Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"30e89895-74c9-4bad-9e1b-3c5cb8c0ca77","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Eddig 826 esetben lett vádemelés a nyomozás vége a DELTA Program kezdete óta.","shortLead":"Eddig 826 esetben lett vádemelés a nyomozás vége a DELTA Program kezdete óta.","id":"20250601_DELTA-program-kabitoszer-drogellenes-hadjarat-buntetoeljaras-vademelesek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/30e89895-74c9-4bad-9e1b-3c5cb8c0ca77.jpg","index":0,"item":"c92074b4-9499-437d-af7d-7a6aab6f0c00","keywords":null,"link":"/itthon/20250601_DELTA-program-kabitoszer-drogellenes-hadjarat-buntetoeljaras-vademelesek","timestamp":"2025. június. 01. 13:24","title":"Három hónap alatt több mint 3500 büntetőeljárást indított a rendőrség az új drogellenes hadjárata keretében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1629f85b-0df5-47d1-9327-74ff347c5800","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Hírességek és politikai vezetők is gyakran szokták köszönteni a kerékpárosokat, de az így is meglepetés volt, amikor a Giro d’Italia záró szakaszán megjelent a pápa.","shortLead":"Hírességek és politikai vezetők is gyakran szokták köszönteni a kerékpárosokat, de az így is meglepetés volt, amikor...","id":"20250601_giro-papa-kerekpar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1629f85b-0df5-47d1-9327-74ff347c5800.jpg","index":0,"item":"955a3667-85ce-4607-af44-b8924e12619f","keywords":null,"link":"/elet/20250601_giro-papa-kerekpar","timestamp":"2025. június. 01. 19:18","title":"Megállt a Giro mezőnye Rómában, amikor a pápa kiment fogadni őket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5b9ca51d-387f-4c18-92e8-230c61adc713","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kína 2024 végére már legyártotta a világ legnagyobb szélturbináját, ami évente 100 millió kWh áramot termelhet. A szerkezet egy 185 méter magas monstrum tetejére kerülhet fel.","shortLead":"Kína 2024 végére már legyártotta a világ legnagyobb szélturbináját, ami évente 100 millió kWh áramot termelhet...","id":"20250602_vilag-legnagyobb-szeleromuve-kina-zoldenergia-szelenergia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5b9ca51d-387f-4c18-92e8-230c61adc713.jpg","index":0,"item":"d9c5bdd1-53f2-472a-a9a8-cf95323c3fe9","keywords":null,"link":"/tudomany/20250602_vilag-legnagyobb-szeleromuve-kina-zoldenergia-szelenergia","timestamp":"2025. június. 02. 15:03","title":"55 000 háztartást láthat el árammal: Kína megépíti a világ legnagyobb szélerőművét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fdd449e6-8d73-450d-9ebe-d08714076d71","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Bármennyire is magabiztosnak mutatkozik a MAGA európai változata, azért kapott egy pár pofont – írja a tudósító.","shortLead":"Bármennyire is magabiztosnak mutatkozik a MAGA európai változata, azért kapott egy pár pofont – írja a tudósító.","id":"20250601_Nick-Thorpe-cpac-maga-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fdd449e6-8d73-450d-9ebe-d08714076d71.jpg","index":0,"item":"4c567709-fb40-4917-9636-96cceb064f73","keywords":null,"link":"/360/20250601_Nick-Thorpe-cpac-maga-lapszemle","timestamp":"2025. június. 01. 09:00","title":"Nick Thorpe: Bármilyen magabiztosnak mutatkozik a MAGA európai szárnya, látszanak a repedések","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f1cfb4b8-ac01-4d26-a95b-bef8dc95b8b2","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Azt egyelőre nem tudni, a két eset között van-e összefüggés.","shortLead":"Azt egyelőre nem tudni, a két eset között van-e összefüggés.","id":"20250601_Ket-vasuti-hid-omlott-ossze-Oroszorszagban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f1cfb4b8-ac01-4d26-a95b-bef8dc95b8b2.jpg","index":0,"item":"9d73085b-227b-4eca-9138-2a6eb097afec","keywords":null,"link":"/vilag/20250601_Ket-vasuti-hid-omlott-ossze-Oroszorszagban","timestamp":"2025. június. 