Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"92d69220-40ab-4105-b8e6-5bca50727985","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Három év alatt a többszörösére nőtt a guberálókra kivetett bírságok összege és gyakorisága.","shortLead":"Három év alatt a többszörösére nőtt a guberálókra kivetett bírságok összege és gyakorisága.","id":"20241225_gyongyos-guberalok-illegalis-szemetlerakok-dron","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/92d69220-40ab-4105-b8e6-5bca50727985.jpg","index":0,"item":"3e49b67d-63f1-46d1-8191-027b272fc40e","keywords":null,"link":"/itthon/20241225_gyongyos-guberalok-illegalis-szemetlerakok-dron","timestamp":"2024. december. 25. 09:12","title":"Drónnal vadásznak a guberálókra Gyöngyösön, majd megbírságolják őket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"68d05e68-232b-4061-8f9d-342de0f2fd87","c_author":"Marabu","category":"itthon","description":"","shortLead":"","id":"20241225_Marabu-Feknyuz-A-part-okle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/68d05e68-232b-4061-8f9d-342de0f2fd87.jpg","index":0,"item":"b02fdb29-a61c-4bc5-99f0-52fc01642be2","keywords":null,"link":"/itthon/20241225_Marabu-Feknyuz-A-part-okle","timestamp":"2024. december. 25. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: A párt ökle","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6ef5de55-03d2-4de2-a48d-1ecb7b75be35","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Svéd és amerikai kutatók fejlett technikák bevetésével mutatták meg, hogy milyen is valójában az a kis idegrendszer, ami a kifejezetten a szívnek van fenntartva és kizárólag arra összepontosít.","shortLead":"Svéd és amerikai kutatók fejlett technikák bevetésével mutatták meg, hogy milyen is valójában az a kis idegrendszer...","id":"20241225_a-sziv-belsejeben-levo-kisagy-felterkepezese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6ef5de55-03d2-4de2-a48d-1ecb7b75be35.jpg","index":0,"item":"f3bb7277-13a1-4441-bf65-491d24f5059f","keywords":null,"link":"/tudomany/20241225_a-sziv-belsejeben-levo-kisagy-felterkepezese","timestamp":"2024. december. 25. 14:03","title":"A szív belsejében fészkel egy külön kis agy","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"55b0aa7b-fdd5-46bf-9ca1-e593325ea396","c_author":"HVG","category":"360","description":"2024 Krónikája – Világ című sorozatunkban az év legfontosabb eseményeit idézzük fel. Negyedévenként haladunk, ez az 1. rész.","shortLead":"2024 Krónikája – Világ című sorozatunkban az év legfontosabb eseményeit idézzük fel. Negyedévenként haladunk, ez az 1...","id":"20241225_hvg-2024-Kronikaja-Vilag-1-resz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/55b0aa7b-fdd5-46bf-9ca1-e593325ea396.jpg","index":0,"item":"b255d85f-7edc-4dd1-9bdb-d92107f8e0e5","keywords":null,"link":"/360/20241225_hvg-2024-Kronikaja-Vilag-1-resz","timestamp":"2024. december. 25. 13:30","title":"Ez az év sem a demokráciák erősödésével indult a világban – 2024 Krónikája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"70fbd291-2e08-4b9a-bac4-56965ba415ad","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Újabb hírek szerint 25 vagy 27 túlélője lehet a Kazahsztánban történt légi katasztrófának.","shortLead":"Újabb hírek szerint 25 vagy 27 túlélője lehet a Kazahsztánban történt légi katasztrófának.","id":"20241225_kazahsztan-lezuhant-repulo-legi-katasztrofa-tulelok-video-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/70fbd291-2e08-4b9a-bac4-56965ba415ad.jpg","index":0,"item":"9329d6d9-cf9d-4551-a297-b59461c6c4a4","keywords":null,"link":"/vilag/20241225_kazahsztan-lezuhant-repulo-legi-katasztrofa-tulelok-video-ebx","timestamp":"2024. december. 