Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f8a5c83d-eccf-4f83-837f-56c371c10cf7","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Bár a BKK-n naponta 3 millió utazás történik és az ott dolgozóknak már nehéz újat mutatni, de a cég szerint akadnak olyan jelenetek, ami őket is meglepi. Öt ilyen esetről számoltak be kedden.","shortLead":"Bár a BKK-n naponta 3 millió utazás történik és az ott dolgozóknak már nehéz újat mutatni, de a cég szerint akadnak...","id":"20250204_szulest-buszsofor-trolit-tolo-utasok-bkk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f8a5c83d-eccf-4f83-837f-56c371c10cf7.jpg","index":0,"item":"e2350fb0-c3f6-4d31-8358-691b272caacb","keywords":null,"link":"/elet/20250204_szulest-buszsofor-trolit-tolo-utasok-bkk","timestamp":"2025. február. 04. 15:52","title":"Szülést levezető buszsofőr, elveszett gyerek és a kóbor cica – öt hihetetlen sztorit szedett össze a BKK","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2477f683-cffb-456e-8935-20592cc9e634","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A miniszter rendőri biztosítást kap, de a cseh kormányból senkivel nem találkozik.","shortLead":"A miniszter rendőri biztosítást kap, de a cseh kormányból senkivel nem találkozik.","id":"20250204_szijjarto-peter-praga-titkos-latogatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2477f683-cffb-456e-8935-20592cc9e634.jpg","index":0,"item":"ebea02d9-1285-440a-949c-1d5f2157c0b5","keywords":null,"link":"/itthon/20250204_szijjarto-peter-praga-titkos-latogatas","timestamp":"2025. február. 04. 14:28","title":"A cseh sajtó szerint rejtélyes látogatásra megy Szijjártó Prágába","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8a5e12b4-db64-4c6a-85c7-61556d7cc2e3","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A gyanúsítottak a metróalagútba menekültek.","shortLead":"A gyanúsítottak a metróalagútba menekültek.","id":"20250205_belgium-brusszel-lovoldozes-rendorseg-hajtovadaszat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8a5e12b4-db64-4c6a-85c7-61556d7cc2e3.jpg","index":0,"item":"8cc004a6-ac13-4c4d-b22c-94cffaaeca41","keywords":null,"link":"/vilag/20250205_belgium-brusszel-lovoldozes-rendorseg-hajtovadaszat","timestamp":"2025. február. 05. 11:46","title":"Maszkos fegyveresek lövöldöztek Brüsszel belvárosában, a rendőrség hajtóvadászatot indított","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"aa2021e7-463e-47ae-9b52-7932758302ac","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"A Citroënből kivált DS Automobiles vadonatúj elektromos modelljével, a 750 kilométeres hatótávú N°8-cal a francia fővárosban ismerkedtünk meg testközelből, ahol az 1959-es DS Ballons feltámasztott új változatát is meglestük.","shortLead":"A Citroënből kivált DS Automobiles vadonatúj elektromos modelljével, a 750 kilométeres hatótávú N°8-cal a francia...","id":"20250205_nyakfutessel-hodit-az-uj-francia-luxusauto-beultunk-a-ds-no8-szedanba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/aa2021e7-463e-47ae-9b52-7932758302ac.jpg","index":0,"item":"b18a7e37-5f48-411b-be48-e779aabfca97","keywords":null,"link":"/cegauto/20250205_nyakfutessel-hodit-az-uj-francia-luxusauto-beultunk-a-ds-no8-szedanba","timestamp":"2025. február. 05. 07:59","title":"Nyakfűtéssel hódít az új francia luxusautó: megnéztük a DS N°8 szedánt és a gömbökön gördülő ikonikus elődjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"67e7e663-0400-4e05-9495-8c84ffb20dfa","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Többek között Garancsi István és Somlai Bálint jelentkeztek a MÁV által meghirdetett állomásfelújítási pályázatra – cserébe kereskedelmi célra hasznosíthatnák a területeket. A legtöbb ajánlat a Déli pályaudvarra érkezett, a Nyugatira a terézvárosi önkormányzat is pályázott, míg a siófoki pályaudvarban senki sem látott fantáziát.","shortLead":"Többek között Garancsi István és Somlai Bálint jelentkeztek a MÁV által meghirdetett állomásfelújítási pályázatra –...","id":"20250203_NER-es-vallalkozok-vihetik-a-palyaudvarokat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/67e7e663-0400-4e05-9495-8c84ffb20dfa.jpg","index":0,"item":"45d21e3b-1e9f-4007-8b82-4ad38a8fbb53","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250203_NER-es-vallalkozok-vihetik-a-palyaudvarokat","timestamp":"2025. február. 03. 