Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d99ecaff-750a-42a9-899a-cde722381ea9","c_author":"Marabu","category":"itthon","description":"","shortLead":"","id":"20250226_Marabu-Feknyuz-Igeretes-igeretek-Orbantol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d99ecaff-750a-42a9-899a-cde722381ea9.jpg","index":0,"item":"c86e2e9f-2896-4577-abfc-60db8444f96b","keywords":null,"link":"/itthon/20250226_Marabu-Feknyuz-Igeretes-igeretek-Orbantol","timestamp":"2025. február. 26. 13:10","title":"Marabu Féknyúz: Ígéretes ígéretek Orbántól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e2741334-6dbb-48b6-b1e0-52e2cf0601ef","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A kártyát a tervek szerint 5 millió dollárért lehet majd megvenni.","shortLead":"A kártyát a tervek szerint 5 millió dollárért lehet majd megvenni.","id":"20250226_egyesult-allamok-donald-trump-aranykartya","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e2741334-6dbb-48b6-b1e0-52e2cf0601ef.jpg","index":0,"item":"636a6d36-ecde-4b7f-99ac-7ed023b0a4b3","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250226_egyesult-allamok-donald-trump-aranykartya","timestamp":"2025. február. 26. 07:49","title":"Trump 5 millió dolláros aranykártyával orosz oligarchákat is beengedne Amerikába","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"41ed2226-f02a-4cb4-ab8e-62da155bcbd9","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Sokan várják már az Android 15-re épülő Samsung-frissítést, a One UI 7-et. És bár még várni kell rá, de már sejteni lehet, mikor érkezhet.","shortLead":"Sokan várják már az Android 15-re épülő Samsung-frissítést, a One UI 7-et. És bár még várni kell rá, de már sejteni...","id":"20250227_samsung-galaxy-okotelefonok-one-ui-7-frissites-menetrend","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/41ed2226-f02a-4cb4-ab8e-62da155bcbd9.jpg","index":0,"item":"ce63c730-edd2-4c83-a1b9-6a1f6d9968a2","keywords":null,"link":"/tudomany/20250227_samsung-galaxy-okotelefonok-one-ui-7-frissites-menetrend","timestamp":"2025. február. 27. 14:30","title":"Samsung mobilja van? Kiszivárgott egy lista: ekkor jöhet a következő nagy frissítés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"62a0462c-02aa-4bef-b55d-24c9b118bc8f","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"„A sportoló definíciója, nagyszerű, a csodálatos magyar” – nem fogta vissza magát a nemzetközi média.","shortLead":"„A sportoló definíciója, nagyszerű, a csodálatos magyar” – nem fogta vissza magát a nemzetközi média.","id":"20250226_Szoboszlai-Dominik-gol-liverpool-newcastle-premier-league-legjobb-legertekesebb-jatekos-nemzetkozi-sajto-ertekeles-osztalyzatok-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/62a0462c-02aa-4bef-b55d-24c9b118bc8f.jpg","index":0,"item":"066d6e25-c957-46f7-a54e-d4d957e94db3","keywords":null,"link":"/sport/20250226_Szoboszlai-Dominik-gol-liverpool-newcastle-premier-league-legjobb-legertekesebb-jatekos-nemzetkozi-sajto-ertekeles-osztalyzatok-ebx","timestamp":"2025. február. 27. 00:05","title":"„Vasárnapi hőstette után újból meghatározó volt” – az egekbe magasztalja a rangadó legjobbjának választott Szoboszlai Dominiket a nemzetközi sajtó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e2c4a573-8160-462a-8180-a47521dfa3f1","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A 26 éves férfi 7 ezer dollárt kapott azért, hogy iszlámpárti feliratokat készítsen izraeli városokban, 50 dollárt ajánlottak neki, ha elégeti Benjamin Netanjahu képét.","shortLead":"A 26 éves férfi 7 ezer dollárt kapott azért, hogy iszlámpárti feliratokat készítsen izraeli városokban, 50 dollárt...","id":"20250227_letartoztatas-izraeli-ferfi-iran-kemkedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e2c4a573-8160-462a-8180-a47521dfa3f1.jpg","index":0,"item":"12643345-1c88-45df-a12d-7cc1d00e1915","keywords":null,"link":"/vilag/20250227_letartoztatas-izraeli-ferfi-iran-kemkedes","timestamp":"2025. február. 