szerző:
Mészáros Sándor
Tetszett a cikk?

Komoly fordulópontja lehet a hétvégi Magyar Nagydíj a 2012-es Forma-1-es világbajnoki sorozatnak. Amennyiben Fernando Alonso folytatja az utóbbi hetek nagy sorozatát a Ferrarival, az évad első félidejének kiszámíthatatlansága után űzött vadként vonulhat el a nyári szünetre.

A pályafutása harmadik vb-címére pályázó spanyol mostanában élete formáját produkálja: bár az F2012-es Ferrari sikeréért a felkészülési időszakban talán egy lyukas garast sem adott volna senki, a tizedik forduló előtt a hispán klasszis 154 ponttal vezeti a bajnokságot, 34 egységgel megelőzve a Red Bull ausztrál kiválóságát, Mark Webbert. A vörösök zászlóvivője egyedüliként jegyez 3 futamgyőzelmet, ráadásul ezek közül kettőt – két esős pole pozícióval megspékelve – a legutóbbi három fordulóban gyűjtött be, ami nem csak a tesztidőszakbeli vergődés, hanem a soha nem látott kiszámíthatatlanság fényében is dicséretes.

Mivel az első hét futamot hét különböző versenyző nyerte, így már egyetlen plusz siker is sokkal többet ér, mint a korábbi években. Ha a spanyol vasárnap, a 31. születésnapján megszerezné karrierje 31. győzelmét, azzal komoly lélektani csapást mérne az ellenfelekre és átszabná a bajnokság képét: igazi űzött vaddá lépne elő, a lutrijellegű első félidő után visszahozva a korábbi évek hangulatát, amikor egy – kedvezőbb esetben több – ellenfél hajszolja az éllovast, akár az idény végéig.

Ennyire előreugrani kár lenne az időben, azt viszont érdemes megjegyezni, hogy Alonsónak jó esélyei lesznek a Hungaroring hétvégéjén. Mivel a mogyoródi összecsapás egyetlen héttel követi a németországit, az erőviszonyok jelentős változására annak ellenére is kevéske esély mutatkozik, hogy több élcsapat – a Ferrari és a McLaren biztosan – újításokat is hoz hazánkba.

Fernando Alonso a Hungaroringen
MTI / Földi Imre

„Biztos, hogy ismét szoros lesz a küzdelem. A magyar pálya rövid, s mint már sokszor láthattuk idén, az első nyolc-kilenc autó két-három tizeden belül van. Tökéletes hétvégét kell produkálnunk a jó eredményhez. Tökéletes időmérőre van szükségünk, mert egyetlen apró hibával is a rajtrács 12-13. helyén köthetsz ki. Magyarországon maximálisan ki kell használnunk azt, amink van, s remélhetőleg a készülő új fejlesztések a segítségünkre lesznek majd” – nyilatkozta Alonso a hockenheimi futam után, megjegyezve, hogy a lassú, kanyargós, nagy leszorítóerőt igénylő Hungaroring, 2003-ban aratott első F1-es győzelmének helyszíne papíron kedvez az F2012-es Ferrarinak.

Természetesen nagy hiba lenne leírni az ellenfeleket, például a McLarent: ugyan Lewis Hamilton versenye katasztrofálisra sikeredett Hockenheimben, csapat- és honfitársa, Jenson Button némi szerencsével a 2. helyet kaparintotta meg és nem csak a szerelőgárda által felállított 2,31 másodperces kerékcsere-világcsúcs dobta fel. „Jelen pillanatban senki nem gyorsabb nálunk. A következő néhány futamon a győzelemért fogunk harcolni. A Ferrari rendkívül meggyőzőnek tűnik, de nem hinném, hogy nálunk gyorsabbak, mert az egyes etapokban nagyon hasonló volt a tempónk” – idézte az Autosport című szaklap a britet, aki 2006-ban és tavaly is kaotikus, esős körülmények között nyert Mogyoródon.

Kiemelt figyelem övezi majd a konstruktőri listavezető Red Bullt, amelynek két versenyzője, a nemrégiben szerződést hosszabbító Mark Webber és a címvédő Sebastian Vettel Alonso mögött állomásoznak az egyéni tabellán. Az energiaitalosokat Hockenheimben nem csak az sújtotta, hogy Vettel elbukta a 2. helyet a Button ellen végrehajtott szabálytalan előzés miatt, hanem az is, hogy kiderült: trükköztek a Renault-erőforrás nyomatékgörbéjével a középső fordulatszám tartományban.