19:18","title":"NER-oligarchák vihetik a pályaudvarokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"25749aa9-5f66-45d1-ad36-7038b7f725aa","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A kormány lapja szerint a Direkt36 ukrajnai pénzeket kap, az oknyomozó csapat szerint a vádjaikból semmi sem igaz és várják a tényeket amik cáfolják az állításaikat.","shortLead":"A kormány lapja szerint a Direkt36 ukrajnai pénzeket kap, az oknyomozó csapat szerint a vádjaikból semmi sem igaz és...","id":"20250204_orban-csalad-uzleti-ugyek-direkt36-vad-ukran-finanszirozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/25749aa9-5f66-45d1-ad36-7038b7f725aa.jpg","index":0,"item":"0b4f7209-14b7-4069-913b-8bf10908e0e4","keywords":null,"link":"/itthon/20250204_orban-csalad-uzleti-ugyek-direkt36-vad-ukran-finanszirozas","timestamp":"2025. február. 04. 16:55","title":"Kocsis Máté szavai után a Magyar Nemzet hamar megtalálta, hol költik az ukránok a pénzt a magyar médiában, hogy besározzák Orbán Viktort","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1c7ba1bd-ab46-4341-b528-4969a68d4e67","c_author":"Fülöp István","category":"360","description":"Újabb csúcsokat ostromol a kakaóbab ára, a multicégek más alapanyaggal „dúsítják” a termékeiket, a manufaktúrák viszont nem tudnak eléggé árat emelni. A csokoládé egyre inkább luxustermékké válik.","shortLead":"Újabb csúcsokat ostromol a kakaóbab ára, a multicégek más alapanyaggal „dúsítják” a termékeiket, a manufaktúrák viszont...","id":"20250204_hvg-dragulo-kakao-csokolade-helyettesito-gyartok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1c7ba1bd-ab46-4341-b528-4969a68d4e67.jpg","index":0,"item":"80e98cde-9aa9-4714-9ca9-64a171671725","keywords":null,"link":"/360/20250204_hvg-dragulo-kakao-csokolade-helyettesito-gyartok","timestamp":"2025. február. 04. 14:15","title":"Most már senki nem úszhatja meg a csokidrágulást: zsinórban negyedik éve nincs elég kakaó a világpiacon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"174aa3b8-4e42-4e52-bbb9-2e11c5abffd8","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az Egyesült Államokban a madárinfluenza miatt tojáshiány alakult ki, a termék ára kétharmadával nőtt tavaly. ","shortLead":"Az Egyesült Államokban a madárinfluenza miatt tojáshiány alakult ki, a termék ára kétharmadával nőtt tavaly. ","id":"20250205_usa-tojashiany-lopas-madarinfluenza","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/174aa3b8-4e42-4e52-bbb9-2e11c5abffd8.jpg","index":0,"item":"8479cc87-cf52-4149-890b-16328dd60e6d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250205_usa-tojashiany-lopas-madarinfluenza","timestamp":"2025. február. 05. 09:11","title":"100 ezer tojást loptak el egy amerikai boltból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Csehország nem csak kerékpárutakban gazdag, hanem kerékpárutak...
Csehország nem csak kerékpárutakban gazdag, hanem kerékpárutak kísérte gyönyörű tájakban is.
Alább kipróbált, és javasolt biciklitúra-útvonalak remek kikapcsolódást nyújtanak, ugyanakkor számos egyéb közlekedési eszközzel ellentétben olyan helyekre juthatunk, melyek látványa megtéríti a befektetett energiát. Aki kerékpártúrázott már, az tudja, egy előre megtervezett túrán a legkiborítóbb az, ha eltévedünk, letérünk a kijelölt ösvényről, és hosszú kilómétereket rossz irányba haladva teszünk meg. Éppen ezért túraútvonalaim kevés tájleírást, és sok nehezen megjegyezhető település-nevet tartalmaznak.
A túraútvonalaknál két szempontot is figyelembe vettem: egyik, hogy az általában felmerülő célállomások között fussanak, a másik, hogy adott esetben – fáradtság, kimerültség, beesteledés – elérhető távolságban legyenek vonatállomások.
Brno-Svitavy
Kezdjük első cseh túránkat Brno-ból, annál is inkább, mert a Keletiből 4 órán belül megérkezhetünk a morva fővárosba.
Ha kezdők vagyunk, első napra bőven elég lesz Svitávy-t kitűzni célállomásnak, amihez mintegy 80 km-t kell megtennünk, ha nem tévedünk el. Brno-ból először Svytavy táblát kell keresnünk, majd egy idő után lesz egy Adamov tábla, s akkor rá kell térnünk arra az útra, melyet ez a tábla jelöl. A 374-es számú úton hagyjuk el Brünnt, s rögtön átesünk a nap legnehezebb feladatán: az első településig (Bílovice nad Svitavou) egy igen meredek hegyoldalon kell föltekerni. Ez tényleg húzós, kezdőnek, haladónak egyaránt, de onnantól legurulunk a folyóig, aztán a folyó mentén fogunk haladni, komolyabb szintkülönbség nélkül.
