Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1c24d8ad-081e-4172-a72c-c36bdab343bd","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Radoslaw Sikorski azt közölte: „Ha a SpaceX megbízhatatlan szolgáltatónak bizonyul, kénytelenek leszünk más szolgáltatók után nézni”. ","shortLead":"Radoslaw Sikorski azt közölte: „Ha a SpaceX megbízhatatlan szolgáltatónak bizonyul, kénytelenek leszünk más...","id":"20250310_elon-musk-radoslaw-sikorski-marco-rubio-starlink-ukrajna-haboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1c24d8ad-081e-4172-a72c-c36bdab343bd.jpg","index":0,"item":"8dd97461-bbcb-459d-9291-2f3886083ce1","keywords":null,"link":"/vilag/20250310_elon-musk-radoslaw-sikorski-marco-rubio-starlink-ukrajna-haboru","timestamp":"2025. március. 10. 05:53","title":"„Maradj csöndben, kisember” – üzente Elon Musk a lengyel külügyminiszternek a Starlinkről szóló vita közben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bb440e22-33d1-49ed-ae61-575ab9cdf459","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az orosz kormány is védővámot vezetett be a kínai importkocsikra, csak ők máshogy nevezték el a sarcot – cserébe az évi 10-20 százalékkal emelkedik.","shortLead":"Az orosz kormány is védővámot vezetett be a kínai importkocsikra, csak ők máshogy nevezték el a sarcot – cserébe az évi...","id":"20250310_Oroszorszag-Kina-autok-import-domping-vam","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bb440e22-33d1-49ed-ae61-575ab9cdf459.jpg","index":0,"item":"32274bd2-5bd9-4d7b-9a79-daf90cb4738f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250310_Oroszorszag-Kina-autok-import-domping-vam","timestamp":"2025. március. 10. 10:03","title":"Hiába a határtalan barátság, Oroszországnak is elege lett az olcsó kínai autók dömpingjéből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a15c1e98-64f8-4987-8657-8eadf6a61afd","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Főként gépkezelőket és hegesztőket keresnek, de szállodai munkára is várnak munkásokat.","shortLead":"Főként gépkezelőket és hegesztőket keresnek, de szállodai munkára is várnak munkásokat.","id":"20250310_munkalehetoseg-fulop-szigetek-allasborze","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a15c1e98-64f8-4987-8657-8eadf6a61afd.jpg","index":0,"item":"33f42588-7ba8-4025-84cb-e6e16aaf2187","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250310_munkalehetoseg-fulop-szigetek-allasborze","timestamp":"2025. március. 10. 14:15","title":"Több ezer magyar munkalehetőséget kínálnak egy Fülöp-szigeteki állásbörzén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3999bbf6-37b4-4952-bb65-e3f33c58cb6f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Még egy mutató, amiben utolsó helyen állunk az Európai Unióban, a bolgárok is messze lepipálnak minket.","shortLead":"Még egy mutató, amiben utolsó helyen állunk az Európai Unióban, a bolgárok is messze lepipálnak minket.","id":"20250309_noi-kutatok-es-noi-mernokok-aranya-eurostat-statisztika-nonap","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3999bbf6-37b4-4952-bb65-e3f33c58cb6f.jpg","index":0,"item":"62bcdffd-5609-4b26-9c5f-93029235a83d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250309_noi-kutatok-es-noi-mernokok-aranya-eurostat-statisztika-nonap","timestamp":"2025. március. 09. 13:04","title":"Hiába Orbán Viktor csokrai, térképen is kiüti a szemet, akkora a nők lemaradása Magyarországon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d076bddb-7fdc-41fa-af42-6ba36d9a980e","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A hőmérséklet viszont 20 fok körül alakulhat.","shortLead":"A hőmérséklet viszont 20 fok körül alakulhat.","id":"20250309_Viharos-szel-es-sok-eso-erkezik-a-jovo-heten","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d076bddb-7fdc-41fa-af42-6ba36d9a980e.jpg","index":0,"item":"7bfa8db8-8cb9-4f91-a7fc-8685133f94d9","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_Viharos-szel-es-sok-eso-erkezik-a-jovo-heten","timestamp":"2025. március. 