A cégek többé nem szúrhatnak ki az anyákkal

A cégek többé nem szúrhatnak ki az anyákkal

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Ki ne hallott volna már legalább egy olyan történetet arról, hogy a kisgyerekes anyukát szülés után nem vették vissza a munkahelyére vagy egyáltalán nem kapott munkát, mert gyereke van? Vagy egy kínos és megalázó állásinterjún arról faggatták a leendő női munkavállalót, hogy mikor tervez gyereket vállalni, majd ezután félretették az önéletrajzát, és egy egyedülálló férfit vettek föl helyette? – Egy úttörő közösségi kezdeményezés most véget vethet a hasonló méltatlan szituációknak.

Amikor a családalapítást tervezgetve vagy kisgyerekes szülőként munkahelyet keresünk, nem csupán arra vagyunk kíváncsiak, hogy az adott cég mennyit fizet, és a munka mennyire felel meg a végzettségünknek, illetve illik a személyiségünkhöz. Azt is szeretnénk tudni, hogy leendő munkaadóink hogyan viszonyulnak a családalapításhoz, szülési szabadság címen mennyi időt kapunk: mindössze pár hónapra, egy, vagy akár három évre is nyugodt szívvel otthon maradhatunk, nem kell félnünk attól, hogy már nem várnak vissza bennünket.

©

Néhány anyuka az Egyesült Államokban megelégelte az említett kínos szituációkat, és azt, hogy sok esetben az állásinterjún, vagy még ott sem derült ki, hogy mire számítsanak a munkahelyükön, ha gyerekük születik. A számok is igazolják őket, mert az amerikai Fortune magazin százas listáján szereplő cégek közül mindössze öt tette eddig nyilvánossá, hogy mi a hivatalos álláspontja a családalapító, szülési szabadságra vonuló, majd onnan visszatérő szülőkkel kapcsolatban.

Ennek orvosolására jött létre idén márciusban a Maternity Leave Resource Center nevű civilek által létrehozott adatbázis, amelyben jelenleg ötszázötven amerikai cégről szerezhetünk információt azzal kapcsolatban, hogy állnak hozzá az anyaság, a gyermekvállalás és a szülési szabadság kérdéséhez. Az adatbázis jelenleg több ezer nő visszajelzéseiből, információiból és véleményéből áll össze, ez a szám pedig folyamatosan bővül.

A rendszerben például rákereshetünk arra, hogy az adott munkahely mennyi fizetett szülési szabadságot biztosít, az anyának és az apának van-e lehetősége a gyermek születése után otthonról, rugalmas részmunkaidőben dolgozni.

A cégek összehasonlítását lehetővé tevő rendszerből kiderül, hogy a Bill & Melinda Gates Alapítvány és a Netflix biztosítja a leghosszabb fizetett szülési szabadságot az amerikai nők számára: ennek hossza akár több mint egy év is lehet. Az Adobe is elég jól teljesít a listán, ahol 26 hetes távollétet finanszíroz a cég az édesanyáknak és az édesapáknak.

A keresőrendszer alapítói elmondták, hogy a nők többsége fél megkérdezni az állásinterjún a cég álláspontját a gyerekvállalással és az anyasággal kapcsolatban, mert attól tartanak, hogy valamilyen hátrány éri őket emiatt. Az Egyesült Királyságban készült egy felmérés, miszerint a nők 78%-a nem meri szóba hozni a témát az állásinterjún, nem mer rákérdezni arra, hogy mi vár rá a cégen belül, ha elmegy szülni.

A Maternity Leave Resource Center civil kezdeményezői azt is hozzátették, hogy rendszerüktől azt várják, hogy a cégek sokkal átláthatóbbak lesznek, és nyíltabban fognak kommunikálni arról, hogy a náluk állást vállaló anyák milyen családi kondíciókra számíthatnak. Emellett abban is bíznak, hogy munkájuk egyfajta minőségellenőrzésként is működni fog, és a cégek megpróbálnak arra törekedni, hogy „családpolitikájuk” minél szimpatikusabb és rugalmasabb legyen, hogy jó hírük ne sérüljön.

Reméljük, hogy Magyarországon is hamarosan hasonló civil vagy akár hivatalosabb kezdeményezés indul, hogy javítson a családalapító férfiak és nők elhelyezkedési és érvényesülési lehetőségein a munkaerőpiacon, ezzel hozzájárulva a bátrabb gyerekvállaláshoz.