25. 11:34","title":"Akik épségben másztak ki a roncsból – videó került elő a légi katasztrófa túlélőiről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0e70fa84-7084-4ec5-b8f2-21d6737d387e","c_author":"Kovács István","category":"360","description":"Egészen 2004-ig úgy gondolták a szakemberek, hogy az Indiai-óceánon alacsony a szökőárveszély, ennek megfelelően az emberek sem voltak rá felkészülve. Húsz éve karácsonykor a világ borzalmas leckét kapott.","shortLead":"Egészen 2004-ig úgy gondolták a szakemberek, hogy az Indiai-óceánon alacsony a szökőárveszély, ennek megfelelően...","id":"20241226_cunami-2004-elorejelzes-szokoar-indiai-ocean","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0e70fa84-7084-4ec5-b8f2-21d6737d387e.jpg","index":0,"item":"e8da0e6f-4fff-4092-90dc-0222a7e0c1be","keywords":null,"link":"/360/20241226_cunami-2004-elorejelzes-szokoar-indiai-ocean","timestamp":"2024. december. 26. 07:00","title":"„Annyira megijedtem, hogy sírni sem tudtam, a hullám elkapott, és magával ragadott az óceánba”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bd1ab336-301f-4e01-a3ad-904fe90996df","c_author":"hvg360","category":"360","description":"","shortLead":"","id":"20241226_hvg-brilians-baratnom-szondy-mate","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd1ab336-301f-4e01-a3ad-904fe90996df.jpg","index":0,"item":"af5568e1-2677-472f-8c8e-e73b655033ba","keywords":null,"link":"/360/20241226_hvg-brilians-baratnom-szondy-mate","timestamp":"2024. december. 26. 15:45","title":"Szondy Máté pszichológus: Találtam egy sorozatot, ami nem használ hollywoodi vagy netflixes mázakat, és fontos kérdéseket feszeget","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"55242e35-61fc-4ca0-8e33-d211a27c206e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók az egérkísérletek során arra a következtetésre jutottak, hogy mindösszesen háromféle neuron képes irányítani az ember étkezését. Ez annyit tesz: valójában reflexből eszünk.","shortLead":"Amerikai kutatók az egérkísérletek során arra a következtetésre jutottak, hogy mindösszesen háromféle neuron képes...","id":"20241225_eves-etkezes-emberi-agy-neuron-idegsejt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/55242e35-61fc-4ca0-8e33-d211a27c206e.jpg","index":0,"item":"8ffe8689-1617-431e-bbbc-07b70ecef0cb","keywords":null,"link":"/tudomany/20241225_eves-etkezes-emberi-agy-neuron-idegsejt","timestamp":"2024. december. 25. 12:03","title":"A tudósokat is megdöbbentette, mennyire egyszerű agyi folyamat irányítja az evést","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Miért nem lehet hagyományos módon tanítani a történelmet? Mit kezdjen egy tanár a 20. századdal, amikor a politika is állandóan újra próbálja írni azt? Az ismeretekre vagy a diákok készségeinek fejlesztésére érdemes nagyobb hangsúlyt fektetni? Foki Tamással, az ESTÖRI nevű történelmi verseny zsűrielnökével, a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium igazgatóhelyettesével beszélgettünk.
Rákosi Mátyás beszélget Germanus Gyula elvtárssal. A rögtönzött színpadon a nemzetközi hírű orientalista-nyelvész Almássy László Afrika-kutató független tudósi tevékenységét védi, Rákosi erre egyre fenyegetőbb hangnemben, a kommunista kor nyelvén válaszolgat. Érezni, hogy a tudós minden megnyilvánulása érveket kínál majd a másik elítéléséhez.
Egy másik jelenetben Szent-Györgyi Albert próbálja meggyőzni Kállay Miklóst arról, hogy ő remek kiküldött lenne Isztambulban, és el tudná érni a háborúból való fájdalommentes kiugrást. Ám a miniszterelnök ebben kételkedik, szerinte egy tudós erre a feladatra nem alkalmas.
