Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"fbcf77cd-8c46-4f39-9d06-b58c4e523542","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Úgy fest, hogy a képviselői mandátumát megtartja a politikus. ","shortLead":"Úgy fest, hogy a képviselői mandátumát megtartja a politikus. ","id":"20250228_toth-marton-ciganyozas-mszp-kilepes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fbcf77cd-8c46-4f39-9d06-b58c4e523542.jpg","index":0,"item":"fe6438c2-439b-4802-b274-78749bc9b5a1","keywords":null,"link":"/itthon/20250228_toth-marton-ciganyozas-mszp-kilepes","timestamp":"2025. február. 28. 12:26","title":"Egy hónappal a cigányozós lebukása után kilépett az MSZP-ből Tóth Márton","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1272ccb5-96cf-4dc4-ac7d-4b98c2e8db17","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Mit tud hozzáadni az ember életéhez egy szépészeti beavatkozás? Miért tabu még mindig a plasztikai sebészet? Tényleg káros a botox? Hol húzódik a határ a „szükséges” és a „luxus” kezelések között? Miben segíthet egy plasztikai sebész, és mi az, amire már nemet mond? Erről is beszélgettünk a HVG egészségpodcastjának legújabb adásában.","shortLead":"Mit tud hozzáadni az ember életéhez egy szépészeti beavatkozás? Miért tabu még mindig a plasztikai sebészet? Tényleg...","id":"20250301_Kosz-jol-szepeszeti-beavatkozas-plasztika-beke-dora-huszar-orsolya-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1272ccb5-96cf-4dc4-ac7d-4b98c2e8db17.jpg","index":0,"item":"78b06044-5317-4ba6-9e25-b125d2670750","keywords":null,"link":"/elet/20250301_Kosz-jol-szepeszeti-beavatkozas-plasztika-beke-dora-huszar-orsolya-ebx","timestamp":"2025. március. 01. 15:00","title":"Kösz, jól: A szépészeti beavatkozás olyan, mint az edzés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"deb6b7cb-769f-4c87-8a2c-73152d07a3be","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A francia West nevű fúziós erőműben a szakembereknek sikerült 22 percen át stabilizálniuk a plazmát, amiből az energiát lehet majd kinyerni az élesben működő erőműveknél.","shortLead":"A francia West nevű fúziós erőműben a szakembereknek sikerült 22 percen át stabilizálniuk a plazmát, amiből az energiát...","id":"20250228_west-fuzios-eromu-energiatermeles-rekord","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/deb6b7cb-769f-4c87-8a2c-73152d07a3be.jpg","index":0,"item":"948323e9-3f2e-447e-8c64-6e91cf129a7e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250228_west-fuzios-eromu-energiatermeles-rekord","timestamp":"2025. február. 28. 19:03","title":"Világrekordot döntött a francia fúziós erőmű, lenyomta a kínait is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c566f55a-b81e-4cb7-b737-d119ea6fd9a8","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"gazdasag","description":"„Nem biztos, hogy tetszik nekem, de rendben van” – mondta Trump Keir Starmer tárgyalási stílusáról.","shortLead":"„Nem biztos, hogy tetszik nekem, de rendben van” – mondta Trump Keir Starmer tárgyalási stílusáról.","id":"20250228_trump-starmer-washington-targyalas-vammentesseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c566f55a-b81e-4cb7-b737-d119ea6fd9a8.jpg","index":0,"item":"99a402b5-8da6-44fe-8cc7-5726d6d82c4c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250228_trump-starmer-washington-targyalas-vammentesseg","timestamp":"2025. február. 28. 05:27","title":"Donald Trump kemény tárgyalópartnernek nevezte a brit miniszterelnököt és vámmentességet is kilátásba helyezett Nagy-Britanniának","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"99d275a8-dfca-44ce-8479-b738780c5833","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy egyszerű és olcsó módszert dolgoztak ki a Fudan Egyetem kutatói, amely ha beválik, jelentősen csökkenhet az akkumulátorhulladék.","shortLead":"Egy egyszerű és olcsó módszert dolgoztak ki a Fudan Egyetem kutatói, amely ha beválik, jelentősen csökkenhet...","id":"20250227_akkumulatortechnologia-kinai-fejlesztes-1500-helyett-15000-toltesi-ciklus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/99d275a8-dfca-44ce-8479-b738780c5833.jpg","index":0,"item":"b387557d-7d19-434e-b238-706a6c7cb7c7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250227_akkumulatortechnologia-kinai-fejlesztes-1500-helyett-15000-toltesi-ciklus","timestamp":"2025. február. 