Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0794c66b-38ec-4172-8e1b-81d612103dcd","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Miután Nagy Márton és minisztériuma helyretette a sajtót, hogyan kell, úgymond, “megfelelő és körültekintő” módon értelmezni a KSH adatait, a Duma Aktuál sem akart lemaradni. Litkai Gergely helyre kis sorvezetőt rittyentett, hogy mindenki világosan lássa, mik a helyesen értelmezendő új mutatók és új szándékok. Azt is megláthatjuk, mi jut eszébe a ChatGPT-nek a magyar gazdaságról, ami – ez is kiderül – egy dologban nagyon hasonlít Kovács András Péterre.","shortLead":"Miután Nagy Márton és minisztériuma helyretette a sajtót, hogyan kell, úgymond, “megfelelő és körültekintő”...","id":"20250104_duma-aktual-gazdasagi-adatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0794c66b-38ec-4172-8e1b-81d612103dcd.jpg","index":0,"item":"d905c816-5454-4a6e-b960-395dfc8ca26b","keywords":null,"link":"/360/20250104_duma-aktual-gazdasagi-adatok","timestamp":"2025. január. 04. 19:30","title":"Nagy Márton nyomában – a Duma Aktuál útmutatója a sajtó számára, hogyan kell értelmezni a gazdasági adatokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e5e1711f-54d2-4d48-836f-aae8a638a80d","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A helyszínre mentőt is riasztottak.","shortLead":"A helyszínre mentőt is riasztottak.","id":"20250104_Villamosbaleset-tortent-a-XVIII-keruletben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e5e1711f-54d2-4d48-836f-aae8a638a80d.jpg","index":0,"item":"e431487c-ad3e-457a-a48b-7dea51de4578","keywords":null,"link":"/cegauto/20250104_Villamosbaleset-tortent-a-XVIII-keruletben","timestamp":"2025. január. 04. 14:08","title":"Villamosbaleset történt a XVIII. kerületben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d3293ce7-708d-424b-b7a6-4660ebc2a8d5","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"Wladár Sándor szerint az, ahogyan Milák Kristóf korábbi edzőjével bánnak, egyenesen történelemhamisítás. Úgy fogalmazott: „fekélyes a seb, és egyre mélyül. Hosszú időt igényel a gyógykezelése”.","shortLead":"Wladár Sándor szerint az, ahogyan Milák Kristóf korábbi edzőjével bánnak, egyenesen történelemhamisítás...","id":"20250104_wladar-sandor-magyar-uszoszovetseg-milak-kristof-virth-balazs-ev-edzoje","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d3293ce7-708d-424b-b7a6-4660ebc2a8d5.jpg","index":0,"item":"adea4974-1402-4e08-aa51-e1dafc224930","keywords":null,"link":"/sport/20250104_wladar-sandor-magyar-uszoszovetseg-milak-kristof-virth-balazs-ev-edzoje","timestamp":"2025. január. 04. 13:41","title":"Úszóelnök: Sokadszorra alázzák meg Virth Balázst","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9c04bf5f-b26a-44e3-85f5-ffb1437d198d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Jelentős állomásához érkezett az OpenAI mesterséges intelligenciával kapcsolatos fejlesztése: az egyik új MI-modell az emberi teljesítménynek megfelelő eredményeket produkált egy olyan tesztben, amellyel az „általános intelligenciát” mérik.","shortLead":"Jelentős állomásához érkezett az OpenAI mesterséges intelligenciával kapcsolatos fejlesztése: az egyik új MI-modell...","id":"20250104_openai-o3-eredmenye-a-mesterseges-altalanos-intelligencia-tesztben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9c04bf5f-b26a-44e3-85f5-ffb1437d198d.jpg","index":0,"item":"ad57864a-5150-4fbe-8571-69b50c6478b0","keywords":null,"link":"/tudomany/20250104_openai-o3-eredmenye-a-mesterseges-altalanos-intelligencia-tesztben","timestamp":"2025. január. 04. 