szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A franciák újra forradalomra készülnek, méghozzá a McDonald's ellen, amiért a reklámkampányukban a nemzeti képregényhősüket használják.

A Reuters is beszámol a francia McDonald's kampányról, mely tűzbe hozta a nemzeti érzetükről híres gallokat. Asterix lakomázik a gyorsétteremben egész pereputtyával, vígan elköltve a fogásokat.

Mekilakoma

A plakátot azért tartják provokatívnak, mert a franciák a globalizáció rákfenéjeként és a kifinomult konyhaművészet ellenpontjaként tekintenek a McDonald's-ra. Asterix viszont a gyarmatosítással szembeni ellenállás jelképe, aki a leghatalmasabb hódítót, Julius Ceasart is megleckézteti. Ehhez képest az Euro RMCG "Come as you are" kampánya pont az ellenkezőjét ábrázolja.

A kampányra Twitteren is érkeznek a háborgó kritikák: "Gyermekkorom hősét feláldozzák, mint egy vaddisznót! Mi jöhet még?" vagy "Milyen ironikus! A legyőzhetetlen gallok a megszállókat reklámozzák!".

1999-ben a Jose Bove nevével fémjelzett globalizációellenes tüntetésen a tömeg lebontott egy McDonald's éttermet délnyugat Franciaországban, majd a törmelékeket a városháza előtt helyezték el. Ezért sokan Bovét tartják számon Asterix földi helytartójaként. Nem véletlenül, Bove alacsony növésű, szőke és bajuszos, csakúgy, mint a képregénybeli "stöpszli gall".

A híres képregény először 1959-ben jelent meg, azóta több mint 325 millió példányt adtak el belőle világszerte, majd rajzfilmsorozat is készült belőle.

A McDonald's azonban elvette a közönség kedvét a viccelődéstől. 2001-ben már egyszer kihúzták a gyufát, amikor az Asterix és Kleopátra című film népszerűsítéséhez betársult az étteremlánc és Ronald McDonald arca helyett a gall fenegyereket használták.

Kis, közepes vagy nagy pohárban kéri a varázsitalt?
bbc.com
Hamupipőke és a Sikoly híres maszkja is feltűnik a McDonald's új reklámarcai között, ők azonban nem sértik a francia identitástudatot.
Lukács Andrea Shake

Melegeknek udvarol a McDonalds

Franciaországban a McDonald's homoszexuális témájú reklámfilmmel teszi próbára a társadalom nyitottságát, új szlogenjével pedig az elfogadásra buzdít.

„Embermagasságban állt a kutyaürülék” – 150 kutyát tartott embertelen körülmények között egy család az alföldi tanyavilágban

„Embermagasságban állt a kutyaürülék” – 150 kutyát tartott embertelen körülmények között egy család az alföldi tanyavilágban

Mészáros Lőrinc 9,5 milliárd forintért fejleszt vízközművet az ácsi katódgyárhoz

Mészáros Lőrinc 9,5 milliárd forintért fejleszt vízközművet az ácsi katódgyárhoz

A magyar külügy nem mondja ki, hogy Oroszország az agresszor

A magyar külügy nem mondja ki, hogy Oroszország az agresszor

Magyar Péter: Dömötör Csaba nem tagadta, hogy ők állnak a hamisított aláírás mögött

Magyar Péter: Dömötör Csaba nem tagadta, hogy ők állnak a hamisított aláírás mögött