Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"58713c89-1b81-4a3e-9be8-ad55da5fceb7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Erős V8-as szívómotorral, kézi kapcsolású váltóval és hátsókerék-hajtással csábít vásárlásra ez az újszerű Porsche 928-as.","shortLead":"Erős V8-as szívómotorral, kézi kapcsolású váltóval és hátsókerék-hajtással csábít vásárlásra ez az újszerű Porsche...","id":"20250511_40-eves-megis-szinte-vadonatuj-bukolampas-porsche-928-var-uj-gazdara","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/58713c89-1b81-4a3e-9be8-ad55da5fceb7.jpg","index":0,"item":"d6bb9683-50cc-451a-a33d-6d0d128d46a0","keywords":null,"link":"/cegauto/20250511_40-eves-megis-szinte-vadonatuj-bukolampas-porsche-928-var-uj-gazdara","timestamp":"2025. május. 11. 07:21","title":"40 éves, mégis szinte vadonatúj bukólámpás Porsche vár új gazdára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f3272f96-be37-490f-9b25-5e364c66e82a","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Sietni kellett a Budapest-Belgrád vasúttal.","shortLead":"Sietni kellett a Budapest-Belgrád vasúttal.","id":"20250509_dunaharaszti-budapest-belgrad-vasut-korbeaszfaltozott-villanyoszlop","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f3272f96-be37-490f-9b25-5e364c66e82a.jpg","index":0,"item":"1c3581b7-2337-42b3-a965-8176415685b0","keywords":null,"link":"/elet/20250509_dunaharaszti-budapest-belgrad-vasut-korbeaszfaltozott-villanyoszlop","timestamp":"2025. május. 09. 19:45","title":"Az út közepén hagytak és körbeaszfaltoztak egy villanyoszlopot Dunaharasztiban – fotó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b77d466b-5fc7-42ff-8a41-46dd13491d7c","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A turisztikai ajánlathoz promóvideó is készült, kékvillogós autóval és magángéppel.","shortLead":"A turisztikai ajánlathoz promóvideó is készült, kékvillogós autóval és magángéppel.","id":"20250510_Luxusvadaszat-turai-kastely-Tiborcz-Istvan-BDPST","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b77d466b-5fc7-42ff-8a41-46dd13491d7c.jpg","index":0,"item":"ad16cd98-c0fd-40f8-9b8d-c3644be7a45b","keywords":null,"link":"/kkv/20250510_Luxusvadaszat-turai-kastely-Tiborcz-Istvan-BDPST","timestamp":"2025. május. 10. 15:47","title":"Luxusvadászatokat hirdet a turai kastély képeivel egy cég, Tiborczék azt állítják, visszaélés történt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fb1c241e-acc4-4104-9667-b8838adbf0f3","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Elon Musk-féle SpaceX profitálhat abból, hogy a NASA egyre inkább a Mars felé kacsintgat. Kérdés, mi lesz így a Holddal, így az Artemis-programmal.","shortLead":"Az Elon Musk-féle SpaceX profitálhat abból, hogy a NASA egyre inkább a Mars felé kacsintgat. Kérdés, mi lesz...","id":"20250510_nasa-mars-misszio-koltsegvetes-spacex-starship","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fb1c241e-acc4-4104-9667-b8838adbf0f3.jpg","index":0,"item":"840aba57-5548-4071-8683-2367a89fa901","keywords":null,"link":"/tudomany/20250510_nasa-mars-misszio-koltsegvetes-spacex-starship","timestamp":"2025. május. 10. 14:03","title":"Felgyorsultak az események, 2026-ban űrhajó indulhat a Marsra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5e54e480-55e4-4d47-af7e-61ee748592af","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az ukrán külügyminiszter bekérette a kijevi magyar nagykövetet is.","shortLead":"Az ukrán külügyminiszter bekérette a kijevi magyar nagykövetet is.","id":"20250509_ukrajna-kemek-andrij-szibiha-kiutasitas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5e54e480-55e4-4d47-af7e-61ee748592af.jpg","index":0,"item":"b2382d33-aa87-4a08-a4ae-ee2f4415d460","keywords":null,"link":"/itthon/20250509_ukrajna-kemek-andrij-szibiha-kiutasitas-ebx","timestamp":"2025. május. 09. 19:30","title":"Ukrajna kiutasított két magyar diplomatát válaszul Szijjártó lépésére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"769eec1a-e25d-4483-9440-adafa69f8360","c_author":"Pálúr Krisztina","category":"360","description":"A sikeres élet tele van kudarcokkal, ezek határozzák meg, mire viszi az ember – mondja Csányi Vilmos etológus, aki méltató szavak, vastaps és kedves ismerősök közepette ünnepelte közönség előtt 90. születésnapját. Miért nevezték Véres Vilmosnak a diákjai, miben hasonlítanak a kutyák a kereskedelmi televíziók nézőihez, és hogyan kell intellektuálisan gátlástalannak lenni?","shortLead":"A sikeres élet tele van kudarcokkal, ezek határozzák meg, mire viszi az ember – mondja Csányi Vilmos etológus, aki...","id":"20250509_csanyi-vilmos-90-eves-szuletesnap","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/769eec1a-e25d-4483-9440-adafa69f8360.jpg","index":0,"item":"672ca834-58e0-478c-8518-c5f19521d5ba","keywords":null,"link":"/360/20250509_csanyi-vilmos-90-eves-szuletesnap","timestamp":"2025. május. 