10:03","title":"Az OpenAI állítja: az új MI-je már megüti egy átlagember szintjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"317e652f-1e4f-470a-ba59-6123259f6c9a","c_author":"Kovács Bálint","category":"kultura","description":"Azért fest, hogy körülvegyék az emlékei, amelyeket csak ő maga lát a képeibe, és amelyektől nehezen is válik meg, ha jön egy gyűjtő: Osgyányi Sára festőművészt a műteremlakásában látogattuk meg, hogy a számára legfontosabb drogról faggassuk.","shortLead":"Azért fest, hogy körülvegyék az emlékei, amelyeket csak ő maga lát a képeibe, és amelyektől nehezen is válik meg, ha...","id":"20250105_osgyanyi_sara_fetomuveszinterju_festmeny_festeszet_kepzomuveszeti-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/317e652f-1e4f-470a-ba59-6123259f6c9a.jpg","index":0,"item":"44f2496d-3f44-4720-b7e2-cb00f75222bc","keywords":null,"link":"/kultura/20250105_osgyanyi_sara_fetomuveszinterju_festmeny_festeszet_kepzomuveszeti-ebx","timestamp":"2025. január. 05. 17:00","title":"„Nem engedhetném meg magamnak, hogy megvegyem a saját képeimet”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3218eb49-52b0-4ee6-acec-bf5bacbd39ce","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Tíz éve van a “királyi televízióban”.","shortLead":"Tíz éve van a “királyi televízióban”.","id":"20250104_Fabry-Sandor-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3218eb49-52b0-4ee6-acec-bf5bacbd39ce.jpg","index":0,"item":"3179b850-ecf1-4d6e-9e28-5ad67b20fb8c","keywords":null,"link":"/elet/20250104_Fabry-Sandor-interju","timestamp":"2025. január. 04. 17:01","title":"Kossuth-díjnak örülne Fábry Sándor, de „ezektől” semmit nem vár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"174ba2eb-6a15-4c18-8043-c8ecaa254958","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kína még 2024 novemberében tesztelt egy erős lángszórót, a fegyverről azonban nem árult el részleteket.","shortLead":"Kína még 2024 novemberében tesztelt egy erős lángszórót, a fegyverről azonban nem árult el részleteket.","id":"20250105_langszoro-kinai-hadsereg-type-74","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/174ba2eb-6a15-4c18-8043-c8ecaa254958.jpg","index":0,"item":"f76dea39-29a5-4f7e-9edf-ce5707e2f137","keywords":null,"link":"/tudomany/20250105_langszoro-kinai-hadsereg-type-74","timestamp":"2025. január. 05. 18:57","title":"Olyan lángszóróval gyakorlatozik Kína, ami megolvasztja az emberi húst","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el a háttérben és hallgassa meg szerzőink legjobb írásait! Ezen a héten Lenthár Balázs Hősök vagy gonosztevők? sorozatából egy kegyetlen lázadóvezér, akiről nem őrzött meg semmit a nép emlékezete. ","shortLead":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el...","id":"20250105_Elvitelre-podcast-Hosok-vagy-gonosztevok-Dozsa-Gyorgy","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806.jpg","index":0,"item":"22c9b080-5832-4387-9eca-5fb24597c9a8","keywords":null,"link":"/itthon/20250105_Elvitelre-podcast-Hosok-vagy-gonosztevok-Dozsa-Gyorgy","timestamp":"2025. január. 05. 06:00","title":"Elvitelre #100: Dózsa György, a kegyetlen lázadóvezér, akiről nem őrzött meg semmit a nép emlékezete","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Számos elemzés, üzleti jelentés látott napvilágot 2009 elején a nemzetközi műtárgypiac állapotáról, tendenciáiról. A megközelítések különbözők, az eredmény ugyanaz: utolsó két hónap brutális hatást gyakorolt az év, sőt a teljes évtized eredményeire. Már csak a dinamikusan fejlődő gazdasági központok vásárlóinak hazafias érzéseiben bízhatunk?
A jelen műkereskedelme vevői oldalról a globalizáció, eladói szempontból pedig a regionalizálódás felé halad, vagyis míg egyre több város iratkozik fel a kiemelt árverések naptárába (aukciós hetek Dubajban, Hongkongban, Moszkvában), és a tehetős orosz, kínai, ukrán gyűjtők bárhol a világon lelkesen licitálnak, addig a kínálat erősen helyi jellegű, tehát Hongkongban kínai, Moszkvában orosz, Mumbaiban indiai műtárgyakból lehet válogatni.