09. 17:11","title":"Viharos szél és sok eső érkezik hétfőtől","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15f3cb2f-33bb-4acd-9afa-059b40ebb6a6","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Kecskeméti László szerint a harmonikaajtókat és a konyhaszekrényt ő építette be, így azt el is vihette. A konnektorokról nem beszélt.","shortLead":"Kecskeméti László szerint a harmonikaajtókat és a konyhaszekrényt ő építette be, így azt el is vihette...","id":"20250310_fideszes-kepviselo-kecskemeti-laszlo-konyhaszekreny-konnektor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15f3cb2f-33bb-4acd-9afa-059b40ebb6a6.jpg","index":0,"item":"8d89e2be-e735-4798-b49c-c9fef92e74ac","keywords":null,"link":"/itthon/20250310_fideszes-kepviselo-kecskemeti-laszlo-konyhaszekreny-konnektor","timestamp":"2025. március. 10. 17:14","title":"A fideszes képviselő elmagyarázta, miért vitte el a konyhaszekrényt és az ajtókat az önkormányzati lakásból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fb9e8787-af4b-49ff-9db2-da5e524efaa1","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Jelentősen torzítanak a daganatos betegségek miatti halálozás statisztikái egy szakértő szerint. A környező országok adatait vetítették Magyarországra is, de itthon sokkal nagyobb a felderítettség. Az eltérés 10-14 százalékos is lehet. ","shortLead":"Jelentősen torzítanak a daganatos betegségek miatti halálozás statisztikái egy szakértő szerint. A környező országok...","id":"20250309_rak-halalozas-statisztika-boncolas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fb9e8787-af4b-49ff-9db2-da5e524efaa1.jpg","index":0,"item":"4f43af64-c3d4-4209-ae16-353009b7e7d0","keywords":null,"link":"/tudomany/20250309_rak-halalozas-statisztika-boncolas","timestamp":"2025. március. 09. 19:09","title":"A sok boncolás miatt olyan lesújtók a magyar rákstatisztikák","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b4a50c6e-0ead-4f96-9aae-9ea841e13f28","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Orvosai szerint az egyházfő állapotában csekély javulás következett be, de óvatosságból továbbra sem bocsátkoznak jóslatokba.","shortLead":"Orvosai szerint az egyházfő állapotában csekély javulás következett be, de óvatosságból továbbra sem bocsátkoznak...","id":"20250308_Jol-reagal-a-kezelesre-Ferenc-papa-az-allapota-enyhen-de-javul","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b4a50c6e-0ead-4f96-9aae-9ea841e13f28.jpg","index":0,"item":"0f274da2-11bf-440e-af14-e06bd6165908","keywords":null,"link":"/elet/20250308_Jol-reagal-a-kezelesre-Ferenc-papa-az-allapota-enyhen-de-javul","timestamp":"2025. március. 08. 21:25","title":"Jól reagál a kezelésre Ferenc pápa, az állapota lassan, de javul","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
"Navigare necesse est" - "Hajózni muszáj" - mondták a rómaiak a Földközi-tengerre, ami sávmentes szupersztrádaként kötötte össze a Művelt Világ minden olyan metropoliszát, ahol volt könyvtár és sportpálya. Az antik jó sportolók - jó tanulókról most az európai nagyvárosok vesznek példát, köztük Budapest.
A teljes mondás úgy fejeződik be: "Vivere non est necesse." Vagyis: „Élni nem muszáj”. Pompeius, Julius Ceasar egykori fegyvertársa majd ellenfele ezzel fegyelmezte a hisztis matrózokat, amikor viharban vitték a gabonát Szicíliából Rómába. A szlogen kevésbé ismert felét is magáénak érezheti egy New York-i, londoni, párizsi vagy akár pesti polgár – merthogy az ólomgőzben fuldokló, bicikli- és gyalogosgyűlölő csúcsforgalom élhetetlenné teszi a várost.
