Tetszett a cikk?

Paris Hilton a tinik kedvence, a harmincasoknak Jennifer Lopez az ikon, a sportrajongók David Beckham szerint öltöznek, a rapperek P. Diddyre akarnak hasonlítani. Mi sem jobb azonosulás, mint hogy a nevük által fémjelzett illatfelhőbe burkolózzunk. Mindenesetre a legújabb piackutatások ezt mutatják.

Az Euromonitor International nevű chicagói piackutató cég legfrissebb felmérései szerint a sztárokról elnevezett parfümök a legkelendőbbek. A zene mogul Sean (Diddy) Combs parfümje a Sean John Unforgivable például (amelynek betiltott reklámklipjéről már korábban írtunk mind között a legnépszerűbb, és 70 millió dollárt hozott az Estée Lauder-nek. Ha ezt a számot össze vetjük az évek óta a piacon levő, és igen népszerű Davidoff’s Cool Water-rel, amely 140 millió nyereséget hozott a nemzetközi eladásból, akkor több mint jó döntés volt a rapper-től, hogy népszerűségét kihasználva betört a kozmetikai piacra, az EL-től pedig, hogy a licencet megvette.
Az Amerikában legnépszerűbb hét sztár-illat több mint 350 millió dollár nyereséget hoz alkotóinak, és ebből általában néhány százalék körül jár annak, aki a nevét adja az üveghez.

A Forbes című amerikai magazin szerint a hét csúcs illat, a már említett Sean John Unforgivable (75 millió $), Elizabeth Taylor White Diamondja (61 millió $), Sarah Jessica Parker és a Lovely (57 millió $), Britney Spears Curious nevű kreációja ( 55 millió $). Ezt követi J.Lo ,Glow és Still nevű illatokkal (47 millió $ és 30 millió $), a sort pedig megint Spears zárja a Fantasy-vel és 28 millió dollár nyereséggel.  Ez a lista a 2006-osak eladási mutatók alapján készült, így még nem tartalmazzák David és Victoria Beckham, DVB parfümjét, amelyet a hírhedt sztárpáros nemrég Amerikában is piacra dobott, és minden bizonnyal hasonlóan teljesít majd.

Arról, hogy ténylegesen mennyi jár a profitból a sztároknak konkrét számokat természetesen nem  tudhatunk, de a szépségiparban a teljes árbevétel 5-10 százaléka az általános részesedés, ráadásul emellett a licenc szerződés aláírásakor a sztárokat már előre egy nagyobb összeg is megilleti. Tehát ez
igen minimális munka és ráfordítás mellett is általában több millió dollárt jelent.

A folyamat pedig igen egyszerű. Az „alkotók”, azok, akik a polcokra juttatják a parfümöt - olyan kozmetikai cégóriások mint a Estée Lauder vagy a Coty - kikevernek egy pár illatot. A híresség ezután egy kis használattal kiválasztja azt, amelyik hosszabb távon is tetszik neki. Ezt követi egy kis dizájn, a sztárt, és a hozzá kapcsolódó imázst legjobban szimbolizáló üveg megtervezése, csomagolás és egy vad reklám kampány. Ezt legtöbbször egy pár szexi kép, vagy csábító  képsorok jelentik, de például Sarah Jessica Parker vette a fáradtságot, és a bemutató napján a new yorki Macy’s áruházban minden üveget dedikált. 

Ma már a hirességek nevén futó parfümüzlet annyira jövedelmező, hogy a piacon sokkal nehezebb a kozmetikai cégeknek a saját termékeik új verzióit hatékonyan reklámozni. Ráadásul sokkal drágább egy illatnak imázst vagy kapcsolódó életérzést kölcsönözni. A sztárokat ez  már mind megvan, így lényegesen olcsóbban jön ki a marketing része a gyártásnak.

„Az 50-es 60-as években, amikor olyan tervezők jöttek divatba mint Christian Dior vagy Givenchy, könnyebb volt a parfümjeiket reklámozni és eladni, mert nem volt ekkora verseny a piacon. Manapság rengeteg pénzt emészt fel, hogy egy divatház parfümjét népszerűsítsék, az illatcégek tehát sokat nyernek azokon a neveken, amelyek már rendelkeznek imázzsal.” - meséli Henrik Vejlaard szociológus, író, a Divat anatómiája című könyvében.

Jennifer Lopez ötödik illata februárban jelenik meg, Deseo néven. Mindez annak ellenére, hogy az énekesnő utolsó lemeze óriás bukás volt, és a filmjei sem remekeltek a mozis listákon. Ez azonban nem befolyásolta, hogy kozmetikai szerződései a húsz leggazdagabb amerikai előadó közé emeljék 2006-ban (ugyancsak a Forbes felmérései szerint).

Ugyanez igaz Britney Spearsre is, akinek két parfümje szerepel a legkeresettebbek listáján, pedig a sztár már régóta nem a tehetségéről híres, hanem felelőtlen életstílusáról és meggondolatlan döntéseiről. Az elvonók tömege és a gyermekeiért folytatott bírósági csata ellenére Elizabeth Arden nem hezitált, amikor újabb szerződést kötött  Spears-sel, és augusztusban a harmadik parfümjét, a Believe-t is piacra dobta, kellemes nyereséggel.

Ezek után nem csoda hát, hogy a Beckham házaspárnak - legyenek akár milyen bosszantóak is az amerikaiak számára - a DVB His és Hers lesz az első üzleti fogásuk. És rejtély, hogy vajon Madonna miért hiányzik a piacról. Az mindenesetre megjósolható, hogy Lindsay Lohan, vagy akár Nicole Richie nevével hamarosan találkozunk a kölnisüvegek cimkéin is.

Krisztina O'Bren


 

MTI Shake

Parfüm Beckhaméktől

Illatfejezettel bővül a Beckham-saga: a focista-expopcsillag sztárpár Intimately Beckham (kb. Bizalmasan Beckham) márkanévvel szeptembertől saját parfümjeit is elkezdi forgalmazni.

Shake

Betiltották P. Diddy erotikus parfümreklámját

Úgy tűnik, manapság már csak tömény szexszel lehet eladni a kölniket (is), sőt, az sem baj, ha betiltják a reklámot, annál többen nézik meg a videót és vásárolják meg az illatot.

Tom Hardy annyira rossz egészségi állapotban van, hogy úgy érzi, darabokra hullik

Tom Hardy annyira rossz egészségi állapotban van, hogy úgy érzi, darabokra hullik

Honnan tudjuk, hogy boldog-e a háziállatunk?

Honnan tudjuk, hogy boldog-e a háziállatunk?

Keresik az autóst, aki forró kávét öntött egy biciklisre Nagykanizsán

Keresik az autóst, aki forró kávét öntött egy biciklisre Nagykanizsán

Óriási változás jön a Duolingóba

Óriási változás jön a Duolingóba