szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A colárik alkotják a cigányul beszélők legkisebb csoportját hazánkban, létszámuk mindössze 2000–2200 fő lehet. Budapesten, Kaposváron, Dombóváron és Oroszlányban élnek ma közösségeik. Vásározó, kereskedő életformájukat rendszereken át sikeresen transzformálták. Mostanáig.

A colári cigányok a XX. század elején kezdtek Erdélyből a mostani Magyarország területére költözni – írja Máté Mihály a Beszélőben közölt cikkében. A kutató egyetért Nagy Pál történésszel, miszerint a cigányok bevándorlása a Balkánról a Kárpát-medencébe nem „három nagy hullámban” (XV–XVI. században, a XVIII. elején és XIX. második felében) történhetett, mint azt korábban gondolták, hanem folyamatosan. Nem „népvándorlásról” lehet tehát beszélni esetükben, hanem folyamatos „beszivárgásról”. A cigány családok, kompániák munka és jobb lehetőségek után kutatva bukkantak fel Magyarországon. E teóriát igazolja a colárik (vagy colárok) példája is, akik a „piacukat követve” jutottak el ide.

A mendikáció, a faluzás a XIX. század végéig meghatározó cigány életforma volt hazánkban. A megtermelt árucikkeiket élelemre vagy használati javakra cserélték, szolgáltatásaikat „felajánlották” a paraszti gazdaságoknak, tapasztottak, jósoltak, udvart söpörtek, dögöket takarítottak, hírt vittek stb. „A cigány családok megélhetése tehát több tevékenység összetett rendszerére épült” – állapítja meg Máté.

Az efféle szolgáltatások iránti kereslet csökkenése váltásra kényszerített őket, ugyanakkor arra törekedtek, hogy életmódjuk szerző-mozgó jellege legalább részben megmaradjon. Az ennek következtében Erdélyben megjelenő házaló, textíliákkal kereskedő cigányok hatósági engedéllyel űzhették tevékenységüket. Máté Mihály az gyanítja, a colárik eredetileg a gábor cigányok egyik csoportja lehettek, és kezdetben olyanok voltak, akik munkájukért cserébe szőtteseket kaptak, amiket más falvakban értékesítettek.

A házalókereskedés egyre szigorodó kontroll alatt állt a dualizmustól egészen az 1960-as évekig. Ennek ellenére – mint azt a levéltárakban őrzött házalókönyvekből a dombóvári kutató nagy gonddal rekonstruálta – a colári kereskedők évente több mint 200 napig úton voltak, és 3000–3500 kilométert tettek meg. A késő-Horthy-korszak cigányellenes intézkedései és gyakorlata erősen korlátozták, olykor meg is bénították kereskedésüket. A kaposvári rendőrkapitány például 1942 augusztusában azzal fordult a megyei alispánhoz, hogy „ezeknek az iszákos és megbízhatatlan elemeknek az ország területén való házaló kereskedése a legnagyobb mértékben aggályos, nézetem szerint ennek megakadályozása elsőrangú érdeke az állambiztonságnak”. 1944-ben a kereskedelmi miniszter egyenesen betiltotta a textilárukkal történő házalást.

A korai szocialista időszak megrendítő csapást mért a falusi–paraszti társadalomra, a colárik felvevő piacára. Ráadásul ideológiai és rendészeti megfontolásokból gyakorlatilag megszűnt a legális házaló kereskedelem. A colárik kénytelen-kelletlen munkát vállaltak, főleg a MÉH vállalat tollgyűjtői lettek, de emellett – eleinte feketén – továbbra is ruhaneműkkel kereskedtek. Hiába volt a munkakönyves állásuk, azt másodlagosnak tekintették, a házalás volt a fő „hivatásuk”. A tervgazdaság hiányait ügyesen kihasználva csempészáruval, így–úgy beszerzett textilekkel faluztak.

A colárik szembeni hatósági bizalmatlanság a Népköztársaság évtizedeiben is továbbélt. 1960. május 20-án a Kaposváron szétszórtan élő cigányokat teherautóra rakták és kizsuppolták őket a kaposszentjakabi cigánytelepre, ahol a ’20-as évek óta beás cigányok éltek. Ettől kezdve a túlzsúfolt telep folytonos feszültségben élt, egymást érték a verekedések, egymásra fenekedett a két cigány közösség.

Ahogy enyhült a hatósági szigor, úgy fehéredett ki a colári kereskedés. De mindvégig ott lebegett felettük annak a veszélye, hogy a Btk. által szankcionált üzérkedés vagy jogosulatlan haszonszerzés miatt folyhat ellenük eljárás, esetleg közveszélyes munkakerülés miatt kerülhetnek Baracskára. A rendőrök, hatósági személyek jóindulatára végig szükségük volt a szocializmus évtizedei során. A kereslet áruik iránt azonban vidéken mindvégig megmaradt.

Aránylag gyorsan motorizálódtak, eleinte bérkocsikkal járták a vidéket, hogy aztán a nyolcvanas években már saját autójuk legyen. Ez és életformájuk alapvetően megszabta az iskolához való viszonyukat, a nyolc általánost kijárták, mert az kellett a jogosítványhoz, de gyorsan bekapcsolódtak a családi üzletbe, továbbtanulás így szóba se jöhetett.

Máté éppen ezt tekinti mostani csapdahelyzetük egyik okának. A piacgazdaság és a fogyasztási forradalom ugyanis megszüntette házaló kereskedésük alapját, a hiányt. A motorizáció még a legeldugottabb falvak lakói számára is lehetővé teszi, hogy olcsó kínai textiltermékekhez jussanak. Megszűnt az információhiány is, a falvak lakói tudják, minek mi az ára, és az árversenynek hála nem szorulnak rá a drágább termékek megvásárlására. Alig maradtak tehát néhányan olyanok, akik a coláriktól vehetnének ruhát, de ők meg annyira nyomorultak, hogy nem jelentenek értékelhető keresletet.

Az „abroszárus” cigányok tehát újra életforma-váltásra kényszerültek, Máté Mihály szerint azonban a többségük munka nélkül maradt. Egyetlen kiút mutatkozik, a tanulás, „ma már faluzásból, batyuzásból nem lehet megélni” – idézi a kutató a dombóvári közösség legidősebb tagjának szentenciáját.

(Beszélő, 2009/10)

zádori

Bezárják London két legikonikusabb, történelmi piacát

Bezárják London két legikonikusabb, történelmi piacát

Gulyás Michelle-lel és Joulupukkival, de fő támogató nélkül nyílt meg az idei Mikulásgyár

Gulyás Michelle-lel és Joulupukkival, de fő támogató nélkül nyílt meg az idei Mikulásgyár

Záporok, sőt hózáporok is bonyolíthatják az életünket pénteken

Záporok, sőt hózáporok is bonyolíthatják az életünket pénteken

Három fiatal magyar animációs rendező, akire érdemes lesz odafigyelni 

Három fiatal magyar animációs rendező, akire érdemes lesz odafigyelni