A kvalifikációt követően megbukott húzás révén Vettel és Webber RB8-asán a kerekek kipörgése kisebb volt, ráadásul több forró gázt tudtak kisajtolni a hajtóműből, amelyet az autó hátsó részére vezetve némi aero-előnyhöz jutottak. Noha a németországi hétvégén annak ellenére is megúszták a szankciót, hogy Jo Bauer, az FIA műszaki ellenőre írásban is jelezte a szabályok megszegését a versenybíróságnak, a Hungaroringen már nem alkalmazhatják a vitatott megoldást, ugyanis az FIA a Technikai Munkacsoport hétfői ülését követően úgy döntött, hogy a hétvége kezdete előtt egy műszaki direktíva foganatosításával a lehetőségét is kiiktatja ennek.

Alonso a fotósokat fotózza
MTI / Földi Imre

Nem kizárt, hogy a Lotus és a Mercedes is beleszólhat a három topcsapat mogyoródi játékába. A fekete-arany különítmény E20-asát az évad eleje óta a legjobb konstrukciónak tartják, s bár a két visszatérő, Kimi Räikkönen és Romain Grosjean összehozott néhány dobogós helyezést, szakmai berkekben fokozódik a nyomás a pároson, egyre több szakember van ugyanis azon az állásponton, hogy nem feltétlenül a csapatban keresendő a hiba, más versenyzők talán már nyertek volna legalább egy futamot az E20-assal. „Nagyon szeretnék végre győzni és a csapat is mindent megtesz ennek érdekében” – mondta néhány napja a 2007-es világbajnok Räikkönen, aki elismerte: a pálya jellege és a jósolt forróság miatt talán minden eddiginél jobb esélyük lesz a dobogó legfelső fokára kerülni.

Schumacherék nem feltétlenül a győzelemre pályáznak: Norbert Haug sportigazgató szerint a csillagos alakulat hátránya jelenleg fél másodperc körönként a riválisokhoz képest, így – mint a szakember fogalmazott a csapat beharangozójában – „maximális erőbedobással kell fejlesztenünk az autót, hogy csökkentsük a hátrányunkat”. Míg a német szupertandem ifjabb tagja, Nico Rosberg már Kínában megszerezte saját maga és csapata első győzelmét, addig a hétszeres világbajnoknak egészen Silverstone-ig kellett várnia pályafutása második felvonásának első dobogós helyezésére, de így is igyekszik pozitívan látni a dolgokat. „Ha csak a pontokat nézzük, nem tűnik túlságosan kedvezőnek a helyzetünk, de ha betekintünk egy picit a dolgok mögé is, akkor az összkép sokkal jobban fest” – mondta a 43 esztendős, 29 egységével az egyéni tabella 12. helyén állomásozó klasszis.

A mögöttes régióban izgalmas lehet a Sauber-Williams-Force India csatározás, technikai igazgatójának rejtélyes távozása után szeretne végre érdemit alakítani a Toro Rosso is, míg a kiscsapatok, a Caterham, a Marussia és a HRT tovább vívják majd a 2010 óta tartó sereghajtó-különmeccset. Ugyan a meteorológiai előrejelzések kellemes, napsütéses időt ígérnek 30-32 Celsius-fokos csúcshőmérséklettel, vasárnap – elméletileg – zivatarokra is lehet számítani Mogyoród környékén, ami alaposan megkavarná a kártyákat a mezőny minden szegmensében.

Lágy és középkemény Pirellik, mozgalmas edzések
Akárcsak a Német Nagydíjra, a magyar futamra is középkemény és lágy abroncsokat szállít a Forma-1-es csapatok abroncsairól gondoskodó Pirelli. Az olasz gyártó hivatalos közlése szerint ez a párosítás a legjobb kombináció a kanyargós Hungaroringen elengedhetetlenül szükséges tapadás, valamint a 30 Celsius-fok körüli időjárás miatt különösen fontos tartósság szempontjából. Az előző két fordulóval ellentétben a pénteki edzésen nem tesztelnek majd fejlesztési stádiumban lévő abroncsot a versenyzők. Paul Hembery sportigazgató egy érdekességre is felhívta a figyelmet: „Fontos, hogy előzetesen ne legyenek feltevéseink, mivel a tavalyi futam idején esős volt az időjárás Magyarországon. Emiatt nincsenek pontos információink arról, hogyan viselkednek majd a slick abroncsaink a Hungaroringen” – fogalmazott a szakember, ráirányítva a figyelmet arra, hogy várhatóan már a szabadedzések is mozgalmasak lesznek Mogyoródon.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!