A piac központjának helyváltoztatása nem új keletű. A XVIII. századig a francia és a brit műkereskedelem egyensúlyáról beszélhetünk, ekkor létesült a világ két máig vezető aukciósháza Londonban. Az egyre erősödő brit hegemónia egészen a XX. század kezdetéig tartott, amikor Párizs visszahódította a vezető pozíciót, de csak a húszas évek végén bekövetkezett gazdasági (és frank-) válságig. Ekkor az amerikai pénz sietett az európai művészet segítségére: klasszikusok és modernek tömkelegét úsztatták át az óceánon a műgyűjtők új generációja számára. Párizs még tett egy kísérletet az 1950-es, 1960-as években, hogy ismét a művészetek fővárosának nevezhesse magát, de ezt New York már csak rövid ideig engedte. Míg London őrizte hadállását a régi mesterek kereskedelmében, addig az impresszionista, a modern és a kortárs művészet leginkább a tengerentúlon volt eladható. A nyolcvanas évek második felében a japán befektetők megjelenése okozott irreális árakat (legelőször a Van Gogh-féle dr. Gachet portréjáért adott 82,5 millió dollárral 1987-ben) és rövid, mindössze három évig tartó műtárgypiaci boomot. Ám mindennek az lett a vége, ami előbb-utóbb minden lufinak kijár: leereszt vagy kidurran. A piac ezután a reális árak mentén működött tovább egészen 2002–2003-ig, ettől kezdve azonban új műtárgy-kategóriák és új vevőtípusok kezdték átrendezni a viszonyokat. A tradicionális (lassan építkező, döntéseit műértőként meghozó) gyűjtővel szemben az új „global shopper” elsősorban életstílusához választ műtárgyat, ráadásul erőteljes nemzeti érzéstől fűtve. És mivel a szinte kivétel nélkül a kortárs („post-war” és „contemporary”) művészetre vonatkozó divat diktálta választások nem feltétlenül megalapozottak, ezért ez a szekció tűnik a legsérülékenyebbnek, vagyis éppen az, amelyik a legnagyobb összegeket produkálta az elmúlt években.
Nem véletlen, hogy a TEFAF (The European Fine Art Fair) szokásos füzetkéje a tavalyi és tavalyelőtti számokkal bőséges terjedelemben elemzi az új központok gazdasági és kulturális hátterét, mivel a közelmúlt eufóriáját a jobbára Keletről érkezett gyűjtők kortárs vásárlásai okozták, és a piac megmentését is tőlük várják.
Kínában az 1970-es évek közepéig nem létezett műkereskedelem, a kilencvenes évekig is csak Hongkong mutatott érdeklődést a műtárgypiac iránt. A lassan megnyíló galériák is kizárólag tradicionális műtárgyak kereskedésével foglalkoztak. Az 1990 után Európában és New Yorkban rendezett kiállítások terelték a kínai kortárs művészetre az arra fogékonyak figyelmét, miközben a nemzetközi műkereskedések is felismerték a hatalmas kínai piacban rejlő lehetőségeket: ma 2000 aukciós vállalkozás működik Kínában, a helyi színtér 25 százalékát a Christie’s birtokolja, a világ kortárspiaci forgalmának pedig ugyancsak a negyedét szakítja ki az ázsiai ország.
Az indiai műkereskedelem mindig is nyitottabb volt, sőt igen nehezen szabadult meg a brit befolyástól, hogy rövid időre a saját kezébe vegye önnön irányítását. Már a hatvanas évektől rendszeresen árvereztek, majd a Christie’s 1987-ben megrendezte első helyi aukcióját.
Az orosz műtárgypiacot 1925 után az emigránsok tartották életben; az ikonok, a balettrelikviák, a Fabergé-tárgyak és az avantgárd kincsei folyamatos áruellátásról gondoskodtak a világ nagy aukciósházaiban. Odahaza a kizárólag a pártelitből álló sovány gyűjtőtársadalom zártságát 1985-ben az első magángaléria (Pervaia), három évvel később az első árverés (Gelos) kezdte ki. Oroszországban a vagyonos emberek számát 140 ezerre teszik, Moszkvában 27 dollármilliárdos él – nincs még egy ilyen város a földkerekségen. Legalább kétszáz olyan befektető-gyűjtőt tartanak számon, aki bárhol bármit meg tudna venni. Ilyen Igor Markin, az első magánmúzeum tulajdonosa vagy Roman Abramovics, aki az év elején egy Freud- és egy Bacon-képért együtt 120 millió dollárt fizetett ki. Az ukrán Viktor Vekselberg alapítványt hozott létre „hozzuk haza műtárgyainkat” jelmondattal, majd 2004-ben megvásárolt kilenc Fabergé-tojást a Forbes-gyűjteményből 100 millió dollár értékben. A New York-i Gagosian galéria forgalmának felét az orosz vásárlóknak köszönheti.
