Elege van az életből? Ugorjon le a konditerembe!

Elege van az életből? Ugorjon le a konditerembe!

Utolsó frissítés:

HVG Extra Pszichológia Szerző:

HVG Extra Pszichológia
HVG Extra Pszichológia

A súlyzózás csodát tesz.

Nemcsak az izomtömeget növeli, a sérülésveszélyt csökkenti, vagy a csontokra van jótékony hatással, ha a testmozgást rendszeresen némi súlyzózással egészítjük ki, hanem a lelki egészséget is látványosan javíthatja. Az erősítő edzések ugyanis kifejezetten hatásosak a depresszió leküzdésében.

Erre a már egy ideje sejtett összefüggésre most ír és svéd tudósok erősítettek rá, akik az edzések hatásait vizsgáló, több mint 30 korábbi kutatás eredményeit összegezték. A közel kétezer – különböző életkorú és nemű – résztvevő bevonásával készült tanulmányok egyértelműen arra mutattak, hogy az erősítés, egyéb jótékony egészségügyi hatásai mellett, még akkor is jelentősen javította az illető hangulatát, ha az izomtömege nem is növekedett észrevehetően.

Jót tesz az önbizalomnak is
©

Bár az nem derült ki a vizsgálatokból, hogy miért van a súlyzózásnak vagy egyéb, izomerősítő gyakorlatoknak depressziócsökkentő hatása, a kutatók azt feltételezik, hogy ez például összefügghet azzal, hogy az emberek az edzésektől eleve jobb testi-lelki egészséget remélnek. Illetve azzal is, hogy az efféle testmozgásokat társas környezetben végezhetik, nem egyszer mások támogatásával, ami egyebek mellett jót tesz az önbizalmuknak is.

Korábbi tanulmányok már a futás, az úszás és a kerékpározás esetében is kimutattak hasonló hatást, míg a mostani, összefoglaló kutatást végzők tavaly kiemelték, hogy a súlyzózás hatékonyan csökkenti a szorongást.

A további vizsgálatoknak arra kell majd választ adniuk, hogy pontosan mely mozgásformákból mennyit és milyen rendszerességgel érdemes végezni a kedélyállapot leghatékonyabb javítása érdekében. Ilyen protokollok eddig még nem készültek.

A jelenlegi ajánlások közé tartozik az Egészségügyi Világszervezeté (WHO), ami a 18 és 64 éves kor közötti felnőtteknek heti 150 perces mérsékelt intenzitású, vagy 75 perces nagy intenzitású testmozgást javasol. Ami pedig az erősítő edzéseket illeti, az Amerikai Sportorvosi Kollégium például úgy véli, hogy az egészséges felnőtteknek heti két-három, nem egymást követő napon érdemes a nagy izomcsoportokat megmozgató edzéseket végezni.

Hasonló cikkeket a legújabb HVG Extra Pszichológia magazinban olvashat, mely a nemek, a nőiesség, férfiasság témáival foglalkozik. Keresse az újságárusoknál vagy fizessen elő most! Ha most fizet elő, megajándékozzuk Susan Quilliam Hogyan válasszunk társat? című könyvével. Aktuális számunkat meg is rendelheti.

 


Hozzászólások