09. 17:43","title":"„Az életnek nincsen értelme, az életnek gyönyörűsége van” – 90 éves lett Csányi Vilmos, akit a kíváncsiság tart fiatalon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b5dbd4cc-4ba2-45b3-b3bf-b76442db0a25","c_author":"Kovács Bálint","category":"kultura","description":"Magyar Péterék valahogy megszerezték az email-címét, most nem győzi törölni a leveleiket, hiszen se a korábbi, se a mostani kormányzattal nem állt szóba. Miért épp vele állna? Balogh Rodrigó húsz éve készít színházi előadásokat a cigányság témáiban, roma társulatot vezet és cigány színházi fesztivált szervez. Interjú.","shortLead":"Magyar Péterék valahogy megszerezték az email-címét, most nem győzi törölni a leveleiket, hiszen se a korábbi, se...","id":"20250510_balogh-rodrigo-interju-cigany-szinhaz-roma-tarsulat-fuggetlen-szinhaz-roma-hosok-fesztival","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b5dbd4cc-4ba2-45b3-b3bf-b76442db0a25.jpg","index":0,"item":"e0c518b4-a809-4834-9cda-ef6a512084b8","keywords":null,"link":"/kultura/20250510_balogh-rodrigo-interju-cigany-szinhaz-roma-tarsulat-fuggetlen-szinhaz-roma-hosok-fesztival","timestamp":"2025. május. 10. 14:00","title":"Balogh Rodrigó: Addig jó, amíg nincs közünk ezekhez a srácokhoz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"02e7dd84-95e8-4cde-bc11-0d175472d3c5","c_author":"Németh András","category":"elet","description":"Pápaként kitűzött céljairól beszélve az új pápa, XIV. Leó az emberi méltóságra, a munkahelyekre és az igazságosságra leselkedő lehetséges veszélyként szólt a mesterséges intelligenciáról.","shortLead":"Pápaként kitűzött céljairól beszélve az új pápa, XIV. Leó az emberi méltóságra, a munkahelyekre és az igazságosságra...","id":"20250510_A-mesterseges-intelligencia-veszelyeire-figyelmeztetett-a-papa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/02e7dd84-95e8-4cde-bc11-0d175472d3c5.jpg","index":0,"item":"e567eacd-b17a-4c83-8ed9-369eba1d5bf4","keywords":null,"link":"/elet/20250510_A-mesterseges-intelligencia-veszelyeire-figyelmeztetett-a-papa","timestamp":"2025. május. 10. 16:49","title":"A mesterséges intelligencia veszélyeire figyelmeztetett a pápa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Annak ellenére, hogy a statisztikák alapján a repülő az egyik legbiztonságosabb...
AP
Annak ellenére, hogy a statisztikák alapján a repülő az egyik legbiztonságosabb közlekedési eszköz, a legkisebb meghibásodásnak is komoly következményei vannak. Éppen ezért szigorú biztonsági előírások, és folyamatos műszeres ellenőrzés vigyáz az utasokra és a legkisebb gyanús jelre is megszakíthatják egy repülő útját. Az esetek többségében ilyenkor visszafordítják vagy a legközelebbi repülőtérre irányítják a járatot, ahol az gond nélkül landolhat, hogy ellenőrizzék és kijavítsák a hibát. Ilyenkor a kényszerleszállás csak egy izgalmas utazási élmény, ha azonban súlyosabb meghibásodás történik, vagy nem jut el a gép egy leszállópályáig, akkor komoly a baj.
Mit tehetünk, hogy jó eséllyel túléljünk vagy nagyobb sérülések nélkül megússzunk egy rázósabb kényszerleszállást vagy egy repülőgép balesetet?
1. Elsősorban higgyünk a statisztikáknak! A Popular Mechanics feldolgozta azoknak az 1971 óta történt amerikai repülőszerencsétlenségek adatait, amelyeknél voltak túlélők. Ezek alapján egyértelműen megállapítható, hogy minél hátrébb ülünk, annál jobbak az esélyeink. A gép elején található First vagy Business Class utasainak mindössze 49 százaléka élte túl a baleseteket, míg a gép farokrészében 69 százalék volt ez az arány. Ha tehát elviselünk egy kis kényelmetlenséget és választhatunk a helyek közül, akkor érdemes a hátsó sorokba kérni a jegyet. Arról is készült kimutatás, hogy a túlélők általában nem ültek 7 sornál messzebb egy kijárattól, így ezt is figyelembe vehetjük ülésünk meghatározásánál.