Ilyen típusú jelenetek kidolgozása és előadása is a része volt az idei – a Kárpát-medencei magyar tizedikes középiskolásoknak kiírt – ESTÖRI versenynek (a döntőt itt lehet megnézni), amelyet most harmadik alkalommal szervezett meg az Esterházy Magánalapítvány. A korábbi versenyek elsősorban az Esterházy családra fókuszáltak, idén viszont a 20. század viharos, 1936-1956 közötti húsz éve volt a tárgyalt időszak.
Ez pont egy olyan két évtized, amiről a közbeszédben sincs konszenzus. Nap mint nap látjuk, hogyan írja felül, sajátítja ki a maga számára a politika ezt kort.
„Izgultunk mi is, hogy félremehetnek dolgok. De a diákok nagyon érzékenyen, nagyon szépen dolgozták fel az általuk kiválasztott eseményeket, hősöket”
– mondja Foki Tamás.
estori.hu/
A többkörös versenyben az adott korról szóló ismeretekről számot adó hagyományos tesztek mellett egy sor kreatív feladatot kellett megoldaniuk a versenyző háromfős csapatoknak, az egyik legérdekesebb kihívás pedig az volt, hogy a diákok ne a kor nagy történelmi személyiségeit, hanem inkább a helyben élt, kevésbé ismert alakokat mutassák be filmeken, Power Point-bemutatókon, vagy, mint láttuk, dramatikus formában. Olyan személyiségeket, akik a diktatúrákban vagy azok árnyékában helytálltak.
A nemesvámosi Fehérlófia Waldorf Gimnázium például Brusznyai Árpádnak, a forradalmi mozgalmak egyik helyi vezetőjének a történetét kutatta fel és mutatta be. A pedagógusból lett forradalmár Brusznyait annak ellenére is kivégezték 1956 után, hogy többek közt ávósokat mentett, hogy ne lincselje meg őket a tömeg. A diákoknak Brusznyai lánya mesélt, utánajártak az eseményeknek, sőt szülőkkel, diákokkal az eredeti helyszíneken rekonstruálták a forradalmi napokat.
Egy kassai csapat a málenkij robot után kutatott, idősotthonokba járt, emlékmorzsákat gyűjtögetett össze, sőt előkerültek az egyik fiú dédapjának feljegyzései is. Ezekből állították össze az előadásukat és a kisfilmjüket.
„Ezekhez hasonló, nagyon szép emberi példákat találtak meg és dolgoztak fel a diákok.
Összességében azt láttuk, hogy megértették: az emberi helytállás nem annyira a korból, inkább az emberből magából fakad, és bizonyos körülmények ellenére is lehetséges, sőt talán kötelesség is”
– mondta Foki, aki a versenyről kiemelte még, hogy a diákok egy nagyon nehéz időszakot is képesek voltak humorral, sokszor szarkazmussal bemutatni, ezek alkalmazása pedig a megértést segítette, nem a humor tárgyát figurázták ki.
És megkapták a visszajelzést is. „Élményekbe és érzelmekbe csomagoltátok a tragédiában gazdag múltat, de ti magatok mutattatok kiutat azzal, ahogy bizonyítottátok, hogy értitek és tisztelitek azt. A digitális hátterek közül sok életre kelt, komplex, értő, alapos gondolkodást és tervezést vittetek végbe. Ezekkel a képességekkel, amelyeket ma itt bemutattatok, bármit meg tudtok csinálni, nincs az az érettségi bizottság, ahol nem tudnátok eladni magatokat, ezek a tudási képességek a valódi életetekben elkísérnek benneteket” – mondta a diákoknak.
A Fazekasban tanító Foki egyébként úgy véli, a történelem tantárgy ilyen kreatív, a diákok tevékenységére, kooperációjára épülő feldolgozása nemcsak a versenyeken, hanem a napi oktatási gyakorlatban is hatékonyabb volna, mint hagyományos módon: „Kutatás, vitatkozás, belehelyezkedés. Nem új dolgok ezek, a régiek is pontosan tudták. Volt, amikor jobban ment, volt, amikor kevésbé, mert szorított az idő, a szakfelügyelet, a tananyag. Most megint inkább ez utóbbi van, de ennek ellenére lehet időt szakítani ezekre.”
