Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4692a7a3-1572-49ff-993d-09607fe6a35a","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A plug-in hibrid hajtásláncú BYD Sealion 8 kevesebb mint 5 másodperc alatt pattan fel 0-ról 100 km/h-ra.","shortLead":"A plug-in hibrid hajtásláncú BYD Sealion 8 kevesebb mint 5 másodperc alatt pattan fel 0-ról 100 km/h-ra.","id":"20250613_itt-a-legujabb-7-uleses-hatalmas-byd-sealion-8","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4692a7a3-1572-49ff-993d-09607fe6a35a.jpg","index":0,"item":"721566a0-b717-4c67-9bfa-929f8da6b1f6","keywords":null,"link":"/cegauto/20250613_itt-a-legujabb-7-uleses-hatalmas-byd-sealion-8","timestamp":"2025. június. 13. 08:41","title":"Itt a legújabb 7 üléses hatalmas BYD","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fc8b2178-d239-4211-b5d3-c0b6b45c27e2","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Panda ikonikus modell, különösen Olaszországban, nem hagyhatják kihalni. ","shortLead":"A Panda ikonikus modell, különösen Olaszországban, nem hagyhatják kihalni. ","id":"20250612_Fiat-uj-kicsi-Panda-2027","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fc8b2178-d239-4211-b5d3-c0b6b45c27e2.jpg","index":0,"item":"062713a9-e6e5-4710-bb71-75859fd28b4e","keywords":null,"link":"/cegauto/20250612_Fiat-uj-kicsi-Panda-2027","timestamp":"2025. június. 12. 08:09","title":"Hivatalos: A Fiat egy új bébi Pandán dolgozik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7204a1b7-e363-47f2-8ff5-4263bdbcfde7","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Kiss-Hegyi Anita kinevezése a Magyar Közlönyben jelent meg. ","shortLead":"Kiss-Hegyi Anita kinevezése a Magyar Közlönyben jelent meg. ","id":"20250613_allamtitkar-Kulturalis-es-Innovacios-Miniszterium-kiss-hegyi-anita-magyar-kozlony","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7204a1b7-e363-47f2-8ff5-4263bdbcfde7.jpg","index":0,"item":"5fe6e421-eea6-410e-bd94-0f9246179db7","keywords":null,"link":"/itthon/20250613_allamtitkar-Kulturalis-es-Innovacios-Miniszterium-kiss-hegyi-anita-magyar-kozlony","timestamp":"2025. június. 13. 21:22","title":"Új államtitkárt kapott a Kulturális és Innovációs Minisztérium","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"91015b19-9f4b-4bef-a7d1-cc8d58f2af68","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Sokak számára érthetetlen, hogy egy-egy felújított szakasznak miért estek neki újra és újra.","shortLead":"Sokak számára érthetetlen, hogy egy-egy felújított szakasznak miért estek neki újra és újra.","id":"20250613_Nem-vart-muszaki-problemak-miatt-kaosz-Hungaria-koruti-feluljaro-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/91015b19-9f4b-4bef-a7d1-cc8d58f2af68.jpg","index":0,"item":"32229d8e-f83c-46f5-a445-ae723a6c4da5","keywords":null,"link":"/cegauto/20250613_Nem-vart-muszaki-problemak-miatt-kaosz-Hungaria-koruti-feluljaro-ebx","timestamp":"2025. június. 13. 09:58","title":"Reggeli dugók: nem várt műszaki problémák miatt még egy ideig biztosan káosz lesz a Hungária körúti felüljárón","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"06f919b3-0853-42b3-b0cd-4d583cae6988","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A denevérek akár negyed évszázadon át is élhetnek, ráadásul az esetek többségében rákmentesen. Most a kutatók kiderítették, mi állhat ennek a hátterében – ez pedig az emberi rákkezelések terén is fontos lehet.","shortLead":"A denevérek akár negyed évszázadon át is élhetnek, ráadásul az esetek többségében rákmentesen. Most a kutatók...","id":"20250613_deneverek-rakmentesseg-daganat-p53-gen-kezeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06f919b3-0853-42b3-b0cd-4d583cae6988.jpg","index":0,"item":"a84db4ec-cc74-4f5c-9911-0bc746713831","keywords":null,"link":"/tudomany/20250613_deneverek-rakmentesseg-daganat-p53-gen-kezeles","timestamp":"2025. június. 13. 