De hajózni még így is muszáj, és erről a legtöbb európai város rögtön folyóira gondol. A legtöbbjük szerkezetében a természetes víz és csatornái verőér, hiszen az első letelepülők is a folyó miatt, esetleg mentén érkeztek. A londoni tömegközlekedésben már nem kuriózum a Temzén közlekedő hajójáratok használata. Párizs szintén nemrég indított friss járatokat. Most rajtunk volt a sor - bár ezzel csak egy régi megoldást használunk fel újra.
Hajózni muszáj, élni nem.
Hernádi Levente
A Duna és annak pesti szakaszának jelentősége a napóleoni háborúk idején nőtt meg (erről bővebben itt írtunk). Amikor a francia hadvezér egész Európával csatázott, és eljött a kontinentális blokád ideje, a kisázsiai és közel-keleti útvonalak átterelődtek a folyóra, a partvonalán a városok egyre komolyabb áruközvetítő szerepet kaptak.
Nincs mit csodálkozni azon, hogy a 19. század első felétől évről évre több figyelmet fordítottak a Duna pesti szakaszára. Volt, aki keresztbe szeretett volna közlekedni, ebből lett a Lánchíd. Volt aki hosszábban, ebből született 1820-as években az első gőzhajójárat. A pesti (ma belvárosi) piacokat az óbudai lakott területekkel kötötték össze a Vigadó téri és római-parti végállomások között.
A következő epizód már a nagy budapesti fejlesztési időszak része az 1873-as egyesítés után, amikor sugár- és körutak épültek, a városba pedig tömegek költöztek. Először lóvasutak, utána villamosok és a helyi érdekű vasutak (HÉV) szállították Budapest és környéke polgárait.
Apró kuriózum: 1873-ig úgy tűnt, hogy a Nagykörúton nem villamosok közlekednek majd. A Duna oldalága futott végig nyomvonalán, és Reitter Ferenc, a Fővárosi Közmunkák Tanácsának főmérnökének tervei szerint a tömegközlekedésre alkalmas hajójárta főútvonalat építettek volna ki medrében. 1868-ban a Mention Alphons vezette befektető csoport szerzett koncessziót arra, hogy rendezze az oldalágat, 12 hidat emeljen fölé, és mindegyikhez 4-4 rakodót is építsen. A Reitter-terv azonban nem valósult meg.
Reitter-csatorna terve - A Nagykörút, mint hajóvonal túl drágának bizonyult
Wikipedia
A Duna főmedre azonban megmaradt az észak-dél irányú közlekedés főutcájának egészen addig, amíg a villamosított hálózatok be nem szőtték Budapestet. Az 1880-as években több millió utas szállt a fedélzetekre, de ez a létszám a későbbiekben egyre csak csökkent, ahogy a kötöttpályás járatokat lecserélték a buszok, majd a három metróvonal. A járatot elindító BKK honlapja szerint 15 éve már csak 53 000 utast szállítottak a járatok.
Miért indul el ma újra? A busz büdös, a villamossín felpúposodik, a benzin drága. Nincs olyan európai város, amelyet a mai forgalomra terveztek volna. Roskadozik a tömeg- és magánközlekedés súlya alatt Párizs, London és Budapest is. Az üzenet egyértelmű: ennyi ólmot és keréknyomást nem bírunk már ki.
Így hát jöhetnek az alternatív megoldások, mint a sosem elkészülő 4-es metró, a még be nem vezetett dugódíj, vagy a vernei légi közlekedés.
Fotógaléria a BKV hajó próbaútjáról - kattintson a képre!
Hernádi Lvente
Másik lehetőség: a hagyományos megoldások felelevenítése. A BKK járatának állomásain akad bicikliparkoló is, ez már elkészült. Magánrepülők híján használhatjuk ezeket.
Július elsejétől indítja el a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a BKV a közforgalmú hajójáratokat, amelyek a Kopaszi-gát és Újpest, illetve Óbuda között közlekednek majd - jelentette be György István városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes és Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója pénteken sajtótájékoztatón.