27. 14:19","title":"Letartóztattak egy izraeli férfit, aki Iránnak kémkedhetett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8f6af22b-7069-4b59-877c-c70447ed666c","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A 40 napos böjtnek több évszázados hagyománya van, és nem csak a lelki, hanem a testi megtisztulásban is segít. Táplálkozástudományi szakembert kérdeztünk arról, miért érdemes böjtölni, akkor is, ha nem vagyunk vallásosak.","shortLead":"A 40 napos böjtnek több évszázados hagyománya van, és nem csak a lelki, hanem a testi megtisztulásban is segít...","id":"20250227_40-napos-husveti-bojt-szabalyai-hatasa-mit-lehet-enni","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8f6af22b-7069-4b59-877c-c70447ed666c.jpg","index":0,"item":"7fd569be-e4a5-498f-97fc-7b9e8e1b6502","keywords":null,"link":"/elet/20250227_40-napos-husveti-bojt-szabalyai-hatasa-mit-lehet-enni","timestamp":"2025. február. 27. 07:01","title":"Ha eddig nem tette, idén próbálja ki a 40 napos böjtöt húsvét előtt, az egészsége biztosan megköszöni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c7df6763-860e-4c9c-b51c-384d5370f3de","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"A Bournemouth magyar válogatott védője Justin Kluivertet hozta remek helyzetbe.","shortLead":"A Bournemouth magyar válogatott védője Justin Kluivertet hozta remek helyzetbe.","id":"20250226_kerkez-milos-bournemouth-golpassz-justin-kluivert-brighton-premier-league","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c7df6763-860e-4c9c-b51c-384d5370f3de.jpg","index":0,"item":"dfd1177b-07cd-4534-855f-f8285b390260","keywords":null,"link":"/sport/20250226_kerkez-milos-bournemouth-golpassz-justin-kluivert-brighton-premier-league","timestamp":"2025. február. 26. 09:35","title":"Meseszép gólt készített elő Kerkez Milos – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"84175356-0afa-4039-9e0d-1f9ac28f43ee","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Nem az a baja Magyarral, hogy utolsó pillanatban lemondta a beszélgetésüket, inkább az, hogy átengedte az irányítást a rogáni propagandának, amire eddig nem volt példa.","shortLead":"Nem az a baja Magyarral, hogy utolsó pillanatban lemondta a beszélgetésüket, inkább az, hogy átengedte az irányítást...","id":"20250226_Puzser-Robert-Magyar-Peter-visszael-azzal-hogy-o-a-remeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/84175356-0afa-4039-9e0d-1f9ac28f43ee.jpg","index":0,"item":"da712ae7-c724-4588-b84c-64335bef5762","keywords":null,"link":"/itthon/20250226_Puzser-Robert-Magyar-Peter-visszael-azzal-hogy-o-a-remeny","timestamp":"2025. február. 26. 08:12","title":"Puzsér Róbert: Magyar Péter visszaél azzal, hogy ő a remény","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Rosszabb tanulási eredményeket ér el az a diák, aki rendszeresen a számítógép előtt ül, még akkor is, ha azt csak tanulási célból teszi. A nemrég közzétett OECD-jelentésen sokan meglepődtek, pedig nem egy új felismerésről van szó. De azért óva intenénk az iskolákat, hogy eltiltsák a gyerekeket az informatikai eszközöktől, ugyanis a munkaerőpiac által elvárt digitális írástudásban nagyon rosszul állunk. Van megoldás a látszatellentmondásra: az IKT-pedagógiában is felkészült tanár.
Az OECD honlapján megjelent Tanulók, komputerek és tanulás című tanulmány tételmondata úgy hangzik, hogy minél többet használja egy diák a tanulás során a számítógépet, annál rosszabbak az eredményei. A 2012-es PISA nemzetközi tanulói teljesítménymérés adatai alapján készült kutatásból sokan azt a következtetést vonták le, hogy ezek szerint minden iskolai IKT-beruházás, minden digitális tananyag, vagy minden e-mailen küldött házi feladat hiábavaló volt, sőt káros. Ennél azért árnyaltabb a kép.