13:03","title":"A denevérek „szuperképessége” segítheti a rák legyőzését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6f987769-e3ad-40d3-a917-aec1128123cb","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Kaliforniai Egyetem mérnökei egy olyan rendszer kifejlesztésében vettek részt, ami segít mérsékelni a tehenészetek környezetkárosító hatását.","shortLead":"A Kaliforniai Egyetem mérnökei egy olyan rendszer kifejlesztésében vettek részt, ami segít mérsékelni a tehenészetek...","id":"20250612_teheneszet-metan-megkotese-kornyezetkarositas-kibocsatas-globalis-felmelegedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f987769-e3ad-40d3-a917-aec1128123cb.jpg","index":0,"item":"0ebf785c-aedb-4828-b980-b6c5d3d985e9","keywords":null,"link":"/tudomany/20250612_teheneszet-metan-megkotese-kornyezetkarositas-kibocsatas-globalis-felmelegedes","timestamp":"2025. június. 12. 16:03","title":"Megköti a metán 80 százalékát, üzemanyagot csinál belőle egy új megoldás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3624cc39-ffa7-4ef9-8d42-3595a2d58198","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"A sérülteket kórházban ápolják, továbbra is zajlik a mentés.","shortLead":"A sérülteket kórházban ápolják, továbbra is zajlik a mentés.","id":"20250612_air-india-london-repulogep-katasztrofa-legitarsasag-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3624cc39-ffa7-4ef9-8d42-3595a2d58198.jpg","index":0,"item":"327bbce2-82f4-4f6a-adb5-7c686fc13fe0","keywords":null,"link":"/vilag/20250612_air-india-london-repulogep-katasztrofa-legitarsasag-ebx","timestamp":"2025. június. 12. 17:49","title":"Az Air India vezérigazgatója szerint nem csak egy túlélője van a repülőgép-katasztrófának","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3c3bffda-0b41-4fdc-9812-5504d20d1ecf","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A feladott hirdetések mindkét felületen megjelenhetnek.","shortLead":"A feladott hirdetések mindkét felületen megjelenhetnek.","id":"20250612_jofogas-facebook-marketplace-aprohirdetes-online-elado-hirdeto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3c3bffda-0b41-4fdc-9812-5504d20d1ecf.jpg","index":0,"item":"c1286e5f-ac6b-45d5-a35b-002f22df2aa3","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250612_jofogas-facebook-marketplace-aprohirdetes-online-elado-hirdeto","timestamp":"2025. június. 12. 15:26","title":"Összeállt a Jófogás és a Facebook Marketplace","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Csehország nem csak kerékpárutakban gazdag, hanem kerékpárutak...
Csehország nem csak kerékpárutakban gazdag, hanem kerékpárutak kísérte gyönyörű tájakban is.
Alább kipróbált, és javasolt biciklitúra-útvonalak remek kikapcsolódást nyújtanak, ugyanakkor számos egyéb közlekedési eszközzel ellentétben olyan helyekre juthatunk, melyek látványa megtéríti a befektetett energiát. Aki kerékpártúrázott már, az tudja, egy előre megtervezett túrán a legkiborítóbb az, ha eltévedünk, letérünk a kijelölt ösvényről, és hosszú kilómétereket rossz irányba haladva teszünk meg. Éppen ezért túraútvonalaim kevés tájleírást, és sok nehezen megjegyezhető település-nevet tartalmaznak.
A túraútvonalaknál két szempontot is figyelembe vettem: egyik, hogy az általában felmerülő célállomások között fussanak, a másik, hogy adott esetben – fáradtság, kimerültség, beesteledés – elérhető távolságban legyenek vonatállomások.
Brno-Svitavy
Kezdjük első cseh túránkat Brno-ból, annál is inkább, mert a Keletiből 4 órán belül megérkezhetünk a morva fővárosba.
Ha kezdők vagyunk, első napra bőven elég lesz Svitávy-t kitűzni célállomásnak, amihez mintegy 80 km-t kell megtennünk, ha nem tévedünk el. Brno-ból először Svytavy táblát kell keresnünk, majd egy idő után lesz egy Adamov tábla, s akkor rá kell térnünk arra az útra, melyet ez a tábla jelöl. A 374-es számú úton hagyjuk el Brünnt, s rögtön átesünk a nap legnehezebb feladatán: az első településig (Bílovice nad Svitavou) egy igen meredek hegyoldalon kell föltekerni. Ez tényleg húzós, kezdőnek, haladónak egyaránt, de onnantól legurulunk a folyóig, aztán a folyó mentén fogunk haladni, komolyabb szintkülönbség nélkül.