Dubaj a fentieknél jóval kisebb piac, de rendkívül jó adózási környezetet biztosít, és igen sok a külföldi üzletember, így a Christie’s 2005-ben nyitott is ott egy aukciósházat.
Indiában, Oroszországban és Kínában a lakosságnak csak egy kicsiny százaléka tehetős, középosztály híján pedig az egész piac instabilnak tűnik. A Forbes-lista 25 leggazdagabb orosz polgára – egy becslés szerint – vagyonának, befektetéseinek 62 százalékát veszíti el manapság, így ha vesznek is mostanában műtárgyat, bizonyára visszafogottabban, elővigyázatosabban teszik ezt. Egyelőre nem tudni, hogy a műtárgy megél-e majd alternatív befektetési lehetőségként vagy mellőzik – mint szükségtelen luxuskiadást. Mivel a vevőkör elsősorban a kortárs művészetre fókuszált, az első kiábrándító számok is itt jelentkeztek: a szeptemberi londoni árveréssorozat nem kiemelt tételeket kínáló programján a képek közel fele visszamaradt, míg a régi mesterek aukcióján az eladási arány 72–80, decemberben pedig az ékszereké 94 százalékot tett ki.
Február-március fordulóján a Sotheby’s és a Christie’s is kiadta éves jelentését. Az előbbi szűkszavúbb, de nem köntörfalaz: 2008 utolsó negyedéve 52 százalékkal kisebb forgalmat hozott, mint a megelőző év azonos időszaka, és hiába sikerültek jól az első hónapok, az éves 5,3 milliárd dolláros forgalom 16 százalékkal maradt el a 2007-es mögött. A Christie’s 5,1 milliárdja 11 százalékos visszaesést jelent. A piac legnagyobb vesztese New York (mínusz 30 százalék), míg London csak 11 százalékot bukott, Hongkong pedig 4-et. A kortárs szekció 30 százalékkal esett vissza, az orosz művészet 59 (!), az ékszer mindössze 5 százalékkal, viszont az ázsiai 4 százalékos növekedést mondhat magáénak.
Válság idején mindenki keresi annak a módját, hogyan konzerválhatná vagyonát, régen az arany volt erre a legmegfelelőbb, ma már azonban sokan kortársművészeti darabokat vásárolnak. A Sotheby aukciós ház legalábbis így gondolja.
Ha beüt a válság a műtárgypiacon, a tapasztalatok szerint a kiút egyik lehetősége a kortárs és jelenkori hazai és külföldi művészet bevezetése a műkereskedelem piacára. A csehek és a szlovákok megpróbálják.
A befektetési alapok műtárgypiaci érdekeltsége okán egyre több kimutatás, elemzés készül a nemzetközi műtárgyforgalomról. Így akár előre jelezhető egy összeomlás is. Csakhogy a tét egyre nagyobb.
Előállt a K and H Csoport új, kortárs képzőművészeti gyűjteményének koncepciójával és ösztöndíj-tervével. Az anyagi forrást a pénzintézet korábbi műtárgy-állományának értékesítésa adja. Eddig mintegy 50 millió forint gyűlt össze - közölték a Műcsarnokban tartott keddi sajtótájékoztatón.
Galériáját 1997 óta vezeti. Azóta ugyanazon a helyen, változatlan profillal, a kortárs és a történeti fotográfiát egyforma elhivatottsággal bemutatva működik a Vintage. Pőcze Attila, galériatulajdonos a kortárs fotópiac alakulásáról és saját stratégiájáról nyilatkozott a Műértő című folyóiratnak.
A szárnyaló nemzetközi kortárs művészet egyik fő mozgatóereje ma vitathatatlanul Ázsia. Ezen belül pedig Kína a sztár. Az elképesztő energiák fűtötte fiatal piacgazdaság kápráztató változásainak lehetünk tanúi a nagyvárosokban. De hogyan hat mindez a kortárs galériák világára?