Magyar kommandósok Irakban
Tavaly szeptemberben a Blackwater amerikai biztonsági cég emberei tizenegy halálos lövést adtak le civilekre az iraki fővárosban. A máig tisztázatlan ügy az őrző-védő piacon alapos felfordulást okozott, a magyar biztonsági szakembereknek is módosítaniuk kellett életpályájukat. Behan Péter és Zerkowitz Miklós, a világot járt két magyar testőr tapasztalatairól számolt be a hvg.hu munkatársának.
A személyi biztosítás akkor működik jól, ha egy esetleges támadást meg lehet előzni. Ehhez viszont óhatatlanul szükség van hatékony felderítő munkára, a megfelelő útvonal kiválasztására, a rizikós szorítópontok felderítésére és elkerülésére, alternatív útvonalak megtervezésére. Ellenséges területen megváltoznak a biztonsági munka szabályai, mindenki potenciális támadónak tekinthető. Ez fokozott figyelmet és állandó készenlétet jelent. Az itt alkalmazott szabályokkal mindenki tisztában van (például a konvojok utolsó kocsijára ki van írva, hogy koalíciós konvoj, 100 méternél jobban ne közelítsd meg); akik nem tartják be ezeket, nagyon veszélyes helyzetbe kerülhetnek. A Blackwater-ügyben is ezek játszhattak közre, vélte Behan Péter, aki hosszabb időt töltött Irakban, s a háborús övezetben üzletembereknek nyújtott személyi védelmet.
|
Hogy mik voltak ezek a feladatok? Terület őrzése, konvojok kísérése és személyi védelem biztosítása. „Irak után egy évet dolgoztam Haitin is, ahol a legtöbb emberrablás történik” - meséli Zerkowitz Miklós. „A fővárosban, Port-au-Prince-ben egy alkalommal a védett személy mindenképpen el akart menni a Pizza Hutba. Belementem, együtt elindultunk, és egyszer csak azt vettem észre, hogy a közeli sikátorban három ember lökdös valakit. Első reakcióm az volt, hogy beavatkozom, de azután úgy döntöttem, hogy nem szabad megállnunk, tovább mentünk. Visszafelé aztán láttam, hogy egy ember fekszik mozdulatlanul a földön, halott volt.”
© Stiller Ákos |
© Stiller Ákos |
„Amennyiben valaki a figyelmeztetés ellenére nem tér le a konvoj útjából vagy nem áll meg, hogy elhaladhassanak a járművek, akkor nincs mese, lövéseket kell leadnunk. Amikor védett emberrel kell mozognunk, például a repülőtér és a belváros között, akkor arra mindig nappal kerül sor. A nagyobb szállítmányokat mozgató konvojokkal viszont inkább az éj leple alatt közlekedünk.”
A védelem ára |
Egy konvoj felállítása, illetve a szükséges fegyverek és a felszerelés beszerzése nem olcsó mulatság. Egy tizenöt fős személyi védelmet ellátó csoport négy páncélozott járművel kb. 200 millió forintba kerül. A páncélautók ára 150 ezer dollár darabonként, a híradástechnikai felszerelés közel 20 ezer dollár, és a cégnek számolnia kell a fegyverek - pisztoly és vállfegyver - beszerzésével is. A taktikai felszerelések, és kiegészítők (mellények, tárak, egészségügyi csomagok) ára személyenként háromezer dollár. |
Behán szerint a biztonsági cégek bizalmatlanok a civil életből jöttek iránt, de még a francia idegenlégiós múlttal bírók is csak átképzés után kapnak személyvédelmi munkát. A különösen veszélyes helyeken végzett biztonsági munkához ugyanis nemcsak az kell, hogy valaki fizikailag felkészült legyen, hanem elengedhetetlen a megfelelő lőfegyveres múlt is. „A testőrképzés sem pótolja a kommandósoknál és más védelmi szolgálatoknál kapott kiképzést és a hosszú évek alatt megszerzett szakmai tapasztalatot. Egy normál katonai kiképzéssel rendelkező ember még nem alkalmas a védelmi szakma minden feladatának ellátására” - hangsúlyozza Behan.
Behan Pétert és társait nehezen fogadták be az amerikaiak. „A jég akkor tört meg náluk, amikor szembesültek azzal, hogy ugyanolyan kiképzést kaptunk, mint ők, sőt, a magyar speciális egységek náluk jóval több ejtőernyős ugrást hajtottak végre. Lövészetben pedig hazánk fiai a világelsők között vannak.”
A kockázattal járó veszélyes munkához mindkét testőr vonzódik, és az már csak hab a tortán, hogy ezzel jól keresnek, hiszen nem ritka a havi 20 ezer dolláros fizetés. Mivel Behan Péter Irakban megtalálta a számítását, úgy döntött, hogy saját céget alapít, és másoknak is segít munkához jutni.
„Sajnos, a Blackwater-ügy kipattanása azzal járt, hogy az Irakban működő cégek nagyon óvatosak lettek, s mostanában ott nem jutottunk megbízáshoz. Ám többek között Afganisztánban és Szomáliában továbbra is nagy a kereslet hozzánk hasonló biztonsági emberek iránt. Szomáliában - ahol már évek óta gyakorlatilag nincs államigazgatás - sorozatosan lopják a segélyeket, ezért az ENSZ-től érkező szállítmányokat fegyveres erővel kell biztosítani. De még Uruguayból is kapunk felkéréseket; ott elsősorban a helyi biztonsági embereket kellene kiképeznünk - tájékoztat terveiről Behán Péter.
Titkok a páncélozott autók körül
Kik készítenek páncélozott személyautókat? Mennyibe kerülnek? Mire használhatók? Milyen védelmet nyújtanak? E kérdéseket túl kényelmetlennek találják az autógyártók és a területre szakosodott cégek. Az információ visszatartása a téma jellegénél fogva érthető, ám bármennyire igyekeznek is az érintettek, mindent nem tarthatnak titokban.