27. 19:03","title":"Áttörés jöhet az akkumulátoroknál: kínai kutatók megoldották, hogy 1500 helyett akár 12 000 töltést is simán bírjanak a telepek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e97085ba-a113-4dfc-b27f-1bbc4defe047","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Országjárásán reagált a péntek esti Trump-Zelenszkij találkozóra a Tisza elnöke. Az ellenzéki politikusok egymás után fejezték ki szolidaritásukat Ukrajnával.","shortLead":"Országjárásán reagált a péntek esti Trump-Zelenszkij találkozóra a Tisza elnöke. Az ellenzéki politikusok egymás után...","id":"20250301_Magyar-Peter-Nem-szeretnenk-az-elso-kozos-orosz-amerikai-gyarmat-lenni","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e97085ba-a113-4dfc-b27f-1bbc4defe047.jpg","index":0,"item":"78c04d42-e80c-4ebf-8fcf-48827f72f6b2","keywords":null,"link":"/itthon/20250301_Magyar-Peter-Nem-szeretnenk-az-elso-kozos-orosz-amerikai-gyarmat-lenni","timestamp":"2025. március. 01. 13:41","title":"Magyar Péter: Nem szeretnénk az első közös orosz-amerikai gyarmat lenni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8372f9ef-0973-425d-8712-39707d317bab","c_author":"Cabrera Martin","category":"kultura","description":"Már csak pár alkalommal játsszák a Kultúrbrigád egyik legerősebb darabját, az értékvesztett versenysportolók életét testközelből bemutató Holtversenyt. A színdarab látlelet arról, hová vezet, ha összezárunk egy csapat traumatizált fiatalt, és rájuk erőltetünk némi teljesítménykényszert. Az előadás nemcsak a szülők, hanem a társadalom kollektív felelősségéről is kemény kérdéseket tesz fel. Kritika. ","shortLead":"Már csak pár alkalommal játsszák a Kultúrbrigád egyik legerősebb darabját, az értékvesztett versenysportolók életét...","id":"20250228_holtverseny-totth-benedek-kulturbrigad-juranyi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8372f9ef-0973-425d-8712-39707d317bab.jpg","index":0,"item":"cb3d26e0-ac9c-4d02-b6b4-bdeb208f6ea9","keywords":null,"link":"/kultura/20250228_holtverseny-totth-benedek-kulturbrigad-juranyi","timestamp":"2025. február. 28. 18:00","title":"„Ússzál tovább fiam, akkor is, ha beledöglesz!” – avagy Magyarország még a Holtversenyt is képes elveszíteni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"89297f98-8532-4413-94b0-fdc8126e108a","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Sőt, a Munka Törvénykönyve sem maradhat érintetlen az Adótanácsadók Egyesülete szerint, akiket nem lelkesít az ötlet, mivel az adóelkerülés általában együtt jár a készpénz alkalmazásával.","shortLead":"Sőt, a Munka Törvénykönyve sem maradhat érintetlen az Adótanácsadók Egyesülete szerint, akiket nem lelkesít az ötlet...","id":"20250228_alkotmanyos-jog-a-keszpenzhez-adoelkerules-adotanacsadok-egyesulete-adoszabalyok-torvenymodositas-munka-torvenykonyve-gazdasag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/89297f98-8532-4413-94b0-fdc8126e108a.jpg","index":0,"item":"2f7c7148-ae31-4bef-bcb0-3050c8187e45","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250228_alkotmanyos-jog-a-keszpenzhez-adoelkerules-adotanacsadok-egyesulete-adoszabalyok-torvenymodositas-munka-torvenykonyve-gazdasag","timestamp":"2025. február. 28. 08:11","title":"Adótanácsadók: Át kell írni az adószabályokat, ha alkotmányba írják a készpénzhez való jogot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A parlamenti választások közeledte az OSZK Plakát- és Kisnyomtatványtárának munkatársait arra ösztönözte, hogy kiállítást rendezzenek a politikai kommunikáció történetét feldolgozó választási plakátokból. Az előkészületek során kiderült, hogy a jobb- és baloldali pártok választási plakátjai nemcsak stílusuk szerint, de ikonográfiailag is eltérők. Bármennyire is leegyszerűsítésnek vagy általánosításnak tűnhet első pillantásra ez a megállapítás, olyan kényes kérdéseket érint, amelyekről nem szokás beszélni. A jelenség mögött meghúzódó történelmi, művészetszociológiai okok felfejtése lehetőséget ad a politikai véleménytől független értelmezésre. A Műértő cikke.
