Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ed72555a-9de9-47da-8d44-5f9d33c62618","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az elektromos BMW-kkel nem nagyon lehet mellé lőni és a koreai villanyautókra sincs sok panasz.","shortLead":"Az elektromos BMW-kkel nem nagyon lehet mellé lőni és a koreai villanyautókra sincs sok panasz.","id":"20250228_ezek-a-villanyautok-okozzak-a-legkevesebb-csalodast-toplista","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ed72555a-9de9-47da-8d44-5f9d33c62618.jpg","index":0,"item":"8c5b3a3b-7f16-44f8-8a10-05a248c4b7d9","keywords":null,"link":"/cegauto/20250228_ezek-a-villanyautok-okozzak-a-legkevesebb-csalodast-toplista","timestamp":"2025. február. 28. 06:41","title":"Ezek a villanyautók okozzák a legkevesebb csalódást – toplista","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1dbf07b8-b1c6-4026-86db-5d306e21d419","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Szikrázva tolta maga előtt a motort hosszú métereken át az autós, majd a sérült futárt hátrahagyva elhajtott.","shortLead":"Szikrázva tolta maga előtt a motort hosszú métereken át az autós, majd a sérült futárt hátrahagyva elhajtott.","id":"20250228_fellebbezes-szigorubb-itelet-autos-ittas-vezetes-segitsegnyujtas-elmulasztasa-itelet-petofi-hid","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1dbf07b8-b1c6-4026-86db-5d306e21d419.jpg","index":0,"item":"dafce129-8635-465c-947b-37c16d3d48d4","keywords":null,"link":"/cegauto/20250228_fellebbezes-szigorubb-itelet-autos-ittas-vezetes-segitsegnyujtas-elmulasztasa-itelet-petofi-hid","timestamp":"2025. február. 28. 11:15","title":"Szigorúbb ítéletet kértek a sofőrre, aki részegen elütött egy motoros futárt a Petőfi hídon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"21382811-f7e1-4530-85ef-0df59d166a92","c_author":"Kovács Gábor","category":"360","description":"Matolcsy György 12 év után búcsúzik a jegybanktól. Első ciklusában a kormányzati gazdaságpolitika szekerét tolta, a másodikban a kigyulladt szekeret oltotta kisebb-nagyobb hibákkal, nagy árat fizetve.","shortLead":"Matolcsy György 12 év után búcsúzik a jegybanktól. Első ciklusában a kormányzati gazdaságpolitika szekerét tolta...","id":"20250228_hvg-matolcsy-gyorgy-mnb-elnok-janusarcu-gyorgy","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/21382811-f7e1-4530-85ef-0df59d166a92.jpg","index":0,"item":"74538947-e648-4078-9c90-2efec9a23019","keywords":null,"link":"/360/20250228_hvg-matolcsy-gyorgy-mnb-elnok-janusarcu-gyorgy","timestamp":"2025. február. 28. 09:30","title":"Számvetés Matolcsy Györgyről: néhány hibáját sokáig emlegetni fogjuk, ahogy az Orbán elleni harcát is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"972d13cb-59e9-4f97-b31e-a2964d6deeef","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Drasztikusan emelné a kormány a szennyezésért kiszabható bírságokat. Ideje is volt, ezek az összegek tizenöt-húsz éve változatlanok.","shortLead":"Drasztikusan emelné a kormány a szennyezésért kiszabható bírságokat. Ideje is volt, ezek az összegek tizenöt-húsz éve...","id":"20250228_kornyezetszennyezesi-birsag-csatornabirsag-hulladekbirsag-emelese-kornyezetvedelem-energiaugyi-miniszterium","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/972d13cb-59e9-4f97-b31e-a2964d6deeef.jpg","index":0,"item":"b14506dd-746f-4aa0-9439-d39735c6141b","keywords":null,"link":"/kkv/20250228_kornyezetszennyezesi-birsag-csatornabirsag-hulladekbirsag-emelese-kornyezetvedelem-energiaugyi-miniszterium","timestamp":"2025. február. 28. 15:13","title":"Durva lesz az infláció a környezetszennyezőknek és a hulladékot jogtalanul lerakóknak is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"98631bc7-9d9e-44d4-a678-075e694b8fd5","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Szinte még fel sem ocsúdott a sokkból a Nyugat azok után, hogy a kínai DeepSeek bemutatta a saját mesterséges intelligenciáját, az R1-et, a vállalat már a következő modell kiadására készül.","shortLead":"Szinte még fel sem ocsúdott a sokkból a Nyugat azok után, hogy a kínai DeepSeek bemutatta a saját mesterséges...","id":"20250227_deepseek-r2-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/98631bc7-9d9e-44d4-a678-075e694b8fd5.jpg","index":0,"item":"96020cf2-9580-44d7-9fd6-eba8ed6eb091","keywords":null,"link":"/tudomany/20250227_deepseek-r2-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. február. 