01. 08:37","title":"Két vasúti híd omlott össze Oroszországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a59d08a-de3d-443b-9a2c-4738f191f235","c_author":"Nemes Nikolett","category":"360","description":"A nyári szezon előtt az edzőtermek ezerrel hirdetik a kedvezményekkel megtámogatott, néhány hetes „bikiniprogramokat”, amelyek jól hangzanak ugyan, de csodát azért nem érdemes várni tőlük: könnyű belebukni, és még többet visszahízni, mint ahány kilóval eleve belevágtunk. Min múlik, hogy ki adja fel idejekorán az életmódváltást, és viszi sikerre? Mi kell ahhoz, hogy tudjuk tartani a heti egykilós fogyást, és közben izmosodjunk is? Miért jóval kisebb a napi húszezer lépés hatékonysága, mint amekkorát tulajdonítunk neki? Személyi edzőt kérdeztünk.","shortLead":"A nyári szezon előtt az edzőtermek ezerrel hirdetik a kedvezményekkel megtámogatott, néhány hetes „bikiniprogramokat”...","id":"20250602_Bikinitest-beach-body-nyari-forma-bikini-program-fogyas-edzes-sport-dieta-etrend-jojo-effektus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a59d08a-de3d-443b-9a2c-4738f191f235.jpg","index":0,"item":"23755a1e-43f8-423c-8271-19d072da34b6","keywords":null,"link":"/360/20250602_Bikinitest-beach-body-nyari-forma-bikini-program-fogyas-edzes-sport-dieta-etrend-jojo-effektus","timestamp":"2025. június. 02. 13:30","title":"Tényleg van értelme a nyári formára gyúrni? És hogyan csináljuk, hogy jó is legyen?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a8fc6443-1621-4e96-983b-4b201bb6c7f6","c_author":"Illényi Balázs","category":"360","description":"Számonkéréssel, nemzeti mítoszépítéssel és jóléti intézkedésekkel próbálta Charles de Gaulle összefogni a francia társadalmat 80 éve. A megbékélést és újjáépítést lekopaszított nők, tébláboló hadifoglyok és családjuktól elszakított gyerekek is nehezítették.","shortLead":"Számonkéréssel, nemzeti mítoszépítéssel és jóléti intézkedésekkel próbálta Charles de Gaulle összefogni a francia...","id":"20250601_hvg-ii-vilaghaboru-de-gaulle-franciaorszag-kollaboracio-ellenallas-1945-szamonkeres","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a8fc6443-1621-4e96-983b-4b201bb6c7f6.jpg","index":0,"item":"21fb69b3-f357-4035-9547-9bcffb1e7a17","keywords":null,"link":"/360/20250601_hvg-ii-vilaghaboru-de-gaulle-franciaorszag-kollaboracio-ellenallas-1945-szamonkeres","timestamp":"2025. június. 01. 19:30","title":"A „vad” tisztogatástól az ellenálló nemzet mítoszának építéséig: így békült meg a francia társadalom a világháború után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2d455b5f-4037-4805-995b-686a60ff1c50","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Közösségi oldalakon tűntek fel a felvételek, amik kirobbantották a botrányt. ","shortLead":"Közösségi oldalakon tűntek fel a felvételek, amik kirobbantották a botrányt. ","id":"20250602_mongolia-tuntetes-miniszterelnok-fia-luxus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2d455b5f-4037-4805-995b-686a60ff1c50.jpg","index":0,"item":"478708af-d54e-4918-b4f1-148e487851cf","keywords":null,"link":"/vilag/20250602_mongolia-tuntetes-miniszterelnok-fia-luxus","timestamp":"2025. június. 02. 10:38","title":"Tömegek vonultak utcára Mongóliában a miniszterelnök fiának luxizása miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
"Navigare necesse est" - "Hajózni muszáj" - mondták a rómaiak a Földközi-tengerre, ami sávmentes szupersztrádaként kötötte össze a Művelt Világ minden olyan metropoliszát, ahol volt könyvtár és sportpálya. Az antik jó sportolók - jó tanulókról most az európai nagyvárosok vesznek példát, köztük Budapest.