Ami eztán vár ránk, azt nem szeretném lelőni. De tartalomjegyzékként megemlítem a kanyargó, csörgedező folyót, az azon átívelő csöpp hidakat, a zöld, sűrű erdőt, a nyaralókat és a százéves vadászkúriákat. Persze a folyó túloldalán vonatsín fut, s néha feltűnnek a jobb időket megélt morva nehézipar avatatlan szem számára beazonosíthatatlan építményei. A másfelé kanyargó utak ne tévesszenek meg minket: Skalice nad Sázovou-ig garantáltan a folyó menti kerékpárúton haladhatunk. Innen Boskovice irányába kell továbbmennünk, majd a 150-es számú útba ütközve azon balra, Svitávká irányába kell kormányoznunk drótszamarunkat. A kisvárosba érve keressük meg a folyót, és haladjunk továbbra is folyás-irányával ellentétesen. Így eljutunk a festői Svitavy-ba. Érdemes kiengedni, ha a folyó menti út valamely pontján nem tettük meg eddig.
Svitavy-Sázava
Ha úticélunk Prága, és naponta nagyjából azonos távot szeretnénk megtenni, akkor érdemes Svitavy-ból kikeveredni Policka irányába. Ha így teszünk, egy igen nehéz szakasszal fejezzük be napunkat, hiszen a kellemes folyóvölgyet elhagyva nekimegyünk a cseh-morva domboknak. Hozzáteszem, erre nincs bicikliút, de az autóforgalom csekély, és a környezet is szép. Ha ránk sötétedett, ne folytassuk utunkat, hiszen kanyargós, erdős etap ez, a hátsólámpa sem elég biztosíték. Polická-ban, és az őt követő Borovnicé-ben egyaránt találhatunk szálláshelyeket, ahol kipihenhetjük a nap fáradalmait.
Zdar nad Sázovou irányába kell tartanunk, addig három dombsági városkán haladunk át, majd megpillantjuk a következő folyócskát, akiben aztán mintegy hetven kilométeren keresztül gyönyörködhetünk. A hetven kilométer pedig szinte végig kerékpárút. A folyó menti szakasz egyetlen, ám elég komoly feketepontja Havlíckuv Brod, amely egy depressziós, nyomorgó, hajdani nehéziparra települt, igazán szürke város, tényleg elkeserítő. De előtte és utána lefesthetetlen mesefalvak.
Csak végig a Sázava mentén a folyási irányban egészen Ledec nad Sázavou-ig. Itt javaslok egy éjszakát, és akkor másnapra egy laza százas választ már csak el Prágától.
Sázava-Prága
Ledec nad Sázovou után ott kell hagynunk a folyót, de nem végleg, ráadásul gyönyörű, lankás erdők és mezők kárpótolnak. A 339-es csekély forgalmú úton kell haladnunk, Trebetin és Bohdanec településeken keresztül, majd Zbraslavice irányába, a 335-ös útra kell átgurulnunk. Hasonló, békés útvonal ez, s ha át haladunk Sudejov-on, a szebb időket megélt Uhlirske Janovicé-n és Stankovicé-n, akkor biztosak lehetünk benne, hogy Prága felé tartunk. Aztán megpillantjuk újra, a kissé meghízott Sázavá-t, majd tovább a 335-ösön Stribrna Skalice, Ondrejov és Minchovice városkák következnek. A legutóbbi kisvárosban véget ér a 335-ös számú út, a Svestary-t, illetve Sveticé-t jelölő táblák jelzését kell követnünk.
Sveticé-ből a 107-es útra kanyarodva Ricany-ba kell érkeznünk, innen Kolovraty-ba, ami olyan, mintha Budapest relációjában Pomáz lenne. Innen a forgalom sajnos egy fővárosba vezető út forgalmát jelenti. Tehát gyengébb idegzetűek pattanjanak fel egy vonatra, és teljes lelkinyugalommal elmondhatják, hogy eltekertek Brno-tól Prágáig, a makacsabbak pedig hajrá, garantálom, hogy lélektanilag a legnehezebb szakasz következik szmog, kamionok, és rengeteg eltévedés kíséretében. (de azért nekik: Kolovraty után kanyarodjunk a 333-as útra, rövidesen Uhrineves, majd Prága külvárosa jön. Elvileg pont rajtamaradunk a városba bevezető Cernokostelecka úton, ami egy komoly keresztezpdés után Vinohradská-ra keresztelődik át. És megérkeztünk.)
Aki nem fáradt el, azzal továbbmegyünk az Elba mentén akár Hamburgig…
Miután Lázár János minisztériuma kiengedett egy 15 millió eurós Klimt-képet, most jogszabályváltozást ígért, és azt is felvetette, ha kell a Szépművészeti Múzeumnak a kép, megvásárolhatja az állam.