szerző:
Lukács Andrea
Tetszett a cikk?

Azt hittük, hogy az Argó 2 már forog. De nem. Az interneten terjedő előzetes csupán mézes madzag, Árpa Attila elképzelése szerint a filmet a rajongók dobják majd össze. Nem teljesen újkeletű a közösségi finanszkezdeményezés, volt már sikeres művészeti projekt mind itthon, mind külföldön, mely a mikrovédnökök jóindulata révén valósulhatott meg.

„Az üt először, aki nagyot üt…és először” - Árpa Attila szerint az első filmjéből származó mondat jól leírja azt a helyzetet, ami az Argó 2 című film körül kialakult. Árpa Attila ugyanis megint forgat, illetve forgatna. A Youtube-on már több, rövid ízelítőt láthatunk a történetből, feltűnik a régi arcok mellett például SP, mint sittes szépfiú és egyvalaki, akinek nem is szabadna: Tyson, az első rész végén fejbe lőtt gengszter.

Csakhogy ahogy már megszoktuk Árpától, nemcsak a sztorival, hanem a forgatással is robbantani akar. Nem feltétlenül kopogtatna ugyanis Andy Vajna, a magyar filmgyártás ügyeletes mindenhatója ajtaján, hogy a 240 milliós összköltségvetésű filmet leforgathassa. A valóságshow-k atyja a közösségi média hatalmát használná ki, azt szeretné, ha a filmjét azok dobnák össze, akik igazán szeretnék, hogy létrejöjjön: az Argó-rajongók.

„A közönség hozzájárulása csak az egyik, bár igen izgalmas eleme a modellnek, melyben az állami támogatásnak, és a szponzori pénzeknek is jelentős szerepe van” - magyarázta. Az elképzelések szerint a kisebb összegű közösségi adományokért cserébe VIP mozijegyeket, Argó-lógós repiajándékokat adnának, a tehetősebbek viszont részvényt is vásárolhatnak a filmből, így társproducerekké válhatnak. „Ez pedig azt jelenti, hogy tényleg lesz beleszólásuk a filmezés menetébe” – ecseteli Árpa. Aki pedig nem tud fizetni, az ingyen statisztálhatna.  

Árpa szerint mindez csak a közönségfilmeknél működhet. A kritikus tömeget ugyanis nem érdekli a szakmai rosta, a szofisztikált művészi aspektus: de nagyot tud ütni. 

Nemcsak filmnél működik

A meghökkentő kezdeményezés egyébként nem Árpa találmánya, a crowdfunding, magyarul a közösségi finanszírozás rendszere már tíz éve létezik, az első közösségi finanszírozásra specializált weboldal pontosan 2000-ben jött létre ArtistShare.com néven. Azóta van több hasonló, például a Kickstart.com, amelyen már hazai művészeti projektek is sikeresen gyűjtötték össze a megvalósuláshoz szükséges pénzt. A ReOnion fokhagyma-installációj például így kerülhetett első magyarként a Nevadai-sivatag Burning Man Projectébe. A fiatal csapatnak ötezer dollárt sikerült begyűjteniük, az összeg pedig lehetővé tette, hogy a hat darab hatméteres fokhagyma átkelhessen az óceánon.

„Beethoven idejében, egy maréknyi életerős, és gazdag patrónus állt a zeneszerző rendelkezésére, akik állták kreatív kicsapongásainak számláját”- magyarázta a mikrovédnöki rendszer lényegét Brian Meece, a Rockethub.com alapítója, ergó: "Beethoven plusz közösségi háló egyenlő crowdfunding", magyarul közösségi finanszírozás.

A tömeg bölcsessége

A hvg.hu már beszámolt a Belmondo zenekar kezdeményezéséről: a volt Nyersből ismert Czutor Zoltán tavasszal arra kérte rajongóit, hogy járuljanak hozzá a Mikor című szerelmes daluk klipjének forgatási költségvetéséhez, cserébe CD-t, személyre szóló garázskoncertet, és szereplési lehetőséget is felajánlottak a videóban. Végül 182 ezer forintot sikerült összeharácsolniuk harminc nap alatt, ezt még saját forrásból kiegészítve illetve Kovács Áron rendező „szinte” ingyenmunkája révén jött létre az alkotás: és hogy a kis költségvetés mire volt elég? Íme:

Néhány évvel korábban pedig a Csodaidők sci-fi, családregény-tetralógia utolsó két részének nyomdaköltségeit dobták össze Raana Raas, azaz Görgey Etelka hívei, aki így magánkiadásban tudta kiadni a könyveket, miután az Animus kiadó – a „tutibefutó” Harry Potter magyarországi gondozója - nagyobb haszon reményét feladva, félúton elfordult az írónőtől.

Külföldön persze jóval többet kérnek a zenekarok, producerek, és jóval többet adnak a rajongók is. Tavaly szeptember 16. és október 25, azaz szinte egy hónap leforgása alatt 66,5 millió forintnak megfelelő dollárt dobtak össze a Blue like jazz című film elkészítéséhez a rajongók. Volt mire alapozni az alkotóknak, ugyanis az azonos című könyvet több mint egy millióan vették meg, így – utólag – nem is csoda, hogy a lelkes olvasók közül 4495-en hajlandóak voltak kinyitni a pénztárcájukat annak érdekében, hogy láthassák is a sztorit. Sőt, túl is teljesítették a tervet, ugyanis miután az egyik befektető, a stáb 125 ezer dollárra becsülte a film költségvetését. Ez az összeg mindössze tíz nap alatt befolyt, a következő húsz nap pedig több volt, mint ráadás. Elkészült hát a várva várt filmes adaptáció, már csak arra vár a lelkes sereg, hogy mozizhasson.   

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Lukács Andrea Kult

Mire elég két kicsi legó?

Olcsó videoklippel is lehet tarolni. Erre bizonyíték Fluor Tomi Mizu című, állítólagosan fapados költségvetésű kisfilmjének sikere. Utánajártunk, hogy pontosan mit jelent a "fapad" a zeneiparban, és megkérdeztük a Belmondo rockzenekar frontemberét is, aki következő klipjükre a rajongóktól gyűjti a pénzt.

Lukács Andrea Kult

Görgey Etelka nem hagyta magát, avagy a Csodaidők csodálatos története

Görgey Etelka teológus-lelkész, írói nevén Raana Raast legújabb kötete, a Csodaidők tetralógia befejező része, a Hazatérők. Megjelenése csak az interneten keresztül elért olvasók segítségével, önkéntes munkájukkal vált lehetségessé. A könyvterjesztők jelentősége csökken, rohamosan terjed az interneten történő könyvértékesítés, a közösségi oldalak pedig közvetlen kapcsolathoz teremtenek fórumot íróknak, kiadóknak és olvasóknak.