A teljes mondás úgy fejeződik be: "Vivere non est necesse." Vagyis: „Élni nem muszáj”. Pompeius, Julius Ceasar egykori fegyvertársa majd ellenfele ezzel fegyelmezte a hisztis matrózokat, amikor viharban vitték a gabonát Szicíliából Rómába. A szlogen kevésbé ismert felét is magáénak érezheti egy New York-i, londoni, párizsi vagy akár pesti polgár – merthogy az ólomgőzben fuldokló, bicikli- és gyalogosgyűlölő csúcsforgalom élhetetlenné teszi a várost.
De hajózni még így is muszáj, és erről a legtöbb európai város rögtön folyóira gondol. A legtöbbjük szerkezetében a természetes víz és csatornái verőér, hiszen az első letelepülők is a folyó miatt, esetleg mentén érkeztek. A londoni tömegközlekedésben már nem kuriózum a Temzén közlekedő hajójáratok használata. Párizs szintén nemrég indított friss járatokat. Most rajtunk volt a sor - bár ezzel csak egy régi megoldást használunk fel újra.
Hajózni muszáj, élni nem.
Hernádi Levente
A Duna és annak pesti szakaszának jelentősége a napóleoni háborúk idején nőtt meg (erről bővebben itt írtunk). Amikor a francia hadvezér egész Európával csatázott, és eljött a kontinentális blokád ideje, a kisázsiai és közel-keleti útvonalak átterelődtek a folyóra, a partvonalán a városok egyre komolyabb áruközvetítő szerepet kaptak.
Nincs mit csodálkozni azon, hogy a 19. század első felétől évről évre több figyelmet fordítottak a Duna pesti szakaszára. Volt, aki keresztbe szeretett volna közlekedni, ebből lett a Lánchíd. Volt aki hosszábban, ebből született 1820-as években az első gőzhajójárat. A pesti (ma belvárosi) piacokat az óbudai lakott területekkel kötötték össze a Vigadó téri és római-parti végállomások között.
A következő epizód már a nagy budapesti fejlesztési időszak része az 1873-as egyesítés után, amikor sugár- és körutak épültek, a városba pedig tömegek költöztek. Először lóvasutak, utána villamosok és a helyi érdekű vasutak (HÉV) szállították Budapest és környéke polgárait.
Apró kuriózum: 1873-ig úgy tűnt, hogy a Nagykörúton nem villamosok közlekednek majd. A Duna oldalága futott végig nyomvonalán, és Reitter Ferenc, a Fővárosi Közmunkák Tanácsának főmérnökének tervei szerint a tömegközlekedésre alkalmas hajójárta főútvonalat építettek volna ki medrében. 1868-ban a Mention Alphons vezette befektető csoport szerzett koncessziót arra, hogy rendezze az oldalágat, 12 hidat emeljen fölé, és mindegyikhez 4-4 rakodót is építsen. A Reitter-terv azonban nem valósult meg.
Reitter-csatorna terve - A Nagykörút, mint hajóvonal túl drágának bizonyult
Wikipedia
A Duna főmedre azonban megmaradt az észak-dél irányú közlekedés főutcájának egészen addig, amíg a villamosított hálózatok be nem szőtték Budapestet. Az 1880-as években több millió utas szállt a fedélzetekre, de ez a létszám a későbbiekben egyre csak csökkent, ahogy a kötöttpályás járatokat lecserélték a buszok, majd a három metróvonal. A járatot elindító BKK honlapja szerint 15 éve már csak 53 000 utast szállítottak a járatok.
Miért indul el ma újra? A busz büdös, a villamossín felpúposodik, a benzin drága. Nincs olyan európai város, amelyet a mai forgalomra terveztek volna. Roskadozik a tömeg- és magánközlekedés súlya alatt Párizs, London és Budapest is. Az üzenet egyértelmű: ennyi ólmot és keréknyomást nem bírunk már ki.
Így hát jöhetnek az alternatív megoldások, mint a sosem elkészülő 4-es metró, a még be nem vezetett dugódíj, vagy a vernei légi közlekedés.
Fotógaléria a BKV hajó próbaútjáról - kattintson a képre!
Hernádi Lvente
Másik lehetőség: a hagyományos megoldások felelevenítése. A BKK járatának állomásain akad bicikliparkoló is, ez már elkészült. Magánrepülők híján használhatjuk ezeket.
Július elsejétől indítja el a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a BKV a közforgalmú hajójáratokat, amelyek a Kopaszi-gát és Újpest, illetve Óbuda között közlekednek majd - jelentette be György István városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes és Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója pénteken sajtótájékoztatón.