A plakát alkalmazott műfaj, alkotója nem élhet az autonóm művész szabadságával. A megrendelő számára minden más alkalmazott művészeti formánál fontosabb, hogy a végeredmény megfeleljen az elvárásainak. Ő ugyanis a közvéleményt szeretné formálni, saját igazáról meggyőzni, ezért a tartalmat és a formát alárendeli az üzenet leghatékonyabb átadásának. A megrendelő elvárásai mellett a végeredményt ugyanakkor a grafikus tehetsége és ötletessége is alakítja. A választási plakátot rendelő párt a saját ideológiájának megfelelő ikonográfiát (szimbólumrendszert) és stílust vár el. A XX. század elejére már kialakult az a jelképrendszer, amelyet a két politikai oldal és a hozzá tartozó pártcsaládok használtak.
A baloldalé nagyrészt internacionális: a szocializmus és a kommunizmus jelei (sarló, kalapács, üllő) kapcsolódnak benne össze a helyi invenciókkal (mint a vörös, kalapácsot lendítő figura - lásd keretes írásunkat). A magyar plakátokon a helyi viszonyokat tükrözve egészül ki a szocialista művészet főszereplője, a nagy tenyerű, erős munkás a hasonlóan robusztus, bajszos, kaszát fogó paraszttal. A jobboldali jelképrendszer jellemzője a „nemzeti gondolatkör szakralizálása, ugyanakkor a keresztény vallásos eszmerendszer nemzetivé tétele” - fogalmaz Vörös Boldizsár, a Történelmi Szemlében nemrég megjelent Jelképek, szállóigék, ünnepségek című cikkében. A két alapvető mozzanat: a keresztény-vallásos eszmerendszer és a nemzeti gondolat a Horthy-kor szinte minden politikai plakátján megjelent. Ez a gondolati tartalom a nemzeti és a keresztény ikonográfiai elemekben ölt testet: gyakori a zászló, a korona, a Nagy-Magyarország-térkép, a népies viseletű figurák. A vallásra általában a kereszt jele utal, a keresztény jelzőt szinte minden párt az elnevezésébe is belefoglalta.
A bal- és a jobboldali jelképrendszer komplex kölcsönhatásban áll egymással. Gyakran veszik át és értelmezik át egymás jelképeit, használják fel azokat a másik feletti győzelem kontextusában. A vörös kalapácsos figura például a húszas években számos jobboldali plakáton is szerepelt. A Keresztény Nemzeti Egyesülés Pártja 1922-es E jelben győzünk! feliratú plakátján leomlott szobrán lép át egy magyaros ruhájú alak, de találkozunk vele Manno Miltiades néhány munkáján is, amelyek a Tanácsköztársaság bűnösségét emelik ki a háború elvesztésében és a kedvezőtlen békekötésben. Hasonlóképpen jelenik meg a fasiszta fekete ruhás alakja az 1945-ös plakátokon.
[[ Oldaltörés (Második oldal) ]]
A jobb- és a baloldal politikai kommunikációja a jelképrendszeren túl stílusában, a grafikus által választott előképek függvényében is eltér egymástól. A Bethlen István vezette politikai csoport elképzelései szerint a húszas években kialakult politikai rendszer két alappillére a biztonságos választójogi rendszer és a kormányzásból kibillenthetetlen, egységes párt. A bethleni berendezkedés mintaképe a dualizmuskori Magyarország volt: egy olyan demokrácia, amelyben a lakosság 5-6 százaléka rendelkezett választójoggal. Ezzel párhuzamosan a dualizmus kora a politikai plakátok képi világának is legfőbb mintaképévé vált. A századforduló gazdasági és kulturális virágkora a visszasírt békeidőket jelentette, amikor a szecesszió stíluseszközeit felhasználó (kereskedelmi!) plakátművészet a műfaj egyik csúcskorszakát élte. A KNEP említett hirdetése is a századforduló dekoratív, realisztikus plakátmodorát követi, mintha az avantgárd robbanás meg sem történt volna.
A jobboldali jelképrendszer alapelemei
Magyar címer: az I. világháború idején számos plakáton szerepelt a címer vagy annak részei. Tömör utalás a hazafias érzelmekre például a főalak mögött felmagasodó három domb, rajta a kettős kereszttel. Ekkoriban terjedt el a címernek az a verziója is, amelyen nem griffek, hanem angyalok között jelenik meg a koronát hordozó címerpajzs. Ez is illusztrálja a nemzeti és a vallásos ideológia és ikonográfia szoros összefonódását.