2. Szintén az elővigyázatossági körbe tartozik, hogy a repüléshez viseljünk kényelmes, természetes anyagból készült ruházatot, mivel a szintetikus anyagok elolvadhatnak. A hosszú szoknya és nadrág védelmet nyújthat tűz esetén, és hasznos lehet, ha csúszdán keresztül kell elhagyni a gépet. Viseljük olyan lábbelit, aminek nem magas a sarka, hogy minél gyorsabban mozoghassunk. Vegyünk figyelembe minden kézipoggyászra vonatkozó szabályt, és amennyiben lehetséges, inkább döntsünk a csomagok feladása mellett.
Crative Commons
3. Figyeljünk oda a felszállás előtti eligazításkor, és olvassuk el a biztonsági ismertető leírást még akkor is, ha rutinos utazók vagyunk. A repülők nem azonos méretűek, éppen ezért a vészhelyzeti teendők is különböznek. Legyünk felkészültek azáltal, hogy elképzeljük, hogyan fogunk viselkedni egy kényszerleszállás esetén. Nézzünk körbe, hogy hol vannak vészkijáratok, és válasszuk ki a hozzánk legközelebb lévőt. Számoljuk meg a köztünk és a kijárat között lévő üléseket arra az esetre, ha sötétben kellene megkeresni a vészkijáratot.
4. Repülés alatt tartsuk bekapcsolva az övet, még akkor is, amikor erre nem figyelmeztetnek. Az a kis kényelmetlenség hasznunkra válhat, ha légörvények megdobják a gépet. Becsatolás nélkül könnyen kieshetünk az ülésünkből, ami komoly, esetleg halálos sérülésekkel is járhat. Még felszállás előtt szánjuk rá pár másodpercet, hogy megpróbáljuk kétszer-háromszor csukott szemmel ki- és becsatolni magunkat.
5. Szükség esetén használjuk az oxigénmaszkot már akkor is, ha még nem fújódott fel teljesen. Először mindig a saját maszkunkat helyezzük fel, utána segítsünk másoknak. Amennyiben csökken a légnyomás, hamar elfogy az oxigén, így elájulhatunk, ha elsőnek másnak próbáljuk feladni a maszkot.
6. A kényszerleszállás közben készüljünk fel a landolásra, vegyük fel a leszálló testtartást. Hajoljunk előre addig, amíg meg nem érintjük a lábunkat vagy az előttünk lévő ülést. Vegyünk le mindent, ami elmozdulhat, még a szemüveget is , mivel ezek a tárgyak lövedékekké válhatnak egy ütődés során. Ilyenkor az oxigénmaszkot is vegyük le és próbáljunk nyugodtan lélegezni.
Creative Commons
7. A landolás, vagy rosszabb esetben a becsapódás után azonnal hagyjuk el a gépet, de először, az ablakon kinézve győződjünk meg arról, hogy a kijáraton keresztül meg tudjuk-e ezt tenni. Ha ebben tűz vagy bármi más akadályoz minket, másik kijáratot kell keresnünk.
8. Ha tűz van a repülőgépen, takarjuk el a arcunkat egy nedves anyagdarabbal. Maradjunk alacsonyan, a füst alatt, gyorsan közelítsük meg a kijáratot, hiszen a kabinban nagyon gyorsan elterjed a füst, amit belélegezve akár meg is fulladhatunk.
9. A gép elhagyásakor az esetleges pánik ellenére próbáljuk betartani a személyzet utasításait. Ők pontosan tudják, hogyan lehet 90 másodperc alatt kiüríteni a teljes repülőgépet, így náluk jobban senki sem tudja, mik a teendők. Ha csúszdán kell elhagyni a gépet, akkor abba úgy ugorjunk bele, hogy a hátunk érje a csúszdát, lábunk lefele legyen, és a karunkat kulcsoljuk össze a mellünk előtt. Ha vízbe érkezett a gép, akkor vegyük fel a mentőmellényt, hagyjuk el a gépet és csak ha már kellően eltávolodtunk, akkor aktiváljuk a mellényt felfújó szerkezetet.
10. Igyekezzünk legalább 200-300 méterre eltávolodni a géptől. Ha lehet, akkor abba az irányba menjünk, amerről a szél fúj, így nem felénk fog szállni a füst és egy esetleges robbanásnál is kevésbé vagyunk veszélynek kitéve. Hiába jut eszünkbe, hogy bármilyen fontos dolgot a gépen hagytunk, semmilyen esetben se menjünk vissza a roncshoz, mert bármikor bekövetkezhet egy robbanás.
Persze stresszhelyzetben nehéz betartani ezeket a tanácsokat és remélhetőleg sohasem lesz rájuk szükség, de talán a most olvasottak önkéntelenül is eszükbe jutnak egy kényszerleszállás során.
A politikus arról beszélt, "a baloldal nélkül nincs kormányváltás, nincs országgyűlés". Azt is közölte: idén is ott lesz a Pride-on, és kiáll a melegek mellett.