szerző:
KM
Tetszett a cikk?

Akármilyen modernek is vagyunk, mese és varázslat nélkül nem tudunk élni. A digitális mágia végtelen lehetőségei ellenére sokan ragaszkodnak az emberi teljesítmény ősi értékéhez.

A tavalyi, Schilling Árpád által rendezett cirkuszos előadás, a Városi nyulak nagy sikere után ismét Budapestre látogat a Cirque de Soleil, a Trafóban pedig egész sorozatot szentelnek a műfajnak. A dramatizált, művészi cirkusz befutott: a fiatal svéd artistákból álló Cirkus Cirkör hétvégi fellépésére - december 16-19-ig - szinte azonnal elkelt az összes jegy.

A Cirkus Cirkör iránti magyar rajongás nem újkeletű, először 2001-ben láthatta őket a közönség a Trafóban és „szerelem volt első látásra” - mondta Barda Beáta, a Trafó művészeti vezetője. A svédek idén már negyedszerre járnak nálunk, az egykor aprócska csapat viszont mára alaposan kinőtte magát, gyakorlatilag nem is egy társulatról beszélhetünk. Az utánpótlás ugyanúgy járja a világot, jelenleg két műsorral turnéznak.

Tizenhat év alatt 1,2 millió ember látta előadásaikat világszerte, 320 ezer fiatal és gyerek vett részt képzéseikben. A svéd oktatási rendszert ismerve nem meglepő, hogy a Cirkör programja államilag támogatott, választható része a középiskolai képzésnek. Az akrobatika mellett a színészi, pantomimes és zenei képességeket is fejlesztő programnak kifejezetten fogyatékos gyerekek részére elérhető változata is van - már óvodás kortól. Bár a kortárs cirkusz képzés Magyarországon még gyerekcipőben jár, egyfajta haladás megindult, a kedvező változásokat apedig  Cirkör is erősíti egy zsonglőrök részére tartott vasárnapi workshoppal.

A hagyományos cirkusznál jóval kifinomultabb látványt létrehozó, az egyes számokat egy összefüggő történetbe ágyazó, állatokat teljesen mellőző műfaj otthona a Liliom utcai kulturális központ lett. Nem véletlenül, hiszen a drámát és komédiát akrobatikával, zsonglőrködéssel, élő zenével keverő új cirkusz általában az alternatív színházi szcénán keresztül jut el a közönséghez. Az elmúlt tíz évben mintegy húsz társulat mutatta be tudását itt, főleg franciák, svájciak, finnek, de olasz, sőt marokkói társulat is járt már a Trafóban.

Januárban egy egzotikus, leginkább bambuszrudakkal dolgozó vietnami új cirkusz lép fel, májusban az ieto, júniusban pedig a Cirque Invisible - utóbbi két francia csapat cirkuszi kamaradarabokat mutat be. Míg az ieto meglepő és minimalista eszközökkel határozottan férfias stílusban cirkuszol, a Cirque Invisible, Victoria Chaplin (Chaplin lányának) társulata a költői oldalról közelít.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!