Sok informatikai pénz ≠ jobb matektudás
A tanulmány azt mutatta ki, hogy az infokommunikációs eszközökbe invesztált erőforrások és a szövegértés, valamint a matematikai és természettudományos műveltség javulása között nincs kapcsolat. Sőt, általában, ahol kevesebb az iskolákban a PC, ott jobbak a tanulói teljesítmények. Magyarország, sajnos nem kivétel: viszonylag jó az egy tanulóra jutó (igaz szörnyen elavult) számítógép-ellátottság, és mind a szövegértésben, mind a matekban átlag alatt teljesítenek a diákok.
Mellesleg Horváth Ádám, az IVSZ oktatási igazgatója vitatja az OECD Magyarországra vonatkozó adatait. Ebben ugyanis az szerepel, hogy 2,2 magyar gyerekekre jut egy PC, miközben a hazai ellátottság ennél jóval rosszabb. Az iskolákban nem 600 ezer, hanem körülbelül 300 ezer gép van, és azok egy része is használhatatlan, vagy elavult. A szakember arra is felhívta a figyelmet, hogy jellemzően Magyarországon csak az informatikaórán kerülnek gép elé a gyerekek, más órán, így matekórán nem, így természetes, hogy nincs hatása az iskolai PC-ellátottságnak a matekos teljesítményekre.
AFP / Jerzy Modrak
Ha csak a tanulók internethasználatára szűkíti az OECD a vizsgálatot, hasonló eredményt kapunk. A PISA „éltanulóiban” – Dél-Koreában, Sanghajban, Hongkongban és Japánban – fordítanak a legkevesebb időt iskolai internetezésre. Ezzel szemben az internet segítségét gyakran igénybevevők közül három országban – Ausztráliában, Új-Zélandon és Svédországban – kifejezetten romlottak az utóbbi években a diákok olvasási és matematikai képességei. A mutatók szerint "egyetlen olyan ország sincs, ahol a diákok többsége rendszeresen használja az internetet az iskolában és ezzel együtt javul a diákok teljesítménye".
Nincs új a nap alatt
Hogy az iskolai számítógép-használat és a tanulói teljesítmény javulása között negatív a kapcsolat, már a 2009-es PISA-vizsgálat is kimutatta – mondta el a hvg.hu-nak Lannert Judit oktatáskutató. De ekkor még pozitív kapcsolatot találtak az otthoni számítógép-használat és a teljesítmény között. Ezt akkor azzal magyarázták, hogy az iskolai kötött környezetben nem jól használják a számítógépet, míg otthon kreatív módon teszik ezt. Idén már azt találták, hogy az otthoni számítógép-használattal sem pozitív ez a kapcsolat.
Tíz évvel ezelőtt, szintén az akkori PISA-eredményekből, ugyanezt állapította meg két német kutató. Thomas Fuchs és Ludger Woessmann, a müncheni egyetem IFO gazdasági kutatóintézetének tagjai kijelentették, hogy minél kevésbé használják a diákok a számítógépet otthonukban, illetve az iskolában, annál jobban teljesítenek a különböző műveltségi és matematikai teszteken. A kutatók ezt azzal magyarázták, hogy a számítógép elvonta ezeknek a gyermekeknek a figyelmét a házi feladatról.
Dombgörbe
A most megjelent kutatásról szóló híradások ugyanakkor kevésbé emelték ki azt az ábrát, ami azt is bemutatja, hogy a kevés IKT-használat szintén rosszabb iskolai teljesítményeket eredményez: ez tehát egy „dombszerű kapcsolat”. Sem a sok, sem a kevés számítógép nem szerencsés. A tanulmány szerint valamennyivel a mostani OECD-átlag alatt van az optimális iskolai számítógép-használati arány.
A tanulók olvasási készsége és az iskolai számítógép-használat
OECD
Hogy mi lehet az oka, hogy a sok – akár iskolai, tanulási célú – számítógép-használat rontja a tanulási teljesítményeket, erre az OECD-tanulmány nem tér ki. De könnyen belátható, hogy könnyű „eltévedni” a digitális világban, és rengeteg időt eltölteni például netes kereséssel, chateléssel, zenehallgatással, közösségi médiahasználattal – teljesen feleslegesen. Ilyenkor a diák nyilván más, hasznosabb tevékenységtől fosztja meg magát. Lannert Judit arra hívja fel a figyelmet, hogy sokkal könnyebb volt – ráadásul az uniós fejlesztési források is ezt erőltették – az eszközökbe invesztálni, mint a pedagógusképzésbe, -továbbképzésbe, vagy ne adj' isten a tanárok bérébe. Számos nemzetközi tanulmány foglalkozott vele, hogy önmagában a legkorszerűbb IKT-eszközök semmit sem jelentenek a tanulásban az ahhoz kapcsolódó hatékony tanítás nélkül.