Nemzeti trikolór: a jobboldali plakátok kedvelt eszköze a nemzeti színek használata, a kép részleteiben, vagy akár az egész kompozíciót meghatározó módon. Egy figura kalapjára, hajtókájára tűzött szalag vagy egy kézben tartott, lobogó zászló is hangsúlyozhatja az adott párt elkötelezettségét.
Míg a baloldali plakátokon az ábrázolt figura általában a munkás, a paraszt vagy az értelmiségi, a jobboldaliakon inkább a nemzeti hovatartozás áll a középpontban. Ennek kifejezésére a legjobb eszköz a ruházat magyaros jellege, amely vagy a huszár-egyenruhára emlékeztet (sujtásos kabát, csizma, darutollas föveg, mint Manno Miltiades Előre! feliratú plakátján), vagy inkább a népviseletre, parasztos gúnyára hajaz (így például Unghváry 1920-as Magyarok! Egy táborba! szövegű hirdetésén).
További alapvető, jobboldali kommunikációt meghatározó jelkép volt a korona - előbb a királyság visszaállítását követelő pártok hirdetésein, később pedig a történelmi múltra való utalásként találkozhatott vele a nagyközönség.
A két világháború közötti korszak központi problémáját, a területi revíziót általában a Nagy-Magyarország-térkép jeleníti meg. Ehhez kapcsolódik néha az ország darabjait „elrabló” szomszédos országok gúnyos karikatúrája vagy az ország feldarabolásáért felelőssé tett „vörös rém”.
A századfordulóé mellett az I. világháború plakátjai váltak a korszak politikai hirdetéseinek mintáivá. A háború volt ugyanis az első olyan történelmi pillanat, amikor a konzervatív kormányzatnak szélesebb néprétegeket kellett meggyőznie. Nem mondhattak le a lakosság támogatásáról: a harcokat az önként jegyzett hadikölcsönökből finanszírozták. A háború idején döntően konzervatív, figurális, nemzeti szimbólumokkal telezsúfolt plakátok készültek. A baloldal először a tízes években, az általános választójogért folytatott harc során fordult a plakátolás eszközéhez. Biró Mihály ekkor készített számos olyan politikai hirdetést, amely hosszú időre meghatározta a baloldali ikonográfiát és stílust. (Fontos megjegyeznünk, hogy néhány újítását a húszas-harmincas évek jobboldali plakátművészei is átvették.) Ehhez kapcsolódott a külföldi, döntően baloldali avantgárd művészek plakátművészete, amellyel számos magyar alkotónak állt módjában megismerkedni.
Az eltérő fejlődés részben a történelmi helyzet következménye. A Tanácsköztársaság idején számos kiváló festő és grafikus alkotott plakátot (Bortnyik Sándor, Berény Róbert, Uitz Béla vagy Nemes Lampérth József), így ez a rövid időszak a magyar politikai plakát egyik kiemelkedő korszakának számít. A 133 napot követően a legtöbb baloldali művész emigrálni kényszerült; a Kassák-kör tagjai Bécsbe, sokan pedig Németországba mentek. Bortnyik a weimari Bauhaus hatása alá került, visszatérése után munkái és oktatási tevékenysége révén az ottani modernista plakátstílust honosította meg Magyarországon. Az emigráció pozitív következményeként számos jeles magyar grafikus került be a nemzetközi avantgárd véráramába, s integrálta a tanultakat a magyar művészetbe. Ez a történeti háttér ad magyarázatot a kérdésre, miért különböznek olyan jelentősen a két világháború közötti időszak politikai és kereskedelmi plakátjai.
A Plakáttár anyagából Bakos Katalin által válogatott vándorkiállítás 2010 októberében mutatkozik majd be a Magyar Nemzeti Galériában. Ezeket a műveket letisztult formák, hatásos színek, tömör blokkbetűk és remek képi ötletek jellemzik. Fényévekre vannak tőlük az egykorú választási plakátok. Az ok kettős: egyrészt más grafikusok alkotásai - a Tanácsköztársaság művészei ugyanis elfordultak a politikai plakáttól -, másrészt megrendelőik elvárásai gyökeresen különböztek egymástól. A korszak festészetének helyzetéhez hasonlóan a modern törekvések mellett itt is megjelentek a múlt felé forduló, klasszicizáló törekvések. A stílus és az ikonográfia kérdései mellett a kvalitás problémája is felmerül. A plakát értékét az határozza meg, mennyire hívja fel a figyelmet, és milyen szinten valósul meg benne a tartalom és a megformálás egysége - egyszóval: fokmérője a plakátszerűség. Ilyen szempontból a kommunista hatalomátvétel után készült politikai plakátok (körülbelül 1948--1949-től kezdve) a Horthy-kor jobboldali hirdetéseihez foghatóan gyengék. A merev, előretekintő, karakter nélküli figurák általában a jólét szimbólumaival túlzsúfolt kompozícióban jelennek meg, egy cseppet sem plakátszerű vagy hatásos képben (Tedesco Anna: Mi a Népfrontra szavazunk!).
