítése mint hagyományosan női tevékenység elsősorban a "gender" fogalmával leírható társadalmi szerepekhez és ezek változásaihoz kapcsolódik, illetve a munka és a szabadidő viszonyának kérdését veti fel.
Kiállító művészek: Benczúr Emese, Berhidi Mária, Borsos Róbert, Csáky Marianne, Gőbölyös Luca, Gulyás Gyula, Háy Ágnes, HINTS, Imre Mariann, Kapala Györgyi, Lénárd Anna, Lovas Ilona, Magyarósi Éva, Suzanne Nagy, Rácmolnár Sándor - Hetényi Judit, Rutkai Bori, Somogyi Laura, Szabó Eszter Ágnes, Szenes Zsuzsa, Szenteleki Dóra, Szövényi Anikó, Tarr Hajnalka, Vincze Ottó / A kiállítás kurátora: Pilinger Erzsébet
március 22.-ig, Bp. Iparművészeti Múzeum
Kék hangjegyek, kék Duna
Blue Note Trip - Where Dance Meets Jazz: DJ Maestro (NL) feat Erik Truffaz (CH), Santa Diver lemezbemutató
© Blue Note |
A Blue Note Trip sorozatában megszokott, hogy a partikon neves vendégzenészek működnek közre. Ezúttal a zseniális svájci-francia trombitás, Erik Truffaz csatlakozik, hogy a nujazz jegyében ötvözze az élő koncert varázsát a partihangulattal.
Erik Truffaz a kortárs nujazz egyik legkimagaslóbb egyénisége. A Svájcban született francia trombitás egy gyerekkorában hallott Miles Davis-szám hatására kóstolt bele a zenébe. Zenéjében keveredik a hiphop, a cool, a bop, az arab muzsika, a spoken word, sőt az utóbbi időben izgalmas kirándulásokat tesz a pop irányába is.
A hazai előzenekar jóval túllép a "felvezető hangulatkeltés kötelező feladatán": a kitűnő magyar quartet, a Santa Diver első lemezét mutatja be a Blue Note Trip keretei között. a tagok megfordultak dzsesszegyüttesekben, mint a Free Style Chamber Orchestra, a Nigun, a Budbudas, a Kamu, underfground formációkban, mint a Kampec Dolores, a Chakra Hacker vagy a Pop Ivan. Az izgalmas stíluskeveredésből kitűnő lemez született.
febr.7.; Bp. A38
Különböző irányok
Marika, a szamovár és a tornacipő
Kiss Endre: Marika lilában © INDA |
Sudár Péter a mélylélektani önarcképsorozatot követően egy levegős, akvarellszerűen könnyed képsorozatot állít ki.
Rolik Ádám csendéletei nagy változásokon estek át, és a mostaniak egy popos techno végeredményt mutatnak.
Kiss Endre pixeles portréi nagy homogén színfelületekkel keverednek egy művön belül.
A különbözőségük ellenére közös bennük a saját környezetükre való érzékenység, az önreflexió, a munkában való folyamatos aktív kutató jelleg és az állandó megújulás. Az INDA a fiatal festők legújabb munkáinak bemutatásával folytatja a megkezdett sorozatát a festészet legújabb tendenciáinak feltérképezésében.
febr. 28-ig, Bp. INDA
Nem lájtos
Light Music, Swinging Door
kompozíciók karmesterre-szólistára, kivetítő eszközökre és interaktív rendszerekre, táncosra és élő elektronikára
Light Music © Trafó |
Thierry De Mey (B): Light Music (2004) - 20’
A Light Music című, „karmesterre/szólistára” és a különös fény-árnyék hatásokra komponált darabot első ízben 2004 márciusában a lyon-i zenei biennálén mutatták be . A mozgás által keltett hangok és a tánc-mozdulatok újraértelmezésével a darab különleges élményt nyújt: a megvilágított kezek folyamatos mozgásából adódó formák és az utánuk maradó lenyomat irányítja a zenei anyagot. A zene és a mozgás néha szimbiózisban él, máskor összeütközik, egymást hol segítve, hol akadályozva.
Thierry De Mey filmes, zeneszerző, ütőhangszeres. Társ-alapítója volt a Maximalist! és az Ictus zenekaroknak, melyek több darabját is előadták. De Mey darabjait ezenkívül előadta többek között az Arditti vonósnégyes, a Hilliard Ensemble, a London Sinfonietta. A tavalyi Képek Ideje Fesztiválról is emlékezhetünk Thierry de Mey nevére: az ARTE filmválogatásában a William Forsythe koreográfiájából rendezett One flat thing reproduced című táncfilmjét láthatta a közönség a Művész moziban.
Szigetvári Andrea (H): Swinging Door / Lengőajtó – 30’
A darabhoz az inspirációt Shunryu Suzuki egyik szövege adta, ahol a légzés folyamatát lengőajtóhoz hasonlítja: “amit énnek nevezünk, az csak egy lengőajtó, ami aszerint mozog, ahogy beszívjuk és kiengedjük a levegőt. Csak mozog. Ez minden. Amikor az elméd elég tiszta és nyugodt, hogy kövesse ezt a mozgást, akkor nem létezik semmi, nincs én, nincs a világ, nincs elme, nincs test, csak a lengőajtó."
A Swinging Door forrása a torok hangzásai (beszéd, légzés) és elképzelt lengőajtók hangimitációi voltak. A darab elektroakusztikus zenei loop-ok, felvett hangokból előállított, különböző tempójú, periodikusan ismétlődő ritmusképletekből áll. Egy-egy zenei periódust (fordulatot) több, nem feltétlenül egyenletes szakasz alkot. Az előre felvett, átdolgozott és élőben átalakított hangok mozgását a két táncos, Ladányi Andrea és Bánki Zsolt keze vezérli, melynek pozícióját videókamera követi.
A táncosok mozdulataikkal megjelenítik a loop-on belüli ritmust és karaktert.