27. 13:03","title":"Újra felforgatná a piacot a kínai DeepSeek, a vártnál hamarabb jöhet az új kínai mesterséges intelligencia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3f24ec15-7dac-40d2-b342-24d940e80531","c_author":"Szabó Yvette","category":"360","description":"Új tagok a Hunguest láncában.","shortLead":"Új tagok a Hunguest láncában.","id":"20250227_hvg-uj-tagok-meszaros-hotellancaban-hunguest-bdpst","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f24ec15-7dac-40d2-b342-24d940e80531.jpg","index":0,"item":"e1fcf7c3-fdd1-4e88-acd4-a44d3dc0faa0","keywords":null,"link":"/360/20250227_hvg-uj-tagok-meszaros-hotellancaban-hunguest-bdpst","timestamp":"2025. február. 27. 06:00","title":"Mészáros Lőrinc ahol tud, segít, most épp Tiborcz veszteséges hoteljének","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"40702c36-81ca-4446-89a5-3ecb698bbacf","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az OKFŐ szerint a Baján meghalt gyermekkel kapcsolatban megjelent hírekben több olyan információ volt, ami nem igaz.","shortLead":"Az OKFŐ szerint a Baján meghalt gyermekkel kapcsolatban megjelent hírekben több olyan információ volt, ami nem igaz.","id":"20250227_orszagos-korhazi-foigazgatosag-kalocsai-korhaz-bajara-meghalt-gyermek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/40702c36-81ca-4446-89a5-3ecb698bbacf.jpg","index":0,"item":"48bad31f-828f-4873-aa8e-f8fd0529b3c5","keywords":null,"link":"/itthon/20250227_orszagos-korhazi-foigazgatosag-kalocsai-korhaz-bajara-meghalt-gyermek","timestamp":"2025. február. 27. 17:51","title":"Országos Kórházi Főigazgatóság: Nem a kalocsai kórház küldte Bajára a később meghalt gyermeket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"db02ab41-439b-442f-a65c-bbc0c55726ff","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A német tudósító szerint általában véve elnyomóbb légkört tapasztalni Magyarországon, mint a kommunista diktatúra utolsó éveiben.","shortLead":"A német tudósító szerint általában véve elnyomóbb légkört tapasztalni Magyarországon, mint a kommunista diktatúra...","id":"20250228_Deutsche-Welle-Orban-elszabadult-nem-turi-tovabb-a-biralatokat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/db02ab41-439b-442f-a65c-bbc0c55726ff.jpg","index":0,"item":"407f86d2-381c-45a7-8342-0c0fbf12677c","keywords":null,"link":"/360/20250228_Deutsche-Welle-Orban-elszabadult-nem-turi-tovabb-a-biralatokat","timestamp":"2025. február. 28. 07:30","title":"Deutsche Welle: Orbán elszabadult, nem tűri tovább a bírálatokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Annak ellenére, hogy a statisztikák alapján a repülő az egyik legbiztonságosabb...
AP
Annak ellenére, hogy a statisztikák alapján a repülő az egyik legbiztonságosabb közlekedési eszköz, a legkisebb meghibásodásnak is komoly következményei vannak. Éppen ezért szigorú biztonsági előírások, és folyamatos műszeres ellenőrzés vigyáz az utasokra és a legkisebb gyanús jelre is megszakíthatják egy repülő útját. Az esetek többségében ilyenkor visszafordítják vagy a legközelebbi repülőtérre irányítják a járatot, ahol az gond nélkül landolhat, hogy ellenőrizzék és kijavítsák a hibát. Ilyenkor a kényszerleszállás csak egy izgalmas utazási élmény, ha azonban súlyosabb meghibásodás történik, vagy nem jut el a gép egy leszállópályáig, akkor komoly a baj.
Mit tehetünk, hogy jó eséllyel túléljünk vagy nagyobb sérülések nélkül megússzunk egy rázósabb kényszerleszállást vagy egy repülőgép balesetet?
1. Elsősorban higgyünk a statisztikáknak! A Popular Mechanics feldolgozta azoknak az 1971 óta történt amerikai repülőszerencsétlenségek adatait, amelyeknél voltak túlélők. Ezek alapján egyértelműen megállapítható, hogy minél hátrébb ülünk, annál jobbak az esélyeink. A gép elején található First vagy Business Class utasainak mindössze 49 százaléka élte túl a baleseteket, míg a gép farokrészében 69 százalék volt ez az arány. Ha tehát elviselünk egy kis kényelmetlenséget és választhatunk a helyek közül, akkor érdemes a hátsó sorokba kérni a jegyet. Arról is készült kimutatás, hogy a túlélők általában nem ültek 7 sornál messzebb egy kijárattól, így ezt is figyelembe vehetjük ülésünk meghatározásánál.
