szerző:
travelline.hu
Tetszett a cikk?

A legkevesebb 13 milliárd fontba kerülő beruházást megelőző konzultációs...

A legkevesebb 13 milliárd fontba kerülő beruházást megelőző konzultációs folyamat során ugyanis a megadott határidőig, november 9-ig mintegy 70 ezer észrevétel érkezett a brit közlekedési minisztériumba, s ezek feldolgozása késleltette, hogy a nagyszabású terv még idén a brit parlament elé kerülhessen. Heathrow esetleges bővítése évek óta súlyos viták tárgya. A London nyugati határán, sűrűn lakott negyedek mellett működő repülőtéren évente 67 millió utas fordul meg, s csúcsidőben átlagosan 55 másodpercenként száll le és fel egy-egy repülőgép. A repülőtér két pályája gyakorlatilag kapacitástartalékok nélkül, 98 százalékos kihasználtsággal működik és emiatt bármilyen fennakadás akár napokig tarthat késésekhez, járattörlésekhez vezethet.

Az érkező gépek az uralkodó nyugati széljárás miatt, kelet felől közelítve az egész város felett átrepülnek, ami különösen a nyugat-londoni negyedek lakóit zavarja. Idén tavasszal a brit parlament tetején hajtott végre látványos tiltakozó akciót egy környezetvédő csoport, amely a tervezett bővítés ellen kampányolt. Az akcióra két nappal az után került sor, hogy a repülőtér betonján a Greenpeace környezetvédői a British Airways egyik gépére felhúztak egy lobogót a következő szöveggel: „Éghajlati szükségállapot: nem a harmadik kifutópályára”. Az akciót arra az időpontra időzítették a szervezők, amikor befejeződött a kormány által kezdeményezett vizsgálat a harmadik futópálya megépítéséről. A fejlesztést ellenzőkhöz csatlakozott Boris Johnson, London főpolgármestere is, aki Heathrow-t egyszerűen bezárná, s a fővárost kiszolgáló új repülőteret a Temze-torkolatban, egy mesterséges szigeten építené fel. Mivel ez a létesítmény nem sűrűn lakott városnegyedek mellett lenne, napi 24 órában korlátozás nélkül üzemelhetne. A repülőtér kapcsolódhatna a Csatorna-alagút már meglévő gyorsvasúti rendszeréhez is, amellyel London belvárosa 35 perc alatt elérhető lenne, miközben a vonattal Brüsszelbe és Párizsba is két óránál rövidebb idő alatt el lehetne jutni. Egyelőre azonban a döntéshozók többsége Heathrow fejlesztését támogatja, s ez az érdeke a nemzeti fuvarozónak is. A British Airways ugyanis tavaly vette használatba az új, 5-ös terminált, s ő rendelkezik a legtöbb repülőtéri résidővel (slottal) is. Heathrow jelenleg évente több mint félmillió járatot fogad és indít, de Geoff Hoon közlekedési miniszter szerint az új futópályával 700 ezer fölé lehetne emelni az éves járatszámot.

TTG

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!