IKT-pedagógia nélkül nem megy
Lassúak és nem kitartóak a magyar diákok
Lannert Judit egy másik aggasztó eredményre is felhívta a figyelmet a Kölökneten. E szerint a magyar fiatalok lassan fogják fel a digitális formában adott feladatokat, és nem is próbálnak szívósan végigmenni a lehetőségeken és eljutni a megoldásig. Az angolszász országok ebben a gyorsasággal, az ázsiaiak a kitartással érnek el jó eredményeket.
Mi viszont se gyorsak, se kitartóak nem vagyunk. Ez arra utal, hogy nálunk már az olyan alapok sincsenek meg, mint a jó szövegértés és a motiváció.
Az angolszász országokban az utóbbi években lezajlott kutatások kimutatták, hogy az iskolai számítógép-használat alapvetően javítja a diákok problémamegoldó, matematikai és algoritmikai, valamint az önkifejezési készségeit, de csak abban az esetben, ha ez a tevékenység megfelelő tanítási módszertannal párosul. Továbbá nem szorítja ki a csoportos, "offline tevékenységeket", és nem merül ki médialejátszásban, feleletválasztásos tesztfeladatok kitöltésében – magyarázta az IVSZ oktatási igazgatója egy vitában. Horváth Ádám hozzátette, ennek épp ellenkezőjét érjük el, ha az IKT-eszközök átveszik a pedagógus szerepét, valamint ha szabadon, irányítás és feladat nélkül használhatják a gyerekek az eszközöket. Azaz a döntő: az IKT-val támogatott pedagógia.
Beszédes egyébként, hogy a mostani OECD-vizsgálatból kihagyták Dél-Koreát. Ott ugyanis rengeteget invesztáltak IKT-eszközökbe, gyakorlatilag informatizálták a közoktatást. Ennek ellenére (vagy e mellett) kiválóan teljesítenek a PISA-vizsgálatokon. Ott az IKT-pedagógia fejlesztése párhuzamosan zajlott az eszközfejlesztéssel. Ehhez Lannert Judit azt teszi hozzá, hogy az oktatásban sikeres keleti országokban a digitális tanulás terepe elsősorban az otthoni munka, az iskolában a hangsúly a hagyományos nevelésen van.
Siralmas állapotban a digitális írástudás
Hogy milyen káros lenne a mostani tanulmány hatására hátradőlni, és nem finanszírozni az iskolai IKT-eszközöket, azokat használni – a fentieknek megfelelően: szakszerűen – a tanításban, arra idézzük fel a nyáron kiadott Az iskolai digitális oktatás megújítási terve című IVSZ-tanulmány néhány mondatát.
Ebben a szakemberek rámutatnak, hogy a munkavállaláshoz (sőt, a mindennapi életben való eligazodáshoz is) ma már elengedhetetlenek a digitális készségek, ezért ezek fejlesztése kiemelt jelentőségű (lenne) a közoktatásban. Ez a Nemzeti Alaptantervben ugyan megjelenik, de a köznapi tapasztalat az, és a vállalkozások is arról számolnak be, hogy a diákok nem rendelkeznek megfelelő digitális ismeretekkel, és ezért kevésbé állják meg a helyüket a világban. Nem tudnak olyan állásokat betölteni, amelyek igénylik az ilyen jártasságot, vagy – informatikai szakmák esetében – az informatikai szaktudást. Mindez visszafogja a gazdasági fejlődést és rontja a foglalkoztatást.
A digitális szövegértés problémáit ebben az ábrában foglalták össze:
IVSZ
Tehát – a PISA-adatokból most (megint) kibányászott eredmények szerint – az olvasás-szövegértés, illetve a matematikai teljesítmények javulásához sokkal kevesebbet kellene a diákoknak számítógépet használni a tanulmányaik során. A digitális írástudás megszerzéséhez pedig sokkal többet.
Ez az ellentmondás ugyanakkor csak látszólagos, és megint a pedagógusoknál kötünk ki: az (IKT-pedagógiával is) jól felkészült tanárokon múlik, hogy a diákok minden területen megszerezzék a biztos alapkészségeket.