2. Szintén az elővigyázatossági körbe tartozik, hogy a repüléshez viseljünk kényelmes, természetes anyagból készült ruházatot, mivel a szintetikus anyagok elolvadhatnak. A hosszú szoknya és nadrág védelmet nyújthat tűz esetén, és hasznos lehet, ha csúszdán keresztül kell elhagyni a gépet. Viseljük olyan lábbelit, aminek nem magas a sarka, hogy minél gyorsabban mozoghassunk. Vegyünk figyelembe minden kézipoggyászra vonatkozó szabályt, és amennyiben lehetséges, inkább döntsünk a csomagok feladása mellett.
Crative Commons
3. Figyeljünk oda a felszállás előtti eligazításkor, és olvassuk el a biztonsági ismertető leírást még akkor is, ha rutinos utazók vagyunk. A repülők nem azonos méretűek, éppen ezért a vészhelyzeti teendők is különböznek. Legyünk felkészültek azáltal, hogy elképzeljük, hogyan fogunk viselkedni egy kényszerleszállás esetén. Nézzünk körbe, hogy hol vannak vészkijáratok, és válasszuk ki a hozzánk legközelebb lévőt. Számoljuk meg a köztünk és a kijárat között lévő üléseket arra az esetre, ha sötétben kellene megkeresni a vészkijáratot.
4. Repülés alatt tartsuk bekapcsolva az övet, még akkor is, amikor erre nem figyelmeztetnek. Az a kis kényelmetlenség hasznunkra válhat, ha légörvények megdobják a gépet. Becsatolás nélkül könnyen kieshetünk az ülésünkből, ami komoly, esetleg halálos sérülésekkel is járhat. Még felszállás előtt szánjuk rá pár másodpercet, hogy megpróbáljuk kétszer-háromszor csukott szemmel ki- és becsatolni magunkat.
5. Szükség esetén használjuk az oxigénmaszkot már akkor is, ha még nem fújódott fel teljesen. Először mindig a saját maszkunkat helyezzük fel, utána segítsünk másoknak. Amennyiben csökken a légnyomás, hamar elfogy az oxigén, így elájulhatunk, ha elsőnek másnak próbáljuk feladni a maszkot.
6. A kényszerleszállás közben készüljünk fel a landolásra, vegyük fel a leszálló testtartást. Hajoljunk előre addig, amíg meg nem érintjük a lábunkat vagy az előttünk lévő ülést. Vegyünk le mindent, ami elmozdulhat, még a szemüveget is , mivel ezek a tárgyak lövedékekké válhatnak egy ütődés során. Ilyenkor az oxigénmaszkot is vegyük le és próbáljunk nyugodtan lélegezni.
Creative Commons
7. A landolás, vagy rosszabb esetben a becsapódás után azonnal hagyjuk el a gépet, de először, az ablakon kinézve győződjünk meg arról, hogy a kijáraton keresztül meg tudjuk-e ezt tenni. Ha ebben tűz vagy bármi más akadályoz minket, másik kijáratot kell keresnünk.
8. Ha tűz van a repülőgépen, takarjuk el a arcunkat egy nedves anyagdarabbal. Maradjunk alacsonyan, a füst alatt, gyorsan közelítsük meg a kijáratot, hiszen a kabinban nagyon gyorsan elterjed a füst, amit belélegezve akár meg is fulladhatunk.
9. A gép elhagyásakor az esetleges pánik ellenére próbáljuk betartani a személyzet utasításait. Ők pontosan tudják, hogyan lehet 90 másodperc alatt kiüríteni a teljes repülőgépet, így náluk jobban senki sem tudja, mik a teendők. Ha csúszdán kell elhagyni a gépet, akkor abba úgy ugorjunk bele, hogy a hátunk érje a csúszdát, lábunk lefele legyen, és a karunkat kulcsoljuk össze a mellünk előtt. Ha vízbe érkezett a gép, akkor vegyük fel a mentőmellényt, hagyjuk el a gépet és csak ha már kellően eltávolodtunk, akkor aktiváljuk a mellényt felfújó szerkezetet.
10. Igyekezzünk legalább 200-300 méterre eltávolodni a géptől. Ha lehet, akkor abba az irányba menjünk, amerről a szél fúj, így nem felénk fog szállni a füst és egy esetleges robbanásnál is kevésbé vagyunk veszélynek kitéve. Hiába jut eszünkbe, hogy bármilyen fontos dolgot a gépen hagytunk, semmilyen esetben se menjünk vissza a roncshoz, mert bármikor bekövetkezhet egy robbanás.
Persze stresszhelyzetben nehéz betartani ezeket a tanácsokat és remélhetőleg sohasem lesz rájuk szükség, de talán a most olvasottak önkéntelenül is eszükbe jutnak egy kényszerleszállás során.
Nemcsak, hogy sikertelenül zárult a Trump-Zelenszkij csúcstalálkozó Washingtonban, hanem olyan jeleneteket hoztak össze a vezetők, amelyek egészen példátlanok a diplomáciában.