szerző:
travelline.hu
Tetszett a cikk?

Először is fontos leszögeznünk, hogy a repülés a földön kezdődik.

Először is fontos leszögeznünk, hogy a repülés a földön kezdődik. Igen, ez közhelynek hangzik, de most ne a repülőtér betonján álló gépre gondoljunk, hanem irodákra tárgyalóhelységekre, és az ott dolgozó emberekre, akik egy-egy légitársaság életében stratégiai döntéseket hozzák. A KLM-nél sem volt ez másképp, amikor elhatározták, hogy az AirFrance-szal együttműködve megújítják önmagukat és az összesen több mint 500 repülőgépből álló flottájukat. Természetesen a nem titkolt cél a profit növelése volt, de hangsúlyozott helyen szerepelt az is, hogy a jegyárak ettől ne változzanak, hiszen az egyenértékű lett volna egy öngyilkossággal.

Udvari Szabolcs

Ugyanakkor a teljes flotta lecserélése, vagy felújítása akkora összeget emésztett volna fel, amire a légitársaságnak nem lett volna fedezete, ezért döntöttek úgy, hogy a megújulást olyan apró részletekkel kezdik, amik nem feltétlenül jelentenek óriási költséget, de jelentős költség spórolható meg vele.

Először azokat a dolgokat vették számba, ami az utasokat nem érinti, mégis óriási szállított súlyt jelent minden egyes repülőgépen. Ez nem más mint  maga a catering és az annak szállítására, és tárolására szolgáló eszközök. Repülőgépenként ezek az eszközök akár 4 tonna súlyt is jelenthetnek, amiből pusztán  a felhasznált  anyagok korszerűsítésével, cseréjével mintegy 30%-nyit tudnak megspórolni. Így a légitársaság lecserélte a gépek fedélzetén lévő un. trolley-kat, és egyéb tároló dobozokat, de még arra is figyeltek, hogy milyen súlyú papírpoharak kerüljenek a jövőben a fedélzetre.

Udvari Szabolcs

Természetesen az eszközök cseréje során nem csak a súly volt fontos tényező, hanem az új eszközök ára is, így nagyon hosszas számítások előzték meg egy-egy olyan új termék megrendelését és bevezetését is, mint például a desszertes tányérka.

A fedélzeti eszközök cseréje lehetőséget adott a fedélzeten kínált ételek modernizálásra is, és természetesen a KLM ezen a téren is fejlesztett. Az alapanyagok beszerzésénél fokozott figyelmet fordítottak arra, hogy a lehető legtöbb élelmiszert úgynevezett fenntartható gazdaságból szerezzék be, ezzel is csökkentve a környezetrombolást.

Udvari Szabolcs

A fedélzeti súlycsökkentések közben a KLM pilótáit is átképezte, a rövidtávú járatokon egészen új repülésmódot vezettek be. Ennek lényege, hogy nagyon meredek szögben emelkedve érik el az utazómagasságot, és, egy viszonylag hosszú "lejtőn" süllyedve érkeznek meg az úti célhoz. Ezzel a módszerrel egy Amszterdam-Budapest útvonalon körülbelül 2 perccel hosszabbodik a menetidő, viszont jelentős mennyiségű üzemanyagot tudnak megspórolni.

A másik hasonló spórolási mód a hajtóművek optimális használata a földi gurulás közben. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy amikor lehetőség van rá a gurulás közben csak a hajtóművek felét használják, és ezzel a Schipol repülőtéren repülőgép típustól függően 100-500 kilogrammnyi kerozint tudnak megspórolni.

Természetesen e mellett a légitársaság dolgozik a saját bio-üzemanyag által működtetett hajtóművein, és már túl is vannak az első kísérleti repüléseken is. De olyan innovatív technológiák is kikerültek már a schipoli műszaki hangárokból, mint például a hajtóművek átmosása, amivel szintén jelentős zaj- és fogyasztáscsökkentést tudtak elérni.

Udvari Szabolcs

És, hogy nekünk mezei utasoknak a környezetvédelmén kívül ez miért lehet jó? A megspórolt pénzt a KLM jórészt szolgáltatás fejlesztésre költi, így a Schipol repteret üzemeltető céggel együttműködve a világon először vezették be a teljesen automatikus poggyászfeladást, vagy éppen a retina-szkennelésen alapuló személyellenőrzést.

Természetesen a KLM e mellett folyamatosan fejleszti repülőgép flottáját és éppen most jelentették be az európai business-osztályuknak teljes újragondolását is.

Udvari Szabolcs

Jól lehet, egy több mint 90 éves légitársaságról van szó, mégis Európa egyik leginnovatívabb vállalatával találkozhatunk a világoskék repülőgépek fedélzetére lépve.

-USZ- 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!