Ő maga is érzi, hogy kénytelen változtatni a saját tanítási gyakorlatán, mert másképp már egyszerűen nem megy. Nemrég például a nagyhatalmak szövetségi rendszerének kialakulása volt a téma, ami a száraz tankönyvi leírás alapján unalmas a diákok számára. „Kitaláltam, hogy a tanulókat csoportba osztom, ahol az egyes csoportok adott országokat jelenítettek meg. Ők maguk próbáltak diplomatákat küldeni a többi országhoz, így alakultak ki a szövetségek. Jó óra lett, igaz, majdnem megbukott a tervem. A gyerekek ugyanis nyilván tudtak már valamit ezekről a szövetségekről (mert ők nagyon sokat tudnak a világról, áramlik az információ), és azt kérdezték, hogy lehet-e fiktív szövetségeket kötni. Mondtam, hogy lehet, de azért vegyék számításba a gazdasági érdekeket, a katonai erőket stb. Meg is köttettek a szövetségek, de azt is át tudtuk beszélni, hogy akár alakulhattak volna máshogy is a viszonyok. Nagyon élvezték a diákok az órát, és közben sokat tanultak, hiszen össze kellett írniuk az érveiket pró és kontra.”
estori.hu/
A kiegyezés témáját is hasonlóképp dolgozták fel. „Volt a Ferenc József körüli csoport és egy Deák Ferenc körüli csoport, voltak tanácsadók, küldöncök. Utóbbiak hozták-vitték az érveket. Nyilván sok minden előjött ekkor, a végén természetesen rendszerezni kellett az ismereteket. Ha nem csinálnék ilyen rendhagyó órákat, akkor nehezen tudnám lekötni a gyerekeket. Lehet persze hagyományosabb módon is tanítani, de egyszerűen muszáj filmeket, PPT-bemutatókat, animációkat, kiselőadásokat beiktatni a tanulási folyamatba.”
De mi van az olyan tananyagokkal, mint a 20. századi történelem, amellyel kapcsolatban óriási a zűrzavar a közbeszédben is? Például, hogyan lehet a diákok tudására építeni a rendszerváltással kapcsolatban?
estori.hu/
Nyilván egészen más narratívákat közvetítenek erről a különböző családok. A tanárnak, Foki szerint, tudnia kell az ebből adódó vitákat kezelnie. „Érdemes meghallgatnia minden diáknak azt is, akinek a családja a rendszerváltás vesztesének érzi magát, és azt is, aki a nyertesének. Átbeszélhetjük a biztonság kontra szabadság kérdéskört. Ők melyiket szeretnék jobban? Egy olyan rendszer a jobb, amely a biztonságot nyújtja, de szabadságot nem ad, vagy van szabadság, de egzisztenciális bizonytalanságban élhetnek emberek. Megoldani nem lehet a kérdést, de vitatkozni lehet róla. Persze azt kerüljük el, hogy egymás torkának essenek, akár verbálisan is, kerülendő, hogy a politika szintjére merüljön le a vita” – teszi hozzá a pedagógus.
Az ESTÖRI Kreatív Történelmi Verseny nyertesei
Hagyomány és modernitás – Sorsfordítók a 20. században címmel rendezték az ESTÖRI verseny döntőjét április 27-én a kismartoni Esterházy-kastélyban. Az idei versenyen elindult 149 háromfős csapatból 14 jutott be a döntőbe.
Az első három helyen a nagykanizsai Batthyány Gimnázium Perfetti Sconosciuti, a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Gimnázium EmlékfoszLányok és a békéscsabai Andrássy Gyula Gimnázium és Kollégium Andrássy Gráciák Kismartonban elnevezésű csapatai végeztek.