Ami eztán vár ránk, azt nem szeretném lelőni. De tartalomjegyzékként megemlítem a kanyargó, csörgedező folyót, az azon átívelő csöpp hidakat, a zöld, sűrű erdőt, a nyaralókat és a százéves vadászkúriákat. Persze a folyó túloldalán vonatsín fut, s néha feltűnnek a jobb időket megélt morva nehézipar avatatlan szem számára beazonosíthatatlan építményei. A másfelé kanyargó utak ne tévesszenek meg minket: Skalice nad Sázovou-ig garantáltan a folyó menti kerékpárúton haladhatunk. Innen Boskovice irányába kell továbbmennünk, majd a 150-es számú útba ütközve azon balra, Svitávká irányába kell kormányoznunk drótszamarunkat. A kisvárosba érve keressük meg a folyót, és haladjunk továbbra is folyás-irányával ellentétesen. Így eljutunk a festői Svitavy-ba. Érdemes kiengedni, ha a folyó menti út valamely pontján nem tettük meg eddig.
Svitavy-Sázava
Ha úticélunk Prága, és naponta nagyjából azonos távot szeretnénk megtenni, akkor érdemes Svitavy-ból kikeveredni Policka irányába. Ha így teszünk, egy igen nehéz szakasszal fejezzük be napunkat, hiszen a kellemes folyóvölgyet elhagyva nekimegyünk a cseh-morva domboknak. Hozzáteszem, erre nincs bicikliút, de az autóforgalom csekély, és a környezet is szép. Ha ránk sötétedett, ne folytassuk utunkat, hiszen kanyargós, erdős etap ez, a hátsólámpa sem elég biztosíték. Polická-ban, és az őt követő Borovnicé-ben egyaránt találhatunk szálláshelyeket, ahol kipihenhetjük a nap fáradalmait.
Zdar nad Sázovou irányába kell tartanunk, addig három dombsági városkán haladunk át, majd megpillantjuk a következő folyócskát, akiben aztán mintegy hetven kilométeren keresztül gyönyörködhetünk. A hetven kilométer pedig szinte végig kerékpárút. A folyó menti szakasz egyetlen, ám elég komoly feketepontja Havlíckuv Brod, amely egy depressziós, nyomorgó, hajdani nehéziparra települt, igazán szürke város, tényleg elkeserítő. De előtte és utána lefesthetetlen mesefalvak.
Csak végig a Sázava mentén a folyási irányban egészen Ledec nad Sázavou-ig. Itt javaslok egy éjszakát, és akkor másnapra egy laza százas választ már csak el Prágától.
Sázava-Prága
Ledec nad Sázovou után ott kell hagynunk a folyót, de nem végleg, ráadásul gyönyörű, lankás erdők és mezők kárpótolnak. A 339-es csekély forgalmú úton kell haladnunk, Trebetin és Bohdanec településeken keresztül, majd Zbraslavice irányába, a 335-ös útra kell átgurulnunk. Hasonló, békés útvonal ez, s ha át haladunk Sudejov-on, a szebb időket megélt Uhlirske Janovicé-n és Stankovicé-n, akkor biztosak lehetünk benne, hogy Prága felé tartunk. Aztán megpillantjuk újra, a kissé meghízott Sázavá-t, majd tovább a 335-ösön Stribrna Skalice, Ondrejov és Minchovice városkák következnek. A legutóbbi kisvárosban véget ér a 335-ös számú út, a Svestary-t, illetve Sveticé-t jelölő táblák jelzését kell követnünk.
Sveticé-ből a 107-es útra kanyarodva Ricany-ba kell érkeznünk, innen Kolovraty-ba, ami olyan, mintha Budapest relációjában Pomáz lenne. Innen a forgalom sajnos egy fővárosba vezető út forgalmát jelenti. Tehát gyengébb idegzetűek pattanjanak fel egy vonatra, és teljes lelkinyugalommal elmondhatják, hogy eltekertek Brno-tól Prágáig, a makacsabbak pedig hajrá, garantálom, hogy lélektanilag a legnehezebb szakasz következik szmog, kamionok, és rengeteg eltévedés kíséretében. (de azért nekik: Kolovraty után kanyarodjunk a 333-as útra, rövidesen Uhrineves, majd Prága külvárosa jön. Elvileg pont rajtamaradunk a városba bevezető Cernokostelecka úton, ami egy komoly keresztezpdés után Vinohradská-ra keresztelődik át. És megérkeztünk.)
Aki nem fáradt el, azzal továbbmegyünk az Elba mentén akár Hamburgig…