Be lehet fogni az utazók száját perrel fenyegetőzve?
Duzzogó szállodák csoportja akarja beperelni a népszerű utazási közösségi weboldalt, a TripAdvisort, mert szerintük néhány az oldalon leközölt észrevétel rágalmazó jellegű és nem a valóságot tükrözi. Vajon a fórumozók és a személyes vélemény szabadsága akkor is fontos, ha esetleg nem az igazat írják le?
Több száz szálloda fontolgat jogi lépéseket a TripAdvisor weboldallal szemben a KwikChex online hírnév-figyelő és jogi tanácsadó szervezeten keresztül, mert szerintük a weboldalon róluk megjelent vélemények némelyike hitelrontó és rágalmazó. Chris Emmins, a KwikChex.com társalapítójának a Daily Telegraph-ban tett nyilatkozata szerint cégük közel négyszáz panaszt regisztrált, amelyek alapján a cég „csoportos becsületsértés” vádjára tett javaslatot. Emmins a panaszok zömét jogosnak találja, szerinte „néhány visszajelzés a TripAdvisoron nem csak hamis, de totális valótlanságokat tartalmaz”. A KwikChex 120 intézménynek ajánlott fel jogi segélyt, amelyek közül 105 ezt el is fogadta.
A sérelmek típusa - amelyre a szállodák és az éttermek hivatkoznak - igen széles skálán mozog. Akadnak olyan nem ellenőrzött vélemények, amelyek a szálloda külsejét és berendezését kritizálják totálisan alaptalanul, de az is sűrűn előfordul, hogy sokkal komolyabb vádakkal – lopás, ételmérgezés, rasszizmus – áll elő egy bosszús felhasználó, vagy – Emmins szerint – sokszor inkább valamelyik versenytárs.