A kvalitás szempontjából kiemelkedőnek tartom azokat a plakátokat, amelyek az 1945-ös választáshoz készültek. Alkotóik a két világháború közötti kereskedelmi plakátok számos grafikai újítását ötvözték a politikai üzenetek tömör megformálásával. Az induló pártok hirdetésein nagy színfoltok, hatásos feliratok és szlogenek, frappáns figurák szerepelnek. Különös egybeesés, hogy ez a remek plakáttermés a magyar történelem első - és még vagy 40 évig utolsó - szabad választásához kötődik.
A baloldali jelképrendszer alapelemei
Vörös kalapácsos figura: Biró alkotásának jelentőségét mi sem mutatja jobban, mint Aradi Nóra A szocialista képzőművészet jelképei című 1974-es könyvének kezdő mondata: „A kalapácsos vörös ember, Biró Mihály plakátja, a proletárforradalmat jelenti.” A figura a Népszava egyik 1912-es plakátján jelent meg először, a magának jogokat követelő munkásság szimbólumaként. Alakjában az antik férfiakt, Vulcanus és Herkules, illetve a „munkás” XIX. századra kialakult ábrázolási hagyománya - Bakos Katalint idézve: „az ellenségeire lesújtó hérosz és az öntudatos munkásosztály ideáljának egyesítése” - élt tovább.
Az 1912-es plakát sikerének köszönhetően számos újabb hirdetésen feltűnt, 1919. május 1-jén óriási méretű épületdekorációként és szoborként megformázva vált a Tanácsköztársaság jelképévé. A Horthy-kor jobboldali pártjai az ezt követő évtizedekben igyekeztek szalonképtelenné tenni a figurát, megteremtve az ország szétdarabolásáért felelős (szemita vonásokat mutató) „vörös rém” alakját. A jelképhez ennek ellenére hű maradt szociáldemokrata párt a háború után tömören hagyományos értékeire utalhatott vele - az 1945-ös választásokon egyebek mellett a szavazócédulán is a szimbólumaként szerepelt. A későbbiekben - a népfrontos korszaktól kezdve - a kommunista párt „vette át” és tette (párt)állami jelképpé is a figurát.
Sarló, kalapács: a vörös csillaggal kombinálva a két szimbólum 1917-től a szocialista köztársaság, majd a Szovjetunió címerében is látható. A két munkaeszköz a dolgozó parasztság és a munkásság egységét fejezi ki. Konecsni György A kenyér itt kezdődik feliratú 1945-ös választási plakátján hatalmas sarlóra üt a kalapács, a sarló végén pedig idilli parasztház tűnik fel - a hatásos megfogalmazás jelentése: az újjáépítéshez mindenkire szükség van! Tamássi Zoltán 1945-ös Válassz! szövegű hirdetésén a bilincseket egyedül széttörő kalapács válik monumentálissá.
Izomzat: a hatalmas, izmos test a munkásságot megszemélyesítő figurák alapvető attribútuma. Külön jelentőséget kap némelyik plakáton az izmos kar és a lendülő vagy lecsapó ököl. Az erős testfelépítés a nehéz fizikai munka mellett az elnyomott társadalmi csoport erejére is utal. A munkás tipizált alakja és munkaeszközei már a XX. század elejére a szocialista-baloldali ikonográfia alapelemévé lettek, akárcsak a szovjetek szimbóluma, a vörös csillag vagy a XVI. századra visszanyúló forradalmi jelkép, a vörös szín. Érdekesség, hogy a háború végén készült Horthy! feliratú híres plakáton jobboldali kontextusban jelenik meg az izmos kar motívuma.
Vollard-tól a Puskinig – a Szépművészeti Múzeum kiállításáról, Morozov és Scsukin 1918 után, a TEFAF Maastrichtban, az Armory Show New Yorkban, az ARCO Madridban és Németh Hajnal a Kiscelli Múzeumban. Mindez és még